2019-07-16, 19:16
Medlem
De är bättre på design och inredning.
Även bättre på att bygga upp sociala nätverk.
Citera
2019-07-16, 19:19
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Som sagt, om pojkarna får lägre betyg än flickorna trots att deras förmåga att klara sig i arbetslivet är högre då finns det strukturella problem i betygssättningen. Detta borde t.o.m. en korkad kvinna förstå.

Jag väntar fortfarande på källor som kan styrka ditt påstående att män klarar sig bättre än kvinnor i arbetslivet. Både vad gäller effektivitet, produktivitet och drivkraft. Jag bör väl tillägga att kvinnors drivkraft inte är sämre än mäns. Snarare tvärtom.

Sedan 1970-talet är det fler kvinnor än män som söker sig till universiteten. Kvinnor tar sig i högre utsträckning in på traditionellt manligt dominerade utbildningar med hög status, t ex juridik, ekonomi och medicin. Kvinnor avbryter sina studier i mindre grad än sina manliga kurskamrater och har i genomsnitt bättre betyg både i gymnasiet och på universitetet.

Om kvinnor skulle sakna drivkraft, då skulle de inte kunna få toppjobb inom rättsväsendets domarkår, medicin och andra akademiska yrkesområden.

Pojkar som hoppar av gymnasiet pga dåliga betyg kommer naturligtvis att klara sig sämre i arbetslivet än flickor med fullföljd akademisk utbildning. Förresten får de inte in en fot in på arbetsmarknaden. Arbetsgivare anställer helt enkelt inte 18 åriga ynglingar med endast grundskoleutbildning som enda merit. Möjligen har Samhall mycket enkla arbetsuppgifter som kan passa dessa unga mäns obefintliga kompetens och svaga drivkraft. De kan i bästa fall få en praktikplats på något lager där de kan lyfta lite kartonger. Långtifrån deras fåfänga drömmar om att starta framtida Facebook, Skype eller Microsoft.

Att du inte kan förstå det.
Citera
2019-07-16, 19:23
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Jag väntar fortfarande på källor som kan styrka ditt påstående att män klarar sig bättre än kvinnor i arbetslivet. Både vad gäller effektivitet, produktivitet och drivkraft. Jag bör väl tillägga att kvinnors drivkraft inte är sämre än mäns. Snarare tvärtom.

Du fick ju svar på detta och det är aningen märkligt att du nyss försvarade kvinnors sämre prestationer på kvinnor inte deltar och nu säger att deras drivkraft inte är sämre än männens. Du verkar inte veta vilken fot du ska stå på flickan.
Citera
2019-07-16, 19:35
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Det här är den ständiga offerkoftan ni kör med, "de flesta tjejerna orkade inte så de stannade hemma...". Tja drivkraft är förstås också en viktig egenskap för att lyckas.

Tjejer besitter generellt lika mycket drivkraft som killar. Men så länge deras män vägrar att ta på sig minst halva ansvaret för barn och hushåll blir det mycket svårt för kvinnor att fokusera mer än tolv timmar dagligen på sin favoritsysselsättning, träna samt delta i tävlingar utomlands. Fortfarande är det alltför många män som hellre prioriterar sina egna mediokra karriärer än att backa upp sina mer talangfulla fruar. Det är samma sak i arbetslivet. Män som gör karriär och avancerar är oftast gifta familjefäder vars fruar har mer än halva ansvaret för det obetalda hemarbetet. Dessa män tar inte ut många dagars föräldraledighet och vabbar mindre ofta än sina fruar.

En viktigare egenskap för att lyckas är att ha en självuppoffrande partner som gratis tar hand om både barn och hushåll på heltid.
Citera
2019-07-16, 19:43
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Tjejer besitter generellt lika mycket drivkraft som killar. Men så länge deras män vägrar att ta på sig minst halva ansvaret för barn och hushåll blir det mycket svårt för kvinnor att fokusera mer än tolv timmar dagligen på sin favoritsysselsättning, träna samt delta i tävlingar utomlands. Fortfarande är det alltför många män som hellre prioriterar sina egna mediokra karriärer än att backa upp sina mer talangfulla fruar. Det är samma sak i arbetslivet. Män som gör karriär och avancerar är oftast gifta familjefäder vars fruar har mer än halva ansvaret för det obetalda hemarbetet. Dessa män tar inte ut många dagars föräldraledighet och vabbar mindre ofta än sina fruar.

En viktigare egenskap för att lyckas är att ha en självuppoffrande partner som gratis tar hand om både barn och hushåll på heltid.

Offerkoftor igen, det är tjejernas killar som är orsaken till att tjejerna inte lyckas, tröttsamt.
Citera
2019-07-16, 19:50
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Det är väl ändå uppenbart, män når längre i karriären, avancerar högre och får högre löner oavsett nivå. Det är förstås en värdemätare på hur värdefulla de är.

Det beror helt enkelt på att dessa män har självuppoffrande fruar som mer eller mindre gett upp sina egna karriärer för att kunna stötta sina makar i deras strävan mot yrkesavancemang och högre lön. Fruarna ställer upp med gratis barnomsorg och hushållsarbete.

De som når längre i karriären, avancerar högre och får högre löner är framförallt:

• ogifta, barnlösa kvinnor,
• gifta familjefäder i ojämställda relationer,
• män och kvinnor i jämställda förhållanden där båda delar på ansvaret för det obetalda arbetet.
Citera
2019-07-16, 19:57
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Det beror helt enkelt på att dessa män har självuppoffrande fruar som mer eller mindre gett upp sina egna karriärer för att kunna stötta sina makar i deras strävan mot yrkesavancemang och högre lön. Fruarna ställer upp med gratis barnomsorg och hushållsarbete.

De som når längre i karriären, avancerar högre och får högre löner är framförallt:

• ogifta, barnlösa kvinnor,
• gifta familjefäder i ojämställda relationer,
• män och kvinnor i jämställda förhållanden där båda delar på ansvaret för det obetalda arbetet.

Vi har ju gått in på det här tidigare stumpan, kolla på alla IT-företag som har skapats t.ex.. En regel är att de har byggts upp från ingenting av killar som har hoppat av studierna och gjort detta redan innan de skaffade en familj, medan tjejerna målade naglarna.

Facebook är väl ett företag som borde ha skapats av tjejer då det handlar om en sociala interaktioner som tjejer ofta påstås vara bättre på. Verkligheten är dock att det återigen är ett exempel på ett företag som skapats av killar innan de ens hade skaffat en familj.

Nej fortsätt att måla naglarna ni, och använda de tjänsterna som killar har skapat åt er.
Citera
2019-07-16, 20:04
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Du fick ju svar på detta och det är aningen märkligt att du nyss försvarade kvinnors sämre prestationer på kvinnor inte deltar och nu säger att deras drivkraft inte är sämre än männens. Du verkar inte veta vilken fot du ska stå på flickan.

Var står det att jag försvarar kvinnors sämre prestationer? Det står inte i mina svar att kvinnor underförstått presterar sämre än män. Det är du själv som säger att kvinnors prestationer är sämre än mäns. Drivkraften jag diskuterar gäller både i utbildning, arbetsliv och tävlingssammanhang. Om kvinnor nu skulle ha så svag drivkraft som du vill låta påskina, då skulle vi inte se vare sig tävlande kvinnor, ambitiösa skolflickor med toppbetyg eller framåtsträvande yrkeskvinnor.

Jag är en kille, bara så du vet.
Citera
2019-07-16, 20:14
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Var står det att jag försvarar kvinnors sämre prestationer? Det står inte i mina svar att kvinnor underförstått presterar sämre än män. Det är du själv som säger att kvinnors prestationer är sämre än mäns. Drivkraften jag diskuterar gäller både i utbildning, arbetsliv och tävlingssammanhang. Om kvinnor nu skulle ha så svag drivkraft som du vill låta påskina, då skulle vi inte se vare sig tävlande kvinnor, ambitiösa skolflickor med toppbetyg eller framåtsträvande yrkeskvinnor.

Jag är en kille, bara så du vet.

Men du får väl hålla koll på vad du själv skriver i alla fall, du försvarade kvinnors sämre prestationer med att de inte deltar i lika hög utsträckning
Citat:
Den enda objektivt uppmätta överlägsenheten som män har över kvinnor i tävlingssammanhang (bortsett från de som kräver muskelstyrka) är den rent numerära. T ex 90 manliga och 10 kvinnliga tävlanden i aktiviteten x. Som i schack och poker. I senaste florist-VM var det dubbelt så många män som kvinnor bland representanterna från respektive land. Då är det inte så konstigt att en man vann världsmästerskapet i år.
Och sedan säger du detta:
Citat:
Jag bör väl tillägga att kvinnors drivkraft inte är sämre än mäns. Snarare tvärtom.
Du får bestämma dig för vilken fot du ska stå på, om de har minst lika bra drivkraft borde de förstås vara minst lika bra såvida det inte är något genetiskt som gör att de är sämre även i icke fysiska tävlingar.
Citera
2019-07-16, 20:45
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Offerkoftor igen, det är tjejernas killar som är orsaken till att tjejerna inte lyckas, tröttsamt.

Svårigheter att förena familjeliv med karriär är bland annat en faktor som forskningen kommit fram till när det gäller förklaringar till att kvinnor i mindre utsträckning startar egna företag, avancerar i sina yrken och deltar i tävlingar.

Jag har tidigare påpekat att det finns andra faktorer som förklarar den skeva könsfördelningen. Till exempel skillnader i yrkespreferenser, intressen och ekonomisk uppbackning, uppmuntran, traditioner, sexistiska fördomar samt unga kvinnors svårigheter att förena karriär med familjeliv.

Eftersom pojkar i högre grad uppmuntras att tävla med andra pojkar och ta för sig mer kommer de att som vuxna män vara mer tävlingsinriktade och ha en större tendens att delta i alla möjliga tävlingar. Rent allmänt har män mer tid än kvinnor att ”nörda ner sig” på sin hobby och träna eftersom det största ansvaret för hushåll och barn vilar på kvinnor.

Allt detta har jag redogjort för så många gånger att jag tappat räkningen.

Det är tröttsamt med idioter av din sort som inte klarar av att ta in sakliga fakta som förklarar varför det är färre kvinnor som deltar i tävlingar än män. Att män överträffar kvinnor numerärt (i antal) i tävlingar kan inte tas som en intäkt för någon medfödd manlig överlägsenhet.
Citera
2019-07-16, 20:52
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Svårigheter att förena familjeliv med karriär är bland annat en faktor som forskningen kommit fram till när det gäller förklaringar till att kvinnor i mindre utsträckning startar egna företag, avancerar i sina yrken och deltar i tävlingar.

Undanflykter, det förklarar inte varför det är killar som hoppar av studierna och startar företag som blir världsdominerande medan tjejerna målar naglarna. Hur var det nu, hade tjejer "minst lika stor drivkraft" som du sa, vad är i så fall förklaringen till att de inte lyckas med detta? Familjen kan du inte skylla på eftersom dessa killar gjort det redan innan studierna ens är avslutade och innan de skaffat familj.
Citera
2019-07-16, 21:21
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Vi har ju gått in på det här tidigare stumpan, kolla på alla IT-företag som har skapats t.ex.. En regel är att de har byggts upp från ingenting av killar som har hoppat av studierna och gjort detta redan innan de skaffade en familj, medan tjejerna målade naglarna.

Facebook är väl ett företag som borde ha skapats av tjejer då det handlar om en sociala interaktioner som tjejer ofta påstås vara bättre på. Verkligheten är dock att det återigen är ett exempel på ett företag som skapats av killar innan de ens hade skaffat en familj.

Nej fortsätt att måla naglarna ni, och använda de tjänsterna som killar har skapat åt er.

Som jag påpekat tidigare är dessa ynglingar hemma hos sina föräldrar och har självuppoffrande mammor som ställer upp med marktjänsten för att deras pojkar ska slippa slösa sin värdefulla drivkraft på jobbiga hemsysslor som att tvätta sina skitiga kalsonger, städa sitt pojkrum och bre sina egna mackor.

Hur många framstående IT-företag har skapats av killar som hoppat av studierna? Det kan inte vara så många fler än antalet fingrar. Jag kommer bara på tre just nu i skrivande stund: grundarna av Apple, Microsoft respektive Facebook. Av totalt fyra miljarder manliga invånare på denna planet. De är extrema outliers och saknar därför relevans för den här diskussionen. De är inte representativa för gruppen män när det gäller drivkraft.

De kvinnor som startade dessa framgångsrika företag kanske målar sina naglar, men de sitter inte overksamma på sina rumpor:

https://skillcrush.com/2016/02/10/27-tech-companies-started-by-women/
https://www.businessnewsdaily.com/2156-women-owned-businesses.html

I Sverige: https://digital.di.se/artikel/har-ar-de-viktigaste-kvinnliga-grundarna-2017

Du ser att inte alla IT-bolag skapas av killar.
Senast redigerad av lupac 2019-07-16 kl. 21:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in