Citat:
Det var inte jag som skrev "hela tiden". Däremot borde det vara uppenbart att staten agerar partiskt i många mål och att det finns en rasistisk agenda som inte bara tar hänsyn till handlingen utan vilket folk som har gjort vad. Detta märks även i moderna lagar som bara omfattar vissa folk.
Hur ska vi kunna vara lika inför lagen om alla lager inte ens gäller oss alla?
Hur ska vi kunna vara lika inför lagen om alla lager inte ens gäller oss alla?
Utgick från att det var du då det var du som svarade, ber om ursäkt att det blev fel.
Däremot ändrar det inte faktum att vi saknar konkreta belägg för tesen.
Citat:
Detta har redan avhandlats i tråden. Såhär är Regeringsformen formulerad:
Man har alltså all laglig rätt att vid synnerliga skäl avbryta en pågående brottsutredning. Den som inte anser att synnerliga skäl nu föreligger när vi har en gästarbetare - en rapgud - som spärrats in via en vantolkning av en föråldrad lag efter att ha fredat sig för att rädda sig och sina vänner från en påtänd urspårad våldsverkare samtidigt som han stod upp för minst två sexuellt antastade kvinnor och städade upp i det offentliga rummet. Ja då vet jag inte vad "synnerliga skäl" skulle kunna vara.
Om det finns synnerliga skäl, får regeringen besluta att vidare åtgärder för att utreda eller lagföra en brottslig gärning inte ska vidtas. Lag (2010:1408).Källa: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/kungorelse-1974152-om-beslutad-ny-regeringsform_sfs-1974-152
Man har alltså all laglig rätt att vid synnerliga skäl avbryta en pågående brottsutredning. Den som inte anser att synnerliga skäl nu föreligger när vi har en gästarbetare - en rapgud - som spärrats in via en vantolkning av en föråldrad lag efter att ha fredat sig för att rädda sig och sina vänner från en påtänd urspårad våldsverkare samtidigt som han stod upp för minst två sexuellt antastade kvinnor och städade upp i det offentliga rummet. Ja då vet jag inte vad "synnerliga skäl" skulle kunna vara.
Ser vi till den praxis som finns på området betyder benådning straffrihet i efterhand.
Synnerliga skäl betyder i övrigt på fackspråk: praktiskt taget inte under några som helst omständigheter. Det är en slasktratt.