2019-07-17, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Notera att ena kurvan är höjd. Den andra kurvan är hur fort planet minskar sin höjd. Så den del av kurvan som går under noll representerar alltså stighastighet när planet ökar höjd. Och den del av kurvan som är ovanför noll är sjunkhastighet - hur fort planet tappar höjd.
Tack! Intressant, men jag får inte ihop det. Graferna ser ut, med negativa hastigheten, som om en sjöfågel hade åstadkommit dem. När den den håller sig mot vinden, vrider litet på vingarna, ökar höjden men samtidigt åker bakåt. Möjligtvis kan man göra samma med ett segelflygplan. Vet ej.
Hittar du negativa hastigheter i en annan del av flygningen?
Senast redigerad av Mypointis 2019-07-17 kl. 23:16.
Citera
2019-07-17, 23:13
Avstängd
Ksenia74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Och det vet du därför att?

Finns inget som tyder på det iallafall då borde man ha sett det på bilderna som kablats ut i media.
Citera
2019-07-17, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Piloten var Per Anton Alexander Karlsson bosatt i Umeå. Han var 27 år född 15 september 1991.

Låter som en ny exad oerfaren hobbypilot som inte var van vid flygning i molnigt väder. Brukade han flyga denna rutten/fallskärms hoppare innan?
Citera
2019-07-17, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Det har skrivits i media om hur erfarna hopparna var, men inget alls om erfarenheten hos den tillsynes väldigt unge piloten. Var han med som co-pilot på förmiddagen för att senare betros en egen flygtur för första gången? Varför följde ordförande i pilotklubben Mats Johansson med upp i luften och följde planet?

Mats följde inte med upp i luften utan kltde en egen privat flygning som lyfte i närtid som mesen. När han var på väg tillbaka fick han i uppdrag att göra eftersök på planet.
Citera
2019-07-17, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Om jag förstår detta rätt blir det ju "uppenbart" att vingen orkade med ner till 2300m före den fallerade på grund av krafterna. Det skulle också förklara "smällen" folk hört.

Man kan så klart tolka datan på hundra andra sätt också.

Menar du att smällen är när den yttre eller inre delen av vingen slits loss?

Hur fort är det möjligt att flyga med en halv vinge borta? Den måste väl ändå ge en viss bärkraft.

Jag räknade lite på den resulterade hastigheten (vertikalt + horisontellt) precis efter att planet girar tvärt vänster på 4000 m. Alltså från 4110 m ner till 3300 meter under en period av 13 sekunder.

Den resulterande (medel)hastigheten hamnar på 259 km/h (224 vertikalt och 129 horisontellt).

Kanske slets den inre delen av vingen av vid 2100 meters höjd och det var smällen som hördes?
Senast redigerad av B.R.Donut 2019-07-17 kl. 23:18.
Citera
2019-07-17, 23:16
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
En möjlighet, tänker jag, kan vara att piloten kommer in i dimma och försöker vända tillbaka 180 grader dit han kom ifrån där han vet att det är molnfritt, sedan går ner i höjd och sjunker fortare än han tänkt eftersom han saknar referenser. I övrigt är jag övertygad om att OmedelSvennson:s analys hittils är den som ligger närmast sanningen, och att en möjlighet är att piloten försökt räta ut planet i planflykt vid 2300-2000m och att belastningen på höger vinge då blivit större än den klarade så att den brast.

Jag håller med och tror nånting liknande. Det enda jag stör mig på är att försöket att räta upp planet vid 2-2,3km isåfall inte syns alls på höjdmätningarna. Den faller med en ganska oavbruten kurva rakt ned i backen när man kollar datan på graf.
Citera
2019-07-17, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Va? Det skulle vara dubbelt med flygningar även på den dåliga dagen. Eller menar du att man endast i dåligt väder ska fylla planen? Fattar inte.

En flygtur med hög last/risk för viktförskjutning kanske är mindre farlig än 2 flygturer med optimala förhållanden. Särskilt om piloten är oerfaren. Det var ju knappast livsnödvändigt att alla 8 skulle hoppa fallskärm just den dagen/starten. Men säkert ekonomiskt tilltalande att bara göra ett lyft.
Detta med vikten, planets lämplighet och pilotens erfarenhet är obehagliga men nödvändiga frågor som jag hade velat ha svar på som anhörig. För att det inte ska hända igen.
Citera
2019-07-17, 23:19
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Ingen jäkel tycks minnas hur det gick till med flygplanet se-ipz, en aprildag för 29 år sen. Så verkar det iaf , när man läser om scenarios här.

Det har väl inte riktigt med detta att göra. Men jag hittade Slutrapporten i haveriutredningen här och det kan vara intresant att läsa hur en sådan är utformad. Det tog några månader innan den blev klar.

Händelsedatum: 1990-04-20
Slutrapport: 1991-01-31 (finns som PDF)

https://www.havkom.se/utredningar/civil-luftfart/haveri-med-flygplan-av-typ-cessna-21dr-se-ipz-sala
Citera
2019-07-17, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inam
Mats följde inte med upp i luften utan kltde en egen privat flygning som lyfte i närtid som mesen. När han var på väg tillbaka fick han i uppdrag att göra eftersök på planet.

Ja det är den officiella versionen, någon som vet varför han gjorde en privat flygning och startade någon minut efteråt. Slumpen?
Citera
2019-07-17, 23:26
Medlem
CarlosRexs avatar
Här kan man följa haverikommissionens utredning.

https://www.havkom.se/utredningar/civil-luftfart/olycka-med-flygplanet-se-mes-av-typen-gibbsland-g8-airvan-naera-umea-flygplats-den-14-juli-2019
Citera
2019-07-17, 23:26
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag vidhåller att det ÄR konstigt, att man kan få flyga passagerare som ensam pilot i planet - hur sårbart är inte det under vilka omständigheter som helst..? - INNAN man kan få en plats som trainee-styrman på en airliner, där man aldrig är ensam i cockpit utan ständigt övervakad av en special-utbildad trainee-kapten. Det är någonting skevt där...
Du måste skilja på privat hobbyverksamhet som görs utan ersättning och kommersiell verksamhet utförd av professionella aktörer.

Det är en sak om jag tar med mig mina vänner på en söndagsutflykt i min bil och en helt annan om jag kör buss i yrkesverksamhet och tar betalt för biljetterna.

Det här handlar om privatflygare som utan ersättning ger skjuts ut sina klubbkompisar.
Kommersiella flygningar av trafikflygare är något helt annat, omfattas av helt andra regelverk där det ställs helt andra krav.
Citera
2019-07-17, 23:27
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Ja det är den officiella versionen, någon som vet varför han gjorde en privat flygning och startade någon minut efteråt. Slumpen?

Ja jag undrar också vad denne gjorde uppe i luften samtidigt. Det kanske besvarats i nån artikel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in