2019-07-17, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efyr
Dörren sitter på vänster sida av flygplanskroppen.

Ja. Samma sida som piloten.
Citera
2019-07-17, 02:20
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosRex
Inte som jag ser det iaf?
Klart är att halva högervingen har fallit bort och att vänstervingen ligger tillsammans med planet i skogen. Att halva vingen sitter kvar bedömer jag att den gått av vid staget som tillverkaren gått ut med att det finns risk för utmattning och ska kontrolleras och eventuelt bytas ut delar. Enligt Transportstyrelsen har detta blivit kollat och godkänt men jag har inte läst att något bytts ut så jag har en hypotes att olyckan skedde pga att planet tappade halva vingen. Det gjorde det redan innan man ser planet på filmerna högt upp. Vingen landade också några minuter efter plantet slog i backen på vitt skilda ställen.

Detta bör vara lätt att kolla för haverikommissionen hur vingen har brustit då alla delarna i samband med detta har hittats.

Jaa din hypotes skulle ju mycket väl kunna stämma. Vingen måste hur som ha brutits väldigt tidigt i händelsekedjan, sett till den uppskattade fall-tiden.

Lite konstigt det här med den nya motorhypotesen. Efter två dygn kan det ju inte vara så att haverikommissionen svävar i ovisshet om huruvida motorn finns på nedslagsplatsen.

Så varför så onödigt luddigt?
Citera
2019-07-17, 02:24
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Jaa din hypotes skulle ju mycket väl kunna stämma. Vingen måste hur som ha brutits väldigt tidigt i händelsekedjan, sett till den uppskattade fall-tiden.

Lite konstigt det här med den nya motorhypotesen. Efter två dygn kan det ju inte vara så att haverikommissionen svävar i ovisshet om huruvida motorn finns på nedslagsplatsen.

Så varför så onödigt luddigt?

Det är väl Hans Käll och inte haverikommissionen som har den hypotesen?
Citera
2019-07-17, 02:25
Medlem
Citat:
Inte som jag ser det iaf?
Klart är att halva högervingen har fallit bort och att vänstervingen ligger tillsammans med planet i skogen. Att halva vingen sitter kvar bedömer jag att den gått av vid staget som tillverkaren gått ut med att det finns risk för utmattning och ska kontrolleras och eventuelt bytas ut delar. Enligt Transportstyrelsen har detta blivit kollat och godkänt men jag har inte läst att något bytts ut så jag har en hypotes att olyckan skedde pga att planet tappade halva vingen. Det gjorde det redan innan man ser planet på filmerna högt upp. Vingen landade också några minuter efter plantet slog i backen på vitt skilda ställen.

Detta bör vara lätt att kolla för haverikommissionen hur vingen har brustit då alla delarna i samband med detta har hittats.

Klubben får beröm för det fina skick planet var i och även att man genomfört allt enligt de senaste bulletinerna. Planet är godkänt och flygvärdigt.
Senast redigerad av Remark 2019-07-17 kl. 02:35.
Citera
2019-07-17, 02:31
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Klubben får beröm för det fina skick planet var i och även att man genomfört allt enligt de senaste bulletinerna.

Ja med all rätta besiktningen har inte visat några synliga brister. Men det är inte allt som syns för blotta ögat, så metallen till fästena kan vara utmattade utan det syns och borde bytas vilket jag inte tror har gjorts eftersom de bara skulle bytas om man såg något fel. Så tänker jag.
Citera
2019-07-17, 02:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 812258
Vet inte om någon har frågat i tråden men ifall alla hadde fallskärmar, varfør hoppade ingen ut?? G-krafter? Känns som att minst en borde lyckats krabba sig ut och utlösa sin duk...

Har också funderat mycket på det.Var dörren öppnad. Hur som helst skedde allt väldigt snabbt efter klartecken att hoppa. Planet kanske initiallt gjorde en manöver som kastade runt hopparna, den skarpa vänstersvängen, och sen hamnade i flatspinn. Kanske svårare att ta sig ur än nosspinn. Se youtubevideo nedan där piloten avsiktligt ligger i nosspinn rakt ner och samtliga hoppare tar sig ur. Man kan se lite panik när hopparen vid dörren tvekar och bakomvarande bara knuffar honom mot bakre delen av planet och kliver över honom. I panik kan allt hända. GoPro eller mobilupptagningar kommer förhoppningsvis ge svar på hur denna tragedi uppstod.
Detta nedan är inte den video jag menade där piloten avsiktligt ligger i nosspinn utan ett skarpt läge tydligen. Det finns en video i tråden där piloten avsiktligt ligger i nosspinn och hopparna tar sig ut.

https://www.youtube.com/watch?v=Qi83pFqAxOc
Senast redigerad av Tegin 2019-07-17 kl. 03:04.
Citera
2019-07-17, 03:21
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tegin
Har också funderat mycket på det.Var dörren öppnad. Hur som helst skedde allt väldigt snabbt efter klartecken att hoppa. Planet kanske initiallt gjorde en manöver som kastade runt hopparna, den skarpa vänstersvängen, och sen hamnade i flatspinn. Kanske svårare att ta sig ur än nosspinn. Se youtubevideo nedan där piloten avsiktligt ligger i nosspinn rakt ner och samtliga hoppare tar sig ur. Man kan se lite panik när hopparen vid dörren tvekar och bakomvarande bara knuffar honom mot bakre delen av planet och kliver över honom. I panik kan allt hända. GoPro eller mobilupptagningar kommer förhoppningsvis ge svar på hur denna tragedi uppstod.
Detta nedan är inte den video jag menade där piloten avsiktligt ligger i nosspinn utan ett skarpt läge tydligen. Det finns en video i tråden där piloten avsiktligt ligger i nosspinn och hopparna tar sig ut.

https://www.youtube.com/watch?v=Qi83pFqAxOc

Så mycket olika omständigheter som skiljer så det går inte ens att jämföra. Hur dörren öppnas osv. Och i den videon du länkar skriver han "Luckily, the plane stabilized for brief seconds and we all jumped out". Så skedde inte i kraschen i Umeå vad vi vet hittills.
Citera
2019-07-17, 03:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Så mycket olika omständigheter som skiljer så det går inte ens att jämföra. Hur dörren öppnas osv. Och i den videon du länkar skriver han "Luckily, the plane stabilized for brief seconds and we all jumped out". Så skedde inte i kraschen i Umeå vad vi vet hittills.

Sant. Det blir självklart spekulationer i olyckor som denna. Det finns en video på youtube och länk i tråden om hur två piloter sätter planet i nosspinn och ligger kvar där väldigt länge men hopparna tar sig ur. De var i och för sig förberedda kan man hoppas. Man kan också hoppas på att piloterna blev avstängda på livstid. Lite för mycket Thrillseaking där.
Obs..sry. Glöm pilotskärmen. Jag har läst på.
Senast redigerad av Tegin 2019-07-17 kl. 03:45.
Citera
2019-07-17, 04:59
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Vilka 2 skulle gifta sig?

Var det ett övningshopp innan giftermålet, eller skulle de gifta sig den dagen, i luften?

Jag misstänker att det var FJ som skulle gifta sig, (med tanke på videon/filmen), skulle filmen användas av fallmskärmshopparklubben som reklamfilm senare?

Jag tror fortfarande att dörren strulade/fastnade, tillsammans med oväntat stark plötslig turbulens och oväntat högt moln. En kombination av dåliga händelser samtidigt.
Citera
2019-07-17, 05:11
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Och flygplanet "Mesen" är högst troligt UPP OCH NED på denna bilden, tagen i farten....

http://forumbilder.se/I60K7/yab433gr
Citera
2019-07-17, 05:13
Medlem
Citat:
Ja med all rätta besiktningen har inte visat några synliga brister. Men det är inte allt som syns för blotta ögat, så metallen till fästena kan vara utmattade utan det syns och borde bytas vilket jag inte tror har gjorts eftersom de bara skulle bytas om man såg något fel. Så tänker jag.

De tankarna har jag också. Allt kan ha skötts till punkt och pricka men det har ändå inte räckt till. Nu menar tydligen Hans Käll att det är ovanligt med materialutmattning inom flygeriet nu för tiden. Det var vanligare för säg 30-40 år sedan. Utvecklingen har givetvis gått framåt med både material, beräkningsteknik och inspektion.

Kommer man så mycket längre just nu i spekulationerna om just denna punkt? Är det inte bara att invänta på haverikommissionens rapport?
Citera
2019-07-17, 05:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Och flygplanet "Mesen" är högst troligt UPP OCH NED på denna bilden, tagen i farten....

http://forumbilder.se/I60K7/yab433gr

Ja, då får i alla fall jag ihop det. Halva högra vingen saknas. SE-MES på vänstra vingen syns inte då den texten är uppåt på bilden. Samt hela bakdelen saknas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in