Citat:
Ursprungligen postat av
GilGrissom82
Att döma av hennes otaliga geocache-loggar och bilder från en mängd burkletarturer med annat sällskap än SD, så verkar han nog ändå ha varit ovanligt tolerant och liberal i sina hjärntvättningsmetoder.
Jag tog ut citat för att visa att en person som är utsatt för en kontrollerande person på inget vis behöver vara en svag person. Att vi all påverkas av varandra, det kanske man inte vill tro? Men vi påverkas mycket av inte bara den kultur vi lever i, det samhälle med dess normer vi bor i och alla människor vi kommer i kontakt med på olika sätt, både i skrift och närkontakt.
Att han skulle ha "hjärntvättat" henne vet jag inte om jag vill påstå. Men absolut att de har båda två påverkat varandra på olika sätt. Om det stämmer (vilket jag tror) att han har hotat, misshandlat, ofredat och stalkat henne, då utövas en slags kontroll över henne via detta. En slags anpassning från LWs sida.
Jmf med att du ska ha ett dåligt budskap att föra fram till din kollega. Om kollegan har lugnt och sansat temperament, är öppen och objektiv, har hög grad av tolerans och förståelse, är lösningsorienterad men ändå rättvis, kommer det inte vara lättare att kunna berätta om det problem som uppstått på ett öppet sätt än om kollegan har aggressivt sätt, är fördömande och subjektiv, har låg toleransnivå och är inskränkt, problemorienterad och orättvis. Med detta vill jag inte mena på något sätt att någon av de inblandade har dessa egenskaper. Jag drar allt till sin spets för att tydliggöra att man absolut påverkas i vårt beteende av våra närmaste, oavsett vi vill tro det eller ej.
Detsamma gäller våra åsikter. Man vill ju gärna tro att vi som bor i ett fritt land tänker helt fritt. Men det är bara att se hur olika vi blir om vi växer upp i olika miljöer och hur våra normer och våra åsikter kan formas olika av det. Denna process fortsätter under hela livet, även om vi blir mindre "formbara" när vi blir äldre. Om du är gift, tenderar man att påverka varandras åsikter under ett långt äktenskap.
Att LW blev "fångad av en stormvind" i början av förhållandet kan man ana i hennes loggar. Jag tror inte att det förekom varken våld, hot eller annat av liknande karaktär i början.
Och det finns grader av allt.
Jag
misstänker att den kontrollerande sidan kom fram successivt och blev starkare med tiden. Den visade han kanske inte för öppen ridå, utan det var sådant som han gjorde när andra inte såg.
Ju mer hon visade att hon ville bestämma själv, ha andra relationer desto starkare blev känslan av förlorad kontroll.
Jag är ganska övertygad om att han visst irriterade sig på hennes geocachande med andra män, öppet så att han kunde se. Bilder som han tidigare varit med på och som nu illustrerade hennes nya liv.
Triggerpunkten blev Norgeresan och upptäckten att hon skulle tälta med BeholderX. När hon inte anpassade sig, då blev det övermäktigt. Det är vad jag
tror.