2019-07-15, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inam
menar du att denne är omkommen?

Trodde det. Han var hoppledare men vet inte om han var med eftersom hans FB blivit uppdaterad efter kraschen.
Citera
2019-07-15, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Tack, du har rätt i, man ser på video från umeåfallskärmklubben att fallskärmshopparna sitter på golvet tätt som sillar i burken
https://www.instagram.com/p/BySxEgqIcVE/?igshid=mcsekgt5v5ex
Den här GippsAero GA8 Airvan ser ut som nån jävla lego-flygplan om man jämför med gammal AN-2. Aldrig sett flygplan som faller sönder så lätt i luften. Ush, stakars människor! 😢😢

eftersom du på nåt märkligt sätt lyckas länka till ett helt irrelevant inlägg ("följ oss på snapchat") från deras ig-sida så får jag väl slutföra ditt jobb:

https://www.instagram.com/p/Byc_cXSoOGt/
https://www.instagram.com/p/BYlsbEwBx3T/
Citera
2019-07-15, 12:43
Medlem
C*rl e (instagram)
P*t*r J*h**ss*on
B*nj*m*n w*lk*n***n
Fr**r*k S*nd*r**
St*n* H*gg***
E*i* S*der**lm

Alla är bekräftade.

M*ts Jo*an**on är deras pilot men inget bekräftat att han var med.
Citera
2019-07-15, 12:44
Medlem
KrossedOuts avatar
Här är en film inifrån det olycksdrabbade planet. Upplagt av en som tyvärr förolyckades igår. https://www.facebook.com/1808448800/posts/10210807470222008?s=729766116&sfns=mo
Citera
2019-07-15, 12:45
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av home-sapiens
Det där är data för olycksflighten

Tack! Jag tänkte inte på att transponderdata är UTC...

Jag återkommer när jag tittat mer på data...

Citera
2019-07-15, 12:45
Medlem
densistasovjets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Utmärkt sammanfattning!

Kan detta vara ett tänkbart scenario?

Givet att planet befann sig på final och redo för fällning, så borde 'dörren' vara öppen och piloten sänker hastigheten på planet till närmast stall fart för att göra klart för fällning. I detta fall kan man tänka sig att en pilotskärm på något vis lyckats slinka ut när hopparna gör sig redo för att hoppa ut samtidigt.
Eftersom dörren är helt öppen borde det vara en kraftig turbulens inne flygplanet. Om några hoppare upptäckt att en pilotskärm var lös, kan man tänka sig att de gör allt för att se till att pilotskärmen inte kommer ut ur flygplanet. Vild kalabalik uppstår när de försöker få tag på pilotskärmen, med en svårhävbar tyngdpunktsförskjutning i planet som följd. Planet som redan innan höll närmast stall fart är nu illa ute. Piloten gasar på för fullt för att öka farten och få kontroll över planet.
Han lyckas inte.
Planet stallar och faller fritt.
Under fallet överskrider planets max speed med råge, varpå planet börjar falla isär.
När delar av vingen och stabben är borta kommer planet in i spinn (planspinn?), varpå hopparna är oförmögna att lämna planet.

Ja tänkbart scenario.
Citera
2019-07-15, 12:46
Medlem
MILFMANs avatar
Är det ingen mer som tycker att det är märkligt att det var 40 min flygtid och ingen hade hoppat? Flygtid kostar pengar och dessutom sitter nästa gäng på backen och väntar. Jag vet att de gjorde ngn undanmanöver pga annat plan men 40 minuter???
Citera
2019-07-15, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollisbakar
C*rl e (instagram)
P*t*r J*h**ss*on
B*nj*m*n w*lk*n***n
Fr**r*k S*nd*r**
St*n* H*gg***
E*i* S*der**lm

Alla är bekräftade.

M*ts Jo*an**on är deras pilot men inget bekräftat att han var med.
vad står c*rl e för? Och var har Peter J bekräftats?? Däremot saknar du Rasmus N och Christer H på din lista
Citera
2019-07-15, 12:50
Medlem
Citat:
vad står c*rl e för? Och var har Peter J bekräftats?? Däremot saknar du Rasmus N och Christer H på din lista

Och Alexander K
Citera
2019-07-15, 12:50
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Om en vinge flyger, den andra inte så dyker man inte med så snabbt ökande fart som i detta fall. Inte heller med såpass rak flygbana som i detta fall( halvstor svängradie).

Jag känner mig rätt söker på hur det gått till m.ht de data som finns tillgängliga. Givetvis ej hundra % men ganska.
Jag vill inte posta en länk i denna tråd, m.ht anhöriga osv. men det finns en tråd här om en olycka i USA/ Carlifornien i februari. Det bör gå att se en video från den olyckan med ljud. Det ljudet stämmer in på denna händelse enligt ett vittne i tråden.
Har man nära anknytning till denna olycka rekommenderar jag att man inte ser de videoklippen.
Menar du att du fortfarande tror att planet inte gick ner på sidan eller missförstår jag dig?
Citera
2019-07-15, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MILFMAN
Är det ingen mer som tycker att det är märkligt att det var 40 min flygtid och ingen hade hoppat? Flygtid kostar pengar och dessutom sitter nästa gäng på backen och väntar. Jag vet att de gjorde ngn undanmanöver pga annat plan men 40 minuter???

Läste i nån artikel i går, minns ej vilken tidning att de flugit bara någon minut och attt det var direkt efter att de lyft, typ 2 minuter.
Citera
2019-07-15, 12:52
Medlem
Peter Johansson har bekräftats på fb (peeter Johansson heter han där) svart bild och många hjärtan å vila i frid kommentarer

Citat:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in