2011-05-19, 09:34
Medlem
DeusSanctis avatar
Om nu någon annan undrar samma sak så har jag nu ringt svenska staten och pratat med Voldemort, Master Betty, Sauron, Beatrice Ask eller vem fan annars det nu kan ha varit.
De kräver alltså inte att en handledare går denna kurs flera gånger längre, men de måste dock ansöka hos staten om att få deras tillstånd att övningsköra med just dig också.
Citera
2019-07-19, 01:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MDMAfag
Jo, men med tanke på att det totalt kan ta några månader att bara får alla tillstånd såsom övningskörningstillstånd/handledargenomgång/halkkörning/uppskrivning/uppkörning och satans moster så måste man ligga i ganska rejält och ha mycket fritid för att lyckas ta sitt körkort på kort tid. Sen misstänker jag att det har stor betydelse var i landet man bor. På vissa platser är det längre kötid till ovan prov. Men om man är hyffsat duktig på att köra och inte har några särskillda förpliktelser så skulle jag satsa på en intensivkurs om man vill ha körkortet snabbt.
Det är ett ganska sjukt system vi har igentligen. Visst ska man kunna köra bil innna man släpps ut i trafiken, men det måste även finnas en gräns på byråkratin. Sen blir det en klassfråga också med tanke på att alla tillstång osv kostar en del pengar, för att inte tala om vad körlektioner kostar.

Är det inte det som är meningen?
att göra det så krångligt så att man går till trafikskolan direkt.

Dessa kurser är inte regeringens påfund. Det är trafikskolornas riksförbund som lobbar för 4h obligatorisk handledarutbildning samt introkurs för de som ska övningsköra.
De måste kunna hålla sina löner uppe och när allt fler övningskör privat för att de inte vill betala 500kr per lektion x 25 lektioner ( finansering ordnas av trafikskolan så klart)

då blir det till att göra det så svårt som möjligt för vanliga människor att övningsköra privat.

lobbyism!
Citera
2019-07-19, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Har precis varit på en handedarutbildning för körkort. Denna bestod av en massa trams som den som har körkort egentligen redan visste. För detta tog dom 400:-. För både mig och eleven (eleven som också måste närvara)!
Inte nog med det så tvingades man betala 120:- till länstyrelsen för att dom skulle trycka ut ett papper på att man fick övningsköra.

Jag har lovat att övningsköra med en bekant till hösten också, tror ni mitt handledarcertifikat gäller då?
Nej, givetvis inte!
Då får jag gå om hela jävla skit-utbildningen och betala alla kostnaderna igen.

Vem fan har kommit på det här jävla systemet?
Kan inte se annat än att det handlar om att mjölka folk på så mycket pengar som möjligt när det gäller körkort. På samma sätt som man alltid har gjort i den skumraskbranchen.

Ja det är många människor på kontor som ska ha lön nuförtiden så det gäller att skinna skötsamma medborgare på så mycket pengar som möjligt. Tyvärr
Citera
2019-07-19, 23:14
Medlem
postvagns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krauthammer

Dessa kurser är inte regeringens påfund. Det är trafikskolornas riksförbund som lobbar för 4h obligatorisk handledarutbildning samt introkurs för de som ska övningsköra.
De måste kunna hålla sina löner uppe och när allt fler övningskör privat för att de inte vill betala 500kr per lektion x 25 lektioner ( finansering ordnas av trafikskolan så klart)

då blir det till att göra det så svårt som möjligt för vanliga människor att övningsköra privat.

lobbyism!

Har själv gått en sån häringa kurs nyligen i egenskap av handledare. Den tog 4h från oss som jag aldrig får igen och skulle lätt klarats av på 1.5h. Dessutom kostade det 700kr. Dock (som kanske nämnts tidigare) är de här kurserna påhittade för att avskräcka/få bort privatisthandledare som tjänar pengar på't. Det uppstod en "svart marknad" med handledare som tog sig an elever i massor. Dvs en person som hade handledartillstånd som alla kunde gå till för att övningsköra. Det resulterade i att väldigt många lärde sig felaktiga saker och inte var särskilt bra på att köra när de skulle köra upp (de flesta kör upp som privatister). Tyck vad du vill om körskolor och deras priser, men statistiken för privatister är oerhört nedslående. Speciellt i dessa dagar när alla tror att de förtjänar ett kökort pga mänsklig rättighet!

För att få bort privatisthandledare som tjänar pengar på det, infördes detta obligatoriska kurs/moment. Det är vad jag hört från körskolelärare och andra högre uppsatta.
Citera
2019-07-20, 12:27
Medlem
von_Tratts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av postvagn
För att få bort privatisthandledare som tjänar pengar på det, infördes detta obligatoriska kurs/moment. Det är vad jag hört från körskolelärare och andra högre uppsatta.

Kursen i sig råder dock inte bot på det. Vad som gjorde det svårt att driva svart trafikskola var det faktumet att man var tvungen att gå kursen med varje "elev" som man ska övningsköra med. Nu är det däremot slopat, har man gått kursen en gång så är man godkänd handledare så länge kursen är giltig (5 år?). Problemet med svarta trafikskolor har man istället tacklat genom att man ansöker om tillstånd för varje elev man ska köra med, och max ett mindre antal elever kan beviljas per tidsperiod. Betydligt bättre reglering numera alltså.

Själva kursen är inte en dum tanke, som privatist är det svårt att lyckas med uppkörning just för att du inte vet vad transportstyrelsen vill se på ett körprov. Det är som bekant långt ifrån tillräckligt att köra lagligt och kontrollerat, det krävs medvetenhet och körstil som inte vanligt folk använder sig av. Körskolorna vet exakt vad provförrättaren tittar på och vet därför hur man lär någon att köra för att klara provet.

Men - vad jag minns var kursen skit. Man lärde sig ingenting av nytta för övningskörning eller uppkörning, bara sitta av tiden och vara förbannat uttråkad i fyra timmar. Med en bra kursledare skulle det kunna vara bra men i nuläget är det bara ett sätt att mjölka pengar ur privatister eftersom kvalitetskontrollen är obefintlig.
Citera
2019-07-20, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von_Tratt
Av vad jag har hört så ska det här vara ett sätt att stoppa svarta trafikskolor där någon som bara har haft körkort nog länge övningkör med folk och tar betalt under bordet.

Om denna teorin nu stämmer så är det forfarande att jaga myggjävlar med kanoner, för det är vi hederliga arbetare som straffas!!

Det är främst därför.
Citera
2019-07-20, 23:02
Medlem
postvagns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von_Tratt
Kursen i sig råder dock inte bot på det. Vad som gjorde det svårt att driva svart trafikskola var det faktumet att man var tvungen att gå kursen med varje "elev" som man ska övningsköra med. Nu är det däremot slopat, har man gått kursen en gång så är man godkänd handledare så länge kursen är giltig (5 år?). Problemet med svarta trafikskolor har man istället tacklat genom att man ansöker om tillstånd för varje elev man ska köra med, och max ett mindre antal elever kan beviljas per tidsperiod. Betydligt bättre reglering numera alltså.

Själva kursen är inte en dum tanke, som privatist är det svårt att lyckas med uppkörning just för att du inte vet vad transportstyrelsen vill se på ett körprov. Det är som bekant långt ifrån tillräckligt att köra lagligt och kontrollerat, det krävs medvetenhet och körstil som inte vanligt folk använder sig av. Körskolorna vet exakt vad provförrättaren tittar på och vet därför hur man lär någon att köra för att klara provet.

Men - vad jag minns var kursen skit. Man lärde sig ingenting av nytta för övningskörning eller uppkörning, bara sitta av tiden och vara förbannat uttråkad i fyra timmar. Med en bra kursledare skulle det kunna vara bra men i nuläget är det bara ett sätt att mjölka pengar ur privatister eftersom kvalitetskontrollen är obefintlig.

Aha, då har det ändrats sedan jag hörde nåt. Där ser man.

Ja kursen i sig är trams från början till slut. Som sagt, 4h av mitt liv jag aldrig får igen och som dessutom kostade mig och elev 600kr per person.

Jag kan dock fatta att kursen fyller en funktion för folk som bor helt avskilda från verkligheten utan internet och som har inavlats i många generationer. Där kanske det ban bli vettigt...
Citera
2026-08-02, 09:04
Medlem
Mr-Laheys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krauthammer

lobbyism!
absolut.
Nu är skiten äntligen borttagen.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nu-slopas-kravet-pa-kurs-for-ovningskorning
synd att det skulle ta 20 år för regeringar att till slut förstå att denna kurs var bullshit.

Det jag lärde mig från denna kursen var att man inte ska köra full eller påverkad av droger, och att man inte ska skriva sms medan man kör. det fick jag betala många hundralappar för.
Citera
2026-08-02, 09:16
Medlem
Mr-Laheys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E-tard
Privatutbildningar är roten till all djävulskap i trafiken. När folk vidarebefordra sina icke existerande kunskaper till sina avkommor kan det bara bli sämre. Bara för att Conny har haft körkort i 12 år och dessutom "kan köra lastbil" betyder det ingenting om kvalitén.
Jag tycker att en handledarutbildning som ökar successivt i priset är ett jättebra steg i rätt riktning. Framtidsmålet borde vara att all körkortsutbildning görs i seriösa körskolor, så att svenska folket får en utbildning som är värt något.
Hittills blir jag förvånat varje dag hur illa folk kan köra. Man skulle kunna spela Bingolotto på vägen till jobbet genom att bocka av vilka trafikregler bilen framför en bryter mot.
Det är väl därför vi har uppkörning eller? för att testa om personen kan köra bil.. Eller menar menar du att uppkörningen brister i sitt test?
Om vi verkligen vill minska olyckor, är det bästa att höja åldern för körkort till 30, istället för 18.
Om du på riktigt lärde dig något på handledarutbildningen, ska du inte vara handledare. Du ska inte ens ha körkort. Du kan på sin höjd få sitta i en bil med din personliga assistent i baksätet.
Citera
2026-08-05, 20:40
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Själva tanken med en sådan kurs är egentligen inte så dum. Många tror sig veta och ha koll.

Sedan beror det på hur det presenteras, blir det som det verkar på folk i de allra flesta fall som en YKB kurs, ja då är det bortkastad tid.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in