2019-07-16, 01:02
Medlem
Intressant med olika teorier.

Jag har lite svårt att tro att vingen skulle smälla av vid plan flygning i relativt låg fart. Dessutom på ett plan som enligt uppgift här i tråden endast gått 1200 timmar (om jag minns rätt).

Det skulle va intressant med en karta där man kan se vart vrakdelarna hittades.
Citera
2019-07-16, 01:13
Medlem
Efter ha kollat på lite filmer som postas i tråden. Varför flyger de så högt? Dessa små skit flygplan bör hållas längre ner.
Citera
2019-07-16, 01:13
Medlem
over-unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Du känner till att folk har klättrat mount everest utan syrgas?
Det är först vid 5000 m och över som den tunna luften gör sig påmind.

Har du aldrig åkt skidor?
Många glaciärer ligger en bra bit över 3000möh
Hur många avsvimmade personer har du hittat i pisten?

Reglerna säger att man inte ska gå över 4000 m utan syrgas i fallskärmshoppning. Mellan 3000 och 4000 meter ska man bara stanna en kort stund, 20 minuter tror jag.

Man svimmar inte men man kan bli påverkad. Jag har själv suttit på 4000 meter och börjat känna mig påverkad och då var jag bara uppe i kanske 10 minuter.

Bergsklättrare acklimatiserar sig ju en tid innan de går hela vägen upp, kroppen kan anpassa sig men det tar tid.
Citera
2019-07-16, 01:14
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Ser ju inte ut som någon erfaren pilot direkt

https://www.facebook.com/alexander.karlsson.946

Hans FB är inte uppdaterad sedan 2010 så han är nästan 10 år äldre nu.
Citera
2019-07-16, 01:14
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gospel.of.Luke
Kanske redan länkat men här ser man en annan bild på en vrakdel i skogen: https://static-cdn.sr.se/sida/images/98/6924dc22-3c30-4d4c-8ae7-ddcbf9413083.jpg

Är det en stjärtvinge (eller vad heter)? Om de fiskade upp en vingdel ur plurret så tycks det ju som åtminstone en annan del av vinge landat i skogen.

Ser ut som del av vinge. Roderytan är liten i förhållande till vingytan.
I övre högra hörnet ses omålad rund yta. Tanklock? Fäste för vingstötta?
På horisontella stabilisatorn utgör den nästan halva bredden. (sett från sidan).
(med förbehåll för inkorrekt terminologi)
Citera
2019-07-16, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Du känner till att folk har klättrat mount everest utan syrgas?
Det är först vid 5000 m och över som den tunna luften gör sig påmind.

Har du aldrig åkt skidor?
Många glaciärer ligger en bra bit över 3000möh
Hur många avsvimmade personer har du hittat i pisten?
Oj här tar vi i med brösttoner. Men det är okej.

Några i tråden undrade vad som hände på höjd, om och varför de blev fördröjda. Svaret är ja, tornet sa åt dem att vänta med fällningen. Jag säger inte att det måste ha några stora medicinska följder på så kort tid för friska idrottare och det var inte det frågan eller svaret gällde.

Men om vi ska utveckla kort får även helt friska personer fysiologiska förändringar vid höjder på ett par tusen meter. Höghöjdsjuka kan komma redan på 2500 meter även om det är sällsynt. Tryckkabin i kommersiellt flyg motsvarar 3000 meter och inte riskfritt om man är hjärt-/lungsjuk sedan tidigare, eller bara utmattad, urvätskad eller full.

Men vi behöver inte käbbla om vem som har störst morakniv.
Senast redigerad av SirDuke 2019-07-16 kl. 01:18.
Citera
2019-07-16, 01:16
Avstängd
Ksenia74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosRex
Hans FB är inte uppdaterad sedan 2010 så han är nästan 10 år äldre nu.

Det vet vi inte för han har stängd facebook
Citera
2019-07-16, 01:17
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieFoxtrot01
Jag bland annat, men det är inte anledning till olyckan. Läs min senaste inlägg.

Du kan inte uttala dig så där stensäkert om orsak till olyckan ännu. Visst du har en teori men den är långt i från att betrakta som en definitiv orsak till olyckan. Vi får nog lugna oss tills mer info finns. Du baserar din slutsats på att vittnen hört ljud.

För att vara seriös. Motorn var ännu igång när första personerna tog sig till vraket. Det är bekräftat. Den slocknade iallafall inte uppe i luften.
Citera
2019-07-16, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Det vet vi inte för han har stängd facebook
Jo, hans systers sambo har lagt upp en bild på han som är mer nytagen och han ser betydligt äldre ut nu.
Citera
2019-07-16, 01:20
Medlem
over-unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinc
Efter ha kollat på lite filmer som postas i tråden. Varför flyger de så högt? Dessa små skit flygplan bör hållas längre ner.

Oftast brukar de hålla sig på 3000 - 3500 meter. Jag minns Karlsborgs fallskärmsklubb åren 2002 - 2006. Deras plan gick aldrig över 3000 meter. Det var för skraltigt.

Temperaturen faller med sex grader per kilometer uppåt så det kan bli lite kallt och ogästvänligt på den höjden. De flesta nöjer sig med lägre höjd.

4000 m innebär 20 sekunder extra frifallstid så det är väl det som är eftersträvansvärt i vissa fall om man ska hoppa formation, utbilda sig eller utföra någon aktivitet i luften.
Citera
2019-07-16, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinc

Blir ju jäkligt tråkigt att hoppa utan fritt fall
Citera
2019-07-16, 01:23
Avstängd
Ksenia74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efyr
Jo, hans systers sambo har lagt upp en bild på han som är mer nytagen och han ser betydligt äldre ut nu.

Ok ja då är han en erfaren pilot så ingen skugga skall falla över honom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in