Flashback bygger pepparkakshus!
2019-07-20, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Nu är det fogden du får göra upp om en avbetalningsplan med, till ökad kostnad.
Ts bör ansöka om en avbetalningsplan med fordringsägaren.
Citera
2019-07-20, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slickdaddyfortune
Dom kommer inte göra en utmätning på 4000 kr. Ring dom och be dom frysa räntan om di betalar 100kr i månaden. Brukar funka. Dom vill bara se att du betalar, sen spelar det ingen roll hur lång tid det tar
De gör utmätning om det så endast rör 4 kronor, detta givetvis förutsatt att gl har något som är utmätningsbart. Frysa räntan har kronofogden ingen befogenhet till.
Citera
2019-07-20, 09:35
Medlem
Andnodden frågar om råd i denna tråd.
Får sedan svar av plunken och kallar honom för idiot, väldigt dålig stil.
Tror att det är TS som är en liten understimulerad idiot i detta fall.

Länk till kronofogden
https://kronofogden.se/Villvetamer.html
Senast redigerad av bosseriks 2019-07-20 kl. 09:44.
Citera
2019-07-20, 09:47
Moderator
rancors avatar
Hur hamnade ärendet hos Kronofogden? Sket du bara i att betala eller kommunicerade du med tandläkaren innan räkningen förföll?

Finner alltid denna typ av problemställning intressanta för de flesta företag vill inte koppla in inkasso eller fogden. Om man ringer direkt till dem och förklarar situationen så kan man få en enklare avbetalningsplan som t.ex. 1000 kr i månaden.

Bor man hemma så borde även föräldrarna kunna hjälpa till för dem vet ju att det blir väldigt svårt för dig att få egen bostad om du har anmärkningar på dig och med tanke på att du fortfarande bor hemma, inte förstår hur man kommunicerar och snart inte ens kan flytta hemifrån så hade jag som förälder varit ganska orolig...

Varför hjälper inte dina föräldrar dig? Har du misskött dig? Eftersom du fått en räkning bör du vara över 18 år och därför kan föräldrarna kasta ut dig när som helst.. men det gör dem inte, och samtidigt låter dig få en anmärkning.. det är konstigt.
Citera
2019-07-20, 09:49
Medlem
Skaffa dig ett jobb så du kan betala dina räkningar. Och gå inte till tandläkaren innan du vet att du kan betala.. dagens ungdom..
Citera
2019-07-20, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
De gör utmätning om det så endast rör 4 kronor, detta givetvis förutsatt att gl har något som är utmätningsbart. Frysa räntan har kronofogden ingen befogenhet till.

Vad räknas som utmätnkngsbart?

Menar har ju inget av värde som jag ser iaf.
Tar dom en gammal trasig cd radio från 2004 eller vad?
Citera
2019-07-20, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bosseriks
Andnodden frågar om råd i denna tråd.
Får sedan svar av plunken och kallar honom för idiot, väldigt dålig stil.
Tror att det är TS som är en liten understimulerad idiot i detta fall.

Länk till kronofogden
https://kronofogden.se/Villvetamer.html

Han sa vad jag borde ha gjort, inte vad jag bör göra nu. Jävla skillnad va?
Citera
2019-07-20, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andnodden

Har det aldrig slagit dig att det går att ringa kronofogden och fråga vad som kan hända/vad du kan göra?
Du verkar helt handlingsförlamad.

Du vet att tandläkaren kommer kosta pengar och du har tydligen inte några? Vad förväntade du dig skulle hända när du inte betalar en räkning?

Vad har du för inkomst nu? Du har ju en mobil som borde kosta dig i månaden? Vem betalar detta?
Vad har du för mobil? Kanske försöka sälja och köpa en billigare om du har en dyr variant?

Kan inte din pappa/familj låna dig 4000 kr? Det är verkligen en skitsumma att hamna hos kfm för.
Citera
2019-07-20, 10:19
Medlem
Gissar på att ts är ett yngel som tillhör generation zero. Jag blir ständigt påmind om hur jävla korkade dessa idioter som tillhör den förlorade generationen är - beklagligt. Känns tryggt att såna som ts ska vara med och fostra vårat land.
Citera
2019-07-20, 10:21
Medlem
Citat:
Kära TS, det är inte skulden på 4000 som är problemet, utan det som lett fram till skulden. Ta bara din trådrubrik. Du verkar tycka att problemet är att fogden är jobbig och skickar en massa kravbrev. Inte att du har en skuld som du inte betalat. Du lyckas till och med få in tredjeparten Soc i titeln. Jag menar att du måste fokusera närmare dig själv. Om du skulle vinna 4000 på lotto idag och betala av skulden så är det oerhört stor risk att du hamnar i samma skit om ett tag igen, om du inte förändrar annat i ditt liv. Så ta chansen att reflektera över hur du har det, hur du funkar och hur du spelar spelet som kallas livet. Hur gammal är du? Har du pratat med dina föräldrar om skulden?
Citera
2019-07-20, 10:22
Medlem
Citat:
Hur kan jag göra? Vidarebefodra kronofogdens brev/faktura till soc eller hur funkar det?

Exakt.

Det är ett jävla gissel varje månad den 25e att sitta och posta vidare kuvert, slicka frimärken osv men det får man ta dessvärre :/
Citera
2019-07-20, 10:23
Medlem
De skuldsatta personer jag känner till har inte haft några större problem med att
inte betala sina skulder och inte äga något av värde genom åren. Så kronofogden
är möjligen inte snäll men lätt att manipulera och undvika om man anstränger sig.
Så egentligen borde trådstartaren också kunna klara sig.

Går f ö alldeles utmärkt att vara skyldig försäkringskassan pengar och samtidigt få
"generöst" bostadsbidrag utbetalat. Och pensionen är ju så mycket mindre än vad
en vanlig lön är så den som går in i ålderspension med en skuld kan nog behålla
densamma och fortsätta sova gott om nätterna ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in