2019-07-16, 00:16
Medlem
talad13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Det du skriver stämmer inte överens med hur CSN fungerar, får man bidrag för en kurs man hoppar av så blir man återbetalningsskyldig och kan få bidrag först då man återbetalat.
Angående första stycket så var det förmodligen inte kursen du hoppade av som gjorde att du inte fick bidrag utan kurserna du läste men inte hade tillräckligt med studieresultat från.

Och med andra stycket så har du tillräckligt med studieresultat för att få bidrag igen, men återigen, har du hoppat av tidigare kurs du fått bidrag för är du förmodligen återbetalningsskyldig. Men med tanke på hur du skriver så låter det mer som att när du påstår att du hoppat av kurser låter det mer som om du fortfarande varit registrerad men bara låtit bli att fullfölja dom och fortfarande varit en student som istället fått underkänt.

Att hoppa av kurser gör inte att per automatik att man nekas bidrag i framtiden.
Att däremot inte betala tillbaka återkrav eller dylikt kan däremot vara en, vilket kan i kombination med ett avhopp verkligen vara en.
Att inte ha tillräckligt med nya studieresultat från senaste period man hade bidrag för kan vara en annan.
Reglerna är inte huggna i sten, har man sköt sin skjukrapportering, sina läkarintyg etc så kan undantag görs, det är inte vanligt, men det händer.

Efter kontakt med CSN så förklarade de för mig att man är berättigad studiemedel även om man har avbrutit sina studier som man lånade till. Man får alltså ha en studieskuld sedan tidigare och det ska inte göra dig obehörig från att få studiemedel igen.
Jag avbröt mina studier och fick inte längre studiemedel.
Under meriter på antagning.se så har jag ej fått något betyg för de här kurserna utan det är tomt.

Jag har återbetalat delar av beloppet enligt deras krav som det fortfarande återstår en summa till, jag förstår det som att jag är berättigad studiemedel.

Efter min kontakt med CSN så förklarade de att inte kan garantera att jag får studiemedel. De kan inte göra någon förtidsbedömning i såna här fall, men fick bekräftat att de kan se att jag har läst upp de 15HP jag avbröt. Enligt de så borde jag vara berättigad studiemedel men ingenting de garanterar.

Nåja, jag hoppas verkligen jag kan få studiemedel. Det är liksom min enda utväg och jag har varit noggrann med att göra det nödvändiga från den informationen jag tagit del av och tolkat.
Senast redigerad av talad13 2019-07-16 kl. 00:24.
Citera
2019-07-16, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av talad13
Efter kontakt med CSN så förklarade de för mig att man är berättigad studiemedel även om man har avbrutit sina studier som man lånade till. Man får alltså ha en studieskuld sedan tidigare och det ska inte göra dig obehörig från att få studiemedel igen.
Jag avbröt mina studier och fick inte längre studiemedel.
Under meriter på antagning.se så har jag ej fått något betyg för de här kurserna utan det är tomt.

Jag har återbetalat delar av beloppet enligt deras krav som det fortfarande återstår en summa till, jag förstår det som att jag är berättigad studiemedel.

Efter min kontakt med CSN så förklarade de att inte kan garantera att jag får studiemedel. De kan inte göra någon förtidsbedömning i såna här fall, men fick bekräftat att de kan se att jag har läst upp de 15HP jag avbröt. Enligt de så borde jag vara berättigad studiemedel men ingenting de garanterar.

Nåja, jag hoppas verkligen jag kan få studiemedel. Det är liksom min enda utväg och jag har varit noggrann med att göra det nödvändiga från den informationen jag tagit del av och tolkat.

Det känns som om du inte förstår riktigt vad jag menar, så jag kan skriva lite förenklat och åsidosätta vissa undantag.

Första kravet för att CSN igen är att man har klarat studieresultatet.
Andra kravet är att inte ha obetalda årsbelopp för olika år, du kan en miljon i skuld som avser ett år och det går bra men du kan inte ha 1000 kr i skuld för 2017 och 1000 kr för 2018.

Tredje är återkrav, vilket inte är samma sak om pengar man har lånat.
Har du t ex tänkt läsa från vecka 1-20 men avbryter vecka 11 så har du bara vanlig skuld för veckorna 1-10, men för vecka 11-15 får du återkrav, på både bidrag och lån, eftersom att CSN betalar i förskott, kanske inte hela perioden 11-15 men en del.

Själv har jag råkat ut för tredje punkten, där jag avbröt mina studier efter 3/4, jag blev tvungen att betala ett återkrav för sista veckorna, dock inte hela summan.
CSN skrev nånting i stil med att: Du kunde inte veta att då du skulle göra ett avbrott.
Citera
2019-07-16, 20:44
Medlem
citizenzeros avatar
Om någon har skulder till CSN som gått vidare till Kronofogden, kan denne ta ett nytt CSN lån?

Kan man få ta nytt lån trots att man har obetalda skulder till CSN?
Citera
2019-07-20, 11:49
Medlem
Jag har studerat ett basår för ett par år sedan. Klarade inte basåret, men fick csn ändå. Har inget återkrav, utan bara en vanlig återbetalningsplan som alla har som har CSN lån.
Jag har sökt nytt basår nu till hösten, kan jag då använda dem 39 veckorna jag har kvar och få CSN för det även fast jag har gjort ett försök tidigare?
Nämnvärt är att jag inte har missat en betalning till CSN under denna tid, har skött mig som man ska göra!
Tänkte ringa CSN på måndag, men vill ändå höra era åsikter
Citera
2019-07-20, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ASOTbombom
Jag har studerat ett basår för ett par år sedan. Klarade inte basåret, men fick csn ändå. Har inget återkrav, utan bara en vanlig återbetalningsplan som alla har som har CSN lån.
Jag har sökt nytt basår nu till hösten, kan jag då använda dem 39 veckorna jag har kvar och få CSN för det även fast jag har gjort ett försök tidigare?
Nämnvärt är att jag inte har missat en betalning till CSN under denna tid, har skött mig som man ska göra!

Väldigt osäker på denna, skulle vilja säga att du inte får det. Du behöver ha studerat upp poängen du inte klarade av. Men eftersom det är gymnasiala studier så vet jag inte
Citera
2019-07-20, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kqar
Väldigt osäker på denna, skulle vilja säga att du inte får det. Du behöver ha studerat upp poängen du inte klarade av. Men eftersom det är gymnasiala studier så vet jag inte
Har studerat upp två av kurserna men det räcker förmodligen inte.
Okej, jo det som gör mig osäker efter som det är gymnasiala studier. Tack för ditt svar
Citera
2019-07-21, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ASOTbombom

Du kan få nya studiemedel när du har klarat så många poäng som du fått bidrag för, detta behöver inte vara basårsstudier egentligen utan skulle kunna vara högskolepoäng eller gymnasiala kurser på komvux o.s.v., tyvärr. Kollade själv om deras krav på studieresultat och CSN verkar ju kräva att man skall klara 100% för att få fortsatt studiemedel.

En annan sak man kan göra, som kanske är lite dum, är att om du läser riktiga högskolekurser, och aldrig använt eftergymnasiala CSN-veckor tidigare, så kan du få bidrag + lån för dem kurserna.
Citera
2019-07-21, 09:52
Medlem
Ansöker man CSN för varje termin?
Eller för hela studietiden
Citera
2019-07-21, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TenderFoot
Ansöker man CSN för varje termin?
Eller för hela studietiden

Vanligaste är nog 20 veckor i taget om man läser lösa kurser eller 40-50 veckor om man läser på program så slipper man oroa sig för studieresultat så fort man skriver en dålig tenta.
50 veckor blir höst, vår samt sommar, man måste inte läsa 100% hela tiden, däremot så måste man genomsnittligen läsa 100%.
Så läser du en kurs på 7,5 poäng under höst- eller vårterminen så räcker det med att du läser 7,5 poäng över sommaren, förutsatt att den sista kursen börjar direkt efter vårterminen.

Om du vill spara på eftergymnasiala CSN-veckor så kan du läsa komvuxkurser, antingen parallellt under höst- och vårterminen, bara på sommaren, eller lite av varje, bara dom ligger inuti tidsspannet för din ansökan. O
Om din komvuxkurs inte går på sommaren så måste du läsa en sommarkurs som är 10 veckor lång (om du vill bruka 10 CSN-veckor på gymnasial nivå), oavsett hur många poäng sommarkursen är.
Citera
2019-07-21, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Vanligaste är nog 20 veckor i taget om man läser lösa kurser eller 40-50 veckor om man läser på program så slipper man oroa sig för studieresultat så fort man skriver en dålig tenta.
50 veckor blir höst, vår samt sommar, man måste inte läsa 100% hela tiden, däremot så måste man genomsnittligen läsa 100%.
Så läser du en kurs på 7,5 poäng under höst- eller vårterminen så räcker det med att du läser 7,5 poäng över sommaren, förutsatt att den sista kursen börjar direkt efter vårterminen.

Om du vill spara på eftergymnasiala CSN-veckor så kan du läsa komvuxkurser, antingen parallellt under höst- och vårterminen, bara på sommaren, eller lite av varje, bara dom ligger inuti tidsspannet för din ansökan. O
Om din komvuxkurs inte går på sommaren så måste du läsa en sommarkurs som är 10 veckor lång (om du vill bruka 10 CSN-veckor på gymnasial nivå), oavsett hur många poäng sommarkursen är.

Så om jag går på ett 5 årigt program så borde jag ansöka för ca 50 veckor i taget?
Citera
2019-07-21, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TenderFoot
Så om jag går på ett 5 årigt program så borde jag ansöka för ca 50 veckor i taget?

Beror på om du har tänkt att jobba eller ej p.g.a. hur fribeloppet påverkas av hur många veckor med CSN man söker.
Dock så hade jag läst en komvuxkurs vid sidan av ditt program varje termin samt sommaren och en liten sommarkurs på högskolan varje år, då kan du du få studiemedel för 50 veckor varje termin varav 15 veckor är gymnasiala (förutsatt att komvuxkurserna är 100 poäng vardera).
Finns ju roliga och nytta komvuxkurser, språk, matte, NO-ämnen, programmering t ex kan ju vara kul och nyttigt; beror lite på vad du läser just nu dock.

Men säg inte till komvux att du läser på högskolan, du prioriteras du väldigt lågt där då, säg att du är arbetslös och/eller vill skaffa dig behörighet till högre studier bara.
Citera
2019-07-22, 14:42
Medlem
Kan de se ens inkomst månadsvis eller ser de bara uppgifterna från deklarationen? När jag började studera så jobbade jag heltid typ tom juli och har således en rätt hög inkomst. Hur kommer det sig att jag inte har behövt redovisa detta?
Borde gälla många som arbetar tills att de börjar studera på höstterminen?
Hade trott att de skulle höra av sig nämligen.

Tänker på fribeloppet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in