2019-07-17, 11:20
Medlem
Stall efter climb och sharp turn. Wing broke off i spin.
Citera
2019-07-17, 11:23
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Ja, i alla fall förr så släppte hopparna en ballong och följde den med en kikare. Tror sedan man plottade ut det i ett protokoll som gav finalriktning och avstånd.
De brukade rent ha ett satellitfoto eller karta att plotta ut kurs och plats på, så hoppmästarn kunde memorera före flygning. Sedan dirigerade de piloten på slutet flr att komma exakt till punkten, ibland blev det ganska mycket kursförändringar innan man var där( beroende på hoppmästarns kartminne och erfarenhet). Efter GPS:ernas inträde kunde piloten hitta själv med mkt god precision.
Det var nog ett tag sen . Så länge jag har hoppat har man använt ett program som plockar in parametrar som vindstyrkor och riktningar på olika höjder, flygplanets fällhastighet och lite annat och som sen spottar ut en plot som visar i vilken riktning finalen bör gå och i vilket område man kan räkna med att hoppare som drar skärmen på normalhöjd kan ta sig tillbaka till fältet.

Man brukar skriva ut en ny plot/planera ändring av final och uthoppspunkt med några timmars mellanrum eller helt enkelt när man märker att folk har svårt att ta sig tillbaka. Ett av hoppledarens ansvarsområden.
Senast redigerad av buzzkillington 2019-07-17 kl. 11:26.
Citera
2019-07-17, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buzzkillington
För det mesta. Finns ingen direkt anledning att den inte skulle vara stängd i det här fallet.

När öppnar man dörren då undrar jag. Är det den som är ledare som öppnar. Har sett på en del hoppfilmer efter detta och ser att dörren öppnats relativt tidigt. Strax före storsandskär som ett exempel jag sett. Ser ut som att man letar luckor i molntäcket i vissa filmer. Sen har jag sett att det blir väldigt aktivt i planet just före hoppen. Samling vid dörren sedan ibland klättrar en filmare ut och hänger utanför just framför stabben vid vissa tillfällen. Ser vanskligt ut.
Hur lång tid brukar det ta efter klartecken för hopp getts till hopparna hoppar.
Senast redigerad av Tegin 2019-07-17 kl. 11:30.
Citera
2019-07-17, 11:27
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
För det mesta. Finns ingen direkt anledning att den inte skulle vara stängd i det här fallet.

De har dörren stängd så länge som möjligt inte minst för ljudvolymen.
Citera
2019-07-17, 11:35
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tegin
När öppnar man dörren då undrar jag. Är det den som är ledare som öppnar. Har sett på en del hoppfilmer efter detta och ser att dörren öppnats relativt tidigt. Strax före storsandskär som ett exempel jag sett. Ser ut som att man letar luckor i molntäcket i vissa filmer. Sen har jag sett att det blir väldigt aktivt i planet just före hoppen. Samling vid dörren sedan ibland klättrar en filmare ut och hänger utanför just framför stabben vid vissa tillfällen. Ser vanskligt ut.
Det är lite olika. Om det är skitkallt öppnar man dörren så sent som möjligt. Om det är sommar och jättevarmt kanske man öppnar den så snart piloten kommunicerar att man är på final. Det kan då vara en bit kvar till uthoppspunkten. I teorin är det hoppmästaren som sköter sånt här, i praktiken kan det vara vilken icke-nybörjare som helst. I vissa plan har man en röd lampa som piloten tänder för att visa att man är på final, och en grön lampa som betyder varsågoda att hoppa. I andra plan kommunicerar man med handsignaler eller på något annat sätt.

Är man flera som ska hoppa tillsammans brukar några klättra ut på flygkroppen för att man ska kunna lämna planet så nära varandra som möjligt.
Senast redigerad av buzzkillington 2019-07-17 kl. 11:38.
Citera
2019-07-17, 11:35
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Om man hänger på flygplanskroppen eller står i dörren och ens fallskärm löses ut av misstag (vilket kan hända och har hänt vid många tillfällen) kan man träffa stabben. På vissa mindre plan kan man träffa den om man hoppar lite uppåt i uthoppet även utan att en fallskärm har lösts ut.
Men relativa hastigheten mot stabben är väl ändå rätt låg så skulle man av någon orsak träffa den går den inte sönder även om personen kanske gör det?
Citera
2019-07-17, 11:37
Medlem
Citat:
Enligt min erfarenhet har piloten ofta ingen direkt uppfattning om huruvida alla tänker hoppa tillsammans eller om man kör i mindre grupper eller en och en. Mycket väntas funka på ren rutin och det är inte alls säkert att man gått igenom speciellt mycket på marken. Och olika piloter flyger väldigt olika i samband med uthopp. Vissa ligger obehagligt nära stallpunkten, andra drar på så mycket att man knappt orkar klättra ut ur planet pga fart- och propellervinden.

Nej jag tror heller att piloten vet alla detaljer men hoppmastern vet hur fällningen sker och är också ansvarig för säkerheten har jag läst mig till i tråden. Om jag har tolkat kommentarerna rätt? Sedan måste ju piloten veta vid vilka höjder fällningarna sker och planerar flygningen därefter.
Jag vet bara att förr, eftersom man hade så mycket väntetid så gick man igenom väldigt noga och flera gånger.
Citera
2019-07-17, 11:37
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosRex
Det har också spekulerats att han skulle fått syrebrist men det är inte sannolikt på ca 4000 meter, på den höjden använder man inte syrgas, det är en vanlig och normal hopphöjd.

Max tillåten höjd utan syrgas/tryckkabin är 3000m, det är tillåtet med upp till 4000m med max 30minuter över 3000m.
Över 4000m är det krav på syrgas från första sekunden.

Håller med att syrebrist inte är huvudspåret, reglerna är till för att ha marginal, även för den lite mer känsliga(det är individuellt).

Det man kan tänka sig är att syrebrist haft del i olyckan på så vis att piloten inte haft full medvetandegrad( hypoxia är nog svåranalyserat om man inte fått prova det under ordnade former.)
Citera
2019-07-17, 11:42
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mypointis
Nej jag tror heller att piloten vet alla detaljer men hoppmastern vet hur fällningen sker och är också ansvarig för säkerheten har jag läst mig till i tråden. Om jag har tolkat kommentarerna rätt? Sedan måste ju piloten veta vid vilka höjder fällningarna sker och planerar flygningen därefter.
Jag vet bara att förr, eftersom man hade så mycket väntetid så gick man igenom väldigt noga och flera gånger.
Jag tror att det var mer ordning och reda och militärarv i hoppningen förr. I teorin har man en utpekad hoppmästare som ansvarar för ganska mycket i planet, men det är sällan allt inte bara går av ren rutin.
Citera
2019-07-17, 11:43
Medlem
Citat:
Det är lite olika. Om det är skitkallt öppnar man dörren så sent som möjligt. Om det är sommar och jättevarmt kanske man öppnar den så snart piloten kommunicerar att man är på final. Det kan då vara en bit kvar till uthoppspunkten. I teorin är det hoppmästaren som sköter sånt här, i praktiken kan det vara vilken icke-nybörjare som helst. I vissa plan har man en röd lampa som piloten tänder för att visa att man är på final, och en grön lampa som betyder varsågoda att hoppa. I andra plan kommunicerar man med handsignaler eller på något annat sätt.

Är man flera som ska hoppa tillsammans brukar några klättra ut på flygkroppen för att man ska kunna lämna planet så nära varandra som möjligt.

Ok, tack från en riktig novis. Det finns kanske en del filmat här också så mycket kommer säkert fram så att orsaken kan fastställas och att detta aldrig upprepas.
Senast redigerad av Tegin 2019-07-17 kl. 12:03.
Citera
2019-07-17, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Efter fällningen dyker man med hög fart för att sjunka så fort som möjligt för att både komma ned till nästa lift och spara flygtid som är dyr. Med kolvmotor som i detta fall måste man ha en del gas på för att inte motorn ska kylas för fort och skadas av det. Sjunkprofilen är dock inte i närheten av den vi ser i denna olycka, gissar vi skulle sett någonting kring 150-160-ish knop och kanske 3-4000 fot per minut om det vart en normal descend. ( borde s på webtrack, tidigare lift för den som är intresserad.
Enligt regelverket ska man ju förhålla sig till vissa åtgärder:
Citat:
Vid fallskärmshopp som genomförs helt eller delvis inom kontrollerat luftrum
skall det luftfartyg från vilket fallskärmshopp utförs ta ut egen separation till hopparna,
ligga kvar över samtliga hoppare och anmäla till berörd flygkontrollenhet när siste
hoppare har landat eller lämnat kontrollerat luftrum.
https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/LFS%202007_46.pdf
Sen finns det ju alltid nån som fuskar
Citera
2019-07-17, 11:49
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Ett av problemen i teorierna som framförs om vingbrott etc. som första händelse/orsak är att flygplanet efter den initialt väldigt tvära svängen ”flugit” brant nedåt i hög fart i en förhållandevis rak bana.

Den fart vi ser kan svåreligen uppnås med en maskin som inte sitter ihop som den ska. Saknas en vinge kommer maskinen spinna, och ha en betydligt läge total fart, och spinnen är mer eller mindre lodrät.
Här har maskinen dykt fort i grova drag 60 graders vinkel och kursen är relativt rak( svag sväng).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in