2019-07-19, 08:11
Medlem
Var tid har sin profet, vi har Greta, tidigare fanns alla möjliga varianter. Det som är gemensamt är att vanligt folks glädjeämnen måste tryckas ner, men hänvisning till synd av olika slag, t ex klimatet eller skärselden.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Dansbaneel%C3%A4ndet

Vi har fortfarande, år 2019, krav på tillstånd för att få anordna dans. En kvarleva av "dansbaneeländet", moralpaniken på 30-talet, dansen skulle fördärva ungdomen och leda folket in i synd. Jorden skulle gå under. De religiösa ledarna var inte sena att haka på och förstärka sitt budskap - den som sminkade sig,hade moderna kläder,gick på bio eller (hu och fasa) umgicks med någon ur motsatta könet skulle hamna i helvetet. Det predikades svavel och eld i många kyrkliga sammanhang, på samma sätt som Greta idag predikar jordens undergång. Folk trodde på det också, jag har en hel släkt som fick sina liv stympade av moralprofeterna.

Likheterna med klimatpaniken är påtagliga,har vi inte kommit längre?
2019-07-19, 08:19
Medlem
Frågan är om Greta har tänkt över det där med att försöka få med världens ledare på rädda klimatet-överenskommeler. För är det verkligen så bra att göra det? Kyotoprotokollet, Parisavtalet och de tidigare klimatkonferenserna i Bali, Köpenhamn och Doha (och säkert nån ytterligare) har ju bara lett till en ökad klimatpåverkan.
2019-07-19, 08:29
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Hej Livstilsparasit och tack för dina bra inlägg Om det inte var för sådana som dig skulle det vara outhärdligt att läsa här.

Du vet säkert mer än jag om lastfartyg och det du skriver är bara ett ytterligare bevis på att Greta och många andra förväxlar klimat- och miljöfrågor. Hon är hur som helst väldigt tillåtande när det gäller tåg och båtar och ”glömmer” den större bilden.

Tyvärr har jag dåliga nyheter betr vår vän Iehs. Han har ju ställt undan sin bil i två månaders tid tack vare Greta. I en annan tråd meddelade han dock igår att han ska tanka med miljödiesel nästa gång.

Varpå någon försökte förklara att tillverkningen av sådana kräver stor skogsavverkning. Ibland i form av minskade regnskogsarealer.

Troligen fungerade argumentet som att hälla vatten på en gås. Om inte, borde ju vår påläste gentleman destruera sin bil och återvinna mineralerna.

Tack, men jag kan inte ner om lastfartyg än att de ofta är extremt smutsiga. Så att åka bananbåt till Amerika borde inte vara att tänja på.

Fast här har man också börjat tänka om. Modern segelteknik är tydligen framtiden!

Gretadiesel ska kunna utvinnas ur restprodukter av skogsavverkning, så det borde inte vara något problem. Till skillnad från E85 som tydligen inte är särskilt bra.
2019-07-19, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Var tid har sin profet, vi har Greta, tidigare fanns alla möjliga varianter. Det som är gemensamt är att vanligt folks glädjeämnen måste tryckas ner, men hänvisning till synd av olika slag, t ex klimatet eller skärselden.

Vi har fortfarande, år 2019, krav på tillstånd för att få anordna dans. En kvarleva av "dansbaneeländet", moralpaniken på 30-talet, dansen skulle fördärva ungdomen och leda folket in i synd. Jorden skulle gå under. De religiösa ledarna var inte sena att haka på och förstärka sitt budskap - den som sminkade sig,hade moderna kläder,gick på bio eller (hu och fasa) umgicks med någon ur motsatta könet skulle hamna i helvetet. Det predikades svavel och eld i många kyrkliga sammanhang, på samma sätt som Greta idag predikar jordens undergång. Folk trodde på det också, jag har en hel släkt som fick sina liv stympade av moralprofeterna.

Tack även till dig Tokugawa Bra början på dagen att läsa inlägg av smarta och insiktsfulla personer.

Det är ju fler som har dragit paralleller med religiösa rörelser och fenomen. När Sverige blir allt mer sekulariserat behöver man en annan högre makt, ett annat syndafall, en annan frälsare som pekar med hela handen.

Greta hade lika gärna kunnat vara en pingstvän som strängt fördömer sina lättsinniga medmänniskor. Eller asketisk nunna som borrar blicken i andra och vill att de ska avstå från sina världsliga nöjen.

Säkert föraktar hon jämngamla tjejer som gillar att hålla på och fixa med håret och naglarna, går och provar små linnen på H&M och blir fnittriga när de ser snygga killar i samma ålder. Själv håller ju hon på att rädda världen!

De fnissiga fjortisarna kommer att mogna om några år och under tiden missunnar de inte andra att ha roligt. De missunnar ingen att ta en efterlängtad semesterresa eller äta god bit lax.

De försöker inte inpränta skam- och skuldkänslor i andra och de skrämmer framför allt inte upp småbarn med planetens undergång.

Efter alla tidigare undergångsprofeter är det som sagt märkligt att mänskligheten inte nått längre. I synnerhet som alla innan Greta visade sig ha fel...
2019-07-19, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Förstår att du förnekar faktum att hennes budskap har noll real effekt.
Svensson familjen kommer fortsätta med sina All inclusive resor, bekvämlighet kommer alltid vara prio.
Som godhetsknarkare samlar man likes poäng via sociala medier, kändisarna visar sitt stöd via twitter, när man stänger datorn tar man bilen till ICA som ligger på gångavstånd.
Citat:
Ursprungligen postat av Livsstilsparasit
Nej, hon ökar utsläppen genom sitt resande och banankäkande.
Eftersom hennes budskap faktiskt har effekt så minskar hon utsläppen med sitt resande. Ännu så länge är det inte så många procentandelar som ändrat livsstil, men i absoluta tal lär det vara tillräckligt många för att mer än väl kompensera hennes investering i resande.
2019-07-19, 08:42
Bannlyst
Är Greta den viktigaste svensken idag?
2019-07-19, 08:46
Medlem
Citat:
På vilket sätt är det annorlunda när en kossa andas, äter och bajsar, jämfört med när du gör det?
Det är nog ingen större skillnad enligt mig, men de producerar metan under vedervärdiga förhållanden i väntan på att bli kött på en marknad. Vi som äter mer vegetariskt har nog också mer gaser och om alla åt vegetariskt så kanske vi skulle producera lika mycket metan som boskapen?

Här har jag en lite annan åsikt än klimatrörelsen, men ser andra enorma värden i att inte efterfråga animaliska produkter.
2019-07-19, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Att resa i 30 timmar ger inte lägre utsläpp, det ger högre utsläpp.
Greta är obildad och okunnig, det hon ägnar sig åt är poserande och dumheter som står i direkt strid med vetenskap och logik.
Nej, du har fel. Som vanligt! I allt!
2019-07-19, 08:51
Medlem
'Att läsa Greta Thunberg är att bevittna hennes kamp för att krångla sig ur kramen från vuxenvärlden som hotar att oskadliggöra henne och hennes budskap.'
https://www.svd.se/en-liten-manniskas-stora-tal-till-varlden
2019-07-19, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Hennes resande ökar de CO2 utsläppen hon påstår sig att vi måste minska.
Greta är redan känd, varför uppträder hon numer inte via videolänk för att föregå med gott föredöme?

Greta är en av våra största miljöbovar för tillfället, fullt i klass med Anders Lindberg.
Citat:
God idé!

Många företag förordar videokonferenser. Kanske inte för miljön så i alla fall för kostnaderna. Men det ena utesluter inte det andra. Greta föredrar tydligen den berusande känslan av massmöten. Jag börjar förstå varför såna som Lehs börjar få oförklarliga ryckningar i högerarmen.
Det är nu det måste hända. Om några år är det för sent och hon gör alldeles rätt som försöker inspirera människor till en annan livsstil. Ingen konventionell transport ger för mycket utsläpp när Greta åker med och är på väg för att hålla tal och bli uppmärksammad.

Det är bra att ni visar hur få och dåliga argument ni har. Det är er uppgift att visa detta.
2019-07-19, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Tyvärr har jag dåliga nyheter betr vår vän Iehs. Han har ju ställt undan sin bil i två månaders tid tack vare Greta. I en annan tråd meddelade han dock igår att han ska tanka med miljödiesel nästa gång.

Varpå någon försökte förklara att tillverkningen av sådana kräver stor skogsavverkning. Ibland i form av minskade regnskogsarealer.

Troligen fungerade argumentet som att hälla vatten på en gås. Om inte, borde ju vår påläste gentleman destruera sin bil och återvinna mineralerna.
Bilen står avställd men någon gång måste jag tanka den om inte annat så när den ska köras till destruering. Men Preems biodiesel tillverkas inte av biomassa från regnskogar utan från restprodukter vid skogsavverkning.
2019-07-19, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa

Greta Thunberg lär vara en duktig dansös och vill säkert inte reglera folks dansande.

Det fossila tillskottet av koldioxid är inte en moralfråga utan en ödesfråga. Personligen tror jag inte på politikernas makt i detta men på konsumenternas makt. Genom att följa Gretas fem gyllene regler kan var och en faktiskt påverka som konsument.

Köp inte produkter som förvärrar klimatkrisen ytterligare.

Mina föräldrar träffades på Folkets park en gång i tiden så dans har jag ingenting emot...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in