2019-07-20, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GastonLeMan
Javisst, det är två olika brott.

Så olika brott, olika straff kunde man tro....
Citera
2019-07-20, 10:55
Avstängd
Ksenia74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bambara
Tack för att du förklarar hur Sverige fungerar, sen har ju vissa av oss studerat vidare efter gymnasiet och kanske även läst juridik på universitetet, men tack även för att du visar din nivå.

Om du läst juridik på universitetet så borde du ju kunna se att det har rört sig någon form av våld i detta fallet eller hur? Tycker du inte då att det skall prövas om det kommer in en anmälan?

Håller du inte med om det då kan jag mer om juridik än dig trots att jag inte läst det på något universitet.
Citera
2019-07-20, 10:56
Medlem
Åh, nu ska bror duktig Sverige (kling och klang rättsväsendet) spela Allan ballan och ha sina 15 min i rampljuset. Sila mygg och svälja kameler. Släppa afghanerna gick uppenbarligen bra, undrar hur många kvinnor de hunnit ofreda sedan dess mm? Skulle inte förvåna mig om det blir afghanerna som "avviker"/går under jorden, skulle väl följas av största möjliga tyyyystnad i media. Att tro att Sveriges rättsväsende är lika för alla, nä uppenbarligen går det lättare att raida Bieber och Snoop doggs turnébussar än att muddra gemene menait som säljer knark nere på Sergels torg, jag vet då vilka som ställer till med mest jävelskap. Julian Assange är ett annat exempel där allt har blivit helt oproportionerlig pga prestige och inkompetens.
Citera
2019-07-20, 10:56
Medlem
boll-svantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sazed
Som en som försvarat sig vid angrepp smickrar du mig. Vilken beundran. Kyss min ring.
Ja dina fyllebravader känns ju relevant i sammanhanget. Puss.

Citat:
Ursprungligen postat av camo
Givetvis är alla situationer unika och när det kommer till vapen och sånt blir saker svårare. Jag försökte bara få folk att tänka lite kring att man måste försöka värdera situationen.

Ett alternativ för att försäkra sig om att han inte anfaller mer kunde ju varit att hållit fast honom på backen eller hur? De hade lätt kunnat hålla i honom och ringa snuten, då hade det löst sig.

Klart det finns alternativ, och det är lätt att vara efterklok, men det är orimligt av lagen att ställa krav på att man ska kunna tänka helt klart i pressade situationer som i grunden är orsakade av förövaren själv.
Citera
2019-07-20, 11:00
Medlem
camos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boll-svante
Klart det finns alternativ, och det är lätt att vara efterklok, men det är orimligt av lagen att ställa krav på att man ska kunna tänka helt klart i pressade situationer som i grunden är orsakade av förövaren själv.

Även om inte lagen tar hänsyn till verkligheten på ett perfekt sätt så finns det ju iaf nödvärnsexcess och putativt nödvärn. Men jag är ingen jurist och det är jag glad för
Citera
2019-07-20, 11:04
Medlem
boll-svantes avatar
Citat:
Även om inte lagen tar hänsyn till verkligheten på ett perfekt sätt så finns det ju iaf nödvärnsexcess och putativt nödvärn. Men jag är ingen jurist och det är jag glad för

Det finns lagtexter om nödvärnsexcess, men alltför ofta verkar domstolarna ändå komma fram till den som blev anfallen själv borde ha insett att han gick för långt i sitt självförsvar, alltså i en pressad situation i princip åkalla en läkares kompetens för att kunna avgöra hur mycket stryk någon tål.
Citera
2019-07-20, 11:07
Avstängd
Ksenia74s avatar
Citat:
Det finns lagtexter om nödvärnsexcess, men alltför ofta verkar domstolarna ändå komma fram till den som blev anfallen själv borde ha insett att han gick för långt i sitt självförsvar, alltså i en pressad situation i princip åkalla en läkares kompetens för att kunna avgöra hur mycket stryk någon tål.

Grejen är att ASAP inte var ensam dom gav igen mot Afghanen tre mot en .
Citera
2019-07-20, 11:08
Medlem
camos avatar
Citat:

Det intressanta är ju att det egentligen inte framgår i filmklippen som släppts att situationen var pressad (Det som hände utanför MAX ej inräknat). Tycker alla i rapparens sällskap ser löjligt lugna ut och sen klipps det och sen är det full fight. Alla förstår förhoppningsvis att det hänt jävligt intressanta saker som inte syns på klippen.
Citera
2019-07-20, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Javisst men det ledde ju ingenstans eller hur? Och du kanske tycker att Östbergs fall är att jämföra med ASAP:s fall? ASAP är ens inte dömd för något ännu det är fortfarande under utredning men Östberg fängslade USA i många år trots att det var inte hon som mördat någon. Samma sak kommer inte ske i Sverige med ASAP jag lovar dig.

Jag skulle inte ha emot om Trump opponerade sig om ASAP döms och att han tycker det är en felaktig dom den möjligheten skall alla ha .

Fast hon var väl dömd för medhjälp till polismord?
Har för mig att hon laddade pistolen och hetsade sin pojkvän till att skjuta ihjäl polisen. (Kan minnas fel om de detaljerna dock).
I vilket fall som helst, när det gäller Malexandermorden dömdes alla tre till livstid. Då spelar det ingen roll att inte alla var med och mördade poliserna.
Citera
2019-07-20, 11:09
Avstängd
Ksenia74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bambara
Så om jag inte håller med dig så har du rätt, är det så ditt resonemang går ?

Ja tydligen har jag det då ASAP sitter häktad och därmed utreds fallet just nu och kommer så småningom att prövas i rätten om åklagaren väljer att väcka åtal.

Så ja jag förstår enkel juridik bättre än dig.
Citera
2019-07-20, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Jag trodde alla hiphoppare var as, särskilt svarta. Men jag kan ju ha fel...

Här handlar det om pest och kolera, och bägge tjänar våra syften. För niggers och muhammedaner, svensk dialogpolis samt horungen Löfven, en i sanning lose-lose-lose-lose situation. Trump tjänar någon billig poäng bland de dumma niggrerna i USA och vinner valet i USA. Vi vita fina människor tycker det här är kul, jättekuligt.
Citera
2019-07-20, 11:13
Medlem
Citat:
Det intressanta är ju att det egentligen inte framgår i filmklippen som släppts att situationen var pressad (Det som hände utanför MAX ej inräknat). Tycker alla i rapparens sällskap ser löjligt lugna ut och sen klipps det och sen är det full fight. Alla förstår förhoppningsvis att det hänt jävligt intressanta saker som inte syns på klippen.

Fast alla som har haft oturen att interagera med Afghaner är inte förvånade eller nyfikna, tvärtom.
De inblandade (amerikanerna) kan vara glada att de inte hann få en kniv i magen.
Förhoppningsvis kan det vara en tröst för dem senare.

Är ni inte faschinerade över hur Afghanerna har steppat upp, och nu använder vårat rättsystem mot oss? Det om något är intressant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in