2019-07-15, 13:30
Medlem
Gwildors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Har du ens sett videon?

Klart som korvspad både vingarna intakta när planet spinner ner i backen så nej. Pilotfel o stalling som följd.

Kolla de inzoomade bilderna så ser du att det är ena vingen som pekar rätt upp och planets kropp nedtill. Då syns det väldigt tydligt att ena vingen är borta
Citera
2019-07-15, 13:33
Medlem
Nu har jag inte hängt med i tråden och det kanske är en dum fråga, men om de hade fallskärmar på sig. Varför hoppade de inte ut bara när planet störtade? Svimmar man kanske av farten när det störtar?
Citera
2019-07-15, 13:34
Medlem
liddens avatar
Citat:
Har du ens sett videon?

Klart som korvspad både vingarna intakta när planet spinner ner i backen så nej. Pilotfel o stalling som följd.

Jag har sett videon många gånger och det ser ut som att en vinge saknas och en pekar uppåt. Se den andra videon som kom, den där en kvinna säger "ring någon". Den är mycket bättre än den första som kom.
Citera
2019-07-15, 13:36
Avstängd
Ksenia74s avatar
Tänk er att man släpper en stor hammare från hög höjd då börjar den spinna med huvudet nedåt och huvudet på hammaren slår i backen.

Jag är ingen fysiker men jag kan tänka mig att det blir likadant med ett flygplan .
Citera
2019-07-15, 13:37
Medlem
Citat:
Har du ens sett videon?

Det du tror är flygplanskroppen är ena vingen, den andra saknas. Det du tror är vingarna är kroppen på planet, utan bakdel. Den inzoomade bilden är ganska klar.

Planet faller med babord/vänster sida nedåt "hängandes" i styrbord/höger vinge.

https://minfil.com/O1Tc6azfn6/37a1ae0f-b664-4a33-877f-1f64b0b0be9d_png

jämfört med

https://en.wikipedia.org/wiki/GippsAero_GA8_Airvan#/media/File:GippsAero_(VH-XGA)_Gippsland_Aeronautics_GA-8_Airvan_departing_Avalon_Airport_(1).jpg
Citera
2019-07-15, 13:38
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joel559
Nu har jag inte hängt med i tråden och det kanske är en dum fråga, men om de hade fallskärmar på sig. Varför hoppade de inte ut bara när planet störtade? Svimmar man kanske av farten när det störtar?

Nej, man svimmar inte - de var inte tillräckligt högt uppe för det. Det är det som är så hemskt - de var förmodligen vid medvetande hela vägen ner...

Ja, det är konstigt. Men man kan ju tänka sig, att planet krängde till så fort, att de for iväg och kanske slog sig, och att det nästan genast blev en sådan vinkel att de inte kunde kämpa sig tillbaka (emot G-kraften, centrifugalkrafter, vinddrag) till utgången.
Senast redigerad av Merwinna 2019-07-15 kl. 13:44.
Citera
2019-07-15, 13:41
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Borde inte någon av dem lyckas ta sig ut i sådana fall? Det tar en stund att falla ifrån 4000 m.

Kan nog vara extremt svårt att ta sig ur ett plan i fritt fall med 8personer som ligger på varandra i en hög mot torpedväggen med stora ryggsäckar. Samtidigt som planet är i spinn.
Citera
2019-07-15, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej, man svimmar inte - de var inte tillräckligt högt upp för det. Det är det som är så hemskt - de var förmodligen vid medvetande hela vägen ner...

Ja, det är konstigt. Men man kan ju tänka sig, att planet krängde till så fort, att de for iväg och kanske slog sig, och att det nästan genast blev en sådan vinkel att de inte kunde kämpa sig tillbaka (emot G-kraften, centrifugalkrafter, vinddrag) till utgången.

Man svimmar inte av farten rakt framåt, men man kan svimma av höga G-krafter som uppstår när flygplanet snurrar, spinner. Samtliga kan ha varit medvetslösa.
Citera
2019-07-15, 13:46
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genderfluid
Man svimmar inte av farten rakt framåt, men man kan svimma av höga G-krafter som uppstår när flygplanet snurrar, spinner. Samtliga kan ha varit medvetslösa.

Jag tror ändå inte att G-krafterna blev tillräckligt höga för medvetslöshet. Men vi får hoppas att det var så! Det ska bli intressant att ta del av vad experterna kommer fram till sedan.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hejau12
Planet stod parkerat i draget från de stora jet planen som startade vilket gjorde att rodret rörde på sig även ståendes på marken det blev ett kraftigt slitage på vajern som till slut gav upp tyvärr uppe i luften när ska dom lära sig att dom här små planen inte får stå i draget.

Vad är draget? Ett område eller begrepp på någon plasering?
Citera
Avstängd
Ksenia74s avatar
Läste att en expert sade att en vinge kan gå av vid bränsleläckage och det har väl med att göra med att det löser upp kompositmaterialet i vingen kan jag tänka mig men jag undrar också om det kan bildas farliga gaser som tränger in i flygplanet och så har hoppare och pilot tuppat av? Låter osannolikt jag vet men kanske ändå är teoretiskt möjligt?
Citera
2019-07-15, 13:47
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knarklyft
Jo några bilder visar huvudvinge. Det ser jag eftersom klafflänkaget syns så tydligt

Det har jag missat. Kan du länka den bilden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in