Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
Offerkoftor igen, det är tjejernas killar som är orsaken till att tjejerna inte lyckas, tröttsamt.
Svårigheter att förena familjeliv med karriär är bland annat en faktor som forskningen kommit fram till när det gäller förklaringar till att kvinnor i mindre utsträckning startar egna företag, avancerar i sina yrken och deltar i tävlingar.
Jag har tidigare påpekat att det finns andra faktorer som förklarar den skeva könsfördelningen. Till exempel skillnader i yrkespreferenser, intressen och ekonomisk uppbackning, uppmuntran, traditioner, sexistiska fördomar samt unga kvinnors svårigheter att förena karriär med familjeliv.
Eftersom pojkar i högre grad uppmuntras att tävla med andra pojkar och ta för sig mer kommer de att som vuxna män vara mer tävlingsinriktade och ha en större tendens att delta i alla möjliga tävlingar. Rent allmänt har män mer tid än kvinnor att ”nörda ner sig” på sin hobby och träna eftersom det största ansvaret för hushåll och barn vilar på kvinnor.
Allt detta har jag redogjort för så många gånger att jag tappat räkningen.
Det är tröttsamt med idioter av din sort som inte klarar av att ta in sakliga fakta som förklarar varför det är färre kvinnor som deltar i tävlingar än män. Att män överträffar kvinnor numerärt (i antal) i tävlingar kan inte tas som en intäkt för någon medfödd manlig överlägsenhet.