2019-07-19, 16:28
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Vad krävs för att dömas för misshandel?

Brottet misshandel regleras i brottsbalkens kapitel 3. För att dömas för misshandel krävs att den misstänkte har tillfogat en annan person kroppsskada, sjukdom eller smärta eller försätter honom eller henne i vanmakt eller annat sådant tillstånd.

Det förutsätts alltså en handling från den misstänkte, som lett till en skada e.d. hos målsäganden. Ett slag eller knuff som inte leder till någon skada eller gör ont utgör alltså inte misshandel.

Ett annat krav för att någon ska kunna dömas för misshandel är att misshandeln har begåtts med erforderligt uppsåt. Detta innebär att den som av misstag orsakar någon en skada inte kan dömas för misshandel.

Ja. Domstolen går primärt på offrets skador. Inte uteslutande men det är det viktiga så att säga.

Därför blir detta omöjligen en grov misshandel. Enligt mig då.
Citera
2019-07-19, 16:28
Medlem
Hörde på presskonferensen att den stackars misshandlade personen lämnat Sverige. Där kan man tala om flyktrisk. Förefaller också oerhört märkligt att denne person inte blivit häktad då även han utreds för brott.

Någon som vet något mer om detta, ja att han skulle ha lämnat landet alltså?
Citera
2019-07-19, 16:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Arkiater
Källa på att "killen" blev medvetslös? Av de uppgifter som tidigiare getts i media så fick "killen" någon/ några mindre sårskador, som kunde plåstras om på sjukhuset utan vidare mankemang. "Killen" fick lämna sjukhuset efter någon timme, vilket inte varit möljigt ifall han blivit medvetslös, då detta i så fall kärvt yttrligare utredning/obeseravation/inläggning.

Det är såklart rent skitsnack att han var medvetslös. Han hade lite skrubbsår och blånader som plåstrades om. Något som ambulansen egentligen brukar göra på plats men förmodligen tog de in honom pga risk för konflikt, hazarerna brukar uppträda väldigt aggressivt gentemot vårdpersonal och andra. Rent administrativt rättfärdigade de säkert det med "misstänkt skallskada" men man kan åtminstone hoppas att de inte slösade en MRT-röntgen på honom för det innebär ytterligare stora kostnader för oss skattebetalare.
Citera
2019-07-19, 16:30
Avstängd
Ksenia74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Ja. Domstolen går primärt på offrets skador. Inte uteslutande men det är det viktiga så att säga.

Därför blir detta omöjligen en grov misshandel. Enligt mig då.

Just det och enligt ambulanspersonal var personen medvetslös när han kom till akuten man blir inte medvetslös av en örfil.
Citera
2019-07-19, 16:32
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Just det och enligt ambulanspersonal var personen medvetslös när han kom till akuten man blir inte medvetslös av en örfil.

Om jag får källa på medvetslösheten kan jag börja fundera på grov misshandel. Om det gett några skador i övrigt också förutom lite snark.

Men isåfall har ju dom släppt honom väldigt tidigt från sjukhuset om han kom in medvetslös. Väldigt konstigt.

Eller ändrade du åsikt bara för att jag höll med dig?
Citera
2019-07-19, 16:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dapravda
Hörde på presskonferensen att den stackars misshandlade personen lämnat Sverige. Där kan man tala om flyktrisk. Förefaller också oerhört märkligt att denne person inte blivit häktad då även han utreds för brott.

Någon som vet något mer om detta, ja att han skulle ha lämnat landet alltså?
finns ju ej på världskartan. Pojken är en flykting och skulle aldrig fly sverige så klart
Citera
2019-07-19, 16:33
Medlem
Citat:

Har du pratat Med ambulanspersonalen?
Citera
2019-07-19, 16:35
Avstängd
Ksenia74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Om jag får källa på medvetslösheten kan jag börja fundera på grov misshandel. Om det gett några skador i övrigt också förutom lite snark.

Men isåfall har ju dom släppt honom väldigt tidigt från sjukhuset om han kom in medvetslös. Väldigt konstigt.

Eller ändrade du åsikt bara för att jag höll med dig?

Om dom släppt ut han från sjukhuset för tidigt eller inte det skall du inte fråga mig om jag är ingen läkare du kanske kan ringa något sjukhus och fråga vad som gäller om personer kommer till akuten medvetslösa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
finns ju ej på världskartan. Pojken är en flykting och skulle aldrig fly sverige så klart

If the Price is tight.........
Citera
Medlem
GastonLeMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaraVaraSams
Det mest summerande i artikeln är följande; vilket är alltför likt den ståndpunkt jag deklarerat sedan begynnelsen för att det ska vara en slump:

Det han inte själv är medveten om är det bakomliggande politiska spelet.
Trots det prickar han nästan rätt i prick.
Det är alltför få män i det här landet som kan stå för sin sak och hantera fysiskt laddade situationer som om det vore "a walk in the park", och det är exakt detta som regeringen är rädd för.
Det är därför våra allra största provokatörer blivit regeringens utvalda folk - de ofredbara.

Tror du inte detta händer för att farbror Bosse fick sitta av tid?
Lite kändis mot kändis?
Nu måste det svenska rättsväsendet visa lite muskler när dom äntligen fick internationell uppmärksamhet, på den rappande artistens bekostnad?!
Citera
Medlem
Nu börjar det bli intressant att börja räkna. ASAP har fram till nu suttit häktad två veckor och tingsrätten har idag förlängt tiden till och med den 25 juli, alltså med en vecka. Om vi utgår från att åtal kommer att väckas den dagen och huvudförhandlingen kommer i gång veckan efter har ASAP suttit fyra veckor. Om vittnen och afghanmålsäganden dyker upp till förhandlingen och den kan hållas under en eller ett par dagar ska tingsrätten skriva sin dom. Det kan ta cirka två veckor. ASAP sitter då fortfarande fast. Sen kommer domen. Om åklagaren vinner ska ASAP sitta kvar i häktet tills domen vinner laga kraft (inte kan överklagas längre) - det tar tre veckor till. Om ASAP vill överklaga får han sitta kvar i häktet under hovrättstiden. Då talar vi om ytterligare tre-fyra veckor tills hovrättens dom kommer - och den ska också vinna laga kraft - alltså fyra veckor till i häktet.

Det här summeras lätt upp till cirka 16 veckor i häkte, fyra månader. För den här skitsaken. Pinsamt.
Citera
2019-07-19, 16:36
Medlem
Hur går snacket bland amerikaner och afroamerikaner i synnerhet?

Vit övermakt och rasism vs. oskyldiga svarta män (jmf OJ-Simpson rättegången)?

Jag antar att afghanerna ses som vita. Minns att det var nån betydligt brunare mestizo som hade skjutit ihjäl svart pojke för några år sen. Han talades endast om som vit i amerikansk media!

Jag antar också att de svarta killarna tillhör Nation-of- Islam eller dylik Black Power-rörelse pågrund av det arabiska namnet Rakim. ASAP är väl fiktivt?
Senast redigerad av Duck-Lips 2019-07-19 kl. 16:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in