Citat:
Ursprungligen postat av
LearningToFry
Varför antar du det?
När jag har tagit heroin är jag inte orolig för nånting längre. En vanlig liknelse är att det är som att bli kramad av mamma och dricka varm mjölkchoklad. När jag har tagit amfetamin är sex och städning de viktigaste sakerna i hela världen. Känslan av meningslöshet är bortblåst.
Varför skulle tron på Gud vara något djupare än förändring av signalerna i hjärnan, och djupare på vilket sätt i så fall?
För att dessa signaler ändå styrs av kroppen till syvende och sist, och jag finner allt från cellnivå till organism orkestrerad av Gud - det finns ingen annan förklaring. Just min tro säger att vägen från intag av drog till effekten, är beroende av kroppen dvs Gud. För mig är det fascinerande hur njurarna fungerar i samklang med tex gravitationen, för att vi korrekt ska kunna urinera tex. Hur hjärnan upptar drogen mm. Dessutom är det bara tillfälligt vad en drog kan göra, en tro är en livslång committment, som att vara gift.
Tron går djupare än en drogupplevelse vill jag påstå. Dock talar jag här inte om att vara religiös, utan just att vara troende och älska Gud. Jag tror det högsta goda i varje varelse är just Gud, som det står i psalmerna "Mitt högsta goda är du Gud". Vad för gott finns i människosläktet annars? Jag menar allt fantastiskt vi ser och ändå hävda att Gud inte finns? Alla fysikens lagar och regler vi upptäckt, och kroppens systematik?
Mitt liv är såpass svårt stundtals att jag verkligen behöver Gud, kanske svårt för en icke-troende att förstå. Jag tror upplevelsen av kärlek till Gud i mitt fall mattats av en del, pga olika svårigheter - men sökandet finns kvar då jag en gång " smakat" Herrens goda...