2019-07-14, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vindpinad
Vittnet i trädgården nämnde att hon hörde en smäll, sedan motorer som rusar. Därefter kommer flygplanet genom molnbanken med nosen pekandes nedåt.

Kan en spänd vajer till stabilisatorn orsaka en smäll om den brister? Bitarna som träffade vattnet måste ha varit delar av stabilisatorn.

Metal fatique, eller materialutmattning.

Ja tänkte på det fatique som du nämner. Vi har svar på olyckan.
Citera
2019-07-14, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Det finns en tjej ,vad man kan se, i Umeå fallskärmsklubb som troligen har ryskt(el liknande) ursprung m tanke på efternamnet. Åtminstonde i klubben 2018. Alla ryssar i Sverige som är etablerade (i princip) har dubbelt medborgarskap.

Sätter det i möjlig relation till att en ska ha haft dubbelt medborgarskap i olycksplanet.

Den med dubbelt medborgarskap har tidigare nämnts i tråden och är en man. Hans arbetsplats har också gått ut med sina kondoleanser
Citera
2019-07-14, 22:34
Medlem
Gospel.of.Lukes avatar
En gubbe från räddningstjänsten (videointervju) som säger att planet var "mer eller mindre intakt" på nedslagsplatsen.

Motorljudet från planet "accelererade på ett ovanligt sätt" säger han i intervjun.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/raddningsledaren-jag-ser-olyckan-innan-jag-far-larmet
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Det såg ju lite crazy ut ja vem fan vet det kanske varit någon som löst ut fallskärmen i panik

I just det fallet så var det en slarvigt/felaktigt packad skärm som vecklades ut pga vinden som greppade tag i den då hopparen ställde sig i öppningen.
Citera
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballekallekobra
Jag är pilot. Det är höger vinge med skevroder. Klaffen saknas.

Du må vara pilot men det är ingen huvudvinge på någon bild jag sett. Däremot en stabilisator.
Trollar du eller ser du så dåligt? (Ingen pun menad)
Citera
Bannlyst
https://omni.se/haverikommission-tar-over-utredning-kan-ta-ett-ar/a/K3lvP4
Citat:
Peter Swaffer, avdelningschef på haverikommissionen, säger att de i nuläget inte vet varför sportflygplanet med fallskärmshoppare kraschade. Båda vingarna var kvar på planet och motorn var gående, säger han.

– Vi kommer att transportera vraket till våra undersökningslokaler och tar det sedan steg för steg. Om man har ett helt intakt plan vet man att det inte gick sönder i luften, säger han.

Swaffer säger att det finns flera tänkbara orsaker till olyckan, exempelvis tekniska problem eller hur passagerarnas vikt var fördelad.
Senast redigerad av Dekorima 2019-07-14 kl. 22:36.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Ja, fy fan. Om inte någon som kan flyg på riktigt kan ställa "diffrentialdiagnos" på denna pryl, så visst fanken är det vare sig horisontell eller vertikal stabilisator, så huvudvinge luktar det allt!

Jag kanske ska ta min egna skiss på större allvar? Jag hoppas och väntar på att OmedelSvensson, ksp eller CaptainMagenta eller någon annan som faktiskt kan flyg ska kommentera.

Jag tror att du har gissat rätt från början. Jag flyger med, men oavsett, tittar du bara på hur upphängningen ser ut och på flygplansbilden (t.ex http://skydiveumea.se/wp-content/uploads/2016/08/mesen-768x576.jpg), då är det klart, tror jag.
Citera
2019-07-14, 22:35
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotera
Någon som vet hur många det var i planet när det lyfte? Läste tidigare att det hade synts fallskärmshoppare från planet? Stämmer detta, eller var det dessa nio stackare som lyfte och omkom?

Det ryms 8 passagerare plus 1 pilot. Så det var samma 9 st personer på planet när de startade och kraschade.
Citera
Medlem
Snubchurps avatar
Aldrig tänkt på att en fallskärmsjävel kan fälla ett helt flygplan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Jag vet inte hur du brukar hoppa men inte tusan gäller man ut fallskärmen i planet😂

Lite Darwin awards över det hela

Inte med vilje.
Jag vet inte om du någon gång har suttit i ett plan med fallskärmshoppare, eller vet hur en fallskärm är konstruerad? Man sitter packade som sillar, och man har utlösningsmekanismen på ryggen strax över höften. Av förståeliga skäl är det inte komplicerat eller svårt att utlösa en fallskärm. Det gäller att alla är försiktiga och respekterar varandras utrustning.

De sa på nyheterna att piloten hade rapporterat att de var klara för att hoppa. Högst sannolikt rör det sig om en vådautlösning. En skärm som på något sätt trasslar in sig på utsidan av planet är mycket farligt, har inte svårt att se att det kan gå så här.
Citera
2019-07-14, 22:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JGG
Om du tänker på MS så var hon inte med på planet.

Ja det var hon jag menade. Då var hon oskadd fysiskt vilket man önskar alla varit.
Citera
2019-07-14, 22:37
Medlem
Jag gissar att det ej finns någon s. k. svart låda eller röstinspelare på så små plan?
Men det finns väl någon flygkunnig här som kan förklara hur det ligger till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in