2019-07-16, 13:26
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buzzkillington
Nä, jag fattar. Själv är jag ganska trött på alla tjocka regelverk och säkerhetsföreskrifter som det viftas med i fallskärmssammanhang för att försäkra folk om att det är så säkert men som väldigt få egentligen bryr sig om.

Efter GPS:ernas intåg känns positioneringen som en ickefaktor även om en enda handhållen inte till 100% garanterar det, såvida man inte knappar in fel flygplats. I know a...

En annan risk är väl att en hoppare som inte dragit faller på en annan uppifrån som han inte ser.
Citera
2019-07-16, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimson941
Låter inte helt omöjligt... Men samtidigt tror jag att det var något fel på planet som gjorde att vingen bröts sönder, ett flygplan bör ju vara så pass säkert så det kan klara en kraftig manöver utan att falla isär i småbitar, det lär ju finnas någon form av krav på materialet med tanke på vad det har för syfte? Tror att nån del av infästning el nåt stag, gångjärn hade skador redan innan och att den kraftiga manövern fick delen att gå sönder, kunde isf lika gärna ha hänt vid ett senare tillfälle men nu gick den sönder pga manövern... Det är iaf min gissning!

Lyfter man med nära maxlast (vilket 9 personer verkar vara) varje gång och gör flera starter om dan så sliter det säkert en del på materialet. En lite extra tvär/brant manöver kan göra att grejorna till slut inte håller.

Jfr hur den finska olyckan gick till (där överlevde piloten).

"The eighth Comp Air flight of the day reached the jump run, which was at 4 230 m over the southern runway of the aerodrome. The skydivers noticed that they had overshot the jump run and requested a new one from the pilot. The pilot increased engine power and simultaneously began turning to the left. During the turn the aircraft began to descend and its airspeed increased, which the pilot did not imme- diately realise. The pilot pulled on the control stick and the aircraft levelled out or went into a shallow climb. He reduced engine power to idle, in conjunction with which the airflow over the horizontal stabi- liser probably decreased suddenly, which generated a rapid nose-down movement. As the angle of attack was decreasing a downward force was generated on the wing. The right wing’s wing strut buck- led upwards and the right wing folded down against the jump door around the wing root mountings. The aircraft lost its controllability instantaneously and began to rotate around its vertical axis in a flight condition resembling an inverted spin."

https://www.turvallisuustutkinta.fi/material/attachments/otkes/tutkintaselostukset/en/ilmailuonnettomuuksientutkinta/2014/JlA5YOXyJ/L2014-02_Jamijarvi_eng.pdf
Senast redigerad av B.R.Donut 2019-07-16 kl. 13:31.
Citera
2019-07-16, 13:28
Medlem
thetanks avatar
Jag tycker det mest intressanta är vad som precis hände strax innan han girade kraftigt. Kan en turbulens ha kastat dem in i ett ev molntäcke ovan dem som även ledde till tyngdpunktsförflyttning och omedelbar desorientering?
Citera
2019-07-16, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Men oväder/moln kan ju komma som en blixt från klar himmel, hehe. Jag förstår inte de reglerna. I alla fall med passagerare.
Nej, det är ju rätt enkelt att idag få full information om vädret, dessutom ingår meteorologi i utbildningen för alla piloter. Men KSV har ju en mycket bra poäng i det att den form av moln han beskriver (på bilderna ?) ska inte en sådan kärra med 8 fallskärmshoppare vara i. Det kan bli kraftiga uppåt och nedåt vindar i dem, utöver IFR behovet. Jag spekulerar (vet givetvis inte något) i om det kan ha funnits ett psykologiskt tryck på piloten att en fällning ska ske på just den tidpunkten?

Tog möjligen piloten en risk med vädret, förstod inte risken fullt ut?

Försenade av landande trafikkärra, litet utrymme tills nästa trafikkärra, behovet av ett visst antal lyft den dagen. Grillfest hemma osv osv.

På Alvik går trafikkärrorna alltid först, fallskärmshoppning sker på ledig tid däremellan.
Citera
2019-07-16, 13:29
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Givetvis är spatial desorientation en hållbar teori, men vad jag förstod låg molnbasen och molnhöjd långt lägre än 4000m den aktuella dagen. Detta borde vi väl kunna reda ut från aktuell METAR antar jag? Kan själv inte tyda dessa så lätt, och har inte den, men den finns väl sparad? Jag tänker att i VFR och ovan moln är Spatial Desorientation nästan uteslutet som förklaring, men i moln för en VFR pilot blir det nästan förstahandsvalet med tanke på hur snabbt de gick i backen. Dock tror jag fortfarande på mekanisk orsak, antingen vingbrott eller fallskärm runt stabben.
Molnbasen verkar ha varit under 4000 fot men molntopparna kan nog ha varierat.
METAR säger towering cumulus.

Vi ser på de bägge filmerna att det är nästintill ett heltäckande molntäcke och att området flygplanet ser ut att komma ifrån innehåller mörkare moln.
Det är kanske towering cumulus där, snarare än CB som jag gissade tidigare. Det kan vara relativt högt vertikalt, oavsett.
Citera
2019-07-16, 13:34
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Efter GPS:ernas intåg känns positioneringen som en ickefaktor även om en enda handhållen inte till 100% garanterar det, såvida man inte knappar in fel flygplats. I know a...

En annan risk är väl att en hoppare som inte dragit faller på en annan uppifrån som han inte ser.
Om planet flyger på rak final kan man inte hamna ovanpå någon annan hoppare. Man spottar oftast manuellt då det kan vara svårt att se displayen med gpsinfon från dörren och kanske lite, lite för att man inte ska dundra ner i ett segelflyg eller nåt.
Citera
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Nej, det är ju rätt enkelt att idag få full information om vädret, dessutom ingår meteorologi i utbildningen för alla piloter. Men KSV har ju en mycket bra poäng i det att den form av moln han beskriver (på bilderna ?) ska inte en sådan kärra med 8 fallskärmshoppare vara i. Det kan bli kraftiga uppåt och nedåt vindar i dem, utöver IFR behovet. Jag spekulerar (vet givetvis inte något) i om det kan ha funnits ett psykologiskt tryck på piloten att en fällning ska ske på just den tidpunkten?

Tog möjligen piloten en risk med vädret, förstod inte risken fullt ut?

Försenade av landande trafikkärra, litet utrymme tills nästa trafikkärra, behovet av ett visst antal lyft den dagen. Grillfest hemma osv osv.

På Alvik går trafikkärrorna alltid först, fallskärmshoppning sker på ledig tid däremellan.
Man vill inte göra hopparna besvikna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Det där är huvudvingen som desdutom verkar ha gått av en bit ut. Hur skulle pilotskärmen kunna hamna där?

Insidan på flygplansaluminium är korrosionsskyddat med en gul-gulgrön yta som kan se ut som tyg på färgen.

De ”snören som syns(finns på fler bilder) ser ut som normalt flygplanskablage.
I vingen finns minst bränslemätare och kablage för detta samt positionsljus och ev kollisionsvarningsljus.
Inte 100% säker men det ser ut så.
Ska dock erkänna att jag hickade till när jag såg första bilden på det.

Nu spekulerar jag helt fritt här, det finns en lite bredare svart rem som löper ner mot bärgningbilens flak, i slutet av remmen sitter en röd detalj. Även det orangea detaljen ser ut som varningstexten på skärmarna

Jag har ingen uppfattning om hur den skulle hamna, men om vi går tillbaka ca 15 år under min instruktörs utbildning så var det scenariot det värsta som kunde hända, kalott utanför plan
Citera
2019-07-16, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Molnbasen verkar ha varit under 4000 fot men molntopparna kan nog ha varierat.
METAR säger towering cumulus.

Vi ser på de bägge filmerna att det är nästintill ett heltäckande molntäcke och att området flygplanet ser ut att komma ifrån innehåller mörkare moln.
Det är kanske towering cumulus där, snarare än CB som jag gissade tidigare. Det kan vara relativt högt vertikalt, oavsett.
Då kan ju vädret absolut inte uteslutas, eller snarare de risker som finns med att åka in i towering cumulus, många kärror som kommit ut undertill dem genom åren utan både vingar, stabbar eller ingendera. Tragiskt om det vore en så enkelt undvikbar orsak till haveriet. Håller helt med om den förklaringsmodellen, tyvärr är det att betrakta som ett pilotfel gissar jag.
Citera
2019-07-16, 13:40
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimson941
Ok, ber om ursäkt för mitt bittra inlägg. Ja det är helt otroligt vilka korkade inlägg och teorier om hur det hela gick till
Ja, de flesta verkar leva i ett CSI-avsnitt där de hoppas på att knäcka problemet genom att utan några som helst kunskaper om vare sig fallskärmshoppning, utrustning, flygplan eller flygning analysera några pixliga filmer och lite data om var planet befann sig vid olika tidpunkter.
Citera
2019-07-16, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
På vilket sätt uppstår «höga G krafter» när man faller ner i nästan fritt fall?🧐 Vid spinn bromsas fallet och vertikala farten minskas, inte ökas. Du blandar ihop luftmotstånd med «hög G kraft». 🤨

Ge dig nu!!! G-krafter kan uppstå i alla riktningar, vid någon typ av rotation ( certrifugal- och centripetal-krafter). Jordens dragningskraft, är konstant och i riktning mot jordytan. Läs på, och förstå.
Citera
2019-07-16, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thetank
Jag tycker det mest intressanta är vad som precis hände strax innan han girade kraftigt. Kan en turbulens ha kastat dem in i ett ev molntäcke ovan dem som även ledde till tyngdpunktsförflyttning och omedelbar desorientering?

Vet man om giren görs efter att planet fått problem eller är det före?
Sista giren ser ju väldigt snäv ut, jämfört med övriga svängar här:

https://postimg.cc/mPJPY7wJ
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in