Citat:
Ursprungligen postat av
CarlosRex
Inte som jag ser det iaf?
Klart är att halva högervingen har fallit bort och att vänstervingen ligger tillsammans med planet i skogen. Att halva vingen sitter kvar bedömer jag att den gått av vid staget som tillverkaren gått ut med att det finns risk för utmattning och ska kontrolleras och eventuelt bytas ut delar. Enligt Transportstyrelsen har detta blivit kollat och godkänt men jag har inte läst att något bytts ut så jag har en hypotes att olyckan skedde pga att planet tappade halva vingen. Det gjorde det redan innan man ser planet på filmerna högt upp. Vingen landade också några minuter efter plantet slog i backen på vitt skilda ställen.
Detta bör vara lätt att kolla för haverikommissionen hur vingen har brustit då alla delarna i samband med detta har hittats.
Jaa din hypotes skulle ju mycket väl kunna stämma. Vingen måste hur som ha brutits väldigt tidigt i händelsekedjan, sett till den uppskattade fall-tiden.
Lite konstigt det här med den nya motorhypotesen. Efter två dygn kan det ju inte vara så att haverikommissionen svävar i ovisshet om huruvida motorn finns på nedslagsplatsen.
Så varför så onödigt luddigt?