2019-07-10, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det har redan utvecklats i tråden, men du försöker snubbla på dig själv för att komma bort från problematiken. Säger man att "all kärlek är bra kärlek", så blir även den dåliga kärleken bra kärlek. Det var pudelo som kom med den invändningen, så jag skulle gärna vilja höra från just pudelo om resonemanget kring det. Dina invändingar är irrelevanta och dom stör mest diskussionen. Men det kanske är vad du är ute efter.

Vill man inte förstå utan bara gå till ytterligheter hela tiden så orkar inte folk med en till slut.
Citera
2019-07-10, 02:21
Medlem
Citat:
Det har redan utvecklats i tråden, men du försöker snubbla på dig själv för att komma bort från problematiken. Säger man att "all kärlek är bra kärlek", så blir även den dåliga kärleken bra kärlek. Det var pudelo som kom med den invändningen, så jag skulle gärna vilja höra från just pudelo om resonemanget kring det. Dina invändingar är irrelevanta och dom stör mest diskussionen. Men det kanske är vad du är ute efter.
Jag tror han menade mellan vuxna, då det är underförstått. Men det är så jag ser det, så vi får vänta på förklaring från pudelo.
Men mina frågor kvarstår ändå. Men de gäller bara de som vill förbjuda homosexualitet.
Citera
2019-07-10, 21:50
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudelo
Vill man inte förstå utan bara gå till ytterligheter hela tiden så orkar inte folk med en till slut.

Ibland måste man dra saker till sin spets för att tydliggöra att ett argument inte håller. Din invädning kan användas för att ursäkta pedofili och nekrofili. Du får vara mer precis när du uttrycker dig om du vill slippa sådana påpekanden.

Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag tror han menade mellan vuxna, då det är underförstått. Men det är så jag ser det, så vi får vänta på förklaring från pudelo.
Men mina frågor kvarstår ändå. Men de gäller bara de som vill förbjuda homosexualitet.

Har någon annan än du sagt något om förbud här i tråden?
Citera
2019-07-11, 00:38
Medlem
Citat:
Ibland måste man dra saker till sin spets för att tydliggöra att ett argument inte håller. Din invädning kan användas för att ursäkta pedofili och nekrofili. Du får vara mer precis när du uttrycker dig om du vill slippa sådana påpekanden.

Har någon annan än du sagt något om förbud här i tråden?
Nej, det är nog bara jag. Det brukar sluta med det för det mesta. Men jag kanske gick händelserna i förväg.
Citera
2019-07-11, 00:41
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Nej, det är nog bara jag. Det brukar sluta med det för det mesta. Men jag kanske gick händelserna i förväg.

Tack, det var en bra fras. Den ska jag också använda nästa gång jag blir påkommen med fördomar.
Citera
2019-07-11, 00:44
Medlem
Citat:
Tack, det var en bra fras. Den ska jag också använda nästa gång jag blir påkommen med fördomar.
Fördomarna bygger på erfarenhet. Men varsågod.
Citera
2019-07-13, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ryggradslus
Det är fult att uttrycka sig så.
Och för mig är det fel att säga så.
Det kan kallas obotlig sjukdom precis som gay folk kan kalla heterosexuella obotligt sjuka är nästan lika fult.

Men det är fult att säga så. Då är man ful i mun och hjärta.

Jag tror Jesus skulle säga det bättre än vad jag kan göra.
Frågar är mera om hur man ska tänka själv själv som kristen, och mindre vilka ord man ska använda vad gäller homosexuella. Om "sjuk" låter illa kan jag låta bli och tänka på ett annat ord att använda..

Citat:
Älska din nästa som dig själv. Det lämnar inget utrymme för att se ner på någon.
Att anse att någon är sjuk är inte att se ner på dem. Det finns många beundransvärda personar som är sjuka.

Citat:
Och vem är jag att se ner på homosexuella? Som om inte jag också har syndat, om än på andra sätt. Homosexuella behöver precis som alla andra omvända sig och ta emot Herren Jesus. Och gör dom det kan dom bli frälsta och förlåtna.

Men homosexuella handlingar är synd. Det är Guds ord tydligt med. Det är viktigt att inte tumma på det och släta över, utan vara ärlig. Men det är också viktigt att inte vara så ivrig att säga sanningen att man glömmer att göra det med kärlek.

All synd är sjuklig, så det är väl rimligt att kalla det en sjukdom ur det perspektivet. Och ja, det har hänt att människor har blivit botade från det, och ja, det är ett mirakel när så sker. Ett allt annat än politiskt korrekt mirakel.
Håller med dig fullt ut här. Om inte Franciskus var så mån att inte förarga PK-pressen skulle han nog också yttra sig så tror jag.

Citat:
Naturligtvis är de fel att prata och tänka så om människor som bara ägnar sig åt kärlek.
När känslorna går på högvarv kan synden blandas ihop med äkta kärlek. Förstår inte du upphöjer erotisk kärlek till något som inte kan vara fel?

Citat:
Ser du inga andra riktiga problem du kan hetsa upp dig över ?
Jag vill inte gå runt och ljuga eller slingra mig undan frågan när den dyker upp nästa gång. Jag vill ha ett uppriktigt svar.

Citat:
Katoliker är människor vill framstå som guds bästa barn men egentligen är de besatta av satans tankar och ser ner på andra människor.
Nej, vi är inte alla nödvändigt viss Guds bästa barn. Dock gör vi rätt i att följa Jesu kyrka. Gå inte OT nu.
Citera
2019-07-15, 12:07
Medlem
nerdnerds avatar
Orden "obotlig" och "sjukdom" är problematiska här. Varför skulle någon form av kärlek mellan vuxna människor vara sjukt? Världen behöver nog mer kärlek, inte mindre.

Med det sagt, är jag nog inte heller säker på att det skulle vara obotligt. Visserligen är det många som har försökt "bota" homosexualitet, och säkert också många som själva har velat bli "botade". Har det någonsin lyckats? Men vår förståelse av kropp och hjärna går ju framåt. Det görs redan avancerade operationer på transsexuella som vill byta kön. Är det verkligen för alltid helt omöjligt att ändra även i huvudet (eller var det sitter) vad man går igång på sexuellt? Tvivlar faktiskt. Hoppas också att det inte är så. För det finns ju sexuella böjelser som verkligen ÄR problematiska som t ex pedofili. Homosexualitet är inte ett problem öht, men OM någon önskar byta sexualitet (kan iofs även tänkas finnas heterosexuella som vill bli homo...) så vore det nog iaf inte mindre bra än att kunna byta från snopp till snippa eller tvärtom.

Betr katolicism och homosexualitet är det kanske inte heller alldeles hugget i sten hur det ska vara. Konstaterar iaf att kanske världens mest katolska land, Filippinerna, också är väldigt tolerant till homosexualitet.
Citera
2019-07-20, 10:41
Medlem
Professor.Wers avatar
Modern medicinsk vetenskap avgör inte vad som är sjukt eller friskt på basis av om du har avvikande egenskaper. Går man efter den principen skulle det innebära att personer med IQ över 135 är gravt sjuka. Det är mycket avvikande att ha sådan hög IQ. Vad som är sjukt och friskt bygger på värderingar inte enbart på fakta.

'Guds urplan' är nog svårt att ur det teologiskt perspektiv försvara från din utgångspunkt om avvikelser. Hur många avvikelser existerar i världen? Miljontals. Världen bygger på avvikelser. Så då måste Gud enligt ditt resonemang ha gjort många misstag eftersom alla dessa avvikelser går bortom guds urplan. Då uppkommer frågan: Är Gud då allsmäktig?

Skälet till att det är homofobiskt att betrakta homosexualitet som en sjukdom är liknande skäl till varför det betraktas som rasistiskt att förespråka raslära. Det finns en koppling mellan de två. Och det är att det föreställningar som saknar vetenskapligt stöd. Det går inte att bota homosexualitet (det är i många fall dessutom direkt skadligt för den som behandlingen utförs på). Dessutom faller din idé om att bota, eftersom ditt resonemang ännu inte påvisat att det är en sjukdom och är det ingen sjukdom finns det inget att bota.

Som jag argumenterade för i en annan tråd är att religiösa, etiska påbud i grunden bygger på auktoritetsargument (X är rätt/fel därför att Gud säger det) snarare än förnuftsargument. Om hela utgångspunkten är att det som är rätt är vad Gud säger då spelar det ju ingen roll vilka förnuftsargument som talar emot det Gud säger. Guds etik blir inte öppen för rationell kritik. Det innebär att även om det finns hundra hållbara motargument mot Guds påbud, har det ingen betydelse för den religiöse eftersom utgångspunkten är att det Gud säger alltid är rätt. Det är ungefär som att jag skulle påstå att allt jag säger är sant och aldrig ge upp det oavsett vilka invändningen någon annan kommer med. Då skulle det vara meningslöst att föra en rationell diskussion med mig.
Senast redigerad av Professor.Wer 2019-07-20 kl. 11:07.
Citera
2019-07-20, 11:01
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LearningToFry
Förlåtna för att de var sjuka?

För att dom begår sjuka handlingar.
Citera
2019-07-20, 12:10
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
För mig är sjukdom något negativt. Jag utgår från att ingen ingen vill bli sjuk. Då känns det konstigt att nämna förlåtelse.

Synd kräver soning på ett eller annat vis. Det är något negativt. Men att ingen vill något negativt, så är det inte.
Citera
2019-07-20, 12:24
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
TS lyckades skriva en trådstart på 240 ord utan att nämna "synd". Då är det jävligt tråkigt (och respektlöst) att du redan i inlägg #3 introducerar ordet tre gånger. Stila till dig.

Men ge dig. Det är synd enligt bibeln. Gilla läget. Vill du ha censur så finns facebook och twitter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in