2007-06-15, 16:50
Medlem
DenLedes avatar
Har precis varit på en handedarutbildning för körkort. Denna bestod av en massa trams som den som har körkort egentligen redan visste. För detta tog dom 400:-. För både mig och eleven (eleven som också måste närvara)!
Inte nog med det så tvingades man betala 120:- till länstyrelsen för att dom skulle trycka ut ett papper på att man fick övningsköra.

Jag har lovat att övningsköra med en bekant till hösten också, tror ni mitt handledarcertifikat gäller då?
Nej, givetvis inte!
Då får jag gå om hela jävla skit-utbildningen och betala alla kostnaderna igen.

Vem fan har kommit på det här jävla systemet?
Kan inte se annat än att det handlar om att mjölka folk på så mycket pengar som möjligt när det gäller körkort. På samma sätt som man alltid har gjort i den skumraskbranchen.
Citera
2007-06-15, 17:15
Medlem
core_s avatar
Handledarutbildningen som sådan tycker jag är bra, då jag kan misstänka att en del faktiskt inte vet om allt som sägs där.

Men att tvinga en att gå kursen för varje person man vill köra med är befängt. har man väl blivit godkänd så ska man ju självklart få ett intyg på att man får övningsköra med vem som helst.

Men det lever väl kvar från det gamla systemet, att man fick skicka in för att få godkännande för varje person som skulle övningsköras med.
Citera
2007-06-15, 17:40
Medlem
DenLedes avatar
Tycker att det var bra som det var innan det blev krav på massa intyg och skit. Enda kravet var då att man skulle ha haft körkort i minst fem år.

Vill man ha en handledarutbildning skulle väl en sådan också kunna erbjudas, frivilligt, om man nu känner att man är i behov av det (tex.för ens gamla mamma som egentligen inte kan köra bil, trots körkort).
Citera
2007-08-20, 17:24
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Problemet med dessa idiotiska bestämmelser är att människor kommer att dö pga
dessa nya idiotregler.

Vi ser redan resultat i form av de långa köerna för väntan till uppkörning. Kraven för att bli godkänd kommer till slut att minska vilket leder till att människor som får körkort ger sig ut i trafiken med sämre kunskaper.

Frågan är inte om, utan hur många människor som redan skadats eller avlidit pga dessa nya regler.

Visst, att utbilda handledaren är inte så dumt alla gånger, men då borde de vara folk som haft sitt körkort i mer än kanske 20 år och som verkligen behöver få en uppfriskning.

Fick du betala 400:-? utbildningen kostar i Gbg 400-450 per skalle.
Citera
2007-08-20, 17:39
Medlem
milks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cobra Mk III
Problemet med dessa idiotiska bestämmelser är att människor kommer att dö pga
dessa nya idiotregler.

Vi ser redan resultat i form av de långa köerna för väntan till uppkörning. Kraven för att bli godkänd kommer till slut att minska vilket leder till att människor som får körkort ger sig ut i trafiken med sämre kunskaper.

Frågan är inte om, utan hur många människor som redan skadats eller avlidit pga dessa nya regler.

Visst, att utbilda handledaren är inte så dumt alla gånger, men då borde de vara folk som haft sitt körkort i mer än kanske 20 år och som verkligen behöver få en uppfriskning.

Fick du betala 400:-? utbildningen kostar i Gbg 400-450 per skalle.

Vem kommer att dö pga. att denna utbildning har lagts till? Förstår inte ditt tankesätt riktigt! Du är också medveten om att det är skillnad och lära sig köra och att LÄRA UT att köra...Det har du knappast tänkt på...Men du menar alltså att bara för att du tagit körkort så är du en fullgodad trafikskolelärare för din elev? Knappast...Och sen har du ju fel IGEN, det är ju inte pga. dessa nya regler som köerna är långa, det är pga. att folk misslyckas på uppskrivning/uppkörning för att dom just inte utbildat sig på att köra eller tränat inför uppskrivningen...

Men att du har fel är väl upp till dig, men vill gärna få veta vem som dör?!
Citera
2007-08-20, 17:47
Medlem
von_Tratts avatar
Av vad jag har hört så ska det här vara ett sätt att stoppa svarta trafikskolor där någon som bara har haft körkort nog länge övningkör med folk och tar betalt under bordet.

Om denna teorin nu stämmer så är det forfarande att jaga myggjävlar med kanoner, för det är vi hederliga arbetare som straffas!!
Citera
2007-08-20, 17:58
Medlem
jamesbondes avatar
Självklart måste allt krånglas intill vansinne för att få körkort i Sverige. Tror inget annat land är i närheten av befängd byråkrati och kostnader för körkort.
Men varför skall något vara enkelt när man kan krångla till det? Dessutom sysselsätter det väl ett stort antal byråkrater.
Heter du däremot Mohammed är det i princip bara till att byta ut ditt Irakiska lånekort el liknande till ett svenskt körkort.
http://www.seriforum.org/skrivutnyhet.asp?ID=65
Citera
2007-08-20, 18:52
Medlem
Rizados avatar
Just handledarkursen tycker jag var ganska bra (Har gått den som övningskörare). Jag gick den när den var precis ny och då fick jag massor med tips på hur man skulle lägga upp körningen så det var verkligen inte bara för handledarna. Var mer en liten introduktionskurs till hjälp när man skulle börja köra.

Sen är det riktigt uselt av dem att ta så mycket betalt osv. Man borde få ta med sig fler handledare (Minst två) för det priset.
Citera
2007-08-20, 18:53
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milk
Vem kommer att dö pga. att denna utbildning har lagts till? Förstår inte ditt tankesätt riktigt! Du är också medveten om att det är skillnad och lära sig köra och att LÄRA UT att köra...Det har du knappast tänkt på...Men du menar alltså att bara för att du tagit körkort så är du en fullgodad trafikskolelärare för din elev? Knappast...Och sen har du ju fel IGEN, det är ju inte pga. dessa nya regler som köerna är långa, det är pga. att folk misslyckas på uppskrivning/uppkörning för att dom just inte utbildat sig på att köra eller tränat inför uppskrivningen...

Men att du har fel är väl upp till dig, men vill gärna få veta vem som dör?!

Jaha, mkt snack och lite låda. Folk misslyckas idag i större utsträckning eftersom de kommer mindre tränade till uppkörningen. Skälet till att de kommer mindre tränade är att de bara kan köra med ett fåtal personer vissa kan bara köra med bilskolan, vilket leder till mindre träning innan uppkörningen.

Om tillräckligt många misslyckas med uppkörningen kommer till slut kraven att sänkas. Vilket leder till att nya bilförare som tar sitt körkort inte uppfyller en lika bra standard. Fattar du nu? PS Det är 18års åldersgräns på detta forum DS
Citera
2007-08-20, 20:29
Medlem
milks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cobra Mk III
Jaha, mkt snack och lite låda. Folk misslyckas idag i större utsträckning eftersom de kommer mindre tränade till uppkörningen. Skälet till att de kommer mindre tränade är att de bara kan köra med ett fåtal personer vissa kan bara köra med bilskolan, vilket leder till mindre träning innan uppkörningen.

Om tillräckligt många misslyckas med uppkörningen kommer till slut kraven att sänkas. Vilket leder till att nya bilförare som tar sitt körkort inte uppfyller en lika bra standard. Fattar du nu? PS Det är 18års åldersgräns på detta forum DS

Naah, håller inte med, alla vill väl köra med en körskola eftersom de är utbildade av just VV hur man ska utbilda inom körning...Det hela beror inte på att det är hårdare regler för VEM man får köra med, utan de extremt höga priserna på körskolan, skulle dom sänkas så skulle fler ta körkort, rätt enkelt, men det är inget vi kan göra nått åt...

Sen har du nog missförstått eller misstolkat igen, det här är ingen sak som man kan lägga under "cevil olydnad" där folk struntar i att träna bara för att svårighetsgraden ska sjunka...Det har blivit mer och mer avancerat att köra bil sen xx antal årtionden tillbaka, så VV lär inte sänka kraven bara för att du och jag inte klarar av att köra upp, det ger ju dom blanka fan i!...Så du har missuppfattat vad som kan gå under cevil olydnad och inte...

Vaddå, är alla som säger emot dig under 18 eller? Kamma till dig och väx upp för sjutton!
Citera
2007-08-20, 20:46
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von_Tratt
Av vad jag har hört så ska det här vara ett sätt att stoppa svarta trafikskolor där någon som bara har haft körkort nog länge övningkör med folk och tar betalt under bordet.

Om denna teorin nu stämmer så är det forfarande att jaga myggjävlar med kanoner, för det är vi hederliga arbetare som straffas!!
Hur kan de vara rädda för svartutbildare, liter de inte på teoriproven och uppkörningsförättarna? De ligger sked med lobbyisterna från trafikskoleföreningen, korruption är vad det handlar om.

Svartåkarna är givetvis skattmasens problem.
Citera
2007-08-20, 21:48
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milk
Sen har du nog missförstått eller misstolkat igen, det här är ingen sak som man kan lägga under "cevil olydnad" där folk struntar i att träna bara för att svårighetsgraden ska sjunka...Det har blivit mer och mer avancerat att köra bil sen xx antal årtionden tillbaka, så VV lär inte sänka kraven bara för att du och jag inte klarar av att köra upp, det ger ju dom blanka fan i!...Så du har missuppfattat vad som kan gå under cevil olydnad och inte...

Vaddå, är alla som säger emot dig under 18 eller? Kamma till dig och väx upp för sjutton!

Du är ju förvirrad på riktigt. Vi pratar inte om hur avancerat det har blivit att köra bil, det är helt irrelevant för debatten. Självklart kommer det bli påverkan, uppkörningskontrollanterna är bara människor. Helvete vilka stolpskott dagens skolor producerar. Du framstår i mina ögon som väldigt förvirrad.

Jag sa inte att du var under 18, men jag förstår om du tog vid dig.

Citat:
Ursprungligen postat av heson
Hur kan de vara rädda för svartutbildare, liter de inte på teoriproven och uppkörningsförättarna? De ligger sked med lobbyisterna från trafikskoleföreningen, korruption är vad det handlar om.

Jo detta misstänker jag också, inte nog med att de bildar kartell och pumpar upp priserna, sen lobbar de igenom detta helvetes orimliga förslag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in