Citat:
Ursprungligen postat av
ElIzzard
AA bedriver definitivt 12-stegsprogram, det är ju själva kärnan som deras behandling bygger på, så där är du definitivt ute och cyklar.
Naturligtvis menar jag inte att det skulle vara tillräckligt att "spela schack"! Vad jag menar är att det är en sysselsättning som kan bryta en missbruksidentitet, till skillnad från en gemenskap i AA där den mer sannolikt förstärks. Det kan nog vara bra i början men knappast i längden.
Det är många på AA som ägnar energi åt att "ickedricka" istället för att programmera om fokus genom ej missbruksrelaterade aktiviteter.
Jag är övertygad om att de flesta medlemmar inte lever ett ganska vanligt liv och har kontakter med ickemedlemmar/ ickemissbrukare. Detta av den enkla anledningen att det ofta inte ingår andra än missbrukare i bekantskapskretsen.
Det kan absolut vara givande att vara med i AA och få tala fritt och lyssna på andra med samma problematik, det finns mycket att lära av andras insiktsfulla delningar. I längden blir det dock tjatigt med upprepningarna på delningar som är legio.
Att gå på möten och förtiga drickande förekommer kanske inte särdeles frekvent, men för alkisar är det väldokumenterat att städse ha lögnen som bundsförvant.
Angående schack så undrar jag om vi kunde förlikas i remi

Det finns 12 steg i AA - ja. Hela rörelsen bygger på det. Men inga program. Här kanske vi tolkar ordet program olika. Det står faktiskt ordet "program" i förtexten till de 12 stegen så du behöver inte erbjuda remi. Du har rätt i sak, men låt mig förklara vad jag menar. Med program avser jag ett specifikt upplägg för att TILLÄMPA de tolv stegen, inte stegen i sig. Tillämpningen sker på tre nivåer:
- fritt efter eget bevåg och genom att försöka att själv förstå vad som menas genom att läsa i Stora boken t ex.
- stegmöten som man kan delta i och som ser väldigt olika ut
- hjälp av sponsor där sponsorn går helt efter eget huvud och inte har några specifika formaliserade riktlinjer som kommer uppifrån att utgåifrån.
Själv har jag inte gått igenom alla steg ordentlig och ingen bryr sig egentligen. Jag funderar på stegen då och då på egen hand och ibland under mötena. Skulle inte påstå att jag gått igenom ett program om man inte menar mitt eget adhoc-beteende. Och jag är inte ensam. Sen finns det ju stegnissar eller tolvstegstalibaner inom AA förstås.
Behandlingshemmen däremot har strikta regler som tillämpas lika av alla terapeuter, på alla klienter och på alla behandlingshem under samma huvudman. DÄR kan man snacka om program.
De har gått kurser i hur man skall arbeta i stegen och har teoretikerns fulla kunskap. Så är det inte på AA. De som är sponsorer på AA får ingen träning i AA i att vara sponsor och de riktlinjer som finns är få och vaga. Det är en outbildad, självlärd person med gedigen egen kunskap av att dricka för mycket, av att bli nykter och om hur stegen tillämpades för egen del.
Jag hoppas jag kunnat beskriva vad jag menar med begreppet program och låter dig vinna ordkampen.
Till sist skall du veta att jag annars är relativt bra på schack för att aldrig variit med i en schackklubb.
Spelat mot stormästaren Pachman och förlorade klart efter 35 drag (gav upp).
Kan du sätta matt i två drag?
Ha de´