2019-07-19, 10:50
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Turbulens och luftgropar och ingen var fastspänd i nån stol...9 personer som kastas runt i planet och det blir en snabb viktfördelning som piloten inte klarar av.

Låter som en riktig über-turbulens. 9 pers som kastas runt. I fint väder.

Dom lär stött på turbulens tidigare, de var inga nybörjare direkt.

Då är ju stall-teorin sannolikare. Jag säger inte att din teori är omöjlig. Bara lite osannolikare än typ överstegring.
Citera
2019-07-19, 10:51
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarnet
En transponder av enklare modell (som oftast sitter i mindre propellerkärror årsmodell 1960-2000) har en egen trycksensor med standardtryck 1012 hPa som referens. Oavsett vad piloten ställer in för referenstryck på höjdmätaren så kommer planet alltid att svara med referenshöjden från transpondern till de stationer som "pingar" flygplanet via sekundärradarn. Är transpondern av så dyker flygplanet bara upp som ett eko på primärradar (som i gamla stridsfilmer, en prick på en skärm). En flygledare utnyttjar sig av båda för att bestämma planets position, höjd och track.
OK, tack för infon.
Min hypotes är att den positiva derivatan i höjdkurvan beror på att transpondern rapporterat ökad höjd ( <=> lägre tryck) som en följd av att planet brutits sönder. Transpondern i sig är ju simpel så det finns inte så många fel att gissa på.

Det förefaller orimligt att planets höjd ökade under ett par sekunder vid t = 32 s, därom är väl alla eniga.
Citera
2019-07-19, 10:56
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Turbulens och luftgropar och ingen var fastspänd i nån stol...9 personer som kastas runt i planet och det blir en snabb viktfördelning som piloten inte klarar av.

Så här såg det ut i ett annat plan som efter en tvär sväng stallade och började spinna. Spola fram till 1:12 för högupplöst. Filmaren beskriver det hela så här:

Citat:
We were taking a final turn on jump run, unfortunately, the turn was way too steep and slow. Our plane went into a spin and a nose dive. I was not able to move my hands or body due to G forces resulting from the centrifugal force of spin. I saw people pinned on the floor - you will too.

I realized that our spin was not going to stop - we already had 3+ spins by that time. It took strength from 2 people to open the plane door, and we had less then 30 seconds to bail before crashing.

https://www.youtube.com/watch?v=Qi83pFqAxOc
Citera
2019-07-19, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mypointis
Så med säkerhet kan vi inte säga vilka indata kommer från planet?

Vi kan med säkerhet säga att det enda pålitliga "in-data:t" som kom från flygplanet var höjden (och förmodligen flygplanets track, som beräknas från marken) precis innan det som orsakade haveriet. Analoga instrument beter sig extremt märkligt vid onormala flyglägen: nålarna på instrumenten hoppar över allt, variometern löper amok, etc. När det väl gick åt helvete så tror jag att de flesta värden blir mer eller mindre värdelösa.

Det enda in-datat som kommer från planet, förutsatt att det inte hade ADS-B transponder, utan en vanlig mode C är höjd över havet.
Citera
2019-07-19, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kuruld
Jag är själv pilot och jobbar för flygbolag, och för mig tolkar jag denna graf som att från 4200m(13776ft) till marken är grafen relativt konstant sjunk/sekund(förutom undantaget T=32 - T=35), baserat på detta pratar vi om en genomsnittlig vertikal fart på 12255ft/min (12460ft sjunk på 61 sekunder).
Detta är en helt orimlig vertikal fart för ett 100% helt flygplan. Som exempel är det väldigt svårt att ens komma upp i mer är 6000ft/min med en trafikflygare på över 60 ton. Ett vanligt sjunk är ca 1800ft/min.

Vi ska som sagt inte lita 100% på data, mer se de trender som man kan se. Du har rätt i att data visar att sjunkhastigheten är som du säger enligt grafen i stort sätt densamma hela tiden. Det ska då förklaras med att planet först dyker i upp till ca 360 km/h (200 knots), sedan försöker piloten räta upp planet och är ett tag nere på vertikal hastighet på 140 km/h (75 knots). Det klarar inte planet och vingen går av och därefter faller planet "som en sten". Störtdykning och upptag ger då av en slump samma fallhastighet per minut som det gör från t=32-35.

Runt 360 km/h kan man kanske uppnå om man dyker med full gas? (antag att en hoppare ramlar fram på gasreglaget).
Senast redigerad av NNordan 2019-07-19 kl. 11:11.
Citera
2019-07-19, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surrexerunt
Varför är inte cock-piten avskild på något vis? Är det för att det egentligen är tänkt att passagerare ska sitta fastspända i stolar?
Sorry, kan inget om flygplan.

I original så har planet 6 stolar bakom piloten. Och tanken är att folk är fastspända.

Efter ombyggnad för hoppning där stolarna åkte ut har man nog tänkt fel. Dels att det inte finns någon avspärrning och dels att en så stor del av den totala massan kan kastas framåt/bakåt och rejält förändra CoG.

Finns definitivt möjlighet att havkom kommer att komma med rekommendationer.
Citera
2019-07-19, 11:11
Medlem
Dumdrygs avatar
Jag tolkar diagrammen som en uppskattning av vad som har skett och att de exakta hastigheterna kan vara fel. Att man mer ska titta på mönstret och helheten. Maskinen tycks tuffa på i en marschfart och sedan bromsa in för att sen dyka djupt åt vänster. Inbromsningen stämmer i min amatörvärld med att planet reser sig i en kraftig stall. Piloten kanske försöker häva stallningen med att dra på gas, men det sker för sent och han gasar rakt ner i 60 graders vinkel.
Men jag måste säga att hastigheten på drygt 400 km/h känns skum när planets maxhastighet skall vara 241 km/h. Är det en omöjlighet att komma upp i den hastigheten med ett helt plan som dyker i 60 graders vinkel? Om planet är trasigt och störtar i 400 km/h, vad får det att bromsa in sedan? Eller är hastigheten fel?
Citera
2019-07-19, 11:12
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
SE-MES fick ju ta en extra sväng pga att det kom in ett trafikflyg för landning.
Men de fick väl klartecken för att hoppa/hade kontakt med tornet så piloten borde väl varit pigg i alla fall.
Men exakt när det skedde är väl osäkert. Var väl en bit till att åka över 4000 meter efter det kan hända.

Visste dom inte när det där trafikflyget skulle komma in då? Det går väl på tidtabell?

Men att inte ens piloten hade syrgas på den höjden - inte ens tillgängligt i planet antagligen... Man fattar ju ännu sämre och långsammare beslut när hjärnan inte får tillräckligt med syre... det är en av orsakerna till att många dör på Everest och andra berg på den höjden. Dessutom kunde piloten ha tuppat av, rakt av (och förmodligen kunde ingen annan ombord på planet flyga det)...

Citat:
Ursprungligen postat av D.E.I.
Visst. Men tråkigt om det skulle visa sig vara så. Har själv stoppat flygningar.
Första gången bad jag om ursäkt. Jag trodde en lucka satt löst men jag hade sett fel.
Min lärare som även var kapten på denna kärran tog mig till sidan och skällde ut mig.
Inte för att jag stoppat flygningen... Han skällde på mig för jag bad om ursäkt. "Du stoppade mig i omtanke om mig, dig och övriga i kärran. Du har fan inget att be om ursäkt för"

Min erfarenhet är att man tar ganska seriöst på säkerheten när det ska flygas men detta gäller givetvis inte för alla. Och inte i alla situationer.

Du hade en bra lärare/kapten! Jag har för övrigt läst att riskerna har ökat även på de kommersiella passagerarflygen, p.g.a. att bolagen inte gärna fastanställer piloter som förr, utan bara ger dem tidsbegränsade anställningar eller rentav hyr in dem. Piloterna bildar ofta sina egna enmansföretag och hyr ut sig själva till olika bolag. Det (att piloterna inte har någon anställningstrygghet) gör att de inte vill vara besvärliga - för då anlitar bolaget bara någon annan. Så de vågar kanske inte anmäla incidenter, eller om något fungerar dåligt... de tänker att "det där håller nog för några flygningar till, och då får nästa pilot anmäla det i stället".

Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Men Merwinna, igen ställer du dig över människors beslut. "Man" gör öht inget med "vanliga människor", vanliga människor VÄLJER att hoppa, och det vill du reglera, varför?

Nu syftade jag ju på höghöjdshoppning. Där det t.o.m. krävs syrgas i planet enligt reglerna. Det låter onödigt att vanliga söndagsseglare ska göra det, sorry. Människor som inte hela tiden lever med fallskärmshoppningen - som t.ex. en fallskärmsjägare gör. Jag antar att amatörer inte heller dyker på sådana djup och med en sådan utrustning, som de dykare som arbetar för oljeborrningsföretagen, exempelvis...
Citera
2019-07-19, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Låter som en riktig über-turbulens. 9 pers som kastas runt. I fint väder.

Dom lär stött på turbulens tidigare, de var inga nybörjare direkt.

Då är ju stall-teorin sannolikare. Jag säger inte att din teori är omöjlig. Bara lite osannolikare än typ överstegring.
Ja...men om allt är lugnt varför skall då planet stalla helt plötsligt?
Citera
2019-07-19, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Jag tolkar diagrammen som en uppskattning av vad som har skett och att de exakta hastigheterna kan vara fel. Att man mer ska titta på mönstret och helheten. Maskinen tycks tuffa på i en marschfart och sedan bromsa in för att sen dyka djupt åt vänster. Inbromsningen stämmer i min amatörvärld med att planet reser sig i en kraftig stall. Piloten kanske försöker häva stallningen med att dra på gas, men det sker för sent och han gasar rakt ner i 60 graders vinkel.
Men jag måste säga att hastigheten på drygt 400 km/h känns skum när planets maxhastighet skall vara 241 km/h. Är det en omöjlighet att komma upp i den hastigheten med ett helt plan som dyker i 60 graders vinkel? Om planet är trasigt och störtar i 400 km/h, vad får det att bromsa in sedan? Eller är hastigheten fel?

Vi ska inte lita på data tror jag, här påstås 360 km/h: https://postimg.cc/svBCZ6fx
Men det kan kanske vara ännu mindre i verkligheten.
Citera
2019-07-19, 11:14
Medlem
Citat:
Ja...men om allt är lugnt varför skall då planet stalla helt plötsligt?

Därför att de kör för sakta, då stallar ett plan.
Citera
2019-07-19, 11:17
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Det kunde lika gärna hänt med bara en person i planet liksom med nio förmodligen.

Ingen vet i nuläget vad som har hänt, det kan varit storsjöodjuret som fått vingar och krockat med flygplanet, det kan varit p.g.a för hård belastning eller att det utsatts för yttre våld av någonting.
Det är bara spekulationer.

Det behöver inte röra sig om bristande underhåll, så lägg inte all fokus där.

Nä, piloten hade haft större chans att räta upp planet om det inte hade haft den lasten. Om de hade hoppat direkt allihop när det började bli problem, hade han kanske klarat det? Såg faktiskt ett österrikiskt youtubeklipp om en sådan incident, där skrek piloten bara "RAUS, RAUS!" (UT! UT!) och alla lämnade planet i rena förskräckelsen... och piloten rätade upp planet och landade normalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in