2019-07-16, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falconer8
Jag kan inte bevisa att vi lever eller inte lever i Matrix. Jag skrev också om det innan.
Exakt. Alltså är det, enligt dig, likvärdiga påståenden att Oden existerar och att gravitation existerar.
Citera
2019-07-16, 15:03
Medlem
falconer8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Svara på frågan istället. Är alla förklaringar lika goda?

Alla teorier är lika bra eller dåliga.
Citera
2019-07-16, 15:06
Medlem
falconer8s avatar
Citat:
Exakt. Alltså är det, enligt dig, likvärdiga påståenden att Oden existerar och att gravitation existerar.

Vad menar du att Oden och gravitationen har med om vi lever i en simulerad verklighet eller inte?

Även om det är så, så är den här världen ändå verklig för oss. Till dess att den eller de som kör simuleringen stänger av den.
Citera
Medlem
Citat:
Alla teorier är lika bra eller dåliga.
Då är det ingen ide att diskutera med dig. Kanske om matematik och logik. Men i övrigt anser du att allt är likvärdigt, eftersom det inte går att bevisa. Det är enligt dig lika troligt att Narnia existerar som att Tyskland existerar. Och enligt sådana premisser kan i alla fall inte jag diskutera. Det blir meningslöst.
Citera
Medlem
UncelDolans avatar
Citat:
Nej det leder inte någonvart och det sammanfattar väl hela diskussionen egentligen! En del tror på något, andra gör det inte och vissa är kanske ett mellanting. Alla har lika rätt eller fel och alla utövar sin demokratiska rättighet att säga sin mening.

Det sammanfattar dina svar skulle jag säga. Det underlättar väldigt mycket om en svarar ärligt för då kan man få igång en diskussion. Kanske fel utav mig att anta att det var det du var ute efter.

Tror du inte att det finns något som är mer rätt än något annat? Eller att någon kan ha fel?
Citera
2019-07-16, 15:08
Medlem
falconer8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UncelDolan
Det sammanfattar dina svar skulle jag säga. Det underlättar väldigt mycket om en svarar ärligt för då kan man få igång en diskussion. Kanske fel utav mig att anta att det var det du var ute efter.

Tror du inte att det finns något som är mer rätt än något annat? Eller att någon kan ha fel?

Jovisst men vem har fel och vem har rätt enligt dig?

Håll dig nu till det som går att bevisa! Inte bara det du tycker verkar sannolikt och troligt.
Citera
2019-07-16, 15:09
Medlem
Citat:
Vad menar du att Oden och gravitationen har med om vi lever i en simulerad verklighet eller inte?

Även om det är så, så är den här världen ändå verklig för oss. Till dess att den eller de som kör simuleringen stänger av den.
Precis. Alltså måste vi förhålla oss till denna verklighet, och där finns olika mycket stöd för olika teorier. Alltså är inte alla obevisade teorier likvärdiga. Man behöver inte bevisa något (till 100 procent) för att anse att det är sant. Det räcker med väldigt starka belägg.
Citera
2019-07-16, 15:10
Medlem
Citat:

Håll dig nu till det som går att bevisa! Inte bara det du tycker verkar sannolikt och troligt.
Fast det går ju inte ens att bevisa att vi existerar, enligt dig, så vad ska vi hålla oss till?
Du får bestämma dig för vad du anser ”bevisa” betyder, så kan vi hålla oss till det.
Citera
2019-07-16, 15:11
Medlem
falconer8s avatar
Citat:
Då är det ingen ide att diskutera med dig. Kanske om matematik och logik. Men i övrigt anser du att allt är likvärdigt, eftersom det inte går att bevisa. Det är enligt dig lika troligt att Narnia existerar som att Tyskland existerar. Och enligt sådana premisser kan i alla fall inte jag diskutera. Det blir meningslöst.

Då har du nog missförstått. Har aldrig sagt att jag tycker det är troligt att Narnia existerar.

Det var din tolkning. Jag trodde vi diskuterade skapelsen här och inget annat.
Citera
2019-07-16, 15:14
Medlem
Citat:
Då har du nog missförstått. Har aldrig sagt att jag tycker det är troligt att Narnia existerar.

Det var din tolkning. Jag trodde vi diskuterade skapelsen här och inget annat.
Du behöver inte säga det, du har sagt det indirekt. Vi diskuterar inte skapelsen, vi diskuterar din epistemologi. Utan att kunna varandras premisser där så pratar vi bara förbi varandra.
Citera
Medlem
falconer8s avatar
Citat:
Fast det går ju inte ens att bevisa att vi existerar, enligt dig, så vad ska vi hålla oss till?
Du får bestämma dig för vad du anser ”bevisa” betyder, så kan vi hålla oss till det.

Jo det gör det. Det går väl att bevisa att vi existerar! Även OM vi lever i en simulerad värld så är det ändå verkligt för oss. Vi finns ju ändå. Så vill jag förtydliga att jag själv inte tror på att vi lever i Matrix. Jag sa bara att jag heller inte kan motbevisa det.
Citera
Medlem
UncelDolans avatar
Citat:

Du är inte i någon position att sätta upp några kriterier på hur du får dina svar, jag hoppas du förstår det?

Vem som har rätt och vem som har fel gallras fram genom att man presenterar sina bevis. Den som har dom hållbaraste bevisen vinner. Så enkelt är det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in