2019-07-16, 13:04
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genderfluid
Du tramsar. Luftmotståndet är olika och därför faller olika saker olika snabbt. Du kan göra ett dagis-experiment själv. Håll en fjäder i ena handen och ett glas i den andra. Släpp dem samtidigt. Faller de lika snabbt till golvet? Jordens G-kraft är ju lika för alla kroppar.
Ja, en fjäder och ett glas faller lika snabbt i vakuum.🤓 Stakars Galilei vänder sig i graven.😱
Citera
2019-07-16, 13:06
Medlem
Intressant läsning från haveri-utredningen av en liknande olycka i Finland som nämnts ovan.:

Citat:
- There was a fatigue crack on the wing strut. Because of the damage to the aircraft it was not possible to investigate the mechanism of the fatigue crack formation. It is possible that, in addition to the stress caused to the aircraft by short flights and high takeoff weights, the temperature changes caused by the exhaust gas stream as well as vibration contributed to the fatigue cracking.

- The nature of skydiving operations generated many takeoffs and landings in relation to flight hours. A significant part of the operations was flown close to the maximum takeoff weight. These factors increased the structural stress.

- The pilot’s limited flight experience on a powerful turboprop aircraft, his inadequate training as re- gards aircraft loading and its effects on the centre of gravity and airplane behaviour, the high weight of the aircraft and the aft position of the CG in the beginning of a new jump line and, possibly, the pilot’s incorrect observation of the actual visual horizon contributed to the onset of the occurrence.
During the turn to a new jump run the aircraft began to descend and very rapidly accelerated close to its maximum permissible airspeed. The pilot did not immediately realise this.

IV
L2014-02
Aircraft Accident Resulting in the Death of Eight Skydivers at Jämijärvi on 20 April 2014

- The structural modifications on the wing increased the loads on the aircraft and the wing struts. Their effects had not been established beforehand. The kit manufacturer was aware of the modifications. No changes to the Permit to build were applied for in writing regarding the modifications. Neither the build supervisor nor the aircraft inspectors were aware of the origin or the effects of the modifications.

As a result of the investigation the Safety Investigation Authority, Finland issued five recommendations; three to the Finnish Transport Safety Authority, one to the European Aviation Safety Agency and one to the Ministry of Social Affairs and Health.

The Finnish Transport Safety Authority should:

- When required, limit the number of occupants in experimental aircraft and their use in skydiving operations based on risk considerations.

- Ensure that the experience and training of persons that supervise and inspect experimental air- craft construction meet the requirements of construction and modification control, and

- In conjunction with the recreational aviation safety project, ensure that the Finnish Aeronautical Association prepares generic guidelines for skydiving operations, around which associations build a training programme and proficiency checks for jump pilots.

The SIAF recommends that the European Aviation Safety Agency prepare specified theoretical knowledge and flight training requirements for pilots-in-command in skydiving operations.

The SIAF repeats the recommendation to the Ministry of Social Affairs and Health which was originally issued by the Investigation Commission of the Kauhajoki School Shooting in 2008. The Ministry should take steps to ensure that the plans, resources, responsibilities, and competent leadership for the provi- sion of psychosocial support in major crises are available regardless of where the accident takes place or where the people involved come from.

https://www.turvallisuustutkinta.fi/material/attachments/otkes/tutkintaselostukset/en/ilmailuonnettomuuksientutkinta/2014/JlA5YOXyJ/L2014-02_Jamijarvi_eng.pdf
Senast redigerad av B.R.Donut 2019-07-16 kl. 13:11.
Citera
2019-07-16, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
http://www.herrljungafk.se/Utbildning/Instrumentflygning
Hittade den här bra förklaringen om hur man blir desorienterad i moln. Jag undrar varför inte alla piloter måste kunna "instrumentflya" om det är så. Ursäkta min totala okunnighet.
Kostnadsfråga, många flyger bara i fint väder och vill inte lägga till den kostnaden. Dessutom är instrumentflygning litegrann kopplat till fallenhet, vissa fixar det naturligt med utbildningsplatser, andra behöver lång träning. Det finns givetvis piloter, och så finns det piloter. Men med gott säkerhetstänkande sätter sig inte en pilot utan VFR-utbildning i en sits där han hamnar i VFR.
Citera
2019-07-16, 13:08
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
I praktiken är det inte så ovanligt att man ”nallar lite” på de avstånden, vackertvädermoln är det de flesta hoppdagarna och de molnen opererar på samma höjder som hoppflygning.
Jag har gått igenom i gluggar i molntäcket många ggr( tillåtet, förutsatt man håller rätt avstånd till moln) och sedan kommit över platsen ovan moln, det är sedan hoppmästarens jobb att spotta platsen. Finns det gluggar att ta sig upp finns det ofta gluggar att se marken igenom. Det är upp till honom att avgöra om han ser tillräckligt för att de ska hoppa.
Det är ganska vanligt att man hoppar genom heltäckande moln trots att det egentligen inte är ok. Så länge man vet var man är när man hoppar ut, mha planets GPS, och det är molnfritt på uthoppshöjd och brythöjd (~1500 meter) och neråt brukar man köra på ändå.

Vissa piloter vägrar att stiga genom moln, andra verkar tycka att det är ok.
Senast redigerad av buzzkillington 2019-07-16 kl. 13:15.
Citera
2019-07-16, 13:12
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Kostnadsfråga, många flyger bara i fint väder och vill inte lägga till den kostnaden. Dessutom är instrumentflygning litegrann kopplat till fallenhet, vissa fixar det naturligt med utbildningsplatser, andra behöver lång träning. Det finns givetvis piloter, och så finns det piloter. Men med gott säkerhetstänkande sätter sig inte en pilot utan VFR-utbildning i en sits där han hamnar i VFR.
Men oväder/moln kan ju komma som en blixt från klar himmel, hehe. Jag förstår inte de reglerna. I alla fall med passagerare.
Senast redigerad av TaxenSixten 2019-07-16 kl. 13:15.
Citera
2019-07-16, 13:14
Medlem
GilGrissom82s avatar
Vet man om det är höger eller vänster vinge/vingstöd som (enligt uppgift) bröts (delvis) innan planet kraschade till marken? Kan en eventuell materialutmattning i fästena mellan vingstödet och flygplanskroppen ha lett till att vingfästet blivit aningen skevt/ojämnt? Så när piloten meddelade "klart för släpp" sköts dörren upp i riktning vingfästet som fick sig en törn och inte förmådde att hålla ihop mot flygplanskroppen längre. (Alternativt att vingen/vingklaffarna fick sig en törn varpå belastningen på vingstödet ökade och bidrog till att fästena mot flygplanskroppen lossnade).

För om man tittar på kärran så verkar det inte finnas mycket marginal mellan dörren och vinge/vingstöd när den skjutis till helt öppet läge (dvs framåt i riktning mot vänster vinge/vingstöd):

https://www.flickr.com/photos/46191393@N08/27343742728

(Teori baserad på att den aktuella flygplanstypen - i dagsläget dock oklart om det är exakt samma modell - verkar ha problem med materialutmattning i fästena mellan vingstöd och flygplanskropp).
Citera
2019-07-16, 13:15
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buzzkillington
Det är ganska vanligt att man hoppar genom heltäckande moln trots att det egentligen inte är ok.

Jag ville inte skriva det så tydligt....
Citera
2019-07-16, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Jag funderar dock om det kan vara att extraturen har något med det att göra. T.ex att de flyger en runda, sen när de får klartecken vill piloten snabbt vända om och komma över fältet. Kanske rör sig om att han vill ändra riktning i 180 grader, svänger för kraftigt och belastar planet, sen ryker vingen.
Låter inte helt omöjligt... Men samtidigt tror jag att det var något fel på planet som gjorde att vingen bröts sönder, ett flygplan bör ju vara så pass säkert så det kan klara en kraftig manöver utan att falla isär i småbitar, det lär ju finnas någon form av krav på materialet med tanke på vad det har för syfte? Tror att nån del av infästning el nåt stag, gångjärn hade skador redan innan och att den kraftiga manövern fick delen att gå sönder, kunde isf lika gärna ha hänt vid ett senare tillfälle men nu gick den sönder pga manövern... Det är iaf min gissning!
Citera
2019-07-16, 13:22
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Jag ville inte skriva det så tydligt....
Nä, jag fattar. Själv är jag ganska trött på alla tjocka regelverk och säkerhetsföreskrifter som det viftas med i fallskärmssammanhang för att försäkra folk om att det är så säkert men som väldigt få egentligen bryr sig om.
Citera
2019-07-16, 13:22
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -lillalis-
På bilden högst upp, där dom lastar vingdetaljen, där finns en detalj som inte borde finnas där.

Det där är huvudvingen som desdutom verkar ha gått av en bit ut. Hur skulle pilotskärmen kunna hamna där?

Insidan på flygplansaluminium är korrosionsskyddat med en gul-gulgrön yta som kan se ut som tyg på färgen.

De ”snören som syns(finns på fler bilder) ser ut som normalt flygplanskablage.
I vingen finns minst bränslemätare och kablage för detta samt positionsljus och ev kollisionsvarningsljus.
Inte 100% säker men det ser ut så.
Ska dock erkänna att jag hickade till när jag såg första bilden på det.
Citera
2019-07-16, 13:23
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimson941
Hur mycket har du rökt på egentligen?
Det var ett exempel på hur folk i tråden fantiserar om det inte framgick.

Jag tror att det har att göra med stall eller möjligen vådis och att de flesta andra orsaker ligger ganska långt efter i sannolikhet till dess att det finns mer info.
Senast redigerad av buzzkillington 2019-07-16 kl. 13:28.
Citera
2019-07-16, 13:24
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Intressant läsning från haveri-utredningen av en liknande olycka i Finland som nämnts ovan.:

https://www.turvallisuustutkinta.fi/material/attachments/otkes/tutkintaselostukset/en/ilmailuonnettomuuksientutkinta/2014/JlA5YOXyJ/L2014-02_Jamijarvi_eng.pdf

Inte osannolikt alls att det kan ha varit liknande orsaker som vållade kraschen utanför Umeå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in