2019-07-16, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falconer8
Vad har asatron med det att göra? Om du syftar på min Avatar så har jag den för asatron är en del av vårt kulturarv som vi ska slå vakt om.
Teorin om att Oden existerar vs. teorin om att gravitation existerar. (din avatar hade jag inte ens märkt av). Är dessa två teorier (du kallar ju allt för teorier...) likvärdiga?
Citera
2019-07-16, 14:51
Medlem
falconer8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Teorin om att Oden existerar vs. teorin om att gravitation existerar. (din avatar hade jag inte ens märkt av). Är dessa två teorier (du kallar ju allt för teorier...) likvärdiga?

Att gravitationen existerar vet vi. Att Oden har existerat finns det visserligen dom som tror, men det finns inga vetenskapliga belägg för det.
Citera
2019-07-16, 14:51
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gameplayer
Så många frågor kan vetenskapen inte svara på.

Att erkänna att man inte har svar är smart.

Att hitta på svar som man egentligen inte har belägg för är korkat.

Citat:
Ursprungligen postat av Gameplayer
Orkar inte ens gå in på evolutionsteorin och hur lite bevis som finns för vad man tror gällande människans utveckling...

Oavsett hur många oklarheter det finns i människans och planeternas utveckling så finns det oavsett vilken gud du tror på ännu större luckor i hur Gud skulle ha utvecklats.
Citera
2019-07-16, 14:52
Medlem
Citat:
Det var mitt svar. Det är en tro lika god som andra när vi inte kan bevisa något.
Så att säga att Palme sköt sig själv är en lika god teori som andra, när vi ändå inte kan bevisa något?
Anser du verkligen att än vad jag hittar på om något som ej bevisats, så är det lika troligt?
Citera
2019-07-16, 14:54
Medlem
Citat:
Att gravitationen existerar vet vi. Att Oden har existerat finns det visserligen dom som tror, men det finns inga vetenskapliga belägg för det.
Så det är alltså skillnad på vissa påståenden?
Citera
2019-07-16, 14:54
Medlem
falconer8s avatar
Citat:
Så att säga att Palme sköt sig själv är en lika god teori som andra, när vi ändå inte kan bevisa något?
Anser du verkligen att än vad jag hittar på om något som ej bevisats, så är det lika troligt?

Du sa innan att du inte hade någon teori/förklaring! Varför ska då jag avkrävas en förklaring till vad jag tror på när jag redan har slagit fast det?
Citera
2019-07-16, 14:55
Medlem
falconer8s avatar
Citat:
Så det är alltså skillnad på vissa påståenden?

Det är skillnad på det vi vet och det vi kan bevisa och sådant som inte är vedertaget.
Citera
2019-07-16, 14:56
Medlem
Citat:
Du sa innan att du inte hade någon teori/förklaring! Varför ska då jag avkrävas en förklaring till vad jag tror på när jag redan har slagit fast det?
Svara på frågan istället. Är alla förklaringar lika goda?
Citera
2019-07-16, 14:57
Medlem
UncelDolans avatar
Citat:
Det var mitt svar. Det är en tro lika god som andra när vi inte kan bevisa något.

Jahapp. Jag förstår inte hur du kan tro att det besvarar frågan men visst, du får tro på det om du vill.

Du verkar i förväg gardera dig mot eventuella följdfrågor? Vad är poängen med det?

Allt är inte baserat på en tro. Man kan tro på att något är sant men det är inte likställt med att tro på Gud. Onödigt att utöva dessa ordlekarna när det inte leder någonvart.
Citera
2019-07-16, 14:58
Medlem
Citat:
Det är skillnad på det vi vet och det vi kan bevisa och sådant som inte är vedertaget.
Anser du att gravitation är bevisat? Hur har du bevisat att vi inte lever i Matrix?
Citera
2019-07-16, 15:00
Medlem
falconer8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UncelDolan
Jahapp. Jag förstår inte hur du kan tro att det besvarar frågan men visst, du får tro på det om du vill.

Du verkar i förväg gardera dig mot eventuella följdfrågor? Vad är poängen med det?

Allt är inte baserat på en tro. Man kan tro på att något är sant men det är inte likställt med att tro på Gud. Onödigt att utöva dessa ordlekarna när det inte leder någonvart.

Nej det leder inte någonvart och det sammanfattar väl hela diskussionen egentligen! En del tror på något, andra gör det inte och vissa är kanske ett mellanting. Alla har lika rätt eller fel och alla utövar sin demokratiska rättighet att säga sin mening.
Citera
2019-07-16, 15:02
Medlem
falconer8s avatar
Citat:
Anser du att gravitation är bevisat? Hur har du bevisat att vi inte lever i Matrix?

Jag kan inte bevisa att vi lever eller inte lever i Matrix. Jag skrev också om det innan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in