Citat:
Ursprungligen postat av
goseigen
Det händer lite här och där.
Här är en artikel från Washington Post som tar upp ett exempel på uppgivenhet som fortsatt kommer att spela oljebolagen i händerna.
https://www.washingtonpost.com/national/health-science/trump-administration-sees-a-7-degree-rise-in-global-temperatures-by-2100/2018/09/27/b9c6fada-bb45-11e8-bdc0-90f81cc58c5d_story.html?utm_term=.119300107afd
I en rapport från en institution som heter National Highway Traffic Safety Administration, sägs det att det inte är någon mening att göra något vad gäller utsläpp från olika fordon, dels för att det redan är kört och för att utsläpp från amerikanska fordon förstås bara utgör en bråkdel av alla människans utsläpp.
De säger också att det kommer att bli fyra grader varmare till sekelskiftet.
Min gissning är att de som idag tror på att vi inte kan påverka klimatet, lika lätt kommer att kunna ta till sig denna uppfattning. För det viktiga är för dem inte vad som händer med klimatet, utan att vi har tillgång till drömmen om billigt bränsle, som givit ekonomiskt välstånd sedan andra världskriget.
Just det argumentet har vi också sett många gånger stå ensamt. Att få stopp på växthusgaserna sägs då leda till fattigdom och kanske också svält.
Ja, man måste vara medveten om att klimathotet upplevs olika beroende på människors olika ställning i samhället. Om man har svårt att få ekonomi och livspussel att gå ihop, och så är det ju för de flesta, så uppfattas klimatförändringarna som ett otäckt hot som man inte orkar engagera sig i.
Jag kan mycket väl förstå den uppfattningen eftersom jag själv levt under pressade förhållanden på olika sätt. Som pensionär är det betydligt lättare att engagera sig, man har både tiden och friden, som behövs.
Och väldigt många är beroende av bilen och de drivmedel som hittills stått till buds. Det är ju ett faktum. På många håll har det inte funnits några alternativ och det är ingen slump. Vi vet att både bilföretag och oljebolag har medverkat till att hindra utbyggnad av kollektiv trafik och utveckling av alternativa bränslen.
Är man beroende av sin fossilbil, så är man mer benägen att skjuta klimatfrågan ifrån sig, för man förstår att här lurar både extra kostnader och mer engagemang. Då är det enklast att köpa argumenten från förnekarna, så köper man sig lite frid.
Och det är ju inte deras fel att vi är där vi är, ingen av oss har valt de fossila bränslena, det valet har fossil- och bilindustrin gjort åt oss och politikerna har bara hakat på. Trots att man vetat sedan 50-talet att utsläppen skadar klimat och hälsa, så har man bara kört vidare och dolt dessa problem.
Så jag tycker att det är självklart att "vanliga" människor inte skall drabbas av ökade kostnader och extra besvär för något som de inte kan belastas för. Det är industrin och andra makthavare som bär ansvaret och som därför borde stå för kostnaderna.