2019-07-19, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av runeo
Nej spektaklet upprepas!
På högre höjd, där det är mindre vattenånga. Det finns folk som räknat på riktigt på den totala effekten till skillnad från ditt spekulerande.
Citera
2019-07-19, 08:54
Medlem
Verkisto2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Vi har faktiskt förändrat klimatet genom att förbränna fossila bränslen. Greta Thunbergs släkting Svante Arrhenius spekulerade på 1800-talet i att vi skulle kunna hindra nästa istid på det sättet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Svante_Arrhenius#Greenhouse_effect

Hans beräkningar tycks stämma ganska bra och det är inte många forskare som tror att istiden kommer åter. Ökad global medeltemperatur kommer att påverka många arters fortlevnad. Senast idag läste jag om att koltrasten i Sverige riskerar att drabbas av någon dödlig virussjukdom om medeltemperaturen i Sverige höjs.

Det finns många forskare som lagt fram bevis för att vi är på väg in i en ny istid. Se här https://www.youtube.com/watch?v=ztninkgZ0ws

Och koltrastar. Jag gillar koltrastar men ingen art finns för alltid. Blir förhållandena sämre för en art blir de bättre för någon annan art.

Nej, någon global uppvärmning är det inte frågan om - snarare en ny istid. Vilket kanske i och för sig är lika illa för de koltrastar som väljer att inte flytta söder över.
Senast redigerad av Verkisto2 2019-07-19 kl. 09:02.
Citera
2019-07-19, 08:58
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Du kan väl börja med att förklara vad du egentligen menade? Om nu inte fler antal hål i filten inte innebär försämrade egenskaper att bevara värme. Det är den självklara tolkningen. Som enligt dig bara är absurd (därav argumentationsfelet). Så, hur ska det tolkas egentligen? (vilket är vad du borde förmedlat för att undvika argumentationsfelet). Jag gläds dock åt att tolkningen som diskuteras här är absurd. För en rimligare liknelse är att filten blir tjockare med stigande koncentrationer av växthusgaser. Därför blir det spännande att läsa vad du menar med att det istället skapar hål i filten, i din liknelse.
Prova med att ta av dina ideologiska glasögon och läs mitt och det inlägget jag svarade på igen
Citera
2019-07-19, 09:10
Medlem
Blir så rackarns trött............
Jorden är en icke statisk levande manick som cirkulerar runt i nånting som vi inte förstår.
Jorden blir omväxlande varm/kall i cykler som vi tror vi kan bara för att någon hittade på en termometer.
Hur länge har vi mätt temperaturer? I en promille av jordens existens så hur tusan vet vi vad som är normalt eller inte och ens kan vi påverka mera än at vi kan tillverka en satans massa sopor och sprida omkring oss eller kanske spränga oss i i luften?

Att tillverka bättre miljösmarta bilar gynnar bara biltillverkarna i själva verket så stör produktionen mera än att jag rattar omkring i en opel från 1962.

Såg en artikel om att det fanns krabbor nånstans i Sverige där det inte skulle finnas krabbor.
Vi försöker styra och manipulera i det oändliga, utrota maskrosor, ta död på krabbor, hålla vissa djurarte och växtarter vid liv medans andra ska utrotas. Jorden har aldrig set likadan ut och den förändras.
Den kanske smäller i ett stort POOFF redan i nästa vecka eller om tre miljoner år.
Vi skrämmer barn/folk i onödan - Greta effekten.
Vi har olika skrämslor från tid til tid: spöken och alver, knytt o oknytt, tysken/ryssen, kärnkraft och nu Gretas klimatförändringar som bara är naturliga pendlingar.
Det är sopor vi ska koncentrerar oss på, at inte använda så satans mycket plast och köpa nya saker hela tiden och det kanske är mycket farligare med alla 4g til 5g och vad som kommer därefter.

Vi vet inte ens varför vi själva finns och om det hela är totalt onödigt.
Men vi tror oss veta hur många grader det ska vara hit eller dit trots at vi inte har en helhetssyn.
Citera
2019-07-19, 09:18
Medlem
belfs avatar
Citat:
Det fanns nog platser där det var varmare under bronsåldern men det var över 100.000 år sedan jordens medeltemperatur var lika hög som nu.

Vissa hycklare tycker att vi ska fortsätta att konsumera ansvarslöst för att rädda framtida generationer från den polaris som långsamt skulle börjat krypa söderut om några tusen år ifall vi inte hade rubbat klimatet.
Vi har bara kunnat mäta jordens medeltemperatur, eller något vi kallar medeltemperatur, sedan 40 år ungefär. Utan satelliter är det omöjligt att nå meningsfull geografisk täckning. Men om vi studerar trädgränser, historiska noteringar, isborrkärnor osv så ser vi att det ser ut som klimatet globalt var varmare bronsålder, romartid och vikingatid. Säkra kan vi inte vara eftersom vi inte hade satelliter då.
Citera
2019-07-19, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Vi har bara kunnat mäta jordens medeltemperatur, eller något vi kallar medeltemperatur, sedan 40 år ungefär. Utan satelliter är det omöjligt att nå meningsfull geografisk täckning. Men om vi studerar trädgränser, historiska noteringar, isborrkärnor osv så ser vi att det ser ut som klimatet globalt var varmare bronsålder, romartid och vikingatid. Säkra kan vi inte vara eftersom vi inte hade satelliter då.
Jag har upprepade gånger postat diagram som visar motsatsen och du har upprepade gånger påstått samma sak. Kanske dags att visa en källa?
Citera
2019-07-19, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verkisto2
Det finns många forskare som lagt fram bevis för att vi är på väg in i en ny istid. Se här https://www.youtube.com/watch?v=ztninkgZ0ws
Argument genom länk till youtubevideo är illa nog. Argument genom länk till en video man inte ens besvärat sig med att se på själv är oförlåtligt. Den där videon säger ju precis motsatsen.
Citera
2019-07-19, 09:44
Medlem
belfs avatar
Citat:
Jag har upprepade gånger postat diagram som visar motsatsen och du har upprepade gånger påstått samma sak. Kanske dags att visa en källa?
Jag vill inte hålla på och spamma med sånt som är självklart. "Holocene climatic optimum", googla. Det heter så för det antas vara så.
Sen finns det hur många olika grafer upplösningar metoder osv som helst beroende på vilket resultat man vill ha kan man välja den som ger resultat närmast ditt målvärde. Jag tycker det är barnsligt att hålla på så. Konstaterar att träden växte där det idag är kalfjäll eller glaciärer. Vi hade sköldpaddor i bäckarna.
Citera
2019-07-19, 09:51
Medlem
Citat:
Jag vill inte hålla på och spamma med sånt som är självklart. "Holocene climatic optimum", googla. Det heter så för det antas vara så.
Sen finns det hur många olika grafer upplösningar metoder osv som helst beroende på vilket resultat man vill ha kan man välja den som ger resultat närmast ditt målvärde. Jag tycker det är barnsligt att hålla på så. Konstaterar att träden växte där det idag är kalfjäll eller glaciärer. Vi hade sköldpaddor i bäckarna.
Var på jorden?
Citera
2019-07-19, 09:57
Medlem
belfs avatar
Citat:
Var på jorden?
I sverige
Citera
2019-07-19, 09:57
Medlem
runeos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
På högre höjd, där det är mindre vattenånga. Det finns folk som räknat på riktigt på den totala effekten till skillnad från ditt spekulerande.
Och du tror att det bara är vattenånga/vattendroppar som minskar?
Förhållandena mellan de ingående gaserna är ganska konstant, men andelen vattenånga/vattendroppar minskar mer högre upp i atmosfären. Du tror alltså fel!! Bara ozon som trivs bäst mellan 20 och 40 km höjd är gediget avvikande.
Vem spekulerar?
Citera
2019-07-19, 10:01
Medlem
Citat:
I sverige
Även om du hade haft rätt så visar det ingenting om medeltemperaturen för hela jorden.

Studera diagrammet. I den lilla rutan ser man att medeltemperaturen är högre idag än de senaste två tusen åren. Men tydligen har du ändå rätt i att medeltemperaturen var högre för 4-8 tusen år sedan.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/ca/Holocene_Temperature_Variations.png
Senast redigerad av lehs 2019-07-19 kl. 10:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in