Citat:
Jag har ju räknat lite vid sidan tidigare, ej presenterat i någon graf. Det som är viktigt om man gör ”statistik” är att förstå att man måste förstå hur data är insamlade och vad som presenteras för att inte riskera feltolkningar av de presenterade beräkningarna. Kanske ett krångligt sätt för mig att säga att man kan gå bort sig i en graf.
Tittar man på webtrak fram till 14:07:38 ser vi en flygmaskin som rör sig horisontellt. Det är en stabil flygmaskin rent aerodynamiskt. Hög fart, högt sjunk och kursen ändras mycket lite. Speciellt de sista sekunderna innan, då är kursen spikrak. Detta sker inte med en strukturellt trasig flygmaskin enligt min bedömning.
Tittar vi på webtrak 14:07:41, dvs bara tre sekunder senare så är kursen ändrad 180 grader och horisontell fart = noll.
Från denna tidpunkt kan vi vara tämligen säkra på att maskinen är i spinn och trasig( om än inte en klassisk spinn, men den faller rakt ned och roterar. Hur vet vi att den inte är hel här? Ja, förändringen i total hastighet och riktning är så stor( ej räknat på det, men det är görbart att approximera och räkna) att maskinen med största sannolikhet inte skulle klara den G-belastning som krävs för att uppnå den inbromsningen.
Jag tänker inte tjafsa med någon om maskinen bröts itu 14:07:37 eller 14:07:40, men det lär ha varit i den fasen det skedde. Därför jag har angett 2300-2000m höjd.
Med fartuppgifter och bilden jag ser på webtrak är det lättare att mentalt se vad som sker. Det är absolut inte fel att ha de eminenta data som tex B.R Donut fixat, men det kan vara lätt att tappa bort sig om man tittar för djupt endast där.