2019-07-17, 08:59
Medlem
-KarlAlfreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifesentence
Ursäkta, orkar inte leta upp exempel på trådar där jag läst om folk som frontar nolva, 40/40/20/20 är ju dock betydligt vanligare en front så helt ute och cyklar är jag ju inte. Är man aktiv läsare på diverse sidor så tror jag även du har läst att folk frontar nolva så helt okänt för dig borde det ej vara, säger inte att det är rätt eller bättre utan att det är något som förekommer och förmodligen pga bristande kunskap. Tack för att du kompletterar hypotesus svar så vi alla kan lära oss något nytt! Mvh

Nej då, jag har aldrig sagt att det är helt obekant, har läst om dessa nolva-fronter också men det jag undrade var hur du kom fram till att detta var den vanligaste behandlingsmodellen för det är det absolut inte och enligt min erfarenhet så är det ej heller den vanligast förekommande omskrivna/redovisade doseringen heller.
Men så klart - har du inte läst så särskilt mycket gällande detta så är ju risken stor att du haft oturen att enbart läsa en undermåligt statistiskt representativ andel av allt som skrivits i ämnet och således mestadels läst om frontningsupplägget.

Hur som helst så har väl polletten trillat ner nu.

För all del!

-Alfred
Citera
2019-07-17, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -KarlAlfred
Exakt var har du fått förnimmelsen om att 160mg front av nolva är den vanligaste starten av PCT?
Tycker det skrivs rätt ofta att det är helt värdelöst och direkt obra att fronta nolva så man blir ju orolig om det är fler som du som tror att detta är en bra variant av PCT.

Har själv kört 40/40/20/20 samt 20 rakt igenom och märkte enbart fördelar med att köra 20 rakt igenom.

Mvh,

-Alfred
Vill minnas att Bengtz har kört med (eller åtminstone skrivit ut) en sådan frontning av Nolva i en eller flera av sina rapporter. Jag kan tänka mig att eftersom det faktiskt var han som gjorde guiden gällande frontning, så använder folk han som exempel i hur man ska gå tillväga.
I det här fallet gör det väl tyvärr mer skada än nytta.
Citera
2019-07-17, 13:02
Medlem
Loafees avatar
I många fall har folk även läst amerikanska diskussioner kring doseringar. Problematiken där är att man ofta höftar i överkant på andra sidan Atlanten. På F12 brukar t.ex. en vanlig rekommendation vara testo enanthate 250mg/e5d som nybörjarkur, medan jag alltför ofta ser 500mg, eller ännu mer, från engelsktalande. På samma sätt dyker dessa rekommendationer kring tamoxifen upp utan några belägg eller ens genomtänkta funderingar. Funkar-för-mig är ledfrasen och några stabila argument finns inte att hitta.

Ställ frågan "Varför?" när ni ser en rekommendation. Om den besvaras i samma veva, eller på uppmaning, har påstående part åtminstone aktiverat hjärnan under författandet. Det innebär dock fortfarande inte att personen vet vad de pratar om.

Försiktighet, medlemmar, det är underskattat som fan.
Citera
2019-07-17, 20:43
Medlem
-KarlAlfreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tasemos
Vill minnas att Bengtz har kört med (eller åtminstone skrivit ut) en sådan frontning av Nolva i en eller flera av sina rapporter. Jag kan tänka mig att eftersom det faktiskt var han som gjorde guiden gällande frontning, så använder folk han som exempel i hur man ska gå tillväga.
I det här fallet gör det väl tyvärr mer skada än nytta.

Jo det kan stämma. BengtZz är en legend, det vet alla, men även BengtZz har haft fel. Likaså undertecknad även om jag aldrig har rekommenderat frontning av nolva.
Ja, i detta fall så är sannolikt tipset mer till skada än till nytta även om skadan inte nödvändigtvis behöver vara monstruös.

Mvh,

-Alfred

Citat:
Ursprungligen postat av Loafee
I många fall har folk även läst amerikanska diskussioner kring doseringar. Problematiken där är att man ofta höftar i överkant på andra sidan Atlanten. På F12 brukar t.ex. en vanlig rekommendation vara testo enanthate 250mg/e5d som nybörjarkur, medan jag alltför ofta ser 500mg, eller ännu mer, från engelsktalande. På samma sätt dyker dessa rekommendationer kring tamoxifen upp utan några belägg eller ens genomtänkta funderingar. Funkar-för-mig är ledfrasen och några stabila argument finns inte att hitta.

Ställ frågan "Varför?" när ni ser en rekommendation. Om den besvaras i samma veva, eller på uppmaning, har påstående part åtminstone aktiverat hjärnan under författandet. Det innebär dock fortfarande inte att personen vet vad de pratar om.

Försiktighet, medlemmar, det är underskattat som fan.

Du slår huvudet på spiken gång efter annan Loafee. Du har verkligen seglat upp efter dina idoga år av
läsande och laborerande. Väldigt kul att se då jag minns när du sällade dig till detta förunderliga forum för AAS.

Med särskilt vänlig hälsning,

-Alfred
Citera
2019-07-19, 13:04
Medlem
I yngre dagar körde jag enligt 40/40/20/20 kan inte påstå att jag kände nånting. HCG är det absolut effektivaste av dessa basic pct-produkter. Sett från bondförnuft-synvinkel så vet jag inte varför man skulle fronta. Pct hjälper att kicka igång systemet men jag är iaf inte återställd efter en hcg/nolva pct.
Angående doseringar så verkar ju det vara rätt basic med hcg 500iu e3d men även här så kör man med högre doser på andra sidan Atlanten.
Citera
2019-07-19, 17:55
Medlem
LugnarNerMigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hypotesus
Ja, din front på 160 mg nolva ställde nog till en del med tanke på att:

"Vanliga: kan förekomma hos upp till 1 av 10 användare

Huvudvärk, yrsel, onormala känselförnimmelser (t.ex. förändring av hur saker smakar samt stickande/pirrande känsla i huden), blodpropp (även i små blodkärl), blodbrist, kräkningar, diarré, förstoppning, obehag och/eller inflammationsliknande besvär i tumörområdet, håravfall,"

Källa: FASS

Och bara för att vara övertydlig: DET ÄR HELT ONÖDIGT ATT FRONTA NOLVA

Maxdosen per dag är 40 mg och då är det om du är cancersjuk. I en PCT räcker det gott och väl med 20 mg per dag både för att preparatet ska göra vad det ska och för att minimera biverkningar.

Jag börjar ens undra om nolvadex är nödvändigt om man inte får gyno?

Jag har varit på dopingforumet i många år och läst om att det är standard att köra nolva, vilket jag också gjorde när jag kurade 8 år sedan.

Nu kan man dock läsa på exempelvis dopingjouren att det är bättre att gå av Cold Turkey om man inte har biverkningar och låta kroppens egna produktion komma tillbaka..

Finns det några studier som påvisar att nolvan hjälper till att få tillbaka testonivåerna snabbare än utan? Eller är det enbart mot gyno?

Har försökt och googla men hittar inget om det..
Citera
2019-07-20, 18:09
Medlem
Exodus78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LugnarNerMig
Jag börjar ens undra om nolvadex är nödvändigt om man inte får gyno?

Jag har varit på dopingforumet i många år och läst om att det är standard att köra nolva, vilket jag också gjorde när jag kurade 8 år sedan.

Nu kan man dock läsa på exempelvis dopingjouren att det är bättre att gå av Cold Turkey om man inte har biverkningar och låta kroppens egna produktion komma tillbaka..

Finns det några studier som påvisar att nolvan hjälper till att få tillbaka testonivåerna snabbare än utan? Eller är det enbart mot gyno?

Har försökt och googla men hittar inget om det..

Hej
Vad får dig att tro att det -inte- är nödvändigt förutom om man får gynokänningar? (När man väl fått utvecklad gynokomasti är det ju lite sent för Nolvadex.)

Bättre att gå av "cold turkey"? Bättre ur vilken aspekt? Att kroppen återfår normal hormonell balans fortare?

Tro mig - jag har gått av cold turkey och det är INTE att rekommendera. Det tog ca 6 månader innan jag var uppe i 10nmol testosterone. Ca 9 månader innan jag nådde min normala nivå.
Jag kan inte hänvisa dig till några vetenskapliga studier (tvekar på att sådana ens finns) men kan iallfall berätta ur egen erfarenhet att gå av utan PCT är extremt korkat!

Ni som läser detta: Var inte korkade - kör en riktigt PCT!

Fundera även en extra gång på varför Dopingjouren skriver som de gör. De kommer ju självklart aldrig rekommendera att man stoppar i sig en antiöstrogen (eller några andra substanser heller). Det vore ju att motsäga sig själva...

/Exo
Citera
2019-07-21, 00:02
Medlem
Hypotesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exodus78
Hej
Vad får dig att tro att det -inte- är nödvändigt förutom om man får gynokänningar? (När man väl fått utvecklad gynokomasti är det ju lite sent för Nolvadex.)

Bättre att gå av "cold turkey"? Bättre ur vilken aspekt? Att kroppen återfår normal hormonell balans fortare?

Tro mig - jag har gått av cold turkey och det är INTE att rekommendera. Det tog ca 6 månader innan jag var uppe i 10nmol testosterone. Ca 9 månader innan jag nådde min normala nivå.
Jag kan inte hänvisa dig till några vetenskapliga studier (tvekar på att sådana ens finns) men kan iallfall berätta ur egen erfarenhet att gå av utan PCT är extremt korkat!

Ni som läser detta: Var inte korkade - kör en riktigt PCT!

Fundera även en extra gång på varför Dopingjouren skriver som de gör. De kommer ju självklart aldrig rekommendera att man stoppar i sig en antiöstrogen (eller några andra substanser heller). Det vore ju att motsäga sig själva...

/Exo

Håller helt och hållet med. Om det finns studier eller ej runt nolvadex betydelse i en PCT minns jag inte så här på rak arm men oavsett vilket så finns det gott om broscience på den punkten och Exos erfarenheter summerar det väl.

Och sen dopingjouren, ja...vad ska man säga? Till och med jag som är för harm reduction-insatser när det gäller AAS betraktar dopingjouren som en verksamhet som gör mer skada än nytta.
Senast redigerad av Hypotesus 2019-07-21 kl. 00:06.
Citera
2019-07-31, 14:10
Medlem
Hej!
En vän till mig (man mellan 25-30 år, hyfsat tränad) envisas med att han skall ge sig på en 10/40 anavar only kur. Frågan ang pct dök upp och min första tanke var att det kanske inte behövs någon på den dosen, men för att ta det säkra före det osäkra: Vad skulle ni rekommendera på en såpass mild kur, clomid 2-3v?
Citera
2019-07-31, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FSMW
I yngre dagar körde jag enligt 40/40/20/20 kan inte påstå att jag kände nånting. HCG är det absolut effektivaste av dessa basic pct-produkter. Sett från bondförnuft-synvinkel så vet jag inte varför man skulle fronta. Pct hjälper att kicka igång systemet men jag är iaf inte återställd efter en hcg/nolva pct.
Angående doseringar så verkar ju det vara rätt basic med hcg 500iu e3d men även här så kör man med högre doser på andra sidan Atlanten.

Intressant och viktig diskussion!
Jag får nog gå emot strömmen och förorda ordentlig frontning av både nolva och clomid om man vill ha stabila nivåer snabbt.
Halveringstiden är väl 5-7 dagar för båda dessa preparaten eller är jag helt ute och cyclar??
Citera
2019-07-31, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hypotesus
Ja, din front på 160 mg nolva ställde nog till en del med tanke på att:

"Vanliga: kan förekomma hos upp till 1 av 10 användare

Huvudvärk, yrsel, onormala känselförnimmelser (t.ex. förändring av hur saker smakar samt stickande/pirrande känsla i huden), blodpropp (även i små blodkärl), blodbrist, kräkningar, diarré, förstoppning, obehag och/eller inflammationsliknande besvär i tumörområdet, håravfall,"

Källa: FASS

Och bara för att vara övertydlig: DET ÄR HELT ONÖDIGT ATT FRONTA NOLVA

Maxdosen per dag är 40 mg och då är det om du är cancersjuk. I en PCT räcker det gott och väl med 20 mg per dag både för att preparatet ska göra vad det ska och för att minimera biverkningar.

Biverkningarna som listas är vanliga för patientgruppen som normalt förskrivs nolva dvs. långtidsanvändning av bröstcancerpatienter så frågan är vad som är relevant för friska män?
Eftersom bröstcancerpatienter ofta genomgår andra behandlingar som strålning är det nog svårt att särskilja vilken medicin/behandling som orsakar specifika biverkningar för just denna patientgruppen.
Som sagt, jag tycker man ska fronta så kan man heller använda det kortare tid men med effektiv nivå av medicinen från början.
Citera
2019-07-31, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svemmpa
Intressant och viktig diskussion!
Jag får nog gå emot strömmen och förorda ordentlig frontning av både nolva och clomid om man vill ha stabila nivåer snabbt.
Halveringstiden är väl 5-7 dagar för båda dessa preparaten eller är jag helt ute och cyclar??
Frågan är att har det i slutändan nån betydelse? Vet nån hur hälsosamt nolv egentligen är? Orkar inte räkna men om man kör nolva i 4 veckor så hur mycket vinner man på att fronta? Rent generellt så känns det för mig att det tar kanske 3-4 månader innan kroppen har återhämtat sig och jag har aldrig riktigt kännt an nolvan jämfört med hcg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in