2011-01-01, 13:41
Medlem
Bjurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanctus
Måste man gå handledarutbildning även om man ska träna på körskola med "proffs"?

Nej, det behöver man inte.

Edit: Om du vill övningsköra privat måste du gå utbildningen, annars ej.
Citera
2011-02-10, 23:20
Medlem
Läste nånstans att en person som gått handledarutbildningen får som ett certifikat att privatköra alla som gått introduktionsutbildning också. För nu är det inget krav på att handledare och elev ska gå på introduktionsutbildning till samans.
Citera
2011-02-10, 23:46
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cobra Mk III
Problemet med dessa idiotiska bestämmelser är att människor kommer att dö pga
dessa nya idiotregler.

Vi ser redan resultat i form av de långa köerna för väntan till uppkörning. Kraven för att bli godkänd kommer till slut att minska vilket leder till att människor som får körkort ger sig ut i trafiken med sämre kunskaper.

Frågan är inte om, utan hur många människor som redan skadats eller avlidit pga dessa nya regler.

Visst, att utbilda handledaren är inte så dumt alla gånger, men då borde de vara folk som haft sitt körkort i mer än kanske 20 år och som verkligen behöver få en uppfriskning.

Fick du betala 400:-? utbildningen kostar i Gbg 400-450 per skalle.
Och kört lastbil i 12 år och buss i 6år?
(i mitt fall iaf)

Men att det är ett jävla påfund för att få in några kronor extra (inte till körskolorna,för det är ju inte de,som "fixat" detta iaf,va?) kan jag hålla med om!

Inte faan kan jag känna att jag behöver någon som talar om att "Höger-regeln är viktig.." för att kunna visa/lära någon att köra!!
(SPECIELLT då jag nyligen pga arbetsgivarebyte nyligen genomgått både teori och praktiskt körprov,samt läkarundersökning..Behöver jag säga att det givetvis var med beröm godkännt? )
Senast redigerad av orvaren 2011-02-10 kl. 23:48. Anledning: Stavfel..
Citera
2011-02-11, 09:06
Medlem
E-tards avatar
Privatutbildningar är roten till all djävulskap i trafiken. När folk vidarebefordra sina icke existerande kunskaper till sina avkommor kan det bara bli sämre. Bara för att Conny har haft körkort i 12 år och dessutom "kan köra lastbil" betyder det ingenting om kvalitén.
Jag tycker att en handledarutbildning som ökar successivt i priset är ett jättebra steg i rätt riktning. Framtidsmålet borde vara att all körkortsutbildning görs i seriösa körskolor, så att svenska folket får en utbildning som är värt något.
Hittills blir jag förvånat varje dag hur illa folk kan köra. Man skulle kunna spela Bingolotto på vägen till jobbet genom att bocka av vilka trafikregler bilen framför en bryter mot.
Citera
2011-02-11, 10:27
Medlem
Sunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E-tard
Privatutbildningar är roten till all djävulskap i trafiken. När folk vidarebefordra sina icke existerande kunskaper till sina avkommor kan det bara bli sämre. Bara för att Conny har haft körkort i 12 år och dessutom "kan köra lastbil" betyder det ingenting om kvalitén.
Jag tycker att en handledarutbildning som ökar successivt i priset är ett jättebra steg i rätt riktning. Framtidsmålet borde vara att all körkortsutbildning görs i seriösa körskolor, så att svenska folket får en utbildning som är värt något.
Hittills blir jag förvånat varje dag hur illa folk kan köra. Man skulle kunna spela Bingolotto på vägen till jobbet genom att bocka av vilka trafikregler bilen framför en bryter mot.

Och du tror att folk kör illa för att de har kört med sina föräldrar istället för en körskola? Hur mycket skilnad tror du att det är mellan en privatist och en som har gått i körskola efter att de har kört regelbundet i några år? Absolut ingen är svaret, vid det laget har man antingen lärt sig hur man beter sig i trafiken, eller så kommer man aldrig att göra det.
Dessvärre tillhör de flesta svenskar den senare kategorin.

Något relaterat till topic, riskettan måste ju vara den mest värdelösa av kurser. En kompis till mig håller på att ta körkort och fick gå den. Behöver man en kurs för att begripa det som lärs ut på den kurser så ska man inte under några omständigheter få körkort, någonsin. Om något så ska man omyndigförklaras då man uppenbarligen är totalt debil.
Citera
2011-02-11, 12:38
Medlem
E-tards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunner
Och du tror att folk kör illa för att de har kört med sina föräldrar istället för en körskola? Hur mycket skilnad tror du att det är mellan en privatist och en som har gått i körskola efter att de har kört regelbundet i några år? Absolut ingen är svaret, vid det laget har man antingen lärt sig hur man beter sig i trafiken, eller så kommer man aldrig att göra det.
Dessvärre tillhör de flesta svenskar den.

Risken är att folk lär sig två olika körstiler i en privatutbildning. En som skall uppvisas på uppkörningen (enl. Gällande trafikregler) och en som kan användas i vardagen efter uppkörningen. Precis som någon stolt påpekade att en släkting som gärna kör lite sportigare hade lärt upp honom. Jag tror knappast att han använde detta under uppkörningen.
När sedan körkortet ligger i plånboken kommer farsans ruttna körstil fram.
Lägg ner privatutbildningar.
Citera
2011-02-11, 13:34
Medlem
Sunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E-tard
Risken är att folk lär sig två olika körstiler i en privatutbildning. En som skall uppvisas på uppkörningen (enl. Gällande trafikregler) och en som kan användas i vardagen efter uppkörningen. Precis som någon stolt påpekade att en släkting som gärna kör lite sportigare hade lärt upp honom. Jag tror knappast att han använde detta under uppkörningen.
När sedan körkortet ligger i plånboken kommer farsans ruttna körstil fram.
Lägg ner privatutbildningar.

Det är vuxna människor(fysiskt iallafall, i många fall kan man ju undra hur det står till med det psykiska) vi pratar om, de kommer att utveckla sin egen körstil baserat på personlighet och erfarenhet, man lär sig köra, privat eller ej, och när man väl kan det och börjar köra bil till vardags så kommer man att börja utveckla sin körstil.
Jag körde mestadels privat och fyllde sedan på med ett par lektioner hos en körskola som något slags uppvärmning inför uppkörningen, såhär i efterhand så kan jag lugnt konstatera att min körning inte är särskilt lik någon av de två.

Det som folk behöver lära sig är inte att köra, man skulle säkert kunna lära en chimpans att köra. Folk behöver lära sig att tänka efter lite när de kör, samt att ha lite respekt för det faktum att de kör runt i 100 km/h med en metallklump på 1,5 ton. För att inte tala om att ha respekt för trafiken i sig, trafikanter är ju snarast som celler i en kropp, börjar alla bråka med varandra så går det inte så bra för kroppen. Vissa verkar snarare betrakta sig själva som lejon bland en drös lamm.
Citera
2011-02-11, 15:19
Medlem
Vore bra om de införde nåt för dem 65+ också
Citera
2011-03-10, 23:01
Medlem
n3xmillionaires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echox
Vore bra om de införde nåt för dem 65+ också
Ja exakt, de är ju farligast i samhället, åtminstone i trafiken.
Citera
2011-05-18, 17:20
Medlem
DeusSanctis avatar
Nu får ni berätta för mig.
Om jag vill övningsköra med mitt ligg, min pappa och min styvfar, måste jag gå denna kurs tre gånger?
Pappan och styvfadern har gått den här handledarutbildningen för lillebror. Måste de gå den igen då?
Och kan jag i så fall tids- och kostnadsoptimera genom att ta med mig alla dessa tre män samtidigt, och på så sätt enbart behöva gå en gång?

Senast redigerad av DeusSancti 2011-05-18 kl. 17:38.
Citera
2011-05-19, 01:20
Medlem
Pre 1914s avatar
[/quote]

Bättre om det vore en kommunal angelägenhet? Eller är det upp till var och en att köra vad han/hon vill? Ska det vara ok att köra mjölkbil när man är fjorton och full för andra gången?
Citera
2011-05-19, 08:06
Medlem
DeusSanctis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Bättre om det vore en kommunal angelägenhet? Eller är det upp till var och en att köra vad han/hon vill? Ska det vara ok att köra mjölkbil när man är fjorton och full för andra gången?
Naturligtvis borde den som äger vägen bestämma över detta. Staten bör inte äga vägar.
Senast redigerad av DeusSancti 2011-05-19 kl. 08:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in