2019-07-22, 22:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Alla som inte är svenska medborgare.

Alla "afghanhannar" som INTE är svenska medborgare, eller alla människor överhuvudtaget som INTE är svenska medborgare, tex ASAP Rocky?
Citera
2019-07-22, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Fast det stämmer ju det som står i debattartikeln att förfarandet vid häktningar i Sverige har kritiserats många år både internationellt och av advokater här, men att det inte har uppmärksammats på riktigt förrän en internationell kändis blivit häktad.

Nu har det ju varit uppföljande artiklar i pressen om häktningar och situationen kring dem bredvid advokater och jurister som har lämnat kritik om just ASAP-fallet.

Det är inte rimligt att åklagare ska kunna ta beslut sådär på eget bevåg, utan insyn. Speciellt inte när vårt samhälle Sverige är extra byråkratiskt. Då måste många ögon och folk som får ge sina omdömen för komplicerade situationer, annars låser vi oss vid byråkratiska riktlinjer istället för att ta hänsyn till helheten.

Vad pratar du ens om? Det här blir ju löjligt, din juridiska kunskap verkar vara på samma nivå som en högstadieelevs. Googla innan du skriver massa dumheter.

Låt mig vara övertydlig: Åklagare beslutar INTE om häktning. Detta gör rätten.

Tillägg: Den huvudsakliga rättsliga kritiken mot häktningen av ASAP är att det föreligger ett bilateralt utlämningsavtal med USA varpå risken att han undgår rättvisan är förhållandevis låg varpå man menar att det inte föreligger någon flyktfara och således ingen häktningsgrund.
Senast redigerad av Nulb 2019-07-22 kl. 22:14. Anledning: Tillägg
Citera
2019-07-22, 22:12
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Fast det stämmer ju det som står i debattartikeln att förfarandet vid häktningar i Sverige har kritiserats många år både internationellt och av advokater här, men att det inte har uppmärksammats på riktigt förrän en internationell kändis blivit häktad.

Nu har det ju varit uppföljande artiklar i pressen om häktningar och situationen kring dem bredvid advokater och jurister som har lämnat kritik om just ASAP-fallet.

Det är inte rimligt att åklagare ska kunna ta beslut sådär på eget bevåg, utan insyn. Speciellt inte när vårt samhälle Sverige är extra byråkratiskt. Då måste många ögon och folk som får ge sina omdömen för komplicerade situationer, annars låser vi oss vid byråkratiska riktlinjer istället för att ta hänsyn till helheten.

Sverige är byggt på byråkrati, alla statliga instanser går genom byråkratiska medel i ett aktivt försök att förhindra despotism, vill man ändra på det så måste vi börja ändra på det från grunden vilket riskerar att leda till en totalkollaps.

Titta bara på vad som händer med arbetsförmedlingen (ioförsig Alliansen vill(e) döda arbetsförmedlingen så den kollapsen är välplanerad) börjar man rycka loss vissa av de byråkratiska delarna för att sedan börja trycka in nya delar så kollapsar det.

Sedan så kan inte en åklagare genomföra beslut helt och hållet, deras beslut kommer att granskas och domare kommer att gå igenom det osv, det finns helt enkelt instanser som ska hindra att en åklagare ska kunna köra sitt egna race, även om dessa instanser även de är byråkratiska.

Men i slutändan så är åklagaren inte den som sitter själv och bestämmer allt, den måste svara till en domare samt hela rättsapparaten.
Citera
2019-07-22, 22:13
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Alla "afghanhannar" som INTE är svenska medborgare, eller alla människor överhuvudtaget som INTE är svenska medborgare, tex ASAP Rocky?

Givetvis ska vi tillåta turister i som sköter sig i Sverige och även gästarbetare som ASAP, det är boende jag pratar om.
Citera
2019-07-22, 22:13
Medlem
BaraVaraSamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Fram med belägg då istället för att tramsa om ”hela tiden”. När menar du att regeringen lagt sig i en rättsprocess?

Sveriges regering har flertalet gånger brutit mot egna lagar på begäran av t ex främmande makter. Varför skulle de då inte kunna lägga sig i en pågående rättsprocess?
Jag har nämnt Saudiaffären tidigare, här nedan kommer en kort summering för er som har glömt eller inte känner till den. Notera att detta bara är toppen på isberget, väldigt mycket beslutas bakom regeringens stängda dörrar som inte når ut till allmänheten. Idén om att Sverige är ett land fritt från korruption existerar endast för att vårt lands journalister till största del kontrolleras av det översta maktskiktet, så som föregående postare skrev.
Saudiaffären eller Projekt Simoom (benämning på brännhet ökenvind) var ett kontroversiellt samarbete mellan Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI) och Saudiarabien i syfte att tillsammans bygga en vapenfabrik i Saudiarabien
Projektet var hemligt fram till avslöjandet i Dagens Eko den 6 mars 2012. Projektet kritiseras för att det då fortgick trots att lagen om krigsmateriel säger att Sverige inte bör exportera vapen till länder som omfattande och grovt bryter mot mänskliga rättigheter.
Projektet gick alltså emot lagen... varför genomförde då regeringen detta?
Regeringen Reinfeldt, som tillträdde 2006, ville inledningsvis skjuta på eller avbryta affären, men ändrade sig och gick vidare med affären efter att försvarsminister Tolgfors våren 2008 hade fått brev om saken från Saabs styrelseordförande Marcus Wallenberg, och från Saudiarabiens vice försvarsminister, prins Khaled bin Sultan.
Man genomförde alltså detta endast för att man fått påtryckningar från Sveriges rikaste familj och från ett av de länder som mest bryter mot mänskliga rättigheter - Saudiarabien. Låter det demokratiskt att Sveriges regering viker sig och börjar bryta mot lagen bara för att Sveriges rikaste familj och prinsen av Saudiarabien uppmanar dem att göra detta?
Projekt Simoom startades 2007, och försvarsdepartementet och alliansregeringen har varit fullt införstådda. Projektet skulle enligt förslag i en förstudie från 2008 ledas av FOI, vilket var ett krav av saudiaraberna som ansåg sig lovade detta, men regeringen ville inte att FOI skulle leda verksamheten, eftersom det skulle kräva regeringens tillstånd och projektet var känsligt.
För att lösa krisen mellan Sverige och Saudiarabien och ändå hemlighålla projektet så skapade medarbetare vid FOI ett bolag, som skulle leda och planera projektet för FOI:s räkning, och att FOI:s roll bara blir som konsult, vilket inte kräver ISP:s tillstånd. Bolaget fick namnet Swedish Security Technology & Innovation AB (SSTI) och registrerades hos Bolagsverket i början av 2009. Bolaget kallas i korrespondens med saudiaraberna för ett FOI-bolag; det är bemannat med FOI-personal och har av kritiker beskrivits som en bulvan för FOI. Bolaget är på papperet fristående från FOI och privatägt, men hur uppstarten finansierades vill inte ansvariga svara på. I juli 2009 fick SSTI tillstånd av Inspektionen för strategiska produkter (ISP) att handla med krigsmateriel, såväl som utrustning för att tillverka krigsmateriel, innefattande ammunition och stridsdelar för eldrörsvapen, sprängämnen, robotar, raketer, torpeder, bomber med mera. Vid samma tid får FOI klartecken av regeringen att gå vidare i förhandlingarna med Saudiarabien.
Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/Saudiaff%C3%A4ren

Som jag sagt från början. Regeringen gör som de vill och respekterar knappast de lagar som finns i landet om de tjänar på att bryta mot dem. Att de då i just det här fallet hävdar att rättsväsendet måste få agera utan påverkan är rent ut sagt skitsnack. Regeringen skulle t om på laglig väg kunna benåda ASAP Rocky om de verkligen ville.
Det måste vara så att det som sker nu är det regeringen vill ska hända - där man offrar en världsstjärna bara för att han gått emot viljan hos regeringens magnum opus - det utvalda folket.
Citera
2019-07-22, 22:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Givetvis ska vi tillåta turister i som sköter sig i Sverige och även gästarbetare som ASAP, det är boende jag pratar om.

Men INTE sådana turister och gästarbetare som har begått brott?
Citera
2019-07-22, 22:15
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Sverige är byggt på byråkrati, alla statliga instanser går genom byråkratiska medel i ett aktivt försök att förhindra despotism, vill man ändra på det så måste vi börja ändra på det från grunden vilket riskerar att leda till en totalkollaps.

Titta bara på vad som händer med arbetsförmedlingen (ioförsig Alliansen vill(e) döda arbetsförmedlingen så den kollapsen är välplanerad) börjar man rycka loss vissa av de byråkratiska delarna för att sedan börja trycka in nya delar så kollapsar det.

Sedan så kan inte en åklagare genomföra beslut helt och hållet, deras beslut kommer att granskas och domare kommer att gå igenom det osv, det finns helt enkelt instanser som ska hindra att en åklagare ska kunna köra sitt egna race, även om dessa instanser även de är byråkratiska.

Men i slutändan så är åklagaren inte den som sitter själv och bestämmer allt, den måste svara till en domare samt hela rättsapparaten.

Såhär skrivs i debattartikeln:

Citat:
Rättegångarna är som regel offentliga och därför finns goda möjligheter att granska systemet både under och efter att rättegången avslutats.

När det kommer till häktningsförhandlingar förhåller det sig helt annorlunda. Förhandlingen hålls inom stängda dörrar och det som sägs når ingen utomstående. Förhandlingen spelas inte in och protokollen som förs är mycket knapphändiga. Insynen är sålunda närmast obefintlig. Domstolen behöver dessutom inte motivera sitt ingripande beslut att häkta en misstänkt. Det är därför svårt att veta på vilket sätt det skulle finnas en konkret och beaktansvärd fara för exempelvis flykt.

Tingsrättens beslut kan överklagas till hovrätten men där träffas inte parterna utan frågan avgörs skriftligen. Sannolikheten att hovrätten ändrar tingsrättens beslut är i princip obefintlig. Inte heller hovrätten behöver motivera sitt beslut. Givetvis finns möjligheten att överklaga hovrättens beslut till Högsta domstolen men eftersom det krävs prövningstillstånd är chansen mycket liten.

Citat:
Det är därför svårt att veta på vilket sätt det skulle finnas en konkret och beaktansvärd fara för exempelvis flykt.

Jag tycker det har varit tyyyst om flyktfaran i ASAP:s fall, från de som beslutade om det, då de fått kritik om det, från andra jurister och insatta.
Senast redigerad av dialektiker 2019-07-22 kl. 22:26.
Citera
2019-07-22, 22:16
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb

...
Om häktningsgrund föreligger så ska personen naturligtvis häktas. Grundläggande juridik. Att du är för outbildad för att förstå vad som utgör häktningsgrund är inte mitt problem. Läs på så slipper du leva i villfarelse.
Jag blir nyfiken - du som kan, anser du att snubben/snubbarna som inte ville lämna Rocky och hans entourage ifred inte gjorde något fel? Motanmälan lades ner, allt i sin ordning enligt dig eller vad säger lagen om det, är det inte ofredandande (eller något?).
Citera
2019-07-22, 22:17
Medlem
angeroves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Bara för att du inte vet betyder det inte att åklagaren inte vet. De har tagit flera mobiltelefoner i beslag. Vi får väl se.

Idag har livvaktens motanmälan lagts ned därför att afghanen anses ha utnyttjat sin nödvärnsrätt när han slår hörlurarna i huvudet på vakten, eftersom att vakten (vilket är bortklippt i videon på Rockys instagram) tydligen har "tagit tag i [afghanens] hals och lyft honom några meter".

Jag tycker fortfarande det verkar långsökt med nödvärn. Han angriper vakten EFTER han blivit angripen vilket normalt inte ses som nödvärn. Märkligt beslut men värt att notera att Rocky klippt bort faktumet att vakten blivit fysisk FÖRST.

Jag tror att det hela började som det brukar göra: med en bagatell. Gissar på att vakten blev fysisk redan i/utanför Max. Troligen höll Afghanen på med att ta en nergången bild och möttes av en vakt med storhetskomplex. Vaktens grandiosa attityd syntes tydligt redan utanför Grand. Afghanens mobil åkte i backen och fick repor. Afghanen mumlar något om sin Iphone i något av videoklippen. Det var därför som Afghanerna följde efter ASAP-gänget. Det skulle jag själv ha gjort. Sedan tillkom det där med hörlurarna. Vakten tog tag i Afghanens nacke och råkade spräcka lurarna. Vad som hände sedan vet vi på ett ungefär men verkligheten brukar överträffa dikten, så var beredda på överraskningar.
Senast redigerad av angerove 2019-07-22 kl. 22:20.
Citera
2019-07-22, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaraVaraSams
Sveriges regering har flertalet gånger brutit mot egna lagar på begäran av t ex främmande makter. Varför skulle de då inte kunna lägga sig i en pågående rättsprocess?
[Bortredigerad text]

Någonstans förväntar jag mig att du kan presentera i vare sig ett par stycken exempel där regeringen har lagt sig i svenska brottmål om detta sker "hela tiden". Huruvida regeringen i andra frågor historiskt sett agerat i strid med grundlag är absolut intressant och ett problem men har absolut ingenting med sakfrågan att göra.

Fram med konkreta belägg nu istället.

Citat:
Ursprungligen postat av BaraVaraSams
Som jag sagt från början. Regeringen gör som de vill och respekterar knappast de lagar som finns i landet om de tjänar på att bryta mot dem. Att de då i just det här fallet hävdar att rättsväsendet måste få agera utan påverkan är rent ut sagt skitsnack. Regeringen skulle t om på laglig väg kunna benåda ASAP Rocky om de verkligen ville.
Det måste vara så att det som sker nu är det regeringen vill ska hända - där man offrar en världsstjärna bara för att han gått emot viljan hos regeringens magnum opus - det utvalda folket.

Får jag rekommendera att du läser på om vad benådning innebär?
Det är inte att regeringen lägger sig i en pågående rättsprocess utan att de efter har makt att benåda enskilda individer. Dvs två väldigt olika saker...
Citera
2019-07-22, 22:21
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Men INTE sådana turister och gästarbetare som har begått brott?

Det här är inte en chatt-tråd så du får väl samla ihop dina frågor och återkomma. Men om vi har skäl att misstänka att personen kommer begå grova brott i Sverige bör vi förstås inte ta emot dem. ASAP borde dock ha en medalj för att han satte afghanhannarna på plats, det behöver ske så länge de är kvar här.
Citera
2019-07-22, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Jag blir nyfiken - du som kan, anser du att snubben/snubbarna som inte ville lämna Rocky och hans entourage ifred inte gjorde något fel? Motanmälan lades ner, allt i sin ordning enligt dig eller vad säger lagen om det, är det inte ofredandande (eller något?).

Jag uttalar mig inte om omständigheterna i målet då det helt enkelt saknas tillräckligt med tillförlitlig information för att bilda sig en uppfattning. Den fria spekulationen som pågår i denna tråd tar jag avstånd från då jag skapar min bedömning utifrån faktiska omständigheter och fakta snarare än lös spekulation.

När FUP har släppts och målet avklarats återkommer jag gärna om jag har någon kritik mot agerandet. I dagsläget tänker jag dock låta processen ha sin gång och utgå från att förfarandet är i linje med svensk lag. Om så inte är fallet lär det framkomma när FUP släpps.

Viktigt att poängtera att praktiskt taget det enda vi har som konkret fakta i detta fall är en kortare mobilfilm utan kringliggande omständigheter. Knappast tillräckligt för en juridisk bedömning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in