2019-07-17, 16:35
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adrtrt
Jeg tenker at de da vil ramme politiet, rett og slett. Ramme dem hardt. Og det må jo sies at de i så fall har klart. 1/3 av politiets ressurser går til 3% av kriminaliteten, og denne saken er en stor del av de 3% akkurat nå. De får ikke mer bemanning. Organisert kriminalitet, og da spesielt når det gjelder innførsel av narkotika, tar masse ressurser. Nå blir det mindre delegert den veien. Dessverre er de som lider mest under dette barna. Omsorgssvikt og vold mot barn er det som nedprioriteres mest. Noe som fører til mer rusmisbruk og vold... prioriteringene er forskrudde.
Men uansett, denne falske kidnappingen, har ført til at politiet har blitt tappet for ressurser i snart 10 mnd. Og forvirringen er ennå stor. Kynismen i saken kan også fint henges på denne knaggen. Det meste kan faktisk henges på denne knaggen. Men jeg er ikke overbevist.

Du ska se att ekonomerna och juristerna på uppbördsverk och taxeringsnämnder och drätselkammare och kammaråklagare äter lunch med varandra ibland och då kan fundera ut vilka som kunde ha råd att bli luggade på några extra skattekronor för att täcka för förluster på annat håll...

Narkotika är ett fördärv. Nordmenn borde inte hålla på med sånt. Cynismen finns kanske alldeles säkert där, vad eller vem som än är cynisk. Men människorov, utpressning och mord är utomordentligt svåra förbrytelser. Det går inte komma runt.
Citera
2019-07-17, 16:37
Medlem
Citat:
Jeg reagerte også på det. Men husker at jeg tenkte det var viktig for familien å nå ut med at de hadde fått råd om dette, følelsesmessig. Vi må huske på at de er flere. Hvis det viser seg å være tragedien politiet hinter til, så tror jeg barn, barnebarn og mange rundt vil oppleve det som et stort sjokk. Det må være nærmest umulig å ta inn. Jeg tenker mye på familiene rundt sånt. Spesielt fedre og mødre, hvis deres barn begår grusomme handlinger. Det har vært og er lite støtteapparat rundt dem i ettertid av tragediene.
Men over til saken; i lys av det vi vet nå, så leser jeg artikler og ser pressekonferansene med litt andre øyne og ører. Og distansen mellom Holden og politiet er tydelig. Hvem kommer først på banen tror du?

Hvem som uttaler seg først av politiet og Holden, mener du?

Det må da være mange journalister som har henvendt seg til Holden for å få en utdypende uttalelse om politiets nye hovedteori, drap etterfulgt av fingert kidnapping. Men de får vel ingen svar. Hvis TH og familien ikke ønsker å uttale seg, så blir det vel sånn. Taust og stille.

Jeg vet ikke hva som vil skje videre. Det mest naturlige, synes jeg, vil være at det blir tatt ut siktelse mot TH. Forstår egentlig ikke hvorfor det ikke allerede har skjedd.

Og, det er uklart om Holden vil ta rollen som forsvarsadvokat, eller om han vil fortsette å være bistandsadvokat for familien. Uklart det der.

Citat:
Ursprungligen postat av AmunRa
Nå vet vi jo at trusselbrevet ble skrevet på en blanding av norsk og svensk ( hvor er Loxxa?..) Da fremstår Holden i et nesten komisk skjær når han på pressekonferansen fremfører en melding til de antatte kidnapperne på ENGELSK ?

Tja, jeg vet ikke det. Holdens rolle er å være offentlig talerør for familien. Det er tydelig av noen i familien er veldig ivrige på å skape inntrykk av at en brutal internasjonal liga står bak forsvinningen. Holden gjorde nok som han fikk beskjed om.
Citera
2019-07-17, 17:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AmunRa
Det er det « regissøren» av dette skuespillet vil ha deg til å tro...
Legg merke til at alt som er av « synlige» bevis, dvs Lue og telefonmannen, fiskere med telelinser, trusselbrev, kryptokonto, skal få politiet til å tro at det er utenlandske, kriminelle.
Hadde det virkelig vært utenlandske kriminelle, hadde de gjort alt de kunne for å vise at de er nettopp det?
I forhold til bevis, så se på hva GM ikke ønsker å fokusere på, så kommer vi nok mye nærmere Lørenskog, tenker nå jeg...

Det er mange tips som egentlig ikke er noen tips slik jeg ser det. Det er bare media som griper fatt i det bare for å lage litt action. Ta f.eks. dette med de to fiskerne.
Med en gang at dem er østeuropeisk, så blir det full alarm med en gang. Hvis dem hadde vært norske, så hadde man ikke brydd seg. Dette kan en evt. "regisør" ha brukt media til. Mennene satt på stoler med ryggen til, altså dem satt å så utover mot vannet, og ikke mot huset til Anne. Det blir observert at dem hadde med seg ortinologikikkert/fuglekikkert, men det blir ikke nevnt at denne blir peilet mot huset til Anne.
Dessuten er det minimal innsikt fra bryggen ved Knatten bru og til huset til Anne.
Her er et bilde som viser utsikten fra bryggen---
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/l1o81y/nytt-vitne-i-loerenskog-saa-mystiske-menn-med-fiskestang-og-telelinse
--og man kan jo bare såvidt skimte takmønet gjennom den tette skogen. Dem skulle visstnok vært brysk. Klart dem er brysk hvis noen glaner og glaner på dem bare for at dem ser annerledes ut. Ingen liker å bli glanet på. Jeg tror nok at dem brukte kikkerten til det den skal brukes til, nemlig å studere fugler. Det er jo fullt av ender der.
Her er en annen vinkel av samme bryggen---
https://www.google.no/maps/@59.9311975,10.9672414,3a,75y,305.78h,86.25t/data=!3m6!1e1!3m4!1sdqv5mwK8XMNnrntHMPzjoA!2e0!7i1 3312!8i6656
---Jeg mener at hvis dem skulle studere huset til Anne, så ville det vært mye bedre å legge seg i skogholtet nedenfor Lørenskog Kommunehus på andre siden av vannet. Der ville man fått fullt innsyn, og samtidig være kamuflert av all skogen rundt. En slik kikkert med 120x forstørrelse kan se hva man har slags pålegg på brødskiva på 300 meters hold, eller den kan se et registreringsnummer 3km. unna, for å nevne noe. Dette med de to mennene utenfor futurabygget tror jeg heller ikke har noe med saken å gjøre. Hvis dem skulle sjekke Tom`s bil, så ville det vært andre metoder som er mye mere effektive, dessuten sto hans bil parkert på andre siden av bygget.
Et annet tips går på en sølvfarget bil med europeiske skilter som hadde blitt observert ved en parkeringsplass ikke langt unna. Og så? Må evt. kidnappere være østeuropeere? Kan dem ikke være norske?
Minner litt om et drap ved Aksla-fjellet i Ålesund for noen år siden. Hun het Anja Weløy Aarseth. Det var to menn som man mente så mistenkelig ut, og hadde et mistenkelig blikk og ganglag, og så så det ut som at dem kom fra midtøsten. Det ble selvfølgelig medieoppslag og man prøvde å finne ut hvem disse var fordi dem ble observert nedover turstien der. Men etterhvert fant man gjerningsmannen, og han var norsk, og ikke utenlandsk. Media er veldig snar til å gripe fatt i dem man frykter det skal være, bare for å lage litt action, og det kan det hende en "regisør" har benyttet seg av nettop dette.
Når det gjelder det brevet. Det kan jo hende at politiet sier at dem tror det er fingert for å lokke gjerningsmennene til å skrive noe. Det kan jo hende at hun ble kidnappet, men så ble hun drept fordi dem ikke turte noe videre kontakt. Det sto jo trossalt i brevet at om politiet kontaktes, så blir hun drept. Hvis det er proffe folk, så leker dem ikke, dem mener alvor. Men disse kidnapperne kan like godt være norske som russiske. Det kan også være Tom Hagen selv som står bak. Litt rart at han ikke bare betalte de pengene da. Det blir som at man har 170.000 i banken, og så må man betale 10.000 kroner for å få ut kona, hvis man nedskalerer det til et pengenivå som man fatter mere av. Det store spørsmålet blir jo da, hvem var det politiet hadde kontakt med på den andre "plattformen"? Var det Tom Hagen? Var det hans sønn? Sønnen vet jo at hvis kona skilles, så stikker hun av med halvparten av penga, og vil lage stor skade på bedriften økonomisk. Husker ikke i farten hva han heter, men man finner han på Anne Elisabeths venneliste på fb. Han er driver av Kvitfjell eiendom. Grotesk tanke at sønnen skulle være med på noe slikt, men man vet jo at enkelte familier har groteske medlemmer. Se bare på den saken fra Bergen der Dung Tran Larsen forsvant. Der mener man at moren og sønnen tok livet av Dung. Sønnen heter Bjarte Larsen og moren heter Helene Kroken Larsen. Dem satt begge i varetekt i lange tider. Også faren og broren til ektemannen satt inne en stund, men ble løslatt etter ikke så lang tid. Disse sistnevnte heter Viggo Larsen og Jan Henrik Larsen, og adressen til huset i dung-saken er Krabbedalen 54. Søskenbarnet til Dung var gift med Viggo Larsen. Hun tok ut skilsmisse etter at Viggo ringte henne mens hun satt i avhør, og truet henne til taushet. Hun levde på hemmelig adresse etter det avhøret i frykt for at hun også skal bli drept.
En annen ting som jeg mener er litt merkelig med denne såkalte kidnappingssaken. Hvis dem skulle ha penger av Hagen disse kidnapperne, ville det ikke vært lettere å lure seg inn hjemme hos Tom midt på natten, og så true han med pistol til å opprette kryptokonto, og så overføre penger rett fra hans maskin hjemme? Han har vel nettbank hjemme? og så når pengene er overført, kjører man på med noe slags narkosemiddel så han og kona ikke våkner på 10 timer og man trenger ikke tenke på at dem ringer politi med det første.
Det er jo bare å ringe på, og så presse seg inn, evt, dirke opp døren med elektrisk dirk som tar 5 sekunder. Vil tro at ran har lavere strafferamme enn kidnapping? Dessuten vil jo en kidnaping være veldig komplisert, og man risikerer at hun blir drept hvis hun setter seg til motverge ved å f.eks. bruke våpen mot kidnapperne.
Senast redigerad av Kirkemo 2019-07-17 kl. 17:56.
Citera
2019-07-17, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Hvem som uttaler seg først av politiet og Holden, mener du?

Det må da være mange journalister som har henvendt seg til Holden for å få en utdypende uttalelse om politiets nye hovedteori, drap etterfulgt av fingert kidnapping. Men de får vel ingen svar. Hvis TH og familien ikke ønsker å uttale seg, så blir det vel sånn. Taust og stille.

Jeg vet ikke hva som vil skje videre. Det mest naturlige, synes jeg, vil være at det blir tatt ut siktelse mot TH. Forstår egentlig ikke hvorfor det ikke allerede har skjedd.

Og, det er uklart om Holden vil ta rollen som forsvarsadvokat, eller om han vil fortsette å være bistandsadvokat for familien. Uklart det der.

Tja, jeg vet ikke det. Holdens rolle er å være offentlig talerør for familien. Det er tydelig av noen i familien er veldig ivrige på å skape inntrykk av at en brutal internasjonal liga står bak forsvinningen. Holden gjorde nok som han fikk beskjed om.

Jeg vil tro Holden forholder seg taus, det har vært strategien til nå. Han vil nok ikke si noe før politiet konfronterer med noe som eventuelt krever tilsvar. De mangler vel bevis nok til å ta ut en siktelse som vil holde. At ting peker mot TH er jeg ganske sikker på. Kommer en siktelse, så vil jeg tro Holden fortsetter, han arbeider hovedsakelig som forsvarer i straffesaker. Vet ikke om barna vil trenge en bistandsadvokat i tillegg. Den pressekonferansen på engelsk var spesiell. Og når man ser den i dag, blir det som jeg før har nevnt, tydeligere at det er en distanse mellom politiets ståsted og hans. Selv om de forklarte det som naturlig at Holden holdt pressekonferanse alene på vegne av familien, fordi politiet ikke ville blande seg inn i forhandlingene med "de antatte" kidnapperne.
Citera
2019-07-17, 19:27
Medlem
Citat:
Jeg vil tro Holden forholder seg taus, det har vært strategien til nå. Han vil nok ikke si noe før politiet konfronterer med noe som eventuelt krever tilsvar. De mangler vel bevis nok til å ta ut en siktelse som vil holde. At ting peker mot TH er jeg ganske sikker på. Kommer en siktelse, så vil jeg tro Holden fortsetter, han arbeider hovedsakelig som forsvarer i straffesaker. Vet ikke om barna vil trenge en bistandsadvokat i tillegg. Den pressekonferansen på engelsk var spesiell. Og når man ser den i dag, blir det som jeg før har nevnt, tydeligere at det er en distanse mellom politiets ståsted og hans. Selv om de forklarte det som naturlig at Holden holdt pressekonferanse alene på vegne av familien, fordi politiet ikke ville blande seg inn i forhandlingene med "de antatte" kidnapperne.

Dersom far blir dømt for å ha drept mor, vil ektefellenes felleseie måtte gjøres opp, og barna vil arve sin mor. Det er uklart hvilke verdier som går inn i felleseiet.

Barna skal ha bistandsadvokat uansett om de er voksne, i tilfeller der far er mistenkt/dømt for å ha drept mor. Tror jeg.

Politiet ble satt opp i en syndebukk-rolle allerede i utpressingsbrevet, der det ble advart om at dersom politiet ble varslet ville AEH bli drept. TH kontaktet politiet ca en halv time etter å ha lest dette.

Saken er sikkert et slit for politiet. Misunner dem ikke.
Citera
2019-07-17, 20:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Dersom far blir dømt for å ha drept mor, vil ektefellenes felleseie måtte gjøres opp, og barna vil arve sin mor. Det er uklart hvilke verdier som går inn i felleseiet.

Barna skal ha bistandsadvokat uansett om de er voksne, i tilfeller der far er mistenkt/dømt for å ha drept mor. Tror jeg.

Politiet ble satt opp i en syndebukk-rolle allerede i utpressingsbrevet, der det ble advart om at dersom politiet ble varslet ville AEH bli drept. TH kontaktet politiet ca en halv time etter å ha lest dette.

Saken er sikkert et slit for politiet. Misunner dem ikke.

Ikke for å kverulere, men man har bare krav på bistandsadvokat hvis offeret er under 18 år.
https://www.domstol.no/no/straffesak/aktorene-i-retten/bistandadvokater/

Hvis TH blir siktet og dømt, så skal uansett barna arve morens verdier.
Jeg lurer på hva hun har av verdier, om han har gjort så hun ikke eier noen ting som helst.
Han hadde jo bl.a. tatt henne bort fra styret eller aksjepost eller hva det var, bare måneder i forkant.
Når var det denne monerokontoen ble opprettet, var det rundt samme tid som hun ble tatt bort fra styret? I såfall, kan det tyde på planlegging fra TH`s side.
Citera
2019-07-17, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirkemo
Ikke for å kverulere, men man har bare krav på bistandsadvokat hvis offeret er under 18 år.
https://www.domstol.no/no/straffesak/aktorene-i-retten/bistandadvokater/

Hvis TH blir siktet og dømt, så skal uansett barna arve morens verdier.
Jeg lurer på hva hun har av verdier, om han har gjort så hun ikke eier noen ting som helst.
Han hadde jo bl.a. tatt henne bort fra styret eller aksjepost eller hva det var, bare måneder i forkant.
Når var det denne monerokontoen ble opprettet, var det rundt samme tid som hun ble tatt bort fra styret? I såfall, kan det tyde på planlegging fra TH`s side.
Du bruker feil kilde

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1981-05-22-25/KAPITTEL_2-6#%C2%A7107a
Citera
2019-07-17, 21:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sugar-Daddy
Du bruker feil kilde

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1981-05-22-25/KAPITTEL_2-6#%C2%A7107a

Joda, i den kilden som du linker til, og den som jeg linker til, så står det også at "I andre tilfeller der noen er død som følge av en straffbar handling, kan bistandsadvokat oppnevnes for etterlatte når særlige forhold tilsier at det er behov for det"
Eller var det noe annet du siktet til? Hva alle disse forskjellige paragraftallene betyr, har jeg ikke tid eller anledning til å gå inn på nå, da får du heller presisere nærmere.
Senast redigerad av Kirkemo 2019-07-17 kl. 21:33.
Citera
2019-07-17, 21:50
Medlem
Citat:
Joda, i den kilden som du linker til, og den som jeg linker til, så står det også at "I andre tilfeller der noen er død som følge av en straffbar handling, kan bistandsadvokat oppnevnes for etterlatte når særlige forhold tilsier at det er behov for det"
Eller var det noe annet du siktet til? Hva alle disse forskjellige paragraftallene betyr, har jeg ikke tid eller anledning til å gå inn på nå, da får du heller presisere nærmere.
Du påstår at andre tar feil mens det er du som tar feil, noe mer er det ikke å si om det.
Citera
2019-07-17, 22:12
Bannlyst
Citat:
Du påstår at andre tar feil mens det er du som tar feil, noe mer er det ikke å si om det.

Vel, du påstår at jeg bruker feil kilde, mens den kilden du henviser til, viser akkurat det samme. Og når jeg ber deg presisere nærmere, så blir det for vanskelig for deg. Si meg, er du enda sur for at jeg navnga han fyren som slo helseløs den gamle dama? Du skjønner, her på Flashback er ytringsfrihet noe av grunnstenene. Det skal vel ikke være slik at det er bare avisene som skal få bestemme når et navn kan nevnes mener jeg. At hvis f.eks. avisene bestemmer at Tom`s navn kan nevnes, så er det greit for deg? Men ellers blir du sur? Vel, vi får være enige om at vi er uenige da, verre er det ikke. Ikke noe å være sur for i mange dager det vel.
Citera
2019-07-17, 22:14
Medlem
Citat:
Vel, du påstår at jeg bruker feil kilde, mens den kilden du henviser til, viser akkurat det samme. Og når jeg ber deg presisere nærmere, så blir det for vanskelig for deg. Si meg, er du enda sur for at jeg navnga han fyren som slo helseløs den gamle dama? Du skjønner, her på Flashback er ytringsfrihet noe av grunnstenene. Det skal vel ikke være slik at det er bare avisene som skal få bestemme når et navn kan nevnes mener jeg. At hvis f.eks. avisene bestemmer at Tom`s navn kan nevnes, så er det greit for deg? Men ellers blir du sur? Vel, vi får være enige om at vi er uenige da, verre er det ikke. Ikke noe å være sur for i mange dager det vel.
Du tar feil, les loven istedenfor å surmule.
Citera
2019-07-17, 22:41
Bannlyst
Citat:
Du tar feil, les loven istedenfor å surmule.

Hehe, hvem er det som surmuler. Så sur som du er, så må det nicket og profilbildet ditt være bare ønsketenkning. Virkeligheten er antakeligvis en helt annen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in