2019-07-15, 00:46
Medlem
Hela bakre vingpartiet (stjärten) ligger 150-200 meter före platsen planet kraschade på. Så både vinge/vingar och bakdel har lossnat innan krasch.
Citera
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Jag har hoppat tandem från 4000 meter. Det tog runt 15-20 minuter att komma upp med ett enmotorigt plan, om jag inte minns helt fel. Vi var ett tiotal hoppare i planet.
Skillnaden beror på olika typer av flygplan; framförallt om det är en turbinmotor eller en kolvmotor.

Umeå hade ett plan med kolvmotor precis som en Cessna 206 har. Kolvmotor är generellt svagare och ger mindre kraft, vilket resulterar i att det tar längre tid att komma upp till höjd.

Ett flygplan med turbinmotor som t.ex. Pilatus PC6 eller Cessna 208, kan lätt ta sig upp på 4000m på halva tiden av vad en t.ex. en Cessna 206 med kolvmotor kan.
Citera
Medlem
SeanAverys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varaive
Författaren Christina Rickardsson verkar vara medlem i klubben. Swedish/Brazilian enligt insta.
(offentlig person, därför ingen maskning)

Och befinner sig i Rio enligt insta
Citera
2019-07-15, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
En stilla fundering. Om det hade vrit en minibuss med 9 personer som kört av vägen, varvid samtliga omkommit, hade det blivit samma uppståndelse som nu?

Med detta menar jag inte att det är fel att det uppmärksammans och kondoleras från alla håll och kanter, men är det något med flygolyckor som gör dem mer allvarliga än bilolyckor? I så fall varför. Ett förspillt liv i en bilolycka är väl i sig lika tragiskt.

Flygolyckor händer inte lika ofta som bil/bussolyckor...
Citera
2019-07-15, 00:48
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
En stilla fundering. Om det hade vrit en minibuss med 9 personer som kört av vägen, varvid samtliga omkommit, hade det blivit samma uppståndelse som nu?

Med detta menar jag inte att det är fel att det uppmärksammans och kondoleras från alla håll och kanter, men är det något med flygolyckor som gör dem mer allvarliga än bilolyckor? I så fall varför. Ett förspillt liv i en bilolycka är väl i sig lika tragiskt.
Det är väl i ovanligare helt enkelt. Någon enstaka person dör i Sverige i flygolyckor per år. Flera hundra dör i trafikolyckor.
Citera
2019-07-15, 00:49
Avstängd
Ksenia74s avatar
"Medlemmar i Umeå fallskärmsklubb var på söndagskvällen samlade i klubbens lokaler för att finnas till för varandra och prata om det ohyggliga som inträffat. Ombord på planet fanns vana hoppare, ingen var förstagångshoppare."

https://www.vk.se/2019-07-14/medlemmar-i-umea-fallskarmsklubb-samlade-i-klubbens-lokaler-sa-overkligt
Citera
2019-07-15, 00:49
Medlem
Persimååns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Ja usch vad obehagligt att se videon från planet, dom verkar ha kul. Fyfan.
Vilken film pratar ni om?
Citera
2019-07-15, 00:50
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Men var det jag som länkade videon? Nej ! Goddag yxskaft !
Jag antar att du har gått klart skolan och vet vad ett frågetecken betyder och då är det en fråga.
Eftersom du har sett länken till Frans insta så har du troligen själv även läst där.
Lata jävel.
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Men det är väl en gammal video och inte från igår`?
Citera
2019-07-15, 00:51
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Informationen angående två vingar och gående motor...

"Peter Swaffer som reser till Umeå i morgon tillsammans med generaldirektör Hans Ytterberg.

– Vad som har hänt är tidigt att säga. Jag ser ett flygplan på en video som går ned i backen med vad som för mig ser ut som två vingar på, och man hör en motor."

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7262987
Citera
2019-07-15, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Ja usch vad obehagligt att se videon från planet, dom verkar ha kul. Fyfan.

Det var väl inte från detta tillfälle, snarare kvällen innan? En Midnattsflygning.
Citera
2019-07-15, 00:52
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
De var alltså på hopphöjd men pga av moln så var hoppning inte aktuellt och kanske de börjat fundera på att gå ner och landa med hopparna.
Jag tycker att hade dörren varit eller varit lättöppnad hade flera lyckats ta sig ut.

Gissar på att piloten vrålade nödhopp så fort det började gå åt helvete. Jag förstår inte hur ingen av de nio hopparna inte klarade av att lämna kärran. 60 sekunder av shitstorm är en närmast oändlig tid.
Citera
2019-07-15, 00:53
Medlem
Citat:

Ovanligare med flygolyckor i Sverige.
Dessutom (tycker jag iaf) intressant att få veta vad som hänt. Mycket kunnigt folk här.
Vid en trafikolycka ser man ju oftast direkt vad som orsakat den.

Det är i mitt tycke lika sorgligt oavsett olycka..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in