Citat:
Ursprungligen postat av
Ryggradslus
Det är fult att uttrycka sig så.
Och för mig är det fel att säga så.
Det kan kallas obotlig sjukdom precis som gay folk kan kalla heterosexuella obotligt sjuka är nästan lika fult.
Men det är fult att säga så. Då är man ful i mun och hjärta.
Jag tror Jesus skulle säga det bättre än vad jag kan göra.
Frågar är mera om hur man ska tänka själv själv som kristen, och mindre vilka ord man ska använda vad gäller homosexuella. Om "sjuk" låter illa kan jag låta bli och tänka på ett annat ord att använda..
Citat:
Ursprungligen postat av
Trollfeeder
Älska din nästa som dig själv. Det lämnar inget utrymme för att se ner på någon.
Att anse att någon är sjuk är inte att se ner på dem. Det finns många beundransvärda personar som är sjuka.
Citat:
Ursprungligen postat av
Trollfeeder
Och vem är jag att se ner på homosexuella? Som om inte jag också har syndat, om än på andra sätt. Homosexuella behöver precis som alla andra omvända sig och ta emot Herren Jesus. Och gör dom det kan dom bli frälsta och förlåtna.
Men homosexuella handlingar är synd. Det är Guds ord tydligt med. Det är viktigt att inte tumma på det och släta över, utan vara ärlig. Men det är också viktigt att inte vara så ivrig att säga sanningen att man glömmer att göra det med kärlek.
All synd är sjuklig, så det är väl rimligt att kalla det en sjukdom ur det perspektivet. Och ja, det har hänt att människor har blivit botade från det, och ja, det är ett mirakel när så sker. Ett allt annat än politiskt korrekt mirakel.
Håller med dig fullt ut här. Om inte Franciskus var så mån att inte förarga PK-pressen skulle han nog också yttra sig så tror jag.
Citat:
Ursprungligen postat av
pudelo
Naturligtvis är de fel att prata och tänka så om människor som bara ägnar sig åt kärlek.
När känslorna går på högvarv kan synden blandas ihop med äkta kärlek. Förstår inte du upphöjer erotisk kärlek till något som inte kan vara fel?
Citat:
Ursprungligen postat av
pudelo
Ser du inga andra riktiga problem du kan hetsa upp dig över ?
Jag vill inte gå runt och ljuga eller slingra mig undan frågan när den dyker upp nästa gång. Jag vill ha ett uppriktigt svar.
Citat:
Ursprungligen postat av
pudelo
Katoliker är människor vill framstå som guds bästa barn men egentligen är de besatta av satans tankar och ser ner på andra människor.
Nej, vi är inte alla nödvändigt viss Guds bästa barn. Dock gör vi rätt i att följa Jesu kyrka. Gå inte OT nu.