2019-07-22, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Givetvis spekulation dt jag skriver. Men om första 1700 meterna var dykning genom moln så var det nog inte uppenbart för alla i planet exakt hur illa det var - hopparna har ingen gyrohorisont. Och efter planet kom ut från molnet och piloten försökte ta upp och då fick vingbrott så blev det nästan omedelbums för sent. Och när vingen gick av så blev det en hel massa flyga omkring inne i planet med folk staplade på varandra.

Enligt artikel i dagens VK där man intervjuar C*rl Edl*ng's familj hade man från sjukvården (ja, eller mer troligt rättsmedicin) beskedet att medvetslöshet för de nio ombord inträdde snabbt och att döden var ögonblickligen.
Citera
2019-07-22, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Media tar in så mycket nonsens men det här kontrasterar, så om något tycker jag tidningarna skall få skriva om detta som det passar och allteftersom anhöriga mäktat med ge sina godkännanden, och en per dag är väl inte fel utan ganska värdigt. Bör förresten ett minnesmonument placeras på nedslagsplatsen (typ Jas 94), vid flygfältet (typ Oskarshamn 89) eller annan särskild plats i Umeå (typ Stockholms för Estonia 94 eller tsunamin 04)?
Många svenska pappskallar gillar att göra stor show av detta nu. Om ett år har de glömt det.
Vem minns idag Tommy o Evas fall 1990, eller hopparkärran med bränsleproblem 2004? Just det , några få minns.
Åter till regler; minsta tillåtna avstånd till moln är 1.5km horis. samt 300 m. Uppåt/Nedåt.
Hut hölls det??
Citera
2019-07-22, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aldo
Enligt artikel i dagens VK där man intervjuar C*rl Edl*ng's familj hade man från sjukvården (ja, eller mer troligt rättsmedicin) beskedet att medvetslöshet för de nio ombord inträdde snabbt och att döden var ögonblickligen.
Då kommer frågan "hur snabbt" blev piloten medvetslös och alltså helt inkapabel att påverka förloppet?
Citera
2019-07-22, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Den sista svängen är omotiverad, därför är den också ofrivillig.

Svängen börjar 1,5 km före den plats där det är tänkt att hopparna skall landa. Planet ligger på rätt höjd, d.v.s. 4 km. Vinden kommer söderifrån, 160 grader. Inflygningen sker på samma kurs.

Summa summarum, planet ligger helt rätt och det är dags för hopparna att lämna planet. Det är då olyckan startar, alltså när hopparna i färd med att positionera sig framåt.

Det är där det händer,, men jag förstår inte vad som händer??

De är inne i, eller på väg in i ett rejält moln, piloten inser att att det inte kan bli någon fällning, de ser inte marken.

Det kan ha hänt ett antal saker, kraftiga upp och ner vindar i kombination med mycket låg fart, räcker nog t.ex. för en överstegring och "fall" mot babord....
Citera
2019-07-22, 08:59
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Då kommer frågan "hur snabbt" blev piloten medvetslös och alltså helt inkapabel att påverka förloppet?
Tror uttalandet syftar till att alla dog genast när planet slog i marken. Ska man gå efter det uttalandet så vara alla dessförinnan inte skadade eller medvetslösa.
Citera
2019-07-22, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Om jag förstår det hela rätt så hade planet mer eller mindre motvind när det dyker
om min skiss här stämmer:

https://postimg.cc/gxd22yyn

Runt 105 km/h GS + runt 37 km/h (20 knop) motvind.
TAS blir väl då runt 142 km/h.

För att TAS (baklängeskonvertering?) skall landa på 142 så blir IAS = 51 med använda värden:

4140m
605 hPa
-12°C

http://indoavis.co.id/main/tas.html

Enheten spelar väl ingen roll eller?

Vad säger det oss, eller dig snarare?

"Altimeter setting" ska vara 1014 hPa, qnh.
Sen verkar inte räknaren fungera med höjd i meter. Prova ft. ist.

Edit, fel Ang qnh
Senast redigerad av Kattfarssas 2019-07-22 kl. 09:23.
Citera
2019-07-22, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Omräkning till IAS från GS (groundspeed) via TAS kan du göra så här:
Groundspeed + motvind= TAS.

Omräkning från TAS till IAS kan du göra tex här:http://indoavis.co.id/main/tas.html

Det var nordvästlig vind, cirka 20knop( dvs blåste från ungefär 310 grader).

Det var kring 15 grader på marken och -12 till -13 enligt prognosen som gällde då. Räkna med 2 graders temperaturavtagande per 1000 fot.

Ev. fel i min förra post, trycket bör väl vara referenstrycket vid markytan?
Skillnaden mellan TAS=142 och IAS = 139 blir i så fall liten, verkar det rimligt?

TAS: 142 km/h (105+37)
Höjd: 4140m
Ref.tryck: 1013 hPa
Temp: -12°C

http://indoavis.co.id/main/tas.html
Citera
2019-07-22, 09:11
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av King-of-Insight
Ramlade/gled inte alla hoppare framåt i planet vid en sådan skarp nedåtvinkel som planet hade (60 grader?) ?

Det är inte alls säkert.

En stall och vikning över vingen innebär inte att det blir G-krafter eller 0G(tyngdlöshet). I den branta dykningen har vi vittnesuppgifter som tyder på att motorn hade gaspådrag.
Med nosen riktad brant nedåt accelererar maskinen fort då den påverkas av samma dragningskraft som hopparna.
Hopparna sitter ganska tätt, gissningsvis sitter de som är längst fram med ryggen mot pilotstolarna.

Om dykningen där vi tror maskinen var hel och dök fort gjordes med positiva G-krafter vilket är mest troligt ur ett pilotperspektiv, så kan msn mycket väl suttit ungefär som man ska tills när maskinen bröts sönder.

Att ingen kom ut kan mycket väl ha berott på dels att man kanske inte upplevde någon situation i början( i moln), inte heller hopparna hade vetskap om vad som var upp eller ned.

Det kan också vara så att den lite kinkiga dörren blir svår eller omöjlig i högre farter.
Citera
2019-07-22, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Tror uttalandet syftar till att alla dog genast när planet slog i marken. Ska man gå efter det uttalandet så vara alla dessförinnan inte skadade eller medvetslösa.
Vilket skulle betyda att alla var medvetna om vad som skedde (så förtvivlat!).
Och att en plötslig medvetslöshet på hög höjd inte kan förklara att allt fick ett förlopp som tycks så svårt att förstå?
Citera
2019-07-22, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
"Altimeter setting" ska vara 1013 hPa, vilket är standard och vad webtrak visar.
Höjd över flygplatsen var nästan samma då QNH låg på 1014 sjunkande.
Sedan verkar inte räknaren fungera med höjd i meter. Prova ft. ist.

Ok, tack!
Hade precis upptäckt "tryck-felet" själv.
Men inte att meter inte fungerar.

I så fall får jag IAS till 115 vs TAS 142.
Det verkar väl lite rimligare kanske?

Och det verkar dessutom bli samma i denna kalkylator,

http://www.hochwarth.com/misc/AviationCalculator.html

om IAS är ekvivalent med EAS?,
och i den fungerar det också att ange höjd i meter.
Citera
2019-07-22, 09:26
Medlem
Citat:
Ok, tack!
Hade precis upptäckt "tryck-felet" själv.
Men inte att meter inte fungerar.

I så fall får jag IAS till 115 vs TAS 142.
Det verkar väl lite rimligare kanske?

Och det verkar dessutom bli samma i denna kalkylator,

http://www.hochwarth.com/misc/AviationCalculator.html

om IAS är ekvivalent med EAS?,
och i den fungerar det också att ange höjd i meter.

Edit. Vinglar bort mig själv Ang QNH eller standard. Men kör 1013. Svensson får väl flika in.

Klicka på wikilänken under EAS i kalkylatorn. 🙂
Senast redigerad av Kattfarssas 2019-07-22 kl. 09:31.
Citera
2019-07-22, 09:28
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ev. fel i min förra post, trycket bör väl vara referenstrycket vid markytan?
Skillnaden mellan TAS=142 och IAS = 139 blir i så fall liten, verkar det rimligt?

Nej. På 4000m är TAS normalt kring 20% högre än IAS/CAS.
Förstod inte frågan först så jag kollade lite på sidan där. Det är någon bugg där om du räknar meter. En snabb koll visar att om du matar in höjderna i fot blir det ungefär rätt.
1 fot är 0.3048m.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in