2019-07-21, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomas-tvivlaren
På filmer från olycksplanet så ser man att det inte finns något som hindrar att det skulle kunna hända. Faller du framåt hamnar du antingen på något av ryggstöden, eller mellan stolarna rakt på gasen.
Faller åtta personer framåt så är det nästan hundraprocentigt att det bli gasen i botten tror jag.

Att det inte finns krav på mellanvägg till piloten?
Citera
2019-07-21, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av radbean

Ja, det lär bli en följd av olyckan, om hoppare sitter osäkrade på golvet i en helt "ren" cabinyta istället för selade i en flygstol ( är förmodligen helt praktiskt omöjligt), så ska ett lastgaller skilja cookpit från den övriga cabinen, även om inte just det orsakade denna olycka. Att komma till denna enkla slutsats, då flygning innan fällning sker i så låg fart som möjligt med stalling som ett potentiellt riskmoment, behöver man inte ens veta särskilt mycket om alla övriga faktorer inom flygteknik. Tyvärr får man nog ge lite underkänt till "hoppbranschen", som tycker att de bäst själva vet hur allt ska ordnas, och inga andra ska lägga sig i. I just denna fråga, lastgaller, finns det väl knappast någon tvekan om vad som behöver göras.....

Edit: för den som inte köper detta resonemang, jämför med en vanlig standard kombibil, där baksätet tagits bort/fällts ner, med tung osäkrad last utan galler fram till framsätena, vem med lite riskinsikt skulle köra den bilen? Och, jag vet att det inte är direkt jämförbart, men bara för att visa på riskerna med oselade "elefanter" i baksätet......
Senast redigerad av Whyback 2019-07-21 kl. 09:53.
Citera
2019-07-21, 10:25
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Passagerarna var 6 st, de satt selade i stolar....jag tycker att de skiljer väsentligt från 8 st. som sitter på golvet eller i värsta fall står på knä eller t.o.m. är halvt uppresta inför fällning....

Citat:
Ursprungligen postat av radbean

Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Ja, det lär bli en följd av olyckan, om hoppare sitter osäkrade på golvet i en helt "ren" cabinyta istället för selade i en flygstol ( är förmodligen helt praktiskt omöjligt), så ska ett lastgaller skilja cookpit från den övriga cabinen, även om inte just det orsakade denna olycka.

Håller med, någon form av lastsäkring vore att föredra. Det enklaste och kanske bästa vore 8 st lastöglor på durken och en kort stropp med karbinhake till alla hopparna.
Citera
2019-07-21, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Krafterna på planet blir ju högre när luftmotståndet ökar.
Vingen gissar jag att den går av runt 2200 m.

Se blå punkt i grafen och kartbilden:

https://postimg.cc/Y4Ygc9dH

Vad som händer runt 4000m är frågan.

Se röd och svart punkt.

Räknat på lite annat sätt nu som verkar ge rimligare värden på hastigheterna.
Lite skakigt i kanterna ännu dock.

Med reservation för felaktigheter som vanligt..

Men nu finns ju inte längre ett dyk i upp till 400 km/h, planet faller ner i stort sett med samma hastighet. Samma hastighet som vi ser på filmerna. Det finns inte heller något spår i höjdkurvan med ett försök till upptag.

Jag börjar tro att vingen faktisk vek sig på 4000m. Kanske det hänger kvar ett tag innan den helt lossnar. Efter den vänstersväng som då sker ger man full gas och lyckas på det sättet på planet att röra sig i horisontell riktning från svart till blå punkt, kanske vind här uppe hjälper till. Men planer faller som en sten från 4000, jämför med att kasta iväg en sten utför ett stup, det tar ett tag innan stenen faller rakt ner. Planet gasas iväg vid svart punkt och börjar falla rakt ner vid blå.
Citera
2019-07-21, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Håller med, någon form av lastsäkring vore att föredra. Det enklaste och kanske bästa vore 8 st lastöglor på durken och en kort stropp med karbinhake till alla hopparna.

Ja, en enklare åtgärd, med skulle inte funka i samband med fällning, för då måste alla vara uppe på knä/hukande på benen, för att hinna med att hoppa inom det ganska smala "hoppfönstret". Kommer kraftiga luftgropar eller stall då, är det kanske ett lastgaller som kan göra skillnad.
Citera
2019-07-21, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
https://postimg.cc/Y4Ygc9dH

404 not found
Citera
2019-07-21, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NNordan
Men nu finns ju inte längre ett dyk i upp till 400 km/h, planet faller ner i stort sett med samma hastighet. Samma hastighet som vi ser på filmerna. Det finns inte heller något spår i höjdkurvan med ett försök till upptag.

Jag börjar tro att vingen faktisk vek sig på 4000m. Kanske det hänger kvar ett tag innan den helt lossnar. Efter den vänstersväng som då sker ger man full gas och lyckas på det sättet på planet att röra sig i horisontell riktning från svart till blå punkt, kanske vind här uppe hjälper till. Men planer faller som en sten från 4000, jämför med att kasta iväg en sten utför ett stup, det tar ett tag innan stenen faller rakt ner. Planet gasas iväg vid svart punkt och börjar falla rakt ner vid blå.

Tror du inte den horisontella förflyttningen mellan 4000-2000m vore svår utan vingar?
Citera
2019-07-21, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NNordan

Jag vet inte hur du läser grafen? Den vertikala hastigheten ökar från 4000 m fram till ca 2000m ,vid 50 sek, för att sedan avta något ner mot marken. Att något monumentant inträffar runt 2000 meter som bromsar accellerationen syns tydligt.
I min värld fallerar vingen där iaf.
Kastar du en sten nedåt i 60 grader så ökar vinkeln konstant till den faller vertikalt. Den faller inte halva vägen konstant i 60 grader för att sedan falla lodrätt som planet gjorde.
Citera
2019-07-21, 11:03
Medlem
Kanske varit uppe tidigare men på videon syns fler delar som lastas. Australien skickar en ingenjör tii Sverige för att övervaka arbetet i Strängnäs.

https://www.expressen.se/nyheter/australien-och-nya-zeeland-stoppar-kraschade-flygplansmodellen-fran-umea/
Citera
2019-07-21, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomas-tvivlaren
Jag vet inte hur du läser grafen? Den vertikala hastigheten ökar från 4000 m fram till ca 2000m ,vid 50 sek, för att sedan avta något ner mot marken. Att något monumentant inträffar runt 2000 meter som bromsar accellerationen syns tydligt.
I min värld fallerar vingen där iaf.
Kastar du en sten nedåt i 60 grader så ökar vinkeln konstant till den faller vertikalt. Den faller inte halva vägen konstant i 60 grader för att sedan falla lodrätt som planet gjorde.

Vi har ju fått ett antal framräknade grafer efter olyckan, med lite olika tider, hastigheter och vinklar. Jag håller med dig, gemensamt för de har varit att det finns dels en mycket onaturlig tvär manöver på 4000, dels en förändring vid 2300-2000, och det går att spekulera massor om dessa. En sak som skulle underlätta, kanske, var om man vet om det klart väder eller molnigt ner till 2000 under nerfärden. Det gör en stor skillnad i hur planet ska hanteras, flyga efter observation eller helt via instrument.
Citera
2019-07-21, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Kanske varit uppe tidigare men på videon syns fler delar som lastas. Australien skickar en ingenjör tii Sverige för att övervaka arbetet i Strängnäs.

https://www.expressen.se/nyheter/australien-och-nya-zeeland-stoppar-kraschade-flygplansmodellen-fran-umea/

Det är en mycket bra initiativ av haverikommisionen. Inledningsvis så sköttes inte haveriet på ett tillfredsställande sätt.
Citera
2019-07-21, 11:18
Medlem
Länk till graf?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här