2019-07-18, 13:49
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
Skilj på antal pax och vikt.

??? Gränsen för antal personer, beror nästan alltid på att man vill undvika för hög vikt.
Citera
2019-07-18, 13:49
Avstängd
Ksenia74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
Jag har ett grupparbete ni kan roa er med. Ta fram statistik som visar hur stor del av flygolyckorna, säg senaste 20 åren, som BERODDE på övervikt? Ni verkar ju rätt säkra på att det är en vanlig haveriorsak, och det grundar ni ju naturligtvis på fakta som ni sett så uppgiften är ju i te så svår.

Jag har aldrig påstått att övervikt är haveriorsaken däremot är det ju klart att ett plan slits mer av mer last det planet har väl gjort ett antal flygningar med 8 personer innan antar jag . Om det slarvats vid besiktningar det är inte säkert heller men ingen omöjlighet. hänvisar till Murphys lag igen att "om något kan ske så kommer det att ske "
Citera
2019-07-18, 13:51
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Visst häpnar man!

De ökar p.g.a. det blir fler bilar att krocka med. MEN detta ska inte gälla i modern svensk luft-fart, då det finns flygledare som håller reda på var alla plan befinner sig, och delar ut en luft-korridor (eller vad det heter) till varje pilot - där han får lov att hålla sig. Då sker inga krockar. (Dock kan detta vara relevant vid vissa flygplatser, där det är så överbelastat att det kan vara väldigt många plan åt gången som cirkulerar runt, runt i luften och väntar på att få landningstillstånd.)

Kan du inte bara erkänna att du tänkte fel..? Eller att du lider av något slags ödestro? Så här då (det här är sista gången jag försöker förklara för dig), vid vilket scenario är det mest troligt att du blir överkörd av en bil?

1. Du går över gatan tio gånger, alltid på övergångsstället, och innan du börjar gå ser du dig om: till vänster, till höger, och sedan till vänster igen. Plus att du har öronen öppna

2. Du går över gatan fem gånger, men du struntar i att leta efter ett övergångsställe först, du ser dig inte för, och du har hög musik i öronen så att du inte hör någonting

Jag har sett er två försöka trolla bort andra trådar tidigare i er patetiska maskopi. Jag är inte direkt ny i gamet. Varje gång blir ni totalt förlöjligade, förstår inte vad som driver Er.

Men först säger du att jag inte kan jämföra flyg med bilar. I nästa mening jämför du övergångsställen med flygolyckor.

Dubbelt antal flyg skulle alltså betyda minskad olycksrisk enligt Er två. Okej, noterat. Jag håller inte med, men nu kan vi fortsätta med att diskutera olyckan.
Citera
2019-07-18, 13:52
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Det har ingenting att göra med planets lastkapacitet din paltnacke.

Planet var specificerat för X antal kilon och inte X antal personer. Alla stolar och övrigt var dessutom borttaget från passagerarutrymmet.

Tror du på allvar att man inte räknar ihop allas vikt innan flygning? Att man bara kör på nån jävla internationell medelvikt per person och höftar ihop det, på ett ungefär? Sorry men enough is enough

VET vi att de hade vägt passagerarna och jämfört den totala vikten med en maxvikt, uttryckt i kg:n? Det här borde någon av fallskärmshopparna i tråden kunna bekräfta, om man brukar göra så. Jag måste i alla fall säga, att jag aldrig har blivit vägd när jag har klivit på ett flygplan - inte ett mindre inrikesplan heller. Såvida det inte finns någon dold våg under golvet vid incheckningen...

Stolarna lär inte ha vägt mycket från början, man använder ju lätta konstuktioner för allt som ska vara i ett flygplan...
Citera
2019-07-18, 13:56
Avstängd
Ksenia74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Jag har sett er två försöka trolla bort andra trådar tidigare i er patetiska maskopi. Jag är inte direkt ny i gamet. Varje gång blir ni totalt förlöjligade, förstår inte vad som driver Er.

Men först säger du att jag inte kan jämföra flyg med bilar. I nästa mening jämför du övergångsställen med flygolyckor.

Dubbelt antal flyg skulle alltså betyda minskad olycksrisk enligt Er två. Okej, noterat. Jag håller inte med, men nu kan vi fortsätta med att diskutera olyckan.

Man behöver inte bara jämföra med bilar man kan jämföra det med alla motordrivna fordon att utsätts det för mer påfrestningar så slits dom ju fortare det är ju ganska självklart eller hur? Men sedan tål olika motordrivna fordon mer eller mindre påfrestningar beroende på material och annat tekniskt hur dom är byggda.
Citera
2019-07-18, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Och de hade ju vinden i ryggen därtill (åtminstone på marken, enl din Metar).

60 knop var väl efter kompensation för vind?
Citera
2019-07-18, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
VET vi att de hade vägt passagerarna och jämfört den totala vikten med en maxvikt, uttryckt i kg:n? Det här borde någon av fallskärmshopparna i tråden kunna bekräfta, om man brukar göra så. Jag måste i alla fall säga, att jag aldrig har blivit vägd när jag har klivit på ett flygplan - inte ett mindre inrikesplan heller. Såvida det inte finns någon dold våg under golvet vid incheckningen...

Stolarna lär inte ha vägt mycket från början, man använder ju lätta konstuktioner för allt som ska vara i ett flygplan...

Ni tycks ju känna till fakta. För något baserar ni väl ändå era slutsatser på? Eller är det taget fritt ur luften?
Senast redigerad av Remark 2019-07-18 kl. 14:03.
Citera
2019-07-18, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Ja onekligen gör det ju det. Dock är jag ingen flygexpert skall understrykas.

Det man kan undra lite över är är väl om hastighetsvariationerna verkar rimliga, speciellt den horisontella. Aerodynamiken ändras förvisso om planet bryts sönder i olika skeden.

Metodiken för att beräkna horisontala hastigheten kan också påverka resultatet. Medelvärde över fler punkter är kanske lämpligare.

https://postimg.cc/4YxrH9By

Imponerade jobb, jag tycker det ser ut som att case is closed!
Snabb hastighetsminskning och dessutom stiger planet i höjd, vad ska det vara om det inte är stall?
Panikkänslor när planet störtar in i molnbanken på det, hastigheten varirerar när piloten föröker häva rollen, sedan vid ca 2500-2300 m går vingen av och sedan ingen horisintal hastighet = planet dinglar rakt ner.
Citera
2019-07-18, 14:05
Medlem
lindblomsgröns avatar
Tycker det är dumt av pressen att skriva rubriker som att "planets vinge bröts av" bara för att väcka uppmärksamhet. Då fastnar det i folks medvetande o tror att vingarna lätt ramlar av.
Citera
2019-07-18, 14:05
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Man behöver inte bara jämföra med bilar man kan jämföra det med alla motordrivna fordon att utsätts det för mer påfrestningar så slits dom ju fortare det är ju ganska självklart eller hur? Men sedan tål olika motordrivna fordon mer eller mindre påfrestningar beroende på material och annat tekniskt hur dom är byggda.

Jag håller med om att ett fordon slits mer ju mer belastning det blir utsatt för. Jag har hållit med om det flera gånger nu.

Men du påstår att det vore säkrare att öka antalet flyg då istället. Det håller jag inte med om.

Vet du varför? Därför att flygolyckor till följd av tekniska fel är sällsynta om man jämfört med olyckor till följd av misstag av människa. Det håller till och med experterna med om. Men inte du.

Kan vi inte lämna den dödfödda diskussion där? Vi håller inte med varandra och det börjar bli off-topic. Huruvida man ska dubbla flyg eller ej.
Citera
2019-07-18, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inam
Seriöst?! Tror du medelsvensken väger nästan 100 kg? De personer som flög var enligt alla bilder som finns på dem i god fysisk form och ser inte ut att ha många hektos övervikt...

Var ytligt bekant med S H. Bedömer att hon vägde cirka 60 kg. Av bilder på F J ser det ut som att hon aldrig kan ha vägt mer än låt säga 55 kg. Ingen av männen var några sumos heller. Hoppas alla hobbyutredare släpper tanken på överskriden max flygvikt.
Citera
2019-07-18, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Tycker det är dumt av pressen att skriva rubriker som att "planets vinge bröts av" bara för att väcka uppmärksamhet. Då fastnar det i folks medvetande o tror att vingarna lätt ramlar av.

Vafan har folk totalt tappat eget kritiskt tänkande? Varför tror jag det? Vad baserar jag det på? Vad finns det för fakta? Bara svaga individer tror det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in