Citat:
Det du skriver stämmer inte överens med hur CSN fungerar, får man bidrag för en kurs man hoppar av så blir man återbetalningsskyldig och kan få bidrag först då man återbetalat.
Angående första stycket så var det förmodligen inte kursen du hoppade av som gjorde att du inte fick bidrag utan kurserna du läste men inte hade tillräckligt med studieresultat från.
Och med andra stycket så har du tillräckligt med studieresultat för att få bidrag igen, men återigen, har du hoppat av tidigare kurs du fått bidrag för är du förmodligen återbetalningsskyldig. Men med tanke på hur du skriver så låter det mer som att när du påstår att du hoppat av kurser låter det mer som om du fortfarande varit registrerad men bara låtit bli att fullfölja dom och fortfarande varit en student som istället fått underkänt.
Att hoppa av kurser gör inte att per automatik att man nekas bidrag i framtiden.
Att däremot inte betala tillbaka återkrav eller dylikt kan däremot vara en, vilket kan i kombination med ett avhopp verkligen vara en.
Att inte ha tillräckligt med nya studieresultat från senaste period man hade bidrag för kan vara en annan.
Reglerna är inte huggna i sten, har man sköt sin skjukrapportering, sina läkarintyg etc så kan undantag görs, det är inte vanligt, men det händer.
Angående första stycket så var det förmodligen inte kursen du hoppade av som gjorde att du inte fick bidrag utan kurserna du läste men inte hade tillräckligt med studieresultat från.
Och med andra stycket så har du tillräckligt med studieresultat för att få bidrag igen, men återigen, har du hoppat av tidigare kurs du fått bidrag för är du förmodligen återbetalningsskyldig. Men med tanke på hur du skriver så låter det mer som att när du påstår att du hoppat av kurser låter det mer som om du fortfarande varit registrerad men bara låtit bli att fullfölja dom och fortfarande varit en student som istället fått underkänt.
Att hoppa av kurser gör inte att per automatik att man nekas bidrag i framtiden.
Att däremot inte betala tillbaka återkrav eller dylikt kan däremot vara en, vilket kan i kombination med ett avhopp verkligen vara en.
Att inte ha tillräckligt med nya studieresultat från senaste period man hade bidrag för kan vara en annan.
Reglerna är inte huggna i sten, har man sköt sin skjukrapportering, sina läkarintyg etc så kan undantag görs, det är inte vanligt, men det händer.
Efter kontakt med CSN så förklarade de för mig att man är berättigad studiemedel även om man har avbrutit sina studier som man lånade till. Man får alltså ha en studieskuld sedan tidigare och det ska inte göra dig obehörig från att få studiemedel igen.
Jag avbröt mina studier och fick inte längre studiemedel.
Under meriter på antagning.se så har jag ej fått något betyg för de här kurserna utan det är tomt.
Jag har återbetalat delar av beloppet enligt deras krav som det fortfarande återstår en summa till, jag förstår det som att jag är berättigad studiemedel.
Efter min kontakt med CSN så förklarade de att inte kan garantera att jag får studiemedel. De kan inte göra någon förtidsbedömning i såna här fall, men fick bekräftat att de kan se att jag har läst upp de 15HP jag avbröt. Enligt de så borde jag vara berättigad studiemedel men ingenting de garanterar.
Nåja, jag hoppas verkligen jag kan få studiemedel. Det är liksom min enda utväg och jag har varit noggrann med att göra det nödvändiga från den informationen jag tagit del av och tolkat.
Senast redigerad av talad13 2019-07-16 kl. 00:24.
Senast redigerad av talad13 2019-07-16 kl. 00:24.