2019-05-19, 17:11
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fullgubben
Läs på allmänt om AA! Hazelden / Minnesota startades av AA-medlemmar för att få in folk, AA-har och hade inte tillräcklig attraktionskraft som tex Jehovas vittnen har.
AA-s landsmöte lockar några hundra (många ditskickade av Minnesotaindustrin), Jehovas flera tusen UTAN hjälp av annonser i Ab, behandlinsindustri etc.
Plugga på nu.
Nu har jag kollat Hazelden och betty ford. Kan inte hitta något på deras hemsidor, andra sidor eller på wikipedia om att det startades av AA. De som startade det hade varit medlemmar inom AA och de startade det framförallt för präster och det går inte att finna att syftet var att få in deltagare till AA.
Det KAN vara så visserligen, men jag kan inte få ditt påstående bekräftat.
Så än så länge är den inte sann för mig.
Å det spelar ju ingen roll heller för hur AA fungerar och vad som är syftet med AA.
Jag pluggar vidare med Minnesota så får vi se vad som göms i garderoberna.
Citera
2019-06-10, 03:33
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cousi
Det jag hade som mest svårt med var att de varje möte läste utifrån dessa palfletter, (stavning). Det kändes väldigt mycket som bara-för-att. Förstår att om där dyker upp någon ny i gruppen så kan man introducera dessa för vad som står. Min rastlöshet klarade inte av detta, bland annat.
Det kan vara sådan rastlöshet som gör att man dricker. Att sitta still en stund och lyssna skulle kunna vara en bra träning.
Sedan är det ju bara ca 5-6 minuter som läsningen tar om det inte är Stora boken-möte eller dylikt.
Och delningarna blir ca 70 minuter på ett 90 minuters-möte minst.
Här är skälen till att dessa texter - exakt samma - läses varje möte:
 igenkänning oavsett var man går, känna trygghet
 påminna om allvar och varför vi är där
 stund för att stilla sig (här kan en orolig själ träna sig)
 mobilisera och fokusera
 få vi-känsla
När det gäller nya så fattar de ingenting och kan inte lyssna på ord. Sitter och tänker
- vafan va han ser sliten ut
- vad gör jag här?
- undrar om inte hon är en tjackhora
- vafan skall JAG säga?
- tala om hur jag blir nykter istället för att prata massa skit om barnbarn och svärmor!!!!
Men handlar det inte om alkoholen utan om en trasig själ. Alkoholen är bara ett symptom.
Botemedlet för den trasiga själen är glädjen i att hitta ett nytt sätt att leva.
T ex genom de 12 stegen.
Citera
2019-07-03, 18:14
Medlem
Sjukt bra hjälpmedel för att hålla sig nykter.
Skönt att träffa andra som varit i samma sits som en själv.
Alla är så hjälpsamma och snälla mot varandra, det är mycket kärlek i lokalerna.
Jag gick på ett möte om dagen i ca 1,5 månader. Sedan hände det något jobbigt i mitt privatliv som gjorde att jag tog ett återfall.
Ångest, skam, hopplöshet etc uppstod återigen. Jag orkade inte resa mig upp igen.
Jag skrev i någon tråd här att knarka upp aĺla pengar och sen ta mitt liv. Vi får väl se.
Det är svårt att resa sig igen.
Men som sagt AA/NA var det bästa jag testat i kombination med god kost och träning.
Om du inte har testat, och om du verkligen vill bli nykter, testa!
Om du är skeptisk till det religiösa; oroa dig inte, du är verkligen inte den enda. Jag själv tolkade det som om att det finns hopp, även för mig.
Citera
2019-07-14, 23:37
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avgiftningen
Sjukt bra hjälpmedel för att hålla sig nykter.
Skönt att träffa andra som varit i samma sits som en själv.
Alla är så hjälpsamma och snälla mot varandra, det är mycket kärlek i lokalerna.
Jag gick på ett möte om dagen i ca 1,5 månader. Sedan hände det något jobbigt i mitt privatliv som gjorde att jag tog ett återfall.
Ångest, skam, hopplöshet etc uppstod återigen. Jag orkade inte resa mig upp igen.
Jag skrev i någon tråd här att knarka upp aĺla pengar och sen ta mitt liv. Vi får väl se.
Det är svårt att resa sig igen.
Men som sagt AA/NA var det bästa jag testat i kombination med god kost och träning.
Om du inte har testat, och om du verkligen vill bli nykter, testa!
Om du är skeptisk till det religiösa; oroa dig inte, du är verkligen inte den enda. Jag själv tolkade det som om att det finns hopp, även för mig.
Har du kommit tillbaka?
Skam kan du glömma. På AA & NA fattar alla att det kan hända.
Å nästan alla har tagit återfall.
Alla är bara glada när man kommer tillbaka.
Gör det till en livsstil att gå dit och ta en kopp kaffe.
Bästa fiket i stan!
Citera
2019-07-16, 07:17
Medlem
ElIzzards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Har du kommit tillbaka?
Skam kan du glömma. På AA & NA fattar alla att det kan hända.
Å nästan alla har tagit återfall.
Alla är bara glada när man kommer tillbaka.
Gör det till en livsstil att gå dit och ta en kopp kaffe.
Bästa fiket i stan!

Ja nästan alla återfaller och fortsätter att återfalla, det är också en glädje för många att andra återfaller eftersom de då kan känna sig lite mindre dåliga själva. Olycksbröder är alltid välkomna.

Det är väl inte för kaffet man skall gå dit utan för att bearbeta sin alkoholproblematik?

Det finns mycket sannolikt bättre "fik" annorstädes!
Citera
2019-07-16, 22:31
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElIzzard
Ja nästan alla återfaller och fortsätter att återfalla, det är också en glädje för många att andra återfaller eftersom de då kan känna sig lite mindre dåliga själva. Olycksbröder är alltid välkomna.

Det är väl inte för kaffet man skall gå dit utan för att bearbeta sin alkoholproblematik?

Det finns mycket sannolikt bättre "fik" annorstädes!
Det uttrycks ingen glädje när någon tar återfall. Det går inte att finna någon sådan under vare sig delningarna eller efter ett möte. Det man märker är oro och en undran om vad man kan göra. Glädjen när någon kommer tillbaka är uppenbar och äkta, så som jag uppfattar den.
Klart det finns undantag kanske och vad folk tänker innerst inne vet bara personen själv. Inte du heller.
Många återfaller och många kommer tillbaka. Som vid andra möjligheter som ges den behövande. Inget märkvärdigt med det.
Skulle tro att man känner en glädje över att man själv klarat sig om någon tar återfall. Samtidigt blir man lite orolig för egen del.
Det där med kaffet och fiket är bara en beskrivning av hur kravlöst det kan vara att gå på AA.
För de som vill finna stöd i sin alkoholproblematik tillhör säkert AA de allra bästa fiken.
Citera
2019-07-18, 03:23
Medlem
ElIzzards avatar
Citat:
Det uttrycks ingen glädje när någon tar återfall. Det går inte att finna någon sådan under vare sig delningarna eller efter ett möte. Det man märker är oro och en undran om vad man kan göra. Glädjen när någon kommer tillbaka är uppenbar och äkta, så som jag uppfattar den.
Klart det finns undantag kanske och vad folk tänker innerst inne vet bara personen själv. Inte du heller.
Många återfaller och många kommer tillbaka. Som vid andra möjligheter som ges den behövande. Inget märkvärdigt med det.
Skulle tro att man känner en glädje över att man själv klarat sig om någon tar återfall. Samtidigt blir man lite orolig för egen del.
Det där med kaffet och fiket är bara en beskrivning av hur kravlöst det kan vara att gå på AA.
För de som vill finna stöd i sin alkoholproblematik tillhör säkert AA de allra bästa fiken.

Naturligtvis är det inte sannolikt att man får höra glädjeyttringar ventileras offentligt, men det är ändå en tillfredsställelse för många att få känna sig mindre svaga. Det är en välkänd sanning att missbrukare frekvent vill bjuda på ett glas när de fått kännedom om att man vill leva nyktert. Denna missunnsamhet finns även hos många inom 12-steg som smygsuper och inte har rent mjöl i påsen.

Men jag medger att det även finns exempel på medlemmar som med uppriktig empati engagerat berörs av återfall.

Jag vet nog en del om hur människor känner innerst inne, särskilt eftersom de berättat. Det ljugs rätt mycket och jag känner flera som är allt annat än ärliga inför offentligheten och super till i smyg, men ändå sitter leende på möten med sin fejkade ödmjukhet och tar emot beröm för sin styrka och gratulationer för en fejkad nykterhet.

Bäst stöd för nykterhet fås nog ändå i miljöer där det finns människor utan missbruksidentitet som engagerar sig i sunda aktiviteter som badminton, schack, fiske, frimärkssamling eller dylikt.
Citera
2019-07-18, 21:36
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Naturligtvis är det inte sannolikt att man får höra glädjeyttringar ventileras offentligt, men det är ändå en tillfredsställelse för många att få känna sig mindre svaga. Det är en välkänd sanning att missbrukare frekvent vill bjuda på ett glas när de fått kännedom om att man vill leva nyktert. Denna missunnsamhet finns även hos många inom 12-steg som smygsuper och inte har rent mjöl i påsen.

Men jag medger att det även finns exempel på medlemmar som med uppriktig empati engagerat berörs av återfall.

Jag vet nog en del om hur människor känner innerst inne, särskilt eftersom de berättat. Det ljugs rätt mycket och jag känner flera som är allt annat än ärliga inför offentligheten och super till i smyg, men ändå sitter leende på möten med sin fejkade ödmjukhet och tar emot beröm för sin styrka och gratulationer för en fejkad nykterhet.

Bäst stöd för nykterhet fås nog ändå i miljöer där det finns människor utan missbruksidentitet som engagerar sig i sunda aktiviteter som badminton, schack, fiske, frimärkssamling eller dylikt.
Jag vet inte vilken rörelse du beskriver. Är det behandlingshem? Tolvstegsprogram? I så fall har jag ingen egen erfarenhet av det. Mer än via de som varit där. Där kan din beskrivning vara korrekt. Många åker ju på denna typ av fyra-veckorsprogram utan vilja det själva; det är ett krav från arbetsgivaren t ex. Då får man ju också gå på AA, ibland på externa möten, men oftast möten i behandlingens regi. Å då sups det har jag hört.
Men AA fungerar inte på detta sätt. Det är väldigt sällan det kommer någon på att AA-möte som samtidigt går på ett tolvstegsprogram. AA bedriver ju inga tolvstegsprogram eller behandlingar.
För många är det helt otillräckligt att endast spela schack för att bli nykter och behålla sin nykterhet. Och att det är bättre att träffa människor utan missbrukaridentitet är ett onyanserat påstående som inte gäller alla.
Är du medlem i AA kanske du går på några möten i månaden till tre-fyra stycken per vecka, det varierar. Därutöver lever man ofta, men inte alltid, ett ganska vanligt liv med kontakter med ickemedlemmar. Men att var med i AA och få tala fritt och lyssna på andra med samma problematik är mycket givande. Så självutlämnande är det svårt att vara på schackklubben utan att förlora damen.
Att folk är onyktra på AA är mycket ovanligt. Det händer säkert ngn gång då och då och jag har själv upplevt det. Den personen fick delta på mötet ändå. Att någon går på möten och samtidigt dricker hemma i smyg vet man ju litet om, men jag skulle tro att det är mycket ovanligt. I början är det nog inte ovanligt, men de som gör det slutar antingen med alkohol eller att gå på AA. Att göra både och under längre period är allt för påfrestande. Det finns heller inget krav på att vara nykter för att var med i AA. Finns inga förbud mot att gå på möte först och därefter slinka in på puben.
Senast redigerad av Riddarhuset 2019-07-18 kl. 21:49.
Citera
2019-07-19, 23:18
Medlem
ElIzzards avatar
Citat:
AA bedriver ju inga tolvstegsprogram eller behandlingar.

För många är det helt otillräckligt att endast spela schack för att bli nykter och behålla sin nykterhet. Och att det är bättre att träffa människor utan missbrukaridentitet är ett onyanserat påstående som inte gäller alla.

Är du medlem i AA kanske du går på några möten i månaden till tre-fyra stycken per vecka, det varierar. Därutöver lever man ofta, men inte alltid, ett ganska vanligt liv med kontakter med ickemedlemmar. Men att vara med i AA och få tala fritt och lyssna på andra med samma problematik är mycket givande.

Så självutlämnande är det svårt att vara på schackklubben utan att förlora damen.

Att folk är onyktra på AA är mycket ovanligt. Det händer säkert ngn gång då och då och jag har själv upplevt det. Den personen fick delta på mötet ändå. Att någon går på möten och samtidigt dricker hemma i smyg vet man ju litet om, men jag skulle tro att det är mycket ovanligt. I början är det nog inte ovanligt, men de som gör det slutar antingen med alkohol eller att gå på AA. Att göra både och under längre period är allt för påfrestande. Det finns heller inget krav på att vara nykter för att var med i AA. Finns inga förbud mot att gå på möte först och därefter slinka in på puben.

AA bedriver definitivt 12-stegsprogram, det är ju själva kärnan som deras behandling bygger på, så där är du definitivt ute och cyklar.

Naturligtvis menar jag inte att det skulle vara tillräckligt att "spela schack"! Vad jag menar är att det är en sysselsättning som kan bryta en missbruksidentitet, till skillnad från en gemenskap i AA där den mer sannolikt förstärks. Det kan nog vara bra i början men knappast i längden.

Det är många på AA som ägnar energi åt att "ickedricka" istället för att programmera om fokus genom ej missbruksrelaterade aktiviteter.

Jag är övertygad om att de flesta medlemmar inte lever ett ganska vanligt liv och har kontakter med ickemedlemmar/ ickemissbrukare. Detta av den enkla anledningen att det ofta inte ingår andra än missbrukare i bekantskapskretsen.

Det kan absolut vara givande att vara med i AA och få tala fritt och lyssna på andra med samma problematik, det finns mycket att lära av andras insiktsfulla delningar. I längden blir det dock tjatigt med upprepningarna på delningar som är legio.

Att gå på möten och förtiga drickande förekommer kanske inte särdeles frekvent, men för alkisar är det väldokumenterat att städse ha lögnen som bundsförvant.

Angående schack så undrar jag om vi kunde förlikas i remi
Citera
2019-07-20, 00:09
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
AA bedriver definitivt 12-stegsprogram, det är ju själva kärnan som deras behandling bygger på, så där är du definitivt ute och cyklar.

Naturligtvis menar jag inte att det skulle vara tillräckligt att "spela schack"! Vad jag menar är att det är en sysselsättning som kan bryta en missbruksidentitet, till skillnad från en gemenskap i AA där den mer sannolikt förstärks. Det kan nog vara bra i början men knappast i längden.

Det är många på AA som ägnar energi åt att "ickedricka" istället för att programmera om fokus genom ej missbruksrelaterade aktiviteter.

Jag är övertygad om att de flesta medlemmar inte lever ett ganska vanligt liv och har kontakter med ickemedlemmar/ ickemissbrukare. Detta av den enkla anledningen att det ofta inte ingår andra än missbrukare i bekantskapskretsen.

Det kan absolut vara givande att vara med i AA och få tala fritt och lyssna på andra med samma problematik, det finns mycket att lära av andras insiktsfulla delningar. I längden blir det dock tjatigt med upprepningarna på delningar som är legio.

Att gå på möten och förtiga drickande förekommer kanske inte särdeles frekvent, men för alkisar är det väldokumenterat att städse ha lögnen som bundsförvant.

Angående schack så undrar jag om vi kunde förlikas i remi
Det finns 12 steg i AA - ja. Hela rörelsen bygger på det. Men inga program. Här kanske vi tolkar ordet program olika. Det står faktiskt ordet "program" i förtexten till de 12 stegen så du behöver inte erbjuda remi. Du har rätt i sak, men låt mig förklara vad jag menar. Med program avser jag ett specifikt upplägg för att TILLÄMPA de tolv stegen, inte stegen i sig. Tillämpningen sker på tre nivåer:
- fritt efter eget bevåg och genom att försöka att själv förstå vad som menas genom att läsa i Stora boken t ex.
- stegmöten som man kan delta i och som ser väldigt olika ut
- hjälp av sponsor där sponsorn går helt efter eget huvud och inte har några specifika formaliserade riktlinjer som kommer uppifrån att utgåifrån.
Själv har jag inte gått igenom alla steg ordentlig och ingen bryr sig egentligen. Jag funderar på stegen då och då på egen hand och ibland under mötena. Skulle inte påstå att jag gått igenom ett program om man inte menar mitt eget adhoc-beteende. Och jag är inte ensam. Sen finns det ju stegnissar eller tolvstegstalibaner inom AA förstås.
Behandlingshemmen däremot har strikta regler som tillämpas lika av alla terapeuter, på alla klienter och på alla behandlingshem under samma huvudman. DÄR kan man snacka om program.
De har gått kurser i hur man skall arbeta i stegen och har teoretikerns fulla kunskap. Så är det inte på AA. De som är sponsorer på AA får ingen träning i AA i att vara sponsor och de riktlinjer som finns är få och vaga. Det är en outbildad, självlärd person med gedigen egen kunskap av att dricka för mycket, av att bli nykter och om hur stegen tillämpades för egen del.
Jag hoppas jag kunnat beskriva vad jag menar med begreppet program och låter dig vinna ordkampen.
Till sist skall du veta att jag annars är relativt bra på schack för att aldrig variit med i en schackklubb.
Spelat mot stormästaren Pachman och förlorade klart efter 35 drag (gav upp).
Kan du sätta matt i två drag?
Ha de´
Citera
2019-07-20, 02:43
Medlem
ElIzzards avatar
Citat:
Det finns 12 steg i AA - ja. Hela rörelsen bygger på det. Men inga program. Här kanske vi tolkar ordet program olika. Det står faktiskt ordet "program" i förtexten till de 12 stegen så du behöver inte erbjuda remi. Du har rätt i sak, men låt mig förklara vad jag menar. Med program avser jag ett specifikt upplägg för att TILLÄMPA de tolv stegen, inte stegen i sig. Tillämpningen sker på tre nivåer:
- fritt efter eget bevåg och genom att försöka att själv förstå vad som menas genom att läsa i Stora boken t ex.
- hjälp av sponsor där sponsorn går helt efter eget huvud och inte har några specifika formaliserade riktlinjer som kommer uppifrån att utgåifrån.
Själv har jag inte gått igenom alla steg ordentlig och ingen bryr sig egentligen. Jag funderar på stegen då och då på egen hand och ibland under mötena. Skulle inte påstå att jag gått igenom ett program om man inte menar mitt eget adhoc-beteende. Och jag är inte ensam. Sen finns det ju stegnissar eller tolvstegstalibaner inom AA förstås.
Behandlingshemmen däremot har strikta regler som tillämpas lika av alla terapeuter, på alla klienter och på alla behandlingshem under samma huvudman. DÄR kan man snacka om program.
De har gått kurser i hur man skall arbeta i stegen och har teoretikerns fulla kunskap. Så är det inte på AA. De som är sponsorer på AA får ingen träning i AA i att vara sponsor och de riktlinjer som finns är få och vaga. Det är en outbildad, självlärd person med gedigen egen kunskap av att dricka för mycket, av att bli nykter och om hur stegen tillämpades för egen del.
Jag hoppas jag kunnat beskriva vad jag menar med begreppet program och låter dig vinna ordkampen.
Till sist skall du veta att jag annars är relativt bra på schack för att aldrig variit med i en schackklubb.
Ha de´

Behandlingshem har jag inte kunskap om men utgår från att själva 12-stegsprogrammet fungerar likadant som på AA.

Själv har jag tröttnat på att spela schack men givetvis kan jag sätta matt i två drag mot en oförsiktig motståndare, jag kan även sätta matt i tre drag men tillåter inte att någotdera drabbar mig.
Citera
2019-07-29, 02:09
Medlem
Onehandclappings avatar
Citat:
Ha de´

Okej, nu kör jag inte AA/NA grejen längre men kan bara inte låta bli..

Om du någonsin har läst igenom stora boken så bör det inte ha undkommit dig att det finns ett program nedskrivet med 12 stycken punkter.
Detta program är kärnan i AA, inte möten i sig, och det är de 12 stegen i sin helhet som AA bygger på, inte på ett steg här och ett någon annanstans.

Så jo, AA bygger helt och hållet på ett program och ett ”specifikt upplägg för att TILLÄMPA de tolv stegen”.

Syftet är ju faktiskt att följa de enkla och tydliga instruktionerna som tar medlemmen igenom vartenda steg, som helt klart finns nedprintat i stora boken av LSD gubben Bill.

Läs på lite om AA så kommer du på några minuter att förstå hur det hela startade, och vad möten egentligen var menat för från allra första början.

Finns talibaner och stegnissar som du säger, men fakta är vad som gäller och rätt ska va rätt hehe
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in