2019-04-25, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Kim Walls minnesplats förstörd – stenar stulna

https://www.expressen.se/kvallsposten/kim-walls-minnesplats-forstord-stenar-stulna/

Så himla onödigt.
Citera
2019-04-26, 12:24
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Så himla onödigt.
Problemet nu är att minnesplatsen är lätt att hitta då den är taggad på Google Earth. Så varenda en som har något emot henne kan gå dit och vandalisera. Eller om man vill ha ett minne så är det bara att plocka det. Trist.
Citera
2019-05-10, 04:34
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.ilikeradio.se/podcasts/hasse-aro/15927/

Ny pod med Hasse Aro: "Styckad i en ubåt". Aro intervjuar en dansk advokat vid namn Nikolaj Linneballe, som följde fallet för vissa svenska media. Egentligen inget nytt, om man har följt den här tråden, men kanske intressant som repetition för någon.

Linneballe säger dock en sak som jag sa hela tiden: att det var mycket märkligt att Betina lät Madsen prata på så mycket redan under häktningsförhörhandlingarna. För grundregeln för en advokat är, att råda klienten att säga så lite som möjligt och ljuga så lite som möjligt. Samt att klienten ska berätta för advokaten först vad han har att säga, så att advokaten och klienten tillsammans kan gå igenom vad klienten ska säga och hur han ska formulera sig. Jag tror att Betina var för "svag" i förhållande till Madsen. Madsen borde ha haft en manlig, no-nonsense, hårdför och erfaren brottsmålsadvokat, som hade kunnat hålla honom i strama tyglar...

En annan sak: TV-serien finns annonserad på IMDb nu, men jag vet inte om det betyder så mycket - det kan ju bara ha varit någon som skrev in det då när tidningarna skrev, i höstas var det väl, om att en TV-serie var under planering. Jag har inte IMDb pro, så jag kan inte gå in och se om det står fler detaljer.

https://www.imdb.com/title/tt9112152/?ref_=adv_li_tt

"THE INVESTIGATION

Copenhagen Police's Homicide unit, headed by Jens Møller, tries to solve the murder of Swedish journalist Kim Wall."

En tredje grej: är det någon som vet varför vissa sidor av den här tråden är spärrade på Google? Konstigt ju!
Senast redigerad av Merwinna 2019-05-10 kl. 05:13.
Citera
2019-05-11, 12:36
Avstängd
CalzoneItalias avatar
[quote=Merwinna|67534384]https://www.ilikeradio.se/podcasts/hasse-aro/15927/

Ny pod med Hasse Aro: "Styckad i en ubåt". Aro intervjuar en dansk advokat vid namn Nikolaj Linneballe

Vilket roligt namn
Citera
2019-05-23, 23:41
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
1/ Har varit uppe i tråden ...(-tycker du det var av en trovärdig källa????)
Jag kommer ihåg det och jag har googlat som en galning. Finns inte.
En ubåtsolycka i Egypten (av alla ställen) i en sjö hittade jag däremot.
Men absolut INGET MORD. Och ingen journalist. Din trovärdiga källa påstod förövrigt inte ens mord.

Så att en journalist mördats på en privat ubåt en gång tidigare är 100 % falskt.

2/ Det är ju alltid lätt att vara EFTERKLOK MED FACIT I HAND. Vad hade du tyckt om PM för exakt ett år sedan?

3/ Jag ställde en uppriktig fråga faktiskt. Men strunt i det.

4/ Ja, din trovärdiga källa vill ju ha det till allt negativt om mordoffret. Och du (kanske helt omedvetet) hjälper till.

5/ Det är bara att läsa intervjuer med fd arbetskamrater. De som träffade PM varje dag under många år. Det kvinnliga vittnet som själv led av dödsfascination kanske anade något. Och kvinnor liknande henne själv som PM haft någon slags relation med tex det hemliga vittnet osv. Men det vet vi inte.
Men Googla örlogskaptenen Steen Lorck ,Jens Falkenberg,mfl som känner PM väl.

EDIT: Det var en bil som kört ner i en alpsjö i Shcweiz och inte en ubåt.
Här kommer Flash Back texten av skribenten som du agerar nyttig idiot för.
Så kan du friska upp minnet och googla lite.

"Jag läste förresten om ett fall i Schweiz där just en professor och en journalist dykt tillsammans i en ubåt i en alpsjö. Ubåten hittades på bottnen sex månader senare. Obduktionen kunde efter så lång tid fortfarande visa, att professorn dött av en hjärtattack och journalisten några timmar senare dött en plågsam kvävningsdöd, ..."

Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Kanske ska vi försöka lägga ner denna "femstjärniga" diskussionen, tror inte den intresserar så många andra. Jag försöker att neutralisera, kanske lyckas?

1. Ja, har gått på uppgifter från Merwinna, medges. Jag har lite svårt att ta in att det var en påhittad olycka. Du har galet googlat, kanske M kan ge en länk till dig, har du frågat? Det handlade då inte om mord, utan en riktig olycka, tror professorn fick en hjärtattack eller så, och jag skrev inte "mördad", utan "dog", uppskatta skillnaden!

Citat:
På tal om det osannolika mordet på KiM svarade du så här "Och visst, det var/är en osannolik händelse, det har hänt en gång tidigare att en journalist fått sätta livet till i en privat ubåt."
Så då tolkade jag det som du menade att det hänt en gång tidigare. Ber om ursäkt för att jag missförstod. Men du borde kanske varit mer källkritisk och bett om länk själv. Innan du sprider vidare något som lätt kan missförstås. För övrigt tror jag att vi pratar förbi varandra.

Hej, om ni två Ottoplommon och Whyback fortfarande läser här! Ubåten som professorn och journalisten dog i, befinner sig märkligt nog i Mjölby nu, och det står om den i Corren idag:

https://www.corren.se/nyheter/mjolby/han-dyker-med-olycksdrabbade-u-baten-om6117700.aspx

U-båten bär på en oerhört mörk historia. 1965, bara ett par år efter att de sju exemplaren tillverkades, tog en av ägarna i företaget bakom farkosten med en tysk tv-journalist ner under vatten i Lago Maggiore i Italien. Då händer det som inte får hända – föraren får en hjärtinfarkt och u-båten sjunker till botten. Journalisten blir sittandes och kan inte ta sig ut. Efter ett antal timmar tar syret slut. Först sex månader senare lyckas man bärga u-båten på 31 meters djup.

Så JO det hände i verkligheten, det var inget jag hittade på (varför skulle jag ha gjort det?), dock i en alpsjö i Italien - inte Schweiz - och jag hade uppgiften från "tysken" på det tyska forumet. Han ("tysken") dissar för övrigt konstruktionen utan en ventil som kan släppa in vatten, så man kan göra en fri uppstigning. Läs längst ner här om ni är intresserade:

http://www.psubs.org/mlist/archive/0403/msg00297.html

Jag undrar för övrigt om Tobias Fredriksson, som har köpt och rustat upp Tigerhajen, och den kvinnliga journalisten tänkte på Peter Madsen och Kim Wall när de gjorde intervjun - det måste de nog ha gjort?

Finns det inget som avskräcker?

– Nej, absolut inte. Visst, det kan gå åt helvete, men jag är lugn. Ska du med ner?

Senast redigerad av Merwinna 2019-05-24 kl. 00:32.
Citera
2019-05-24, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Hej, om ni två Ottoplommon och Whyback fortfarande läser här! Ubåten som professorn och journalisten dog i, befinner sig märkligt nog i Mjölby nu, och det står om den i Corren idag:

https://www.corren.se/nyheter/mjolby/han-dyker-med-olycksdrabbade-u-baten-om6117700.aspx

U-båten bär på en oerhört mörk historia. 1965, bara ett par år efter att de sju exemplaren tillverkades, tog en av ägarna i företaget bakom farkosten med en tysk tv-journalist ner under vatten i Lago Maggiore i Italien. Då händer det som inte får hända – föraren får en hjärtinfarkt och u-båten sjunker till botten. Journalisten blir sittandes och kan inte ta sig ut. Efter ett antal timmar tar syret slut. Först sex månader senare lyckas man bärga u-båten på 31 meters djup.

Så JO det hände i verkligheten, det var inget jag hittade på (varför skulle jag ha gjort det?), dock i en alpsjö i Italien - inte Schweiz - och jag hade uppgiften från "tysken" på det tyska forumet. Han ("tysken") dissar för övrigt konstruktionen utan en ventil som kan släppa in vatten, så man kan göra en fri uppstigning. Läs längst ner här om ni är intresserade:

http://www.psubs.org/mlist/archive/0403/msg00297.html

Jag undrar för övrigt om Tobias Fredriksson, som har köpt och rustat upp Tigerhajen, och den kvinnliga journalisten tänkte på Peter Madsen och Kim Wall när de gjorde intervjun - det måste de nog ha gjort?

Finns det inget som avskräcker?

– Nej, absolut inte. Visst, det kan gå åt helvete, men jag är lugn. Ska du med ner?

"Let bygones be bygones" Mervinna. Det går inte att få ös på denna tråden med mindre än att Madsen börjar erkänna tidigare mord. Vilket knappast är troligt.
Hursomhaver goglade jag på "snygga ubåtskaptener". Och jag fann en klaustrofobisk triller som utspelas i en ubåt på havets botten med snygge Jude Law som ubåtskapten, enkom för dig.
trailer Black Sea. https://www.youtube.com/watch?v=B3eBpt6bRX0
Så sluta nu och tänk på lille fjanten Madsen och trevlig sommar på dig.
Senast redigerad av ottoplommon 2019-05-24 kl. 21:10.
Citera
2019-05-24, 21:29
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
"Let bygones be bygones" Mervinna. Det går inte att få ös på denna tråden med mindre än att Madsen börjar erkänna tidigare mord. Vilket knappast är troligt.
Hursomhaver goglade jag på "snygga ubåtskaptener". Och jag fann en klaustrofobisk triller som utspelas i en ubåt på havets botten med snygge Jude Law som ubåtskapten, enkom för dig.
trailer Black Sea. https://www.youtube.com/watch?v=B3eBpt6bRX0
Så sluta nu och tänk på lille fjanten Madsen och trevlig sommar på dig.

Nu läser du mig fel. Jag har verkligen ingen lust att väcka upp den här tråden - det var alldeles för mycket konflikter och bråk och irrationella starka känslor i den, för att man ska längta tillbaka. Jag kom bara att tänka på den där diskussionen, där du påstod att jag hade ljugit om incidenten i alpsjön, när jag av en slump råkade läsa om händelsen i Corren (av alla platser) igår. Inget konstigare än så.

Trevlig sommar på dig med!
Citera
2019-05-24, 22:28
Medlem
Citat:
Nu läser du mig fel. Jag har verkligen ingen lust att väcka upp den här tråden - det var alldeles för mycket konflikter och bråk och irrationella starka känslor i den, för att man ska längta tillbaka. Jag kom bara att tänka på den där diskussionen, där du påstod att jag hade ljugit om incidenten i alpsjön, när jag av en slump råkade läsa om händelsen i Corren (av alla platser) igår. Inget konstigare än så.

Du "Merwinna", sluta med att försöka försvara Madsen! Han har torterat en försvarslös tjej i många timmar på så sätt att hon bad honom hela tiden att han skulle döda henne för att hon inte kunde klara så mycket tortyr! Den sadisten Madsen skrev till en väninna till Kim att hon (Kim) var nöjd när hon dog!!! Det är idioter som du som inte förstod vad den sadistiska mördaren menade. Skärp dig och sluta salta i såret. Det finns många som sörjer Kim.
Senast redigerad av matematiker 2019-05-24 kl. 22:36.
Citera
2019-05-24, 22:37
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Du "Merwinna", sluta med att försöka försvara Madsen! Han har torterat en försvarslös tjej i många timmar på så sätt att hon bad honom hela tiden att han skulle döda henne för att hon inte kunde klara så mycket tortyr! Den sadisten Madsen skrev till en väninna till Kim att hon (Kim) var nöjd när hon dog!!! Det är idioter som dig som inte förstod vad den sadistiska mördaren menade. Skärp dig och sluta salta i såret. Det finns många som sörjer Kim.

...men har ni fått läs- och skrivsvårigheter allihopa? Jag försvarade inte Madsen i mitt inlägg; jag skrev om en ubåtsolycka som inträffade år 1965, som också slutade med att en journalist miste livet (inga paralleller i övrigt). Och detta gjorde jag med anledning av, att vissa skribenter här tidigare påstått att jag hittat på den olyckan, eftersom det inte fanns någon officiell källa om den på nätet. Nu dök olyckan upp i Corren igår, och då måste jag väl få citera den källan? Även om det har gått ett tag sedan vår diskussion om Tigerhaien i Lagio Maggiore, nu.
Citera
2019-05-24, 22:44
Medlem
Citat:
...men har ni fått läs- och skrivsvårigheter allihopa? Jag försvarade inte Madsen i mitt inlägg; jag skrev om en ubåtsolycka som inträffade år 1965, som också slutade med att en journalist miste livet (inga paralleller i övrigt). Och detta gjorde jag med anledning av, att vissa skribenter här tidigare påstått att jag hittat på den olyckan, eftersom det inte fanns någon officiell källa om den på nätet. Nu dök olyckan upp i Corren igår, och då måste jag väl få citera den källan? Även om det har gått ett tag sedan vår diskussion om Tigerhaien i Lagio Maggiore, nu.
Men du har hela tiden försökt att försvara honom. Det var inget svar på citerade inlägget utan det var allmänt för alla inlägg/skit som du skrivit om Kim.
Citera
2019-05-24, 23:25
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Du "Merwinna", sluta med att försöka försvara Madsen! Han har torterat en försvarslös tjej i många timmar på så sätt att hon bad honom hela tiden att han skulle döda henne för att hon inte kunde klara så mycket tortyr! Den sadisten Madsen skrev till en väninna till Kim att hon (Kim) var nöjd när hon dog!!! Det är idioter som du som inte förstod vad den sadistiska mördaren menade. Skärp dig och sluta salta i såret. Det finns många som sörjer Kim.
Det finns sannerligen många som sörjer Kim, och när tråden nu vaknade upp igen så hoppades jag på något nytt och inspirerande mitt i allt galenskap och elände!
Istället dyker en rödcertifierad torsk och Madsenvurmare upp och vill diskutera halvsekelgamla ubåtshistorier.
Peder Madsen är en kackerlacka som inte förtjänar ett uns av uppmärksamhet. Det finns inget lämpligt straff för honom i en demokrati med ett modernt rättsväsende.
Oerhört tragiskt att Kim Walls minnesplats dessutom har skändats. Delar av mänskligheten upphör aldrig att förvåna en riktigt!
Citera
2019-05-25, 03:03
Medlem
Citat:

Det är inget fel på att försvara en GM. Men väldigt fel försvar att lägga skulden på det arma offret. Och det är det konflikterna handlat om. Bl.a din historia om alpsjön och att KiM borde ha känt till den storyn annars är hon en usel journalist och förtjänar att mördas eftersom hon är så slarvig och ansvarslös. (Underförstått, mellan dina rader.)
Det är väl inget att dra upp nu iallafall. Sedan har jag aldrig påstått att du ljugit.
Bara ifrågasatt vissa av dina historier.

PS. Det var bara ett filmtips till dig.
Och så ska vi låta KiM vila i frid. Let bygones be.....även om jag förstår att du bara ville berätta att du funnit källan nu efter 19 månader.
Senast redigerad av ottoplommon 2019-05-25 kl. 03:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in