Citat:
Ursprungligen postat av
B.R.Donut
SE-MES fick ju ta en extra sväng pga att det kom in ett trafikflyg för landning.
Men de fick väl klartecken för att hoppa/hade kontakt med tornet så piloten borde väl varit pigg i alla fall.
Men exakt när det skedde är väl osäkert. Var väl en bit till att åka över 4000 meter efter det kan hända.
Visste dom inte när det där trafikflyget skulle komma in då? Det går väl på tidtabell?
Men att inte ens piloten hade syrgas på den höjden - inte ens tillgängligt i planet antagligen... Man fattar ju ännu sämre och långsammare beslut när hjärnan inte får tillräckligt med syre... det är en av orsakerna till att många dör på Everest och andra berg på den höjden. Dessutom kunde piloten ha tuppat av, rakt av (och förmodligen kunde ingen annan ombord på planet flyga det)...
Citat:
Ursprungligen postat av
D.E.I.
Visst. Men tråkigt om det skulle visa sig vara så. Har själv stoppat flygningar.
Första gången bad jag om ursäkt. Jag trodde en lucka satt löst men jag hade sett fel.
Min lärare som även var kapten på denna kärran tog mig till sidan och skällde ut mig.
Inte för att jag stoppat flygningen... Han skällde på mig för jag bad om ursäkt. "Du stoppade mig i omtanke om mig, dig och övriga i kärran. Du har fan inget att be om ursäkt för"
Min erfarenhet är att man tar ganska seriöst på säkerheten när det ska flygas men detta gäller givetvis inte för alla. Och inte i alla situationer.
Du hade en bra lärare/kapten! Jag har för övrigt läst att riskerna har ökat även på de kommersiella passagerarflygen, p.g.a. att bolagen inte gärna fastanställer piloter som förr, utan bara ger dem tidsbegränsade anställningar eller rentav hyr in dem. Piloterna bildar ofta sina egna enmansföretag och hyr ut sig själva till olika bolag. Det (att piloterna inte har någon anställningstrygghet) gör att de inte vill vara besvärliga - för då anlitar bolaget bara någon annan. Så de vågar kanske inte anmäla incidenter, eller om något fungerar dåligt... de tänker att "det där håller nog för några flygningar till, och då får nästa pilot anmäla det i stället".
Citat:
Ursprungligen postat av
Whyback
Men Merwinna, igen ställer du dig över människors beslut. "Man" gör öht inget med "vanliga människor", vanliga människor VÄLJER att hoppa, och det vill du reglera, varför?
Nu syftade jag ju på höghöjdshoppning. Där det t.o.m. krävs syrgas i planet enligt reglerna. Det låter onödigt att vanliga söndagsseglare ska göra det, sorry. Människor som inte hela tiden lever med fallskärmshoppningen - som t.ex. en fallskärmsjägare gör. Jag antar att amatörer inte heller dyker på sådana djup och med en sådan utrustning, som de dykare som arbetar för oljeborrningsföretagen, exempelvis...