2019-07-17, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avrogado
Forskare kritiserar IPCC rundhäntliga metoder

https://arxiv.org/pdf/1907.00165.pdf
För den som vill slippa klicka är det den där finska artikeln som dragits upp av ett halvdussin tidigare personer. Ledsen, avrogado, men som visades då så är den skräp och att försöka dra fram den igen hjälper inte. Vad är din dolda agenda, om nu alla har sådana?
Citera
2019-07-17, 18:14
Medlem
avrogados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
För den som vill slippa klicka är det den där finska artikeln som dragits upp av ett halvdussin tidigare personer. Ledsen, avrogado, men som visades då så är den skräp och att försöka dra fram den igen hjälper inte. Vad är din dolda agenda, om nu alla har sådana?
Jag hittar ingen referens i tråden till den, möjligtvis som en tidigare utgåva, pre 13/7.

Om man synar kritikerna är det framför allt peer-review status samt viss inavel.
Jag hittar dock inte några hårda argument varför detta är mindra respektabelt, men det kanske kommer när det runnit mer vatten under broarna...

Eftersom jag kommer från *STEM* och inte sammhällsvetarlinjen så ser jag tre alternativ:

1. Klimatet håller sig inom snäva ramar och allt är lugnt.
2. Klimatet rusar och temperaturen stiger +6°C till nästa århundrade och livet byter skepnad, igen.
3. Klimatet går genom en mini-istid och vi får svårt att genomleva århundradet, speciellt 2028 till 2030.

Alla scenarior ser jag som rimliga genom att titta på hur det har varit tidigare (även om det rär sig om proxydata).

BTW, en dold agenda upphör i ögonblicket den förtäljs
Citera
2019-07-17, 18:51
Medlem
Citat:
Jag hittar ingen referens i tråden till den, möjligtvis som en tidigare utgåva, pre 13/7.
En sökning i grupp på "arxiv" ger t ex en del träffar.

Citat:
Eftersom jag kommer från *STEM* och inte sammhällsvetarlinjen så ser jag tre alternativ:

1. Klimatet håller sig inom snäva ramar och allt är lugnt.
2. Klimatet rusar och temperaturen stiger +6°C till nästa århundrade och livet byter skepnad, igen.
3. Klimatet går genom en mini-istid och vi får svårt att genomleva århundradet, speciellt 2028 till 2030.

Alla scenarior ser jag som rimliga genom att titta på hur det har varit tidigare (även om det rär sig om proxydata)
Så vilket "tidigare" där CO2-halten stigit lika dramatiskt som nu tittar på? Eller förutsätter du a priori att CO2 har minimal effekt?

Du inser att ditt 3 motsvarar en temperatursänkning som är fem gånger snabbare än den uppvärmning vi sett, helt utan att det finns någon rimlig anledning till det. Enda som skulle kunna orsaka något sådant är ett massivt vulkanutbrott 2028, men känns det inte lite löjligt att förutsäga ett sådant?

Citat:
BTW, en dold agenda upphör i ögonblicket den förtäljs
Din är inte så dold, dock.
Citera
2019-07-17, 19:13
Medlem
avrogados avatar
Citat:
Din är inte så dold, dock.
Öh, har du behov av att ge sken av att du vet mer än du i själva verket gör?

BTW, att länka in ett nytt läsvärt dokument (för skeptiker såsom för alarmister) behöver inte beivras pga att det går att hittas via google.com - eller gäller speciella regler i denna tråd?
Citera
2019-07-17, 19:17
Medlem
Citat:
BTW, att länka in ett nytt läsvärt dokument (för skeptiker såsom för alarmister) behöver inte beivras pga att det går att hittas via google.com - eller gäller speciella regler i denna tråd?
Det blir bara så enformigt när samma meningslösa artikel länkas till av ett halvdussin personer som inte håller koll på tidigare inlägg. Det säger dock en del om vad för sidor du besöker att du hittar ett sådant dokument snarare än seriös, publicerad vetenskap. Det var sen inte google jag syftade på utan flashbacks sökfunktion.

Sen upprepar jag de mer relevanta frågor du hoppade över:
"Så vilket "tidigare" där CO2-halten stigit lika dramatiskt som nu tittar på? Eller förutsätter du a priori att CO2 har minimal effekt? "
Citera
2019-07-17, 19:33
Medlem
runeos avatar
Citat:
Tryckbreddningen av absorptionslinjerna har större betydelse.

Men som sagt, varför tar inte ni förnekare och diskuterar med varandra istället. Ni verkar närmast lamslagna inför möjligheten.

Det du inte svarar på berättar mer om dig än vad du tror! Solförnekare!
Citera
2019-07-17, 20:10
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Forskare kritiserar IPCC rundhäntliga metoder

https://arxiv.org/pdf/1907.00165.pdf
Citat:

Den blir ganska rejält sågad här:

Citat:
Non-peer-reviewed manuscript falsely claims natural cloud changes can explain global warming

https://climatefeedback.org/claimreview/non-peer-reviewed-manuscript-falsely-claims-natural-cloud-changes-can-explain-global-warming/
Citat:
Av:
- Timothy Osborn, Professor, University of East Anglia, and Director of Research, Climatic Research Unit
- Richard Betts, Professor, Met Office Hadley Centre & University of Exeter
- Chris Brierley, Senior Lecturer, University College London
- Mark Richardson, Research Assistant, UCLA/NASA JPL
- Victor Venema, Scientist, University of Bonn, Germany
- Stephen Po-Chedley, Postdoctoral Research Fellow, Lawrence Livermore National Laboratory
- Zeke Hausfather, Research Scientist, Berkeley Earth
- Patrick Brown, Assistant Professor, San Jose State University
Citera
2019-07-17, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av runeo
Det du inte svarar på berättar mer om dig än vad du tror! Solförnekare!
Det där om solen var ju bara en halmdocka när du ville byta ämne, inte värt att besvara eftersom det inte var något jag sagt.
Citera
2019-07-18, 04:36
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Atmosfären bidrar till största delen till en tröghet i systemet, dvs långsammare avsvalning och långsammare uppvärmning i storleksordningen beroende på vilken materia, och hur mycket av den, atmosfären innehåller.

Då co2 absorberar och nästan omedelbart återemitterar strålning så bör man nog snarare efterlikna co2 vid "hål i filten eller kläderna".

Du menar att existensen av co2 gör det kallare, ju mer co2 desto större hål. En atmosfär av 100 % co2 blir då den kallaste atmosfären...

Ja, men då måste du känna till andra gaser som alla är bättre på att absorbera strålning från jorden. Ta och berätta lite om dem, för forskarna verkar inte ha en aning.
Citera
2019-07-18, 07:04
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Du menar att existensen av co2 gör det kallare, ju mer co2 desto större hål. En atmosfär av 100 % co2 blir då den kallaste atmosfären...

Ja, men då måste du känna till andra gaser som alla är bättre på att absorbera strålning från jorden. Ta och berätta lite om dem, för forskarna verkar inte ha en aning.
Du verkar ha svårt för det där med att läsa och förstå vad som är skrivet.

Eller var du bara ute efter att tillskriva mig åsikter jag inte har eller uttryckt för att försöka dölja din egen dumhet?
Citera
2019-07-18, 08:01
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Du verkar ha svårt för det där med att läsa och förstå vad som är skrivet.

Eller var du bara ute efter att tillskriva mig åsikter jag inte har eller uttryckt för att försöka dölja din egen dumhet?
Ett bra exempel här på argumentationsfelet ad lapidem. Vad ville du annars likna med hål i filten om inte en försämrad förmåga att bevara värme och lägre temperatur (kallare) under filten?
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Appeal_to_the_stone
Citera
2019-07-18, 08:15
Medlem
runeos avatar
Citat:
Det där om solen var ju bara en halmdocka när du ville byta ämne, inte värt att besvara eftersom det inte var något jag sagt.
Klart du inte har sagt, du tillhör ju CO2-fanatikerna som lägger all sin kraft på en orsak eftersom IPCC's politiker å Al Gore, sagt att det är den enda anledningen till värmen de kan hitta.

Å jag har läst abstraktet för "97%" (av 11944). 66 st svarade att människan var huvudsakligt ansvarig för värmen, 7979 ingen åsikt, 2910 stödde agw utan att värdera antropogen andel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in