2019-05-25, 07:00
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeBronThurman
Det finns sannerligen många som sörjer Kim, och när tråden nu vaknade upp igen så hoppades jag på något nytt och inspirerande mitt i allt galenskap och elände!
Istället dyker en rödcertifierad torsk och Madsenvurmare upp och vill diskutera halvsekelgamla ubåtshistorier.
Peder Madsen är en kackerlacka som inte förtjänar ett uns av uppmärksamhet. Det finns inget lämpligt straff för honom i en demokrati med ett modernt rättsväsende.
Oerhört tragiskt att Kim Walls minnesplats dessutom har skändats. Delar av mänskligheten upphör aldrig att förvåna en riktigt!

Vad menas med "rödcertifierad torsk"? Jag är en tant, förstår du, så jag känner inte till ungdomens invektiv så bra!

Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Det är inget fel på att försvara en GM. Men väldigt fel försvar att lägga skulden på det arma offret. Och det är det konflikterna handlat om. Bl.a din historia om alpsjön och att KiM borde ha känt till den storyn annars är hon en usel journalist och förtjänar att mördas eftersom hon är så slarvig och ansvarslös. (Underförstått, mellan dina rader.)
Det är väl inget att dra upp nu iallafall. Sedan har jag aldrig påstått att du ljugit.
Bara ifrågasatt vissa av dina historier.

PS. Det var bara ett filmtips till dig.
Och så ska vi låta KiM vila i frid. Let bygones be.....även om jag förstår att du bara ville berätta att du funnit källan nu efter 19 månader.

Men det är ju du med flera som försöker dra igång bråken igen. Och jag har aldrig någonsin påstått att K borde ha känt till historien om alpsjön. Man behöver dessutom inte känna till att en sådan olycka har inträffat, för att inse att en sådan olycka skulle kunna inträffa. Om det bara finns en person ombord på ubåten som kan hantera den. Och ingen följebåt. Det är väldigt sårbart.

Jag såg förresten att mannen i Mjölby, som alltså har köpt och rustat upp olycksubåten, har installerat ett nödsystem med en röd knapp. Man behöver bara trycka på den knappen, så fylls tankarna automatiskt med luft och ubåten flyter upp. Detta är alltså det enda som hans passagerare behöver känna till, om han skulle tuppa av. Men nu kommer jag inte att skriva ett ord mer om det här.

Ja, jag ville faktiskt bara lägga ut den här faktabiten här, när jag - plötsligt och oväntat - såg den i en svensk dagstidning häromdagen. Jag är sådan att jag retar mig när jag inte kan belägga fakta nämligen, och jag tänkte att det kanske var någon annan också som hade funderat över den där ubåtsolyckan som inte gick att googla fram. Men nu när man har både ubåtstypens och sjöns namn så går det:

https://de.wikipedia.org/wiki/Tigerhai_(U-Boot)

Breite Bekanntheit erlangte der „Tigerhai“ jedoch erst mit einer Tragödie. Im Lago Maggiore vor Locarno (Schweiz) sollte am 16. Januar 1965 eine halbstündige Tauchvorführung stattfinden. Der italienische Ingenieur Eduardo De Pauli und der Schweizer Kameramann Franco Vigano verschwanden mit dem „Tigerhai“ im See. Das Boot tauchte nicht mehr auf. Bootsführer De Pauli starb an einem Herzinfarkt. Vigano lebte noch etwa drei bis vier Stunden, dann war der Sauerstoff verbraucht. Erst sechs Monate später wurde der „Tigerhai“ mit den Leichen gefunden. Schweizer Polizeiermittler bestätigten, dass die Ursache des Unglücks eine Kette menschlichen Versagens war: De Pauli trimmte das Boot nicht korrekt, was den „Tigerhai“ kopflastig machte. Zudem waren die Sauerstoffflaschen nicht geöffnet, die Patronen zur CO2-Filterung waren nicht angeschlossen und die Notfall-Ausrüstung nicht an Bord.

EDIT: glömde att du inte läser tyska:

"Tigerhajen" blev bekant för en bredare allmänhet först i och med en tragedi. I Lago Maggiore vid Locarno (Schweiz), skulle den 16 januari 1965 ett halvtimmeslångt dyk ske. Den italienske ingenjören Eduardo De Pauli och den schweiziske kameramannen Franco Vigana försvann ner i sjön med "Tigerhajen". Båten dök inte mera upp. Båtföraren De Pauli hade dött i en hjärtinfarkt. Vigano levde ytterligare tre-fyra timmar, sedan var syret förbrukat. Först sex månader senare hittades "Tigerhajen" med liken. Schweiziska polisutredare slog fast, att olycksorsaken var en kedja av mänskliga misstag: De Pauli hade inte trimmat båten korrekt, vilket gjorde "Tigerhajen" framtung. Dessutom var syreflaskorna inte öppnade, patronerna till CO2-filtreringen var inte ikopplade och nödutrustning saknades ombord."

Här finns paralleller till Madsen och hans farkoster... Fruktansvärd historia. Man vill inte ens tänka på vad den stackars TV-journalisten fick genomlida sina sista timmar i livet...

Filmen låter intressant, tack! Den är på laddning!
Senast redigerad av Merwinna 2019-05-25 kl. 07:17.
Citera
2019-05-25, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Vad menas med "rödcertifierad torsk"? Jag är en tant, förstår du, så jag känner inte till ungdomens invektiv så bra!

Men det är ju du med flera som försöker dra igång bråken igen. Och jag har aldrig någonsin påstått att K borde ha känt till historien om alpsjön. Man behöver dessutom inte känna till att en sådan olycka har inträffat, för att inse att en sådan olycka skulle kunna inträffa. Om det bara finns en person ombord på ubåten som kan hantera den. Och ingen följebåt. Det är väldigt sårbart.

Jag såg förresten att mannen i Mjölby, som alltså har köpt och rustat upp olycksubåten, har installerat ett nödsystem med en röd knapp. Man behöver bara trycka på den knappen, så fylls tankarna automatiskt med luft och ubåten flyter upp. Detta är alltså det enda som hans passagerare behöver känna till, om han skulle tuppa av. Men nu kommer jag inte att skriva ett ord mer om det här.

Ja, jag ville faktiskt bara lägga ut den här faktabiten här, när jag - plötsligt och oväntat - såg den i en svensk dagstidning häromdagen. Jag är sådan att jag retar mig när jag inte kan belägga fakta nämligen, och jag tänkte att det kanske var någon annan också som hade funderat över den där ubåtsolyckan som inte gick att googla fram. Men nu när man har både ubåtstypens och sjöns namn så går det:

https://de.wikipedia.org/wiki/Tigerhai_(U-Boot)

Breite Bekanntheit erlangte der „Tigerhai“ jedoch erst mit einer Tragödie. Im Lago Maggiore vor Locarno (Schweiz) sollte am 16. Januar 1965 eine halbstündige Tauchvorführung stattfinden. Der italienische Ingenieur Eduardo De Pauli und der Schweizer Kameramann Franco Vigano verschwanden mit dem „Tigerhai“ im See. Das Boot tauchte nicht mehr auf. Bootsführer De Pauli starb an einem Herzinfarkt. Vigano lebte noch etwa drei bis vier Stunden, dann war der Sauerstoff verbraucht. Erst sechs Monate später wurde der „Tigerhai“ mit den Leichen gefunden. Schweizer Polizeiermittler bestätigten, dass die Ursache des Unglücks eine Kette menschlichen Versagens war: De Pauli trimmte das Boot nicht korrekt, was den „Tigerhai“ kopflastig machte. Zudem waren die Sauerstoffflaschen nicht geöffnet, die Patronen zur CO2-Filterung waren nicht angeschlossen und die Notfall-Ausrüstung nicht an Bord.

EDIT: glömde att du inte läser tyska:

"Tigerhajen" blev bekant för en bredare allmänhet först i och med en tragedi. I Lago Maggiore vid Locarno (Schweiz), skulle den 16 januari 1965 ett halvtimmeslångt dyk ske. Den italienske ingenjören Eduardo De Pauli och den schweiziske kameramannen Franco Vigana försvann ner i sjön med "Tigerhajen". Båten dök inte mera upp. Båtföraren De Pauli hade dött i en hjärtinfarkt. Vigano levde ytterligare tre-fyra timmar, sedan var syret förbrukat. Först sex månader senare hittades "Tigerhajen" med liken. Schweiziska polisutredare slog fast, att olycksorsaken var en kedja av mänskliga misstag: De Pauli hade inte trimmat båten korrekt, vilket gjorde "Tigerhajen" framtung. Dessutom var syreflaskorna inte öppnade, patronerna till CO2-filtreringen var inte ikopplade och nödutrustning saknades ombord."

Här finns paralleller till Madsen och hans farkoster... Fruktansvärd historia. Man vill inte ens tänka på vad den stackars TV-journalisten fick genomlida sina sista timmar i livet...

Filmen låter intressant, tack! Den är på laddning!

Tack för info på svenska. Väldigt tragisk historia om alpsjön.
Ha en trevlig filmsommar. (Och försök att fokusera på lite annat än klaustrofobiska undervattensfarkoster.)
Citera
2019-07-01, 15:44
Medlem
Kim Wall har fått en ny ros uppkallad efter sig.
https://www.expressen.se/kvallsposten/kim-wall-far-en-egen-ros-den-ar-fargstark/
www.ystadsallehanda.se/.../ros-far-kim-walls-namn-saljs-bara-i-trelleborg-och-ystad/

Det tycker jag var en väldigt vacker och värdig hyllning till KiM.
(Mer respektfullt än att göra reklam för Skånetrafiken även om jag förstår att Skånetrafiken nog bara tänkt med känslorna när de namngivit ett Pågatåg efter KiM.)

Det bästa med rosen är att en del av intäkterna går till KiMs minnesfond.
Dessutom är det en mycket vacker ros som bär hennes namn.
En korsning där den ena föräldern är en Austinros. Så då doftar den också
Och jodå, man kan odla rosor i krukor på balkongen. Rosen blommar om och om, hela sommaren lång.
Här nere i södra delen tills första frosten.
Citera
2019-07-01, 16:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Kim Wall har fått en ny ros uppkallad efter sig.
https://www.expressen.se/kvallsposten/kim-wall-far-en-egen-ros-den-ar-fargstark/
www.ystadsallehanda.se/.../ros-far-kim-walls-namn-saljs-bara-i-trelleborg-och-ystad/

Det tycker jag var en väldigt vacker och värdig hyllning till KiM.
(Mer respektfullt än att göra reklam för Skånetrafiken även om jag förstår att Skånetrafiken nog bara tänkt med känslorna när de namngivit ett Pågatåg efter KiM.)

Det bästa med rosen är att en del av intäkterna går till KiMs minnesfond.
Dessutom är det en mycket vacker ros som bär hennes namn.
En korsning där den ena föräldern är en Austinros. Så då doftar den också
Och jodå, man kan odla rosor i krukor på balkongen. Rosen blommar om och om, hela sommaren lång.
Här nere i södra delen tills första frosten.
Oj! Det var ett fint initiativ - tack för info. Rosen var verkligen fin:
Bildtext: "Rosen som kommer att döpas efter Kim Wall."
https://www.medievarlden.se/app/uploads/2019/07/Ros-kim-wall.jpg
Citera
2019-07-01, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Oj! Det var ett fint initiativ - tack för info. Rosen var verkligen fin:
Bildtext: "Rosen som kommer att döpas efter Kim Wall."
https://www.medievarlden.se/app/uploads/2019/07/Ros-kim-wall.jpg

Ja visst är rosen lik KiM. Vacker, vild och färgstarkt rödhårig (cerise).
Jag läste (länken död) att inledningsvis kommer rosen att säljas i endast 200 ex och bara i Trelleborg och Ystad.
Men det var rätt mycket pengar som skulle gå till minnesfonden.
Jag får väl ta tåget Kim Wall då och hasta till Ystad eller Trelleborg för att köpa rosen Kim Wall.
Har plats för tre.
Annars får man vänta tills nästa sommar. Då finns den nog i handeln över hela landet.
Eller skicka efter med danska rosenposten.
Det jag inte blev klok på var om det bara var inledningsvis som avkastning skulle gå till minnesfonden.
Eller om det var alltid. (?)

EDIT: Tack för din bild. Rosorna ser nästan ut som Pioner. Så vackra!
Senast redigerad av ottoplommon 2019-07-01 kl. 16:29.
Citera
2019-07-01, 16:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja visst är rosen lik KiM. Vacker, vild och färgstarkt rödhårig (cerise).
Jag läste (länken död) att inledningsvis kommer rosen att säljas i endast 200 ex och bara i Trelleborg och Ystad.
Men det var rätt mycket pengar som skulle gå till minnesfonden.
Jag får väl ta tåget Kim Wall då och hasta till Ystad eller Trelleborg för att köpa rosen Kim Wall.
Har plats för tre.
Annars får man vänta tills nästa sommar. Då finns den nog i handeln över hela landet.
Eller skicka efter med danska rosenposten.
Det jag inte blev klok på var om det bara var inledningsvis som avkastning skulle gå till minnesfonden.
Eller om det var alltid. (?)

EDIT: Tack för din bild. Rosorna ser nästan ut som Pioner. Så vackra!
Som en pion, ska visst dofta mkt också. Det var så passande - lever vidare, lika färgstark. Superfint minne, fick mig att tänka på det japanska körsbärsträdet som planterades för Lisa i Blomberg.
Citera
2019-07-01, 17:10
Medlem
Citat:
Som en pion, ska visst dofta mkt också. Det var så passande - lever vidare, lika färgstark. Superfint minne, fick mig att tänka på det japanska körsbärsträdet som planterades för Lisa i Blomberg.

Starkt väldoftande tom.
Ja sådana hyllningar är fina. En hyllning till livet.

"Rosor står för något vackert och beständigt. Kims ros är färgstark, precis som Kim var. Att se Kim-rosen växa och förhoppningsvis finnas i trädgårdar över hela världen, är en hyllning till livet”, kommenterar Kim Walls familj i pressmeddelandet.
Citera
2019-07-16, 15:05
Medlem
Grandiosos avatar
Ännu ett riktigt sjukt lustmord där borta i Danmark och gärningsmannen kan ha inspirerats
av Peter Madsen och den andre ökände mördaren Peter Lundin.

Citat:
28-årige tvåbarnspappan Rasmus Kragh togs på bar gärning i sitt garage när han var i full färd med att stycka en 40-årig kvinna som han tidigare mördat.

Under rättegången har åklagaren dragit paralleller till ubåtsmördaren Peter Madsen.
– Det finns flera likheter med det mordet, sa åklagaren Mette Bendix under rättegången.
Rasmus Kragh har nu dömts till 13 års fängelse.

En morgon i november skickades polisen till en bakgård i de centrala delarna av den danska staden Hadsund. När polisen kom fram möttes de av en makaber syn. I ett garage på gården var 28-årige tvåbarnspappan Rasmus Kragh i färd med att stycka en 40-årig kvinna som han tidigare under natten knivmördat.

Polismännen som kom in i garaget beskrev det som ett mindre slakthus. De kunde se tre blodindränkta sågar och flera knivar. Kvarlevorna efter den 40-åriga kvinnan låg inlindad i plast.

Obduktionen av kroppen har visat att Rasmus Kragh mördade den 40-åriga kvinnan med 10 knivhugg i halsen och ansiktet. Fyra av dem var så djupa av hon hade avlidit av bara ett av dem.

Enligt Ekstrabladet, som befann sig i rättssalen verkade Rasmus Kragh, som hade långt mörkt hår uppsatt i en knut och helskägg, inte allt för ångerfull.

”Han verkade inte alltför tyngd av sin gärning, han verkade mer intresserad av att berätta för rätten och omvärlden om hur dåligt han själv mår nu när han ska stanna i fängelse under de kommande åren”, skrev Ekstrabladets reporter Torben Rask.
https://www.expressen.se/kvallsposten/rasmus-kragh-28-togs-pa-bar-garning-nar-han-styckade-kvinna/

13 ynka år utdömt för ett sånt här ondskefullt illdåd, där det uppenbart har mördats för
mördandets egen skull, det är ju för fan sjukt det också.
Det borde ha varit livstid precis som i fallet med Madsen.
Den här tvåbarnspappan hade till och med frågat en kamrat om han ville delta i det hela:
Citat:
och för polisen har han berättat att Rasmus Kragh då hade visat honom en kökskniv och frågat om han ville vara med och ha sex med kvinnan och sedan döda henne.
Citera
2019-07-16, 16:32
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Ännu ett riktigt sjukt lustmord där borta i Danmark och gärningsmannen kan ha inspirerats

https://www.expressen.se/kvallsposten/rasmus-kragh-28-togs-pa-bar-garning-nar-han-styckade-kvinna/

13 ynka år utdömt för ett sånt här ondskefullt illdåd, där det uppenbart har mördats för
Den här tvåbarnspappan hade till och med frågat en kamrat om han ville delta i det hela:

Ja du, troligen en copycat.

sitat:

Hos den tiltalte fandt man blandt andet tegninger af henrettelser og med seksuelle motiver. Desuden fandt man på den tiltaltes mobiltelefon et billede, hvor hans ansigt var farvet sort-hvidt, på samme måde som den drabsdømte Peter Lundin har ladet sig afbilde. sitat slut

https://www.minbyviborg.dk/2019/07/04/13-aars-faengsel-til-28-aarig-for-drab-og-partering/
Citera
2019-07-16, 17:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso

Vilket psyko. Han var visst väldigt fascinerad av Lundin. De fann Lundins bok, självbiografin - och foton i mobilen där han med långt utslaget hår målat sig svart och vit i ansiktet och härmat Lundin.
Med en stor kniv i handen.
Det luktar onekligen copy cat. Undrar om Madsen i sin tur även inspirerats av Lundin (förutom troligen Amagermannen som seriebrottsling)?
Han kanske uppskattade att Lundin mördade sin mamma - typ hjärntvättad av sin misogyna far som tyckte kvinnor kunde skjutas och som ständigt pratade skit om hans mor.
Random kvinna, perversiteter, knivhugg och styckning. Ja, ÅK har nog alldeles rätt i att det även finns Madsen i det hela.
Kanske ubåtsmordet triggade igång hans perversa läggning med flertal knivhugg och styckning?

Karaktärsbeskrivningen från den han har barnen med kunde lika gärna ha handlat om Madsen. Förvisso lite temperament, lite drag åt det makabra men inte så värst våldsam av sig..
Citat:
Hun tegnede et billede af en mand, der nok havde temperament og kunne lide at tegne til tider makabre ting, men som ikke var mere voldelig i forholdet, end hun var.
https://ekstrabladet.dk/112/tiltaltes-faetter-han-kunne-godt-taenke-sig-at-proeve-at-stikke-en-kniv-i-en/7686458
Han lär väl vara psykopat den här också - helt lugn och normal men nerkletad i blod så frågar han sin dåvarande flickvän om hon kunde hjälpa till och stycka. Han behövde mörda för att dölja en våldtäkt.
Madsen lärväl ha sett ut nåt liknande nere i i ubåten med spår av blod kvar i ansiktet.
Citat:
Senast redigerad av develi 2019-07-16 kl. 17:04.
Citera
2019-07-16, 17:14
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Ja du, troligen en copycat.

sitat:

Hos den tiltalte fandt man blandt andet tegninger af henrettelser og med seksuelle motiver. Desuden fandt man på den tiltaltes mobiltelefon et billede, hvor hans ansigt var farvet sort-hvidt, på samme måde som den drabsdømte Peter Lundin har ladet sig afbilde. sitat slut

https://www.minbyviborg.dk/2019/07/04/13-aars-faengsel-til-28-aarig-for-drab-og-partering/
HEJ! Undrar om det är lite piquerism angående den här också.. dvs som kom fram som misstänkt perversitet kring Madsen då det begav sig pga av hans sjuka hugg i underlivet.
Citat:
Da den usædvanlige retssag begyndte i sidste uge, forklarede den 28-årige, at han gennem længere tid har været stærkt fascineret af knive. Blandt andet kom det frem, at han havde skarptslebne knive hængende på væggen over hovedgærdet til sin seng.

Og at han i mindst et enkelt tilfælde havde lagt en af knivene mod halsen af sin kæreste, mens de havde sex."

"Og at han i flere tilfælde havde udtrykt ønske om at 'skære i nogen bare for at mærke, hvordan det føles' og flere andre udsagn i samme uhyggelige kategori."
https://www.bt.dk/krimi/28-aarig-13-aar-i-faengsel-for-makabert-drab
Citat:
Ved politiets ransagning af Rasmus Kraghs bolig fandt politiet tegninger af en halshugget person og nogle tegninger med seksuelt motiv.
http://fightthepowerwithfreespeech.blogspot.com/2019/07/kvindedrabet-i-hadsund-var-den-sigtede.html
Senast redigerad av develi 2019-07-16 kl. 17:24.
Citera
2019-07-16, 18:16
Medlem
kugutts avatar
Citat:
HEJ! Undrar om det är lite piquerism angående den här också.. dvs som kom fram som misstänkt perversitet kring Madsen då det begav sig pga av hans sjuka hugg i underlivet.

Jo hej! Ja, ville sticka och skära precis som Madsen, sen måste offeret tydligen parteras också.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in