Citat:
Det finns sannerligen många som sörjer Kim, och när tråden nu vaknade upp igen så hoppades jag på något nytt och inspirerande mitt i allt galenskap och elände!
Istället dyker en rödcertifierad torsk och Madsenvurmare upp och vill diskutera halvsekelgamla ubåtshistorier.
Peder Madsen är en kackerlacka som inte förtjänar ett uns av uppmärksamhet. Det finns inget lämpligt straff för honom i en demokrati med ett modernt rättsväsende.
Oerhört tragiskt att Kim Walls minnesplats dessutom har skändats. Delar av mänskligheten upphör aldrig att förvåna en riktigt!
Istället dyker en rödcertifierad torsk och Madsenvurmare upp och vill diskutera halvsekelgamla ubåtshistorier.
Peder Madsen är en kackerlacka som inte förtjänar ett uns av uppmärksamhet. Det finns inget lämpligt straff för honom i en demokrati med ett modernt rättsväsende.
Oerhört tragiskt att Kim Walls minnesplats dessutom har skändats. Delar av mänskligheten upphör aldrig att förvåna en riktigt!
Vad menas med "rödcertifierad torsk"? Jag är en tant, förstår du, så jag känner inte till ungdomens invektiv så bra!

Citat:
Det är inget fel på att försvara en GM. Men väldigt fel försvar att lägga skulden på det arma offret. Och det är det konflikterna handlat om. Bl.a din historia om alpsjön och att KiM borde ha känt till den storyn annars är hon en usel journalist och förtjänar att mördas eftersom hon är så slarvig och ansvarslös. (Underförstått, mellan dina rader.)
Det är väl inget att dra upp nu iallafall. Sedan har jag aldrig påstått att du ljugit.
Bara ifrågasatt vissa av dina historier.
PS. Det var bara ett filmtips till dig.
Och så ska vi låta KiM vila i frid. Let bygones be.....även om jag förstår att du bara ville berätta att du funnit källan nu efter 19 månader.
Det är väl inget att dra upp nu iallafall. Sedan har jag aldrig påstått att du ljugit.
Bara ifrågasatt vissa av dina historier.
PS. Det var bara ett filmtips till dig.
Och så ska vi låta KiM vila i frid. Let bygones be.....även om jag förstår att du bara ville berätta att du funnit källan nu efter 19 månader.
Men det är ju du med flera som försöker dra igång bråken igen. Och jag har aldrig någonsin påstått att K borde ha känt till historien om alpsjön. Man behöver dessutom inte känna till att en sådan olycka har inträffat, för att inse att en sådan olycka skulle kunna inträffa. Om det bara finns en person ombord på ubåten som kan hantera den. Och ingen följebåt. Det är väldigt sårbart.
Jag såg förresten att mannen i Mjölby, som alltså har köpt och rustat upp olycksubåten, har installerat ett nödsystem med en röd knapp. Man behöver bara trycka på den knappen, så fylls tankarna automatiskt med luft och ubåten flyter upp. Detta är alltså det enda som hans passagerare behöver känna till, om han skulle tuppa av. Men nu kommer jag inte att skriva ett ord mer om det här.
Ja, jag ville faktiskt bara lägga ut den här faktabiten här, när jag - plötsligt och oväntat - såg den i en svensk dagstidning häromdagen. Jag är sådan att jag retar mig när jag inte kan belägga fakta nämligen, och jag tänkte att det kanske var någon annan också som hade funderat över den där ubåtsolyckan som inte gick att googla fram. Men nu när man har både ubåtstypens och sjöns namn så går det:
https://de.wikipedia.org/wiki/Tigerhai_(U-Boot)
Breite Bekanntheit erlangte der „Tigerhai“ jedoch erst mit einer Tragödie. Im Lago Maggiore vor Locarno (Schweiz) sollte am 16. Januar 1965 eine halbstündige Tauchvorführung stattfinden. Der italienische Ingenieur Eduardo De Pauli und der Schweizer Kameramann Franco Vigano verschwanden mit dem „Tigerhai“ im See. Das Boot tauchte nicht mehr auf. Bootsführer De Pauli starb an einem Herzinfarkt. Vigano lebte noch etwa drei bis vier Stunden, dann war der Sauerstoff verbraucht. Erst sechs Monate später wurde der „Tigerhai“ mit den Leichen gefunden. Schweizer Polizeiermittler bestätigten, dass die Ursache des Unglücks eine Kette menschlichen Versagens war: De Pauli trimmte das Boot nicht korrekt, was den „Tigerhai“ kopflastig machte. Zudem waren die Sauerstoffflaschen nicht geöffnet, die Patronen zur CO2-Filterung waren nicht angeschlossen und die Notfall-Ausrüstung nicht an Bord.
EDIT: glömde att du inte läser tyska:
"Tigerhajen" blev bekant för en bredare allmänhet först i och med en tragedi. I Lago Maggiore vid Locarno (Schweiz), skulle den 16 januari 1965 ett halvtimmeslångt dyk ske. Den italienske ingenjören Eduardo De Pauli och den schweiziske kameramannen Franco Vigana försvann ner i sjön med "Tigerhajen". Båten dök inte mera upp. Båtföraren De Pauli hade dött i en hjärtinfarkt. Vigano levde ytterligare tre-fyra timmar, sedan var syret förbrukat. Först sex månader senare hittades "Tigerhajen" med liken. Schweiziska polisutredare slog fast, att olycksorsaken var en kedja av mänskliga misstag: De Pauli hade inte trimmat båten korrekt, vilket gjorde "Tigerhajen" framtung. Dessutom var syreflaskorna inte öppnade, patronerna till CO2-filtreringen var inte ikopplade och nödutrustning saknades ombord."
Här finns paralleller till Madsen och hans farkoster... Fruktansvärd historia. Man vill inte ens tänka på vad den stackars TV-journalisten fick genomlida sina sista timmar i livet...
Filmen låter intressant, tack! Den är på laddning!
Senast redigerad av Merwinna 2019-05-25 kl. 07:17.
Senast redigerad av Merwinna 2019-05-25 kl. 07:17.
Supermysko brott , lite lungt nu, men tror det blir en spennande höst. Ja, om du orkar norskan då.