2019-07-21, 11:20
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomas-tvivlaren
Frans på marken hörde hur piloten drog av på gas precis som brukligt inför ett hopp för att sedan åter gasa på, troligen pga av att stallarmet börjat tjuta. Det tror jag är vid ca 7sek.
Den horisontella hastigheten stiger därefter medans den vertikala sjunker i motsvarande grad. Här kanske jag har fel men den totala hastigheten planet har borde väl rimligen vara mer eller mindre oförändrad? Dock så ändras attackvinkel på vingen i negativ riktning av att planet stiger. Ett plötsligt gaspådrag kan också ha medfört att någon/några hoppare trillat bakåt i planet vilket skulle vara förödande i så låg hastighet då cg blir kraftigt förskjutet bakåt och planet då mycket stallbenägnare.
Därför tror jag stallen inträffar vid 15 sek.
Mina piloterfarenheter är från rcplan, och då stallar ett enkelt nybörjarplan rakt frammåt. Om olycksplanet har liknande egenskaper skulle det börja dyka och därmed kommer lasten dvs hopparna att trilla framåt ist. och då hamna i instrumentbrädan och planet istället få en tyngdpunkt som gör det svårare att räta upp.
Jag tycker det är intressant att dyket började vid 15 sek och svängen några sekunder senare. Trodde tidigare att det stallade åt vänster men det stämmer ju ej enligt grafen.
Men hamnar det hoppare på på piloten så känns det troligt att det kan resultera i ett kraftigt roderutslag.

Om det stämmer att han fick stall där, för att han sänkte farten inför hopp, då skulle det innebära att han tänkt släppa dom över vatten? Det låter märkligt
Citera
2019-07-21, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Vi har ju fått ett antal framräknade grafer efter olyckan, med lite olika tider, hastigheter och vinklar. Jag håller med dig, gemensamt för de har varit att det finns dels en mycket onaturlig tvär manöver på 4000, dels en förändring vid 2300-2000, och det går att spekulera massor om dessa. En sak som skulle underlätta, kanske, var om man vet om det klart väder eller molnigt ner till 2000 under nerfärden. Det gör en stor skillnad i hur planet ska hanteras, flyga efter observation eller helt via instrument.
Då jag bara håller på med rc-plan kan mina teorier vara felaktiga.
Men flyttar jag tyngdpunkten 1 cm bakåt på ett rcflygplan med en vingspann på 100 cm blir det nästan okontrollerbart vid låg fart.
I olycksplanet var runt 40 % av totalvikten osurrad last.
Ett propellerplan reagerar direkt på gaspådrag och enligt vittnen på marken så har ett plötsligt och oväntat sådant gjorts strax före planerad fällning.
Därför tror jag folk ramlat bakåt pga oväntad accelleration, för att sedan rammla fram på piloten efter att planet stallat pga för låg fart och förskjuten tyngdpunkt.
Om det har hänt spelar nog vädret liten roll då piloten haft 8 personer över sig.
Citera
2019-07-21, 11:34
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Kanske varit uppe tidigare men på videon syns fler delar som lastas. Australien skickar en ingenjör tii Sverige för att övervaka arbetet i Strängnäs.

https://www.expressen.se/nyheter/australien-och-nya-zeeland-stoppar-kraschade-flygplansmodellen-fran-umea/

Måste vara vingstöttan de stoppar in i hytten med en plastpåse runt. Var väl metallutmatning vid stöttans infästning mot kroppen som Australien varnade för 2018? Kanske därför dom hanterar den lite extra försiktigt. Stöttan har iaf fått sig några rejäla stukningar.
Citera
2019-07-21, 11:39
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Om det stämmer att han fick stall där, för att han sänkte farten inför hopp, då skulle det innebära att han tänkt släppa dom över vatten? Det låter märkligt

Alla borde ta en titt på kartan speciellt ni som inte varit på plats. Det är väldigt korta avstånd det handlar om. Om han vill bromsa in för att släppa folket över fältet intill landningsbanan så får han nog börja bromsa redan över älven.
Samma med den sista vänstersvängen. Den går nästan rakt ner i 2 km men är en förflyttning horisontellt på kanske 600 m. Jämför med en bilväg där det finns mitträcke och två filer går ihop till en fil. Skylten står vid 400 m. Det är korta avstånd.
Citera
2019-07-21, 11:41
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
3000 meter fritt fall som påbörjas med att man kastas framåt i 120 km/h följt av 1000 meter under fallskärm. Man kommer liksom inte att dimpa ner rakt under uthoppspunkten speciellt ofta.
Senast redigerad av buzzkillington 2019-07-21 kl. 11:43.
Citera
2019-07-21, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Måste vara vingstöttan de stoppar in i hytten med en plastpåse runt. Var väl metallutmatning vid stöttans infästning mot kroppen som Australien varnade för 2018? Kanske därför dom hanterar den lite extra försiktigt. Stöttan har iaf fått sig några rejäla stukningar.

Jag kan kan inte bedöma vad det är.

Allt enl senaste service bulletinen (vindstöttan) skall ha åtgärdas. Planet var godkänt tre veckor före olyckan.
Citera
2019-07-21, 11:45
Medlem
Randolph Carters avatar
Initialorsaken till vänstersväng+dyk skulle kunna vara att planet kolliderade med en/flera fåglar. Ett par gäss/svanar etc som förstör höger stab och kanske fenan borde ge rollreaktion mot vänster + kass girstabilitet. Resultat överstigen Vne och vingbrott på 2000möh. Tror iaf definitivt att vingen var hel ner till denna höjd.
Citera
2019-07-21, 11:59
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Randolph Carter
Initialorsaken till vänstersväng+dyk skulle kunna vara att planet kolliderade med en/flera fåglar. Ett par gäss/svanar etc som förstör höger stab och kanske fenan borde ge rollreaktion mot vänster + kass girstabilitet. Resultat överstigen Vne och vingbrott på 2000möh. Tror iaf definitivt att vingen var hel ner till denna höjd.

Gäss/svanar på 4 km höjd ovan molnen. Intressant. De kanske har små syrgasmasker med sig.
Citera
2019-07-21, 11:59
Medlem
Citat:
Den här filmen från en medlem i klubben visar hur det ser ut och går till vid fällning. Jag antar att det kraftiga pipet i början på klippet är just stallvarning men kan ha fel. Kanske gör piloten så för att veta i vilken hastighet gränsen ligger med tanke på dagsaktuella förhållanden som vind, höjd, cg osv. för att kunna ligga strax över inför hoppet?https://www.facebook.com/Retepoj/videos/10214735180147330/
Citera
2019-07-21, 12:02
Medlem
Randolph Carters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Gäss/svanar på 4 km höjd ovan molnen. Intressant. De kanske har små syrgasmasker med sig.

Fåglar har inga som helst problem med såna höjder. Finns dokumenterat att t.ex. knölsvanar flyger på mer än 8000 möh.
Senast redigerad av Randolph Carter 2019-07-21 kl. 12:07. Anledning: Fakta.
Citera
2019-07-21, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag kan kan inte bedöma vad det är.

Allt enl senaste service bulletinen (vindstöttan) skall ha åtgärdas. Planet var godkänt tre veckor före olyckan.

Vingstöttan var inte senaste SB:n. Var bara media som valde att göra en grej av just det.
Citera
2019-07-21, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomas-tvivlaren
Då jag bara håller på med rc-plan kan mina teorier vara felaktiga.
Men flyttar jag tyngdpunkten 1 cm bakåt på ett rcflygplan med en vingspann på 100 cm blir det nästan okontrollerbart vid låg fart.
I olycksplanet var runt 40 % av totalvikten osurrad last.
Ett propellerplan reagerar direkt på gaspådrag och enligt vittnen på marken så har ett plötsligt och oväntat sådant gjorts strax före planerad fällning.
Därför tror jag folk ramlat bakåt pga oväntad accelleration, för att sedan rammla fram på piloten efter att planet stallat pga för låg fart och förskjuten tyngdpunkt.
Om det har hänt spelar nog vädret liten roll då piloten haft 8 personer över sig.

Jag kan bara säga att jag helt håller med dig, en liten tyngdpunktförskjutning i lågfartsläge, ger mycket litet utrymme för piloten att korrigera. Vidare har jag sedan länge skrivit exakt samma sak som du, en trolig förskjutning bakåt, med en efterföljande framåt. Om det har hänt. spelar nog vädret mindre roll, jag ville bara lyfta frågan om den stora skillnaden att flyga efter visuell sikt och via instrument, som ett antal experter tidigare påtalat och som jag helt håller med om. Nu vet vi fortfarande för lite, och tråden verkar ha delat upp sig i olika läger, fysiskt planhaveri vid, delvis eller mer, vid 4000 m och/eller vid 2300-2000 m, samt de som är mer försiktiga, ser OmedelSvensson som ett föredöme och kanske någon mer.

En svårighet är att få tillräckligt tillförlitliga data på den exakta positionen och fallbanan, slutskedet verka dock ganska säkert, från 2000 och neråt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in