2019-07-22, 17:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BaraVaraSams
De här tjejerna som med gråten i halsen förklarar framför kameran vad de utsatts för har kanske inte vågat polisanmäla. Det är därför det är konstigt att polisen inte agerat för att hjälpa dem på plats. Men som sagt, det är inte så konstigt med tanke på att det är regeringens utvalda folk som härjat.

Ett slag på rumpan är ett sexuellt övergrepp.

Slagit tjejer/kvinnor på rumpan har svenska män och tonårspojkar gjort ända tills för något år sen. Och svenska kvinnor kräver att få ta muslimska män i hand.
Så det är mycket hyckleri just nu från de flesta.

Citat:
Erkänt? Det har jag aldrig skrivit. Jag har skrivit att alla borde vara lika inför lagen och att om det krävs att man ska vantolka en föråldrad lag för att kunna häkta någon då är det ett rättsvidrigt ingrepp av en rasistisk regering som vill göra en politisk markering.

Det är nödvändigt i ett samhälle att göra en del saker som kan verka rasistiska, tex peka ut vissa grupper eller kulturer som mer problematiska än andra. Det är vad du gör, när det gäller afghanerna/hazarerna. Och jag gör det när det gäller rap/hiphop-kulturen, och även hårdrockskulturen och massa andra grupper och kulturer.

Citat:
Man är inte automatiskt skyldig bara för att man tidigare begått brott, men rättsväsendet och polisen borde se helt annorlunda på de som tidigare är lagförda gentemot de som tidigare är ostraffade. ASAP Rocky med entourage är sedan tidigare helt ostraffade i Sverige.
Bevisen är ju kvinnornas egen utsago som finns med på en av filmerna.

Personen (kön okänt) på videon nedan från 3:23 säger ungefär:

"this OTHER guy, he slapped my ass and my girlfriends ass"
Källa: https://m.youtube.com/watch?v=m2OLIowzwQI

Och det sa hen när de två afghanerna stod där inom synhåll, och alltså fanns det en TREDJE kille som "slapped ass". Som jag tolkar det iallafall.

Citat:
Påtänd tycker jag är ganska uppenbart, men för att svara på din sistnämnda teori:
Om en gangster har en hjärnskada som gör honom labil, impulsiv och våldsam då borde han omyndigförklaras och inte få vistas fritt i det offentliga rummet.

Men ASAP Rocky ska INTE göra den bedömningen, utan han ska kalla på polis som får ta hand om saken.
Det finns dessutom troligen någon anmälningsplikt om man ser en farlig människa utomhus. Det borde finnas det iallafall, så man får bort alla knarkare etc. från gatorna.
Senast redigerad av a987 2019-07-22 kl. 17:33.
Citera
2019-07-22, 17:25
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Invandrargrabb
Jag vet att det existerar. Har inte sagt något annat. Jag talar om "normalpåföljden", dvs. vad som är den vanligaste påföljden. Detta eftersom folk i tråden påstod att normalpåföljden var "böter".

Om han döms till fängelse, vilket är högst osäkert, så kommer han ha avtjänat sitt straff redan i häktet. Och åker hem efter rättegången. Som även Slobodan påpekar vid sin presskonferens.
Citera
2019-07-22, 17:28
Avslutad
Att det är samma åklagare som tar hand om motanmälan... hur bra fungerar det?

Finns det fall där både Person A och B döms för misshandel, i likhet med detta scenario:
A blir arg och ger B ett rejält knytnävsslag i ansiktet som lämnar ordentliga spår,
och sen har B svarat med övervåld och slagit A sönder och samman?

Det lär inte vara vanligt, tror det oftast bara läggs ner "i brist på bevis" och så får B ta all skit.
Citera
2019-07-22, 17:29
Medlem
Invandrargrabbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Om han döms till fängelse, vilket är högst osäkert, så kommer han ha avtjänat sitt straff redan i häktet. Och åker hem efter rättegången. Som även Slobodan påpekar vid sin presskonferens.

Det är mycket möjligt, beroende på fängelsestraffets längd naturligtvis. Han kommer sannolikt att ha suttit omkring en månad när saken prövas. Blir påföljden en månad blir det tack och hej. Blir den längre får han sitta ett tag till. Dock inte särskilt länge om det blir två månader pga reglerna om villkorlig frigivning.
Citera
2019-07-22, 17:30
Medlem
Invandrargrabbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Att det är samma åklagare som tar hand om motanmälan... hur bra fungerar det?

Finns det fall där både Person A och B döms för misshandel, i likhet med detta scenario:
A blir arg och ger B ett rejält knytnävsslag i ansiktet som lämnar ordentliga spår,
och sen har B svarat med övervåld och slagit A sönder och samman?

Det lär inte vara vanligt, tror det oftast bara läggs ner "i brist på bevis" och så får B ta all skit.

Det finns massvis av sådana fall. Inte helt ovanliga.
Citera
2019-07-22, 17:32
Medlem
EnLitenFryss avatar
Denna historia är pinsam för Sveriges rättsväsende.

Först och främst - att det tar sådan tid att utreda saken när stora delar av förloppet finns på video. Ju längre A$AP Rocky sitter i svenskt häkte desto hetare blir potatisen. Ska inte behövas flera veckor. Två - att afghanerna som trakasserar, själva misshandlat och eventuellt sexuellt trakasserat går helt fria - pinsamt och gör att folk tappar förtroendet för samhällskontraktet och juridiken.

Det är som om en mobbare kontinuerligt jävlas med folk, till sist får någon nog efter en timmes oavbruten mobbing och ger honom en smäll - och den personen relegeras medan mobbaren får köra på i samma hjulspår.

Jag tycker Rockys crew som är där och sparkar ska straffas värst, men att afghanerna som så uppenbart muckar gräl och vägrar ge upp går helt fria - pinsamt är bara förnamnet. Att vara den som startar hela bråket är detsamma som att vara oskyldig enligt svensk åklagare, vilket är i direkt konflikt med vad som är moraliskt rätt.

Att freda sig när polisen inte kommer är rimligt ur moralisk synpunkt. Men inte enligt svensk lagbok, och polisen kommer först när du fredat dig. Helt jävla bakvänt.

Innan någon juridisk paragrafryttare sågar mina tankar med hänvisning till lagbok och prejudikat, diskuterar jag inte juridiken utan moralen. Om juridiken saknar förankring i moral tappar den sin giltighet, vilket är problemet med denna soppa.
Citera
2019-07-22, 17:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Invandrargrabb
Det finns massvis av sådana fall. Inte helt ovanliga.

Där båda döms skyldiga för misshandel? Har du exempel på det till och med?
Citera
2019-07-22, 17:37
Medlem
BaraVaraSamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Slagit tjejer/kvinnor på rumpan har svenska män och tonårspojkar gjort ända tills för något år sen. Och svenska kvinnor kräver att få ta muslimska män i hand.
Så det är mycket hyckleri just nu från de flesta.

Det spelar ingen roll huruvida de flesta är hycklare eller ej, det är fortfarande ett sexualbrott.

Citat:
Det är nödvändigt i ett samhälle att göra en del saker som kan verka rasistiska, tex peka ut vissa grupper eller kulturer som mer problematiska än andra. Det är vad du gör, när det gäller afghanerna/hazarerna. Och jag gör det när det gäller rap/hiphop-kulturen, och även hårdrockskulturen och massa andra grupper och kulturer.

Var har jag pekat ut Afghanerna/Hazarerna som mer problematiska än andra?
Mig veterligen är jag alltid väldigt noga med att peka ut staten och de styrande som problemet. Det är inte Afghanerna som själva har givit sig särrättigheter, det är regeringen som gjort dem till det utvalda folket.

Citat:
Kvinnorna på videon nedan från 3:23 säger ungefär: "this OTHER guy, he slapped my ass and my girlfriends ass". Och det sa hon när de två afghanerna stod där inom synhåll, och alltså fanns det en TREDJE kille som "slapped ass". Som jag tolkar det iallafall.

https://m.youtube.com/watch?v=m2OLIowzwQI

Jag får det till "This other guy" och med det är jag ganska övertygad om att hon syftar på någon av de två närvarande. Det är möjligt att det inte är den s k BO dock, det är mycket möjligt att bägge ligister besitter en dålig impulskontroll.

Citat:
Men ASAP Rocky ska INTE göra den bedömningen, utan han ska kalla på polis som får ta hand om saken. Det finns dessutom troligen någon anmälningsplikt om man ser en farlig människa utomhus. Det borde finnas det iallafall, så man får bort alla knarkare etc. från gatorna.

Det är oklart hur stor roll det hade spelat om de kallade på polisen - eller ifall någon som närvarade rentav gjorde det som vi inte vet om. Märk väl att det var flera skjutningar i Sthlm den här dagen (30 juni). Polisens resurser räcker inte till och de som tillhör det utvalda folket prioriteras inte. Jag skulle dessutom själv dragit mig för att dra fram en dyr mobil framför en påtänd aggressiv ligist som kräver mig på pengar. Kanske jag skulle sökt skydd inne på en restaurang, men nu är det så att det är djungelns lag som gäller, visar man minsta svaghetstecken blir man överfallen av den här typen av människor. Det visas inte minst på det sätt som de fortsätter följa efter ASAP Rocky med entourage trots att de kraftigt markerat att de inte vill ha med dem att göra.

Det borde det definitivt finnas en anmälningsplikt men som sagt så räcker inte polisens resurser till. Man har till synes inte heller något emot att unga män driver omkring i gäng och ofredar människor, så länge de tillhör regeringens utvalda folk.
Citera
2019-07-22, 17:43
Medlem
BaraVaraSamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Att freda sig när polisen inte kommer är rimligt ur moralisk synpunkt. Men inte enligt svensk lagbok, och polisen kommer först när du fredat dig. Helt jävla bakvänt.

Innan någon juridisk paragrafryttare sågar mina tankar med hänvisning till lagbok och prejudikat, diskuterar jag inte juridiken utan moralen. Om juridiken saknar förankring i moral tappar den sin giltighet, vilket är problemet med denna soppa.

Mycket viktig poäng.
För mig existerar tre viktiga principer när det gäller lag och rätt:
1) Alla ska vara lika inför lagen. Det är handlingar som ska bedömas.
2) Lagen är till för att skydda folket. Används den för att skydda staten indirekt eller direkt eller för att skydda de som ofredar folket; då fyller den inte längre sin funktion.
3) Ett väl fungerande rättsväsende leder även till en väl upprätthållen moral.

Som synes fungerar inte mycket i Sverige - och ingenting kommer att fungera så länge regeringen väljer att favorisera vissa folkgrupper framför andra. Det är inget annat än grov rasism och måste upphöra snarast! #FreeFLACKO #FREEASAPROCKY
Citera
2019-07-22, 17:58
Medlem
BaraVaraSamss avatar
Trump verkar ha gett Svetsministern ytterligare tid.

Citat:
Men trots att det på måndagseftermiddagen gått 48 timmar sedan presidentens tweet så har inga samtal kommit till stånd.

”Det finns inga nya samtal inplanerade mellan statsminister och USA:s president”, skriver Stefan Löfvens pressekreterare Mikael Lindström i ett sms.
Citat:
Det kan däremot bli aktuellt med samtal på tjänstemannanivå, enligt Mikael Lindström.

”Det kanske är det som avses, men det rör för närvarande inte statsministerns kansli, utan justitiedepartementet”, skriver Mikael Lindström.

Källa: https://www.expressen.se/noje/det-finns-inga-nya-samtal-inplanerade/
Citera
2019-07-22, 18:03
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaraVaraSams
Trump verkar ha gett Svetsministern ytterligare tid.

Källa: https://www.expressen.se/noje/det-finns-inga-nya-samtal-inplanerade/

Donald Trump hävdade att han och statsminister Stefan Löfven skulle föra ytterligare samtal om ASAP Rocky.

”Vi kom överens om att prata igen om 48 timmar”, skrev USA:s president på Twitter i lördags.

Någon sådan överenskommelse ska dock inte ha skett, enligt statsministerns pressekreterare.
Använde Löfven tolk eller förstod han kanske inte vad Trump sa?
Citera
2019-07-22, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Donald Trump hävdade att han och statsminister Stefan Löfven skulle föra ytterligare samtal om ASAP Rocky.

”Vi kom överens om att prata igen om 48 timmar”, skrev USA:s president på Twitter i lördags.

Någon sådan överenskommelse ska dock inte ha skett, enligt statsministerns pressekreterare.
Använde Löfven tolk eller förstod han kanske inte vad Trump sa?
Du har väll sett klippen när Stefan Löfven Försöker prata engelska... Hahaha de va rena rama katastrofen så att han skulle misstolkat vad Trump sa skulle inte förvåna mig för engelska är ju lövets starkaste sida
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in