2019-07-16, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Kan ni utveckla detta lite mer. Vad får er att tro att de var vid medvetande hela vägen ner?

Givetvis kan ju någon svimmat. Men planet var packat. Innebär att max två personer hamnar länsg bak i planet och drabbas av störst g-kraft från rotationen. De närmare centrum kommer fortfarande att snurra runt rätt aggressivt och troligen bli åksjuka som tusan men med klart mindre g-krafter.

Sedan är det ju frågan om de lyckades trassla ut sig så de inte låg på varandra mot sidoväggen på planet så den som klämdes både fick g-krafter från rotationen och hade en hoppare liggande på sig. Med i princip konstant fallhastighet så är det ju 1 g tyngdkraft förutom vad rotationen bjuder på så blir extra jobbigt att andas om någon ligger ovanpå.

Någon tidigare pratade om ett varv per sekund, men jag tycker det ser långsammare ut. Däremot fortfarande en hopplös position att få till någon ordning, öppna dörren och klättra ut.
Citera
2019-07-16, 23:23
Medlem
Browndawgs avatar
Lite information om hur man kunde underrätta anhöriga så fort från polisen;

- Vi har påbörjat underrätta anhöriga och utgår från en passagerarlista, säger Kristoffer Morén vid polisen.

Var snack om massa tandkort hit och dit i början av tråden, om hur polisen kunde vara så snabb med att kontakta anhöriga. Men där har vi det, svart på vitt.

Edit; Det citatet är inte nytt vill jag påpeka. Det är inget nytt att anhöriga blivit underrättade redan. Det skedde relativt fort. Och vi undrade hur här inne då.
Citera
2019-07-16, 23:25
Medlem
Ja varje lift är listad med vilka som åker med.
Citera
2019-07-16, 23:26
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelbrot
Jag tog bort P*ter och lade till Rasm*s. Är denna listan korrekt?

Alexande* Ka*lsson (r) - pilot
Benjam*n W*lk*nson (i)
C*rl Edlin* (a,g)
Christ*r H*lg*son (e)
E*il Söderhol* (m)
F*nny J*kiah* (a, o)
Fredr*k Sandgr*n (i, e)
Rasm*s Nyb*rg (u, e)
Sti*a Hägglö* (n,f)

Citat:
Ursprungligen postat av Efyr
Ingen PJ ombord.

Tack. Denna lista bör vara komplett nu utifrån den information som insamlats i tråden. Information om omkomna skulle komma i slutet av veckan enligt vad som sas i presskonferensen om jag inte missminner mig. Då får vi se om detta stämmer fullt ut.
Citera
2019-07-16, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Kan skjutdörren ha öppnats av räddningspersonalen, eller var den öppen när planet slog ner?

Det kan nog bara räddningstjänsten svara på men jag gissar att dom inte öppnade den (om du ser på bilden är flygkroppen delad i två bitar). Om den sedan öppnades av hopparna innan det gick på tok eller om den slitits upp av rotation eller andra krafter kanske vi aldrig får veta.

Känslan är dock att dörröppning påbörjades då det var så kort tid till hopp men något gick galet där
Citera
2019-07-16, 23:31
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Det är väl troligast att de var vid medvetande. Däremot osäkert under hur lång tid de förstod att det var deras sista flygning.

Jag tror försvarsmekanismerna slår till. Att man får en känsla av overklighet och inte förstår vad som händer.
Citera
2019-07-16, 23:32
Avstängd
Ksenia74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aldo
Det kan nog bara räddningstjänsten svara på men jag gissar att dom inte öppnade den (om du ser på bilden är flygkroppen delad i två bitar). Om den sedan öppnades av hopparna innan det gick på tok eller om den slitits upp av rotation eller andra krafter kanske vi aldrig får veta.

Känslan är dock att dörröppning påbörjades då det var så kort tid till hopp men något gick galet där

Räddningstjänsten var inte först på plats det var en privatperson som var först på olycksplatsen och han gick in i planet.
Citera
2019-07-16, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Ingen av alla de piloter som flugit mig har varit 'privatflygare' utan uteslutande flygnarkomaner som spenderat större delen av sitt liv i luften.
Jag menar vilken normal person skulle ställa upp att flyga upp till 4000 meter, bromsa planet till närmast stallfart, varefter hopparna börja snurra runt i planet och sedan bringa planet nära stall under fällningen, för sedan direkt landa och repetera detta 20-30 gånger under en dag (vanligtvis solig helg) utan någon större ersättning? I synnerhet när personen ifråga har till yrke att flyga andra plan.

Ingen hopp-pilot jag mött har varit 'normal' (i en högst positiv bemärkelse)

Vidare har jag aldrig varit inne i ett flygplan utan gyroskop.

Precis min tanke med. Lite som att köra en fullsatt fylletaxibil i 300 på autobahn.
Alla inom flygbranschen (mekaniker/tekniker, piloter,flygledning mm.) är så nördiga att de t.o.m skulle kunna betala för att få jobba om konkurrerande arbetskraft begärde noll kronor i månadslön.

I de få tandemhopp som jag själv medverkat i så var hastigheten tillräckligt hög så att man klart och tydligt kunde se hur hopparna försvann i sidleds från planet.
Men då kanske koreografin blir omöjlig att genomföra när inte alla kan hoppa ut samtidigt?
Citera
2019-07-16, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Men en skriver ju att han överlevde ??

Fast det där gäller väl en annan Rasmus? I Sundsvall ?
Citera
2019-07-16, 23:35
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aldo

Jag tror att man aldrig hann öppna dörren innan olyckan var ett faktum. När vingen gick av så gick allt mycket snabbt och det fanns då ingen möjlighet att hinna reagera och agera. Samma för piloten då radiokommunikationen försvann ganska omedelbart.
Citera
2019-07-16, 23:36
Medlem
Citat:
Räddningstjänsten var inte först på plats det var en privatperson som var först på olycksplatsen och han gick in i planet.

Men idiot, sluta skriv nu är du snäll.

Ja, alla som följer med i tråden vet att S*en var först på plats, följd av en ytbärgare från HMF004. Ingen av dom ger sig på flygkroppen med verktyg utan går in genom den öppning där det hänger ut ett par människor (halva kabinen är ju borta)

Att förändra olycksplatsen skulle kunna vara en sådan grej räddningstjänsten gör för att kunna lyfta ut kropparna, med kapmaskiner, hydrualverktyg eller bara muskelkraft.
Citera
2019-07-16, 23:36
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:

Finns ingen info om att han gick in i planet. Bara att han tog sig fram till "öppningen i planet och tog pulsen på två personer". Saxat från intervjun med honom.

Vilken öppning man menar vet jag inte. Fanns nog fler öppningar än dörren. T.ex där man täckt över med skyddsplast på bilderna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in