2019-07-17, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Förmodligen så finns det material från flera GoPro-kameror som kan ge information om händelseförloppet.

Minneskorten lär klara kraschen. Frågan är bara hur materialet sparas när kameran totalförstörs vid kraschen? Jag antar att det går att återskapa?

.

Tack vare vraket, data över färden i höjdled och fart, och hopparnas GoPro kameror vet utredarna redan hur det hela gått till tror jag. Men hur bråttom har de att gå ut med orsaken till olyckan baserat på att verksamhet där ute behöver får veta? Som jag ser det ser det ut som antingen har planet överbelastats eller så har det drabbats av utmattning. Övriga flygplan av samma modell står just nu på backen. Ett par veckor är det helt ok men skall de stå på backen i flera månader trots att utredarna redan idag vet vad som hänt? Likaväl behöver nog övriga hoppklubbar feedback om det visar sig vara en överbelastning för då behöver man se över handhavandet i de olika klubbarna. Kanske borde inte enkla PPL piloter få flyga hoppare. Det är väl ett antal småflygpan med hoppare som gått i backen de senaste åren. Känns inte som att utbildningen ligger helt rätt här.

Och tittar man på youtube blir man ju nästan mörkrädd över hur många incidenter det är. Är alla dessa nästanhaveriklipp som ligger där verkligen bra reklam för sporten?
Citera
2019-07-17, 00:12
Avslutad
Sten Eriksson som klev in i vraket är en kort kille. Dock lite satt kroppsbyggnad men muskler.Det vet jag säkert. Runt 1.60-1.65 lång max skulle jag säga. Så relativt enkelt för honom att ta sig in genom en rätt trång öppning.. Men det kanske bara var dörren som fanns tillgänglig.
Senast redigerad av lone star 2019-07-17 kl. 00:15.
Citera
2019-07-17, 00:14
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Är det inte den högra vingen de plockar upp ur vattnet?

Vingen som det står SE-MES på finns på nedslagsplatsen och det är vänstervingen. Det skulle betyda att båda vingarna satt kvar??
Citera
2019-07-17, 00:14
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosRex
Men här ser det ut som högervingen sitter kvar.

Ja det ser onekligen ut som det, men bilden är inte direkt 4K. Pixligt och förstorat till max. Däremot syns inte en bakdel på någon av långsidorna iallafall. Oavsett vad som är bak och fram på fotot.
Citera
2019-07-17, 00:18
Medlem
An2 var ett fint plan att hoppa ur, men lite segt till 4000m. Stor dörr och bra med plats i planet. Men umes an-2 vart brännskadat när flygplatsbrandkåren brände något hus. Flagor brände sönder vingarna.
Citera
2019-07-17, 00:22
Medlem
Citat:
Men här ser det ut som högervingen sitter kvar.

Visst är väl planet upp och ner på den bilden?
När det ligger i skogen så syns det ju att vänster vinge sitter kvar och den andra har de plockat upp ur vattnet.
Citera
2019-07-17, 00:23
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Vingen som det står SE-MES på finns på nedslagsplatsen och det är vänstervingen. Det skulle betyda att båda vingarna satt kvar??

Efter att ha studerat foton på planets form, och den där förstorade bilden jag länkat, så måste det där antingen vara en spegelvänd bild eller så är det definitivt högervingen som sitter kvar på den förstorade bilden. Är lite förvirrande att vänstervingen ligger på vrakplatsen. Osannolikt att den lossnat och hamnat just där av sig själv.

Däremot ser det ut som att en liten bit av vänstervingen sitter kvar ännu på pixelfotot. Kan typ halva vingen ha hamnat i vattnet (den dom fiskar upp ser inte ut som en hel vinge), och sedan resterande del av vingen suttit kvar hela vägen ned?

Vet snart inte vad som är höger eller vänster eller upp och ned.
Citera
2019-07-17, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Sten Eriksson som klev in i vraket är en kort kille. Dock lite satt kroppsbyggnad men muskler.Det vet jag säkert. Runt 1.60-1.65 lång max skulle jag säga. Så relativt enkelt för honom att ta sig in genom en rätt trång öppning.. Men det kanske bara var dörren som fanns tillgänglig.

Planet var delat och hålet baktill var helt öppet vad jag förstår.
Citera
2019-07-17, 00:28
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Ja det ser onekligen ut som det, men bilden är inte direkt 4K. Pixligt och förstorat till max. Däremot syns inte en bakdel på någon av långsidorna iallafall. Oavsett vad som är bak och fram på fotot.

Ja det har framgått att högervingen saknades men vänstervingen med SE-MES finns på nedslagsplatsen enligt bild.
Så antingen är det en synvilla eller är bilden spegelvänd på det fallande planet.

Jag skrev i ett inlägg tidigare att det var vänstervingen som saknades men blev tillrättavisad att det var högervingen som saknades med bildbevis från nedslagsplatsen. Det är vänstervingen som har SE-MAS har jag sett på flera bilder när planet var intakt.

Att det saknades en vinge när planet föll finns det många ögonvittnen till.
Citera
Medlem
Citat:
Efter att ha studerat foton på planets form, och den där förstorade bilden jag länkat, så måste det där antingen vara en spegelvänd bild eller så är det definitivt högervingen som sitter kvar på den förstorade bilden. Är lite förvirrande att vänstervingen ligger på vrakplatsen. Osannolikt att den lossnat och hamnat just där av sig själv.

Däremot ser det ut som att en liten bit av vänstervingen sitter kvar ännu på pixelfotot. Kan typ halva vingen ha hamnat i vattnet (den dom fiskar upp ser inte ut som en hel vinge), och sedan resterande del av vingen suttit kvar hela vägen ned?

Ja, en hel vinge samt en del på andra sidan följde med planet ner.
Senast redigerad av Remark 2019-07-17 kl. 00:32.
Citera
Medlem
Citat:

Plåten med texten är väl plåten bakom dörren? Det verkar ha delat sig vid dörren när det slog i backen.
Citera
2019-07-17, 00:30
Avstängd
Ksenia74s avatar
Citat:

Står det SE-MES på vingarna också? Jag har bara sett att det står så på bakdelen av planet men delen som det står AIRVAN nånting har jag sett när dom plockar upp ur vattnet.

https://imgur.com/Yttxjqq
Senast redigerad av Ksenia74 2019-07-17 kl. 00:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in