2019-07-22, 20:58
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krutbrannare
Vid tidigare lyft ska man ha varit två piloter, varför bara en vid olyckstillfället ?

Generellt kör man hoppflygning med enpilot. Tar du med en pilot till så måste du plocka bort en hoppare= dålig ekonomi.

Vet ej varför man körde med två piloter, det normala skulle i så fall vara inskolning av en ny pilot, fast det vet jag inget om just i detta fall.
Citera
2019-07-22, 21:01
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Generellt kör man hoppflygning med enpilot. Tar du med en pilot till så måste du plocka bort en hoppare= dålig ekonomi.

Vet ej varför man körde med två piloter, det normala skulle i så fall vara inskolning av en ny pilot, fast det vet jag inget om just i detta fall.
Är det klart att det var två piloter?
Citera
2019-07-22, 21:01
Medlem
Nej. Det är helt uteslutet att vingen åker av på 4000 m för då droppar planet rakt ner åt höger utan någon chans för pilot att hinna svänga vänster. Det tumlar kanske et eller två varv till ktoppen hamnar nedets och sen singlar det ner. Detta går långsamt pga luftmotstånd och enorm turbulens. Se grafen och jmf med det sista fallet rakt ner. Detta sker i relativt låg fart.

Fartökningen indikerar ett hyfsat intakt plan.jag tror att v stabbe gick av på 4000. Och h vinge plus resten av stjärten på 2000. Det stämmer även med alla bilder på delar upptagna ur vattnet.

Citat:
Ursprungligen postat av NNordan
Ny post med allt i samma (blir lättare att hänga med då).

Säg att data inte är helt korrekt utan det första delen av fallet ner till ca 2500 som verkar vara rakt ner i 60 grader snarare är en båge. Kan inte då planet gå sönder redan på 4000 m och sedan falla därifrån? Vindriktningen stämmer med hur planet vrids/blåser i en båge åt "rätt håll" om man tittar på bilden uppifrån. Det lär väl ta ett tag innan tyngkraften gör sitt och flygkroppen hamnar längst ner med ena vingen rakt upp, innan kanske planet tar mer vind. På lägre höjd har vi ingen vind som påverkar direkt.

Känns det helt osannolikt?

Alltså: data är fel, fallet är mer som det oranga: https://postimg.cc/Yh7J1zx3
Alltså: data är fel, hastigheten i första delen är med som det lila: https://postimg.cc/B83g2ppL

Jag tänker mig typ: höger vinge viker sig men sitter kvar, planet girar skarpt vänster, piloten ger max gas och knuffar planet framåt men vingen försvinner här eller en bit längre ner och planet tumlar helt okontrollerat runt och ner, vinden är stark och knuffar också planet i den båge vi ser (https://postimg.cc/MMzjVv80) och först vid ca 2500-2000 har planet hamnat som vi ser på filmen med kroppen ner och ena vingen upp.

I detta sceanrio har ingen hoppare den minsta chansa att komma ut.
Citera
2019-07-22, 21:06
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Min gissning är att hög fart och luftmotstånd på lägre höjd gör att krafterna på planet till slut blir så pass stora att vingen ramlar av. Att den skulle ramla av under lägre belastning i horisontell flykt och halva topp-hastigheten för planet är nog mindre sannolikt.

Ja, ungefär. Dyker man med 60 grader och gaspådrag kommer man passera VNE och förr eller senare hamna i en sån fart att maskinen skadas. VNE bestäms av hållfasthetsmässiga skäl eller roderfladder.
kommer ofta i högre TAS och betydligt tunnare luft, och i detta fall gissar jag att VNE är satt pga hållfasthet. Maskinens VNE får bara sättas till 90% av den utprovade maxhastigheten så det ska finnas en liten marginal.
I just detta fall tror jag personligen dock att maskinen brutits sönder av G-belastning( höger yttervinge vittnar om det), eller en komb av hög G-belastning under överfart.
Jag tror också att luftkrafterna när yttervingen gick av skapade sådan rörelse/anblåsning att stjärtpartiet gick sönder som en följd av vingbrottet.
Citera
2019-07-22, 21:07
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softis...
Är det klart att det var två piloter?

Nej, jag svarade kanske dumt. Frågeställaren skriver att det flögs med två piloter tidigare. Jag vet inget om just det men om det gjordes innan aktuell flygning så är det kanske som jag skrev.
Citera
2019-07-22, 21:11
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Nej, jag svarade kanske dumt. Frågeställaren skriver att det flögs med två piloter tidigare. Jag vet inget om just det men om det gjordes innan aktuell flygning så är det kanske som jag skrev.
Dumt vet jag inte om det är. Det är mycket som kan gå fel.

Minns när jag skulle ta mitt cert och nästan träffade en kossa på inflygning (ie landning).
Senast redigerad av Softis... 2019-07-22 kl. 21:32.
Citera
2019-07-22, 21:14
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Det borde i så fall betyda, att olycksflygningen var pilotens första flygning på egen hand med fallskärmshoppare...
Citera
2019-07-22, 21:23
Medlem
brunnsangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Varför är förresten inte Metar 1420 Cavok? Den uppfyller både "moln 5000" och "sikt 10 km". Är svaret att "inga signifikanta väderomslag förväntades [1350]", men 1420. Då får man ju säga att när så kom (1407?), efter att de startat och bara läst den 1350, hade de anledning att bli överraskade. Som jämförelse, tittar jag på vädret just nu i skrivande stund (i appen AeroWeather), är tex Umeå, Arlanda, Västerås och Bromma Cavok, men inte Uppsala som är BKN 9800 och sikt 10 km utan ingen Taf - dvs varför inte sistnämnda också Cavok?

En Auto Metar använder inte termen CAVOK. Antingen uppger den molnen instrumenten känner av oavsett höjd på molnen, är det inga moln så kodas NCS (No Clouds Detected)istället . Som sagt, en Autometar är bara data från olika automatiska instrument och är därför inte lika tillförlitliga som en männsklig observatör som hämtar in information och egna väderobservationer från flera håll.
Senast redigerad av brunnsang 2019-07-22 kl. 21:27.
Citera
2019-07-22, 21:31
Medlem
Citat:

Den aktuella piloten har benämnts som "co-pilot" tidigare i tråden ( tror det var någon som fångat ett socialt media..), och var väl ny för klubben, tror jag att det framkommit. Då kan man anta att han var co-pilot på de två första flygningarna, kanske för att bekanta sig med "terrängen", och sedan flög själv den tredje?
Citera
2019-07-22, 21:31
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det borde i så fall betyda, att olycksflygningen var pilotens första flygning på egen hand med fallskärmshoppare...
Hur tänker du då? Det är väl en erfaren pilot som håller i "spakarna".
Citera
2019-07-22, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurango
fattar inte hur man kan dö. planet tog ju aldrig eld. kan man inte parera en sån smäll? typ krypa i hop och ha typ fallskärmsväskan framför sig i landningen?

Prova att stå rakt upp helt rak i kroppen. Fall nu bara rakt framåt stel som en planka utan att ta emot dig. Du kommer upp i runt 30km/h - återkom med hur du tyckte det kändes att slå i golvet.

I detta fall hade de över 200 km/h när planet slog i marken. Har man säkerhetsbälte på sig och en ny bil avsedd att skrynkla så behövs en alldeles övermänsklig tur för att överleva att köra rakt in i en klippvägg i 200-250 km/h.

Det är lätt att tänka på t ex motorcyklister i road racing som kraschar i dessa farter och direkt reser sig upp och går därifrån. Men i det fallet tar det inte tvärstopp utan de glider efter marken.

Får du 50g inbromsning vid islaget så är varje 80kg person 4 ton tung. Blev det i stället 150g så blev de manliga hopparna runt 12 ton tunga. Hur ont gör det om en elefant sätter sig över bröstkorgen på dig - och tror du att du överlever?

Fördelen här är att islaget går fort.

Låt säga det blir en inbromsning från 240 km/h till 0 på 50 cm (vid så hårt nedslag kommer marken normalt också att tryckas ihop):
240 km/h = 67 m/s.
vf^2 = 2*a * sträcka.
a = 67^2/(2*0,5) = 4500 m/s^2 = 450 g. Så en 80-kilos person blir 36 ton tung.

Och tiden för inbromsningen blir vf / a dvs 67 / 4500 = 0,015 dvs runt 15 ms.

Skulle stoppet ske på enbar 20 cm blir det i stället runt 1100 g och runt 6 ms.

Fanns det en bit av vingen som tog i marken först blir det lite längre tid för inbromsningen men fortfarande extrema belastningar på kroppen.

Troligtvis

Bromsar man 240 km/h till 0 på 20cm
Citera
2019-07-22, 21:37
Medlem
Citat:

Då hade man bara 7 passagerare dvs de fanns ursprungligen lediga platser på den turen (kanske killen som avsade sig i sista stund). Gissar att Alex bara väntade inför nästa tur och då passade på att åka med (spekulation).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in