2019-07-17, 23:24
Medlem
Begynner å bli enig med politiet i at dette ser ut som en falsk kidnapping. I de få kidnappingssakene jeg har fått med meg har kidnapperne gått langt i å presse familien til å betale løsesummen.

Da John Paul Getty ble kidnappet skar de av ham øret før bestefaren til slutt betalte, han ble da løslatt etter 5 måneder.

Det fremstår som totalt motsatt av det kidnapperne har gjort i denne saken.

Selv om de skriver i brevet at hun vil bli drept om han kontakter politiet har de ingen ting å tjene på å drepe henne. Det kan derimot være en taktisk manøver for de som ønsker å skjule dette som en kidnapping, ved å fremstille det som at hun vil bli drept ved første kontakt med politi vil det kanskje virke mer sannsynlig at de ikke gir mer lyd fra seg.
Citera
2019-07-17, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirkemo
Hehe, hvem er det som surmuler. Så sur som du er, så må det nicket og profilbildet ditt være bare ønsketenkning. Virkeligheten er antakeligvis en helt annen.
Ok goingsomwhere, men denne tråden handler ikke om meg.
Citera
2019-07-18, 01:27
Medlem
AA-suiteds avatar
Kan någon sammanfatta övergripande vad som har hänt hittills på svenska för mig. Begriper inte norska på den här tiden av dygnet. Tack!
Citera
2019-07-18, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av finellalorck
Begynner å bli enig med politiet i at dette ser ut som en falsk kidnapping. I de få kidnappingssakene jeg har fått med meg har kidnapperne gått langt i å presse familien til å betale løsesummen.

Da John Paul Getty ble kidnappet skar de av ham øret før bestefaren til slutt betalte, han ble da løslatt etter 5 måneder.

Det fremstår som totalt motsatt av det kidnapperne har gjort i denne saken.

Selv om de skriver i brevet at hun vil bli drept om han kontakter politiet har de ingen ting å tjene på å drepe henne. Det kan derimot være en taktisk manøver for de som ønsker å skjule dette som en kidnapping, ved å fremstille det som at hun vil bli drept ved første kontakt med politi vil det kanskje virke mer sannsynlig at de ikke gir mer lyd fra seg.

I dag er nok mye annerledes, men forhandlinger er ikke uvanlig. Og i denne saken finnes det ingen å forhandle med, kan det virke som. Den elektroniske plattformen er uegnet for kommunikasjon, beløpet var for høyt til at det kunne skaffes i monero, ikke eksisterende kontakt. Regner med at også FBI har sagt sitt. De har vel ganske mye erfaring med dette.
Citera
2019-07-18, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
Nvm

https://www.nrk.no/nyheter/fbi-bistar-i-etterforskningen-1.14384811
Citera
2019-07-18, 14:16
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AA-suited
Kan någon sammanfatta övergripande vad som har hänt hittills på svenska för mig. Begriper inte norska på den här tiden av dygnet. Tack!

https://www.aftonbladet.se/story/9c388d8c-c3a1-44b0-87e9-e44815a3383c
Citera
2019-07-18, 14:43
Medlem
Jeg tror brevet var noe FBI bisto med, brevet og den elektroniske plattformen. Min magefølelse sier at politiet ganske tidlig ble fortalt at det antagelig ikke var noen kidnappere i andre enden.

Citat:
Ursprungligen postat av Adrtrt
https://www.nrk.no/nyheter/fbi-bistar-i-etterforskningen-1.14384811
Senast redigerad av Adrtrt 2019-07-18 kl. 15:08.
Citera
2019-07-18, 16:15
Medlem
Slik jeg opplever det har så avgjort politiet bidratt til at spekulasjoner til at TH står bak fått ytterligere vann på mølla. Spesielt etter siste pressekonferanse. Er TH uskyldig (noe han ikke er) hadde nok politiet fort fått en sak mot seg...
Citera
2019-07-18, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lbeb
Slik jeg opplever det har så avgjort politiet bidratt til at spekulasjoner til at TH står bak fått ytterligere vann på mølla. Spesielt etter siste pressekonferanse. Er TH uskyldig (noe han ikke er) hadde nok politiet fort fått en sak mot seg...

De trår meget forsiktig, og gikk så langt de kunne. Men de mangler bevis, og jobber iherdig med å skaffe nok til en siktelse om holder vann. Lurer på om det er splittelse innad i politiet når det gjelder dette. Om noen mener de har nok allerede.
Citera
2019-07-18, 22:18
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adrtrt
De trår meget forsiktig, og gikk så langt de kunne. Men de mangler bevis, og jobber iherdig med å skaffe nok til en siktelse om holder vann. Lurer på om det er splittelse innad i politiet når det gjelder dette. Om noen mener de har nok allerede.
Nest siste setning:

Er ikke ofte jeg er enig med deg.
Men her tror jeg du kan være inne på noe viktig og riktig!
Det kan i så fall bidra til å forklare deler av politiets mangetydige kommunikasjon i saken.

Noen i politiet mener nok også at de har nok allerede, jfr din siste setning. Men der setter nok påtalemyndigheten ned foten. Og det er påtalemyndigheten - ikke polititjenestemennene - som skal gå i domstolen med saken.

For øvrig føler jeg meg ganske sikker på at Riksadvokaten allerede har vært inne i saken.
Om ikke annet, så pga ressursbruken. Påtalemyndigheten har et tilsynsansvar for politet i straffesaker.
Citera
2019-07-18, 22:38
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Nest siste setning:

Det kan i så fall bidra til å forklare deler av politiets mangetydige kommunikasjon i saken.

Noen i politiet mener nok også at de har nok allerede, jfr din siste setning. Men der setter nok påtalemyndigheten ned foten. Og det er påtalemyndigheten - ikke polititjenestemennene - som skal gå i domstolen med saken.

For øvrig føler jeg meg ganske sikker på at Riksadvokaten allerede har vært inne i saken.
Om ikke annet, så pga ressursbruken. Påtalemyndigheten har et tilsynsansvar for politet i straffesaker.

Virker ikke som om påtalemyndigheten synes det finns tillstreklig for siktelse (åtal?) mot maken. Polti kan tycka att det er högst sansynlig att han er skyldig.
Citera
2019-07-19, 09:23
Medlem
Citat:
Nest siste setning:

Det forundrer meg at du mener vi ofte er uenige. Da tror jeg du misforstår mye av det jeg skriver. Jeg ser det slettes ikke som en "trådsannhet" at TH er den skyldige. Jeg registrerer flere hypoteser, og blant dem finner jeg to plausible. Begge har en ting til felles, og det er at det ikke er noen kidnappere i andre enden.
Det virker som du har mye kunnskap om påtalemyndighetene, og det er interessant å lese om hvordan de jobber; du skriver det på en måte som er enkel å fatte. Det er en god ting at de holder tilbake i denne saken.
Hva mener du om pressekonferansen som ble holdt 24 januar, og intervjuene i media etterpå, ser du distansen jeg peker på? Og som jeg mener ble forsterket 26. juni, hvor Holden sa seg uenig med politiets nye hypotese. Men samtidig understreker han at ingen i familien føler seg mistenkt.
En av grunnene til at jeg nå heller mot at det kan være organisert kriminalitet som står bak, ikke for økonomisk vinning skissert i trusselbrev, men for å tappe politiet for ressurser, er nettopp det at ingen tilståelse har kommet, og at familien ser ut til å ha stor tiltro til politiet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in