Citat:
Ursprungligen postat av E-tard
Risken är att folk lär sig två olika körstiler i en privatutbildning. En som skall uppvisas på uppkörningen (enl. Gällande trafikregler) och en som kan användas i vardagen efter uppkörningen. Precis som någon stolt påpekade att en släkting som gärna kör lite sportigare hade lärt upp honom. Jag tror knappast att han använde detta under uppkörningen.
När sedan körkortet ligger i plånboken kommer farsans ruttna körstil fram.
Lägg ner privatutbildningar.
Det är vuxna människor(fysiskt iallafall, i många fall kan man ju undra hur det står till med det psykiska) vi pratar om, de kommer att utveckla sin egen körstil baserat på personlighet och erfarenhet, man lär sig köra, privat eller ej, och när man väl kan det och börjar köra bil till vardags så kommer man att börja utveckla sin körstil.
Jag körde mestadels privat och fyllde sedan på med ett par lektioner hos en körskola som något slags uppvärmning inför uppkörningen, såhär i efterhand så kan jag lugnt konstatera att min körning inte är särskilt lik någon av de två.
Det som folk behöver lära sig är inte att köra, man skulle säkert kunna lära en chimpans att köra. Folk behöver lära sig att tänka efter lite när de kör, samt att ha lite respekt för det faktum att de kör runt i 100 km/h med en metallklump på 1,5 ton. För att inte tala om att ha respekt för trafiken i sig, trafikanter är ju snarast som celler i en kropp, börjar alla bråka med varandra så går det inte så bra för kroppen. Vissa verkar snarare betrakta sig själva som lejon bland en drös lamm.