2019-07-22, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Generellt kör man hoppflygning med enpilot. Tar du med en pilot till så måste du plocka bort en hoppare= dålig ekonomi.

Vet ej varför man körde med två piloter, det normala skulle i så fall vara inskolning av en ny pilot, fast det vet jag inget om just i detta fall.

Vet vi ens att det varit två piloter vid tidigare lyft? Var väl syster till pilot som använde uttrycket co-pilot utan att vi säkert fick veta vad exakt hon anser ordet betyder.
Citera
2019-07-22, 21:44
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softis...
Hur tänker du då? Det är väl en erfaren pilot som håller i "spakarna".

Om de var två på de två första turerna på dagen, och en på den sista, så ligger det nära till hands att tänka att olyckspiloten "skolades in" under de två första flygningarna, och sedan fick försöka själv/ensam på dagens sista... Jag ser inte hur uppgiften skulle kunna tolkas på något annat sätt. Har verkligen inget kommit ut om detta?
Citera
2019-07-22, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Vet vi ens att det varit två piloter vid tidigare lyft? Var väl syster till pilot som använde uttrycket co-pilot utan att vi säkert fick veta vad exakt hon anser ordet betyder.

Det stämmer, det var systern, och vidare nej, det är nog inte belagt att de var två i de två tidigare lyften. Men jag är rätt säker på att piloten var "ny" i klubben, att det har framkommit. Då kanske man kan anta att han fick åka co på två turer, för att bekanta sig med omgivningarna? Men det är en spekulation, såklart! Det har naturligtvis inget med hans totala erfarenhet att göra.
Senast redigerad av Whyback 2019-07-22 kl. 21:50.
Citera
2019-07-22, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Nej, jag svarade kanske dumt. Frågeställaren skriver att det flögs med två piloter tidigare. Jag vet inget om just det men om det gjordes innan aktuell flygning så är det kanske som jag skrev.

Så här är trådsanningar:

Al*x syster skrev att han skulle agera som co-pilot. (Visste hon inte allt eller ändrade man planerna?)
En skrivare skrev att en hoppare även brukar vara pilot. (Så det fanns en till pilot med?)

Jag personligen har hört sff:s ordförande säga att piloten hade gjort två flygningar på lördagen. ( dagen ? Han kan ju ha rätt )

Jag skriver inte för att spekulera utan för att räta ut linjerna. Vi får nog veta redan innan själva utredningen är klar förutsättningarna. Just pilotfrågan kan vi nog släppa innan mer fakta kommer fram.

Sedan vill tacka alla engagerade skribenter för en innehålls- och lärorik tråd.
Citera
2019-07-22, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Det stämmer, det var systern, och vidare nej, det är nog inte belagt att de var två i de två tidigare lyften. Men jag är rätt säker på att piloten var "ny" i klubben, att det har framkommit. Då kanske man kan anta att han fick åka co på två turer, för att bekanta sig med omgivningarna? Men det är en spekulation, såklart! Det har naturligtvis inget med hans totala erfarenhet att göra.

Jo, piloten var kanske ny i klubben. Tyvärr går många då all-in på att det betyder att piloten var helt grön. Kanske framför allt för att det då blir lätt att kunna ta nästa steg och vara upprörd över att grön pilot flög. Alltför många känner behov av att regelbundet få vara upprörda även om man behöver uppfinna en anledning själv. Fakta är ju så tråkigt.
Citera
2019-07-22, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mypointis
Så här är trådsanningar:

Al*x syster skrev att han skulle agera som co-pilot. (Visste hon inte allt eller ändrade man planerna?)
En skrivare skrev att en hoppare även brukar vara pilot. (Så det fanns en till pilot med?)

Jag personligen har hört sff:s ordförande säga att piloten hade gjort två flygningar på lördagen. ( dagen ? Han kan ju ha rätt )

Jag skriver inte för att spekulera utan för att räta ut linjerna. Vi får nog veta redan innan själva utredningen är klar förutsättningarna. Just pilotfrågan kan vi nog släppa innan mer fakta kommer fram.

Sedan vill tacka alla engagerade skribenter för en innehålls- och lärorik tråd.

Den information som finns är väl att det var tredje varvet upp för piloten - men däremot osäkert om föregående två varv var som pilot, co-pilot eller passagerare. Oberoende av vad som stått i tråden så påstår släkting till piloten att han flög två turer innan olycksturen, men jag tänkte/ville inte nysta så mycket mer. Det är inte ok att försöka förhöra drabbade släktingar.
Citera
2019-07-22, 22:15
Medlem
Hur långt bort tror ni det är innan det kommenteras om det fanns GoPro material att använda sig av?
Citera
2019-07-22, 22:17
Medlem
Citat:
Den information som finns är väl att det var tredje varvet upp för piloten - men däremot osäkert om föregående två varv var som pilot, co-pilot eller passagerare. Oberoende av vad som stått i tråden så påstår släkting till piloten att han flög två turer innan olycksturen, men jag tänkte/ville inte nysta så mycket mer. Det är inte ok att försöka förhöra drabbade släktingar.

Det har inte jag läst här och jag har läst ALLT. Men det där om co-pilot förstår jag kommet från Facebook?

Men som sagt bättre vänta på fakta.
Senast redigerad av Mypointis 2019-07-22 kl. 22:20.
Citera
2019-07-22, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cirre
Hur långt bort tror ni det är innan det kommenteras om det fanns GoPro material att använda sig av?
3-6 månader skulle jag tro. Tror att den pratige avdelningschefen fått veta att han skall vara tystare - han verkar ha skött sig exemplariskt de senaste två intervjuerna.

Så blir väl när man känner sig klar med all informationsinsamling och presenterar en delrapport innan man går vidare och börjar försöka arbeta ihop sig till hur man tror det gick till samt vilka förbättringsförslag etc man önskar framföra.
Citera
2019-07-22, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mypointis
Det har inte läst här och jag har läst ALLT. Men det där om co-pilot förstår jag kommet från Facebook?

Men som sagt bättre vänta på fakta.

Just co-pilot var något hans syster skrev på Facebook.
Citera
2019-07-22, 22:20
Medlem
Citat:
Jo, piloten var kanske ny i klubben. Tyvärr går många då all-in på att det betyder att piloten var helt grön. Kanske framför allt för att det då blir lätt att kunna ta nästa steg och vara upprörd över att grön pilot flög. Alltför många känner behov av att regelbundet få vara upprörda även om man behöver uppfinna en anledning själv. Fakta är ju så tråkigt.

Ja, många gör enkla felkopplingar utan att tänka, det blir snabbt mer och divergerande nonsens....
Citera
2019-07-22, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmandaLisandra
Nej. Det är helt uteslutet att vingen åker av på 4000 m för då droppar planet rakt ner åt höger utan någon chans för pilot att hinna svänga vänster. Det tumlar kanske et eller två varv till ktoppen hamnar nedets och sen singlar det ner. Detta går långsamt pga luftmotstånd och enorm turbulens. Se grafen och jmf med det sista fallet rakt ner. Detta sker i relativt låg fart.

Fartökningen indikerar ett hyfsat intakt plan.jag tror att v stabbe gick av på 4000. Och h vinge plus resten av stjärten på 2000. Det stämmer även med alla bilder på delar upptagna ur vattnet.

Fullt möjligt. Men varför skulle v.stabbe trilla av? Den ser ju oskadad ut i framkant och hela stabben är väl en enhet, vilket innebär att en hel del våld behövs för att ta bort en halva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in