2019-07-14, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
8+1 pilot. Det var den väl godkänd för.

Planet var godkänt för endast 7 passagerare, plus en pilot.

Högsta totalvikt: 1814 kg. Planet tomt vägde 1000 kg (997). Bränslet vägde 340 kg. Då blir det inte mycket kvar till de 9 ombord, en fallskärmshoppare väger ca 110 kg med utrustning.

Piloten 90 kg. Summa sumarum 500 kg övervikt, väldigt mycket för ett så litet plan, som alltså väger endast 997 kg tomt.
Citera
2019-07-14, 20:51
Avstängd
Ksenia74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima
Du har uppenbarligen inte arbetat inom rtj. Say no more.

Det finns inget DNA.register i Sverige om du tror det.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Brattalid

Högsta totalvikt: 1814 kg. Planet tomt vägde 1000 kg (997). Bränslet vägde 340 kg. Då blir det inte mycket kvar till de 9 ombord, en fallskärmshoppare väger ca 110 kg med utrustning.

Piloten 90 kg. Summa sumarum 500 kg övervikt, väldigt mycket för ett så litet plan, som alltså väger endast 997 kg tomt.
Förutsatt att det var fulltankat?
Citera
Medlem
Philomenas avatar
I VK står det nu att alla omkomma var vana hoppare. Ingen förstagångshoppare med tydligen.

Såg inte själva olyckan men befann mig nära älven inte så långt ifrån så jag såg båtar i hög fart mot den riktningen vid tidpunkten. Fick dåliga vibbar av brådskan och läste sedan om olyckan och att man inkallat allt man kunnat i form av sjöräddning men även civila båtar. Som någon skrev, ”tur” ändå att planet flög mot havet och inte lyfte in mot stan då även folk på marken kunnat hamna i olyckan. Tragiskt och extra grymt att de ombord hade fallskärm men att det antagligen ändå inte gick att ta sig ut och försöka överleva genom att hoppa.
Citera
Medlem
Citat:
Mari* Karest*hl är på Storsandskär - Ö i Umeå Älv.
2 tim ·

Vilken fruktansvärt hemsk dag. Att bevittna en flygkrasch. Många hör av sig till mig och undrar vad som har hänt och vad vi har sett, så jag skriver det här istället.
Vi stod ute på gården och plötsligt hörs ett ljud från himlen som jag aldrig någonsin hört förut, men direkt förstod jag ”nu störtar ett plan” vi tittar upp mot himlen och ser hur planet störtdyker mot marken (ena vingen var borta), vi skriker i panik att ta skydd, för det såg precis ut som att det skulle störta rakt ner på oss. Det störtar ner ca 200 meter ifrån vårt hus. Vi larmar SOS, springer omkring i total förvirring ”vart är planet? Vi måste hitta planet!” Det blev total kaos och alla på ön blev engagerade. Tillslut hittar en granne planet, alla hade omkommit. Så himla hemskt. Jag är fortfarande totalt i chock och väldigt skärrad. Alla tankar går till de anhöriga. ❤️

Skrivet från en med stuga på Storsandskär
Citera
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Reglerna säger, så vitt jag minns, att en person är att betrakta som vägande 100 kg, om man inte vägt /frågat specifikt.

Normalvikten per person beror hur många platser maskinen har.

Hoppklubbar brukar dock vilja minimeta utgifter och maximera intäkter så räkna med att man haft ungefärlig koll på varje lifts vikt.

Exempel:
Tomvikt 1000kg
9 x 75 kg ombord = 675kg
100L bränsle = 71 kg
Totalt 1746kg
Max tillåten vikt 1814kg ( wikipedia)

Det är fullt möjligt att det var inom gränserna.
NTSB utredning från USA visade att en stor del av olyckorna innefattade överlast.
FR24-loggen tyder inte på att man var i ett sånt läge r detta vore kritiskt.
Citera
2019-07-14, 20:52
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brattalid

Hmm okej det låter som ganska graverande information om den stämmer.
Citera
2019-07-14, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Maskinen kan nog vara lite ”tveksam” i mina ögon då den finska vek ihop vingen.
De kan byggas som hembyggen men gissar att denna är fabriksbyggd.

Däremot, i det flygläge som de befann sig dvs 13500 fot fart mitt i spektrat så är strukturellt fel som huvudorsak mindre troligt skulle jag tycka.

Det ser ut som bakkroppen har en skärm slingrad runt sig på några screen shots ur filmen. Inte säkerställt men ser ut så.
Det är en haveriorsak som hänt förr, även i sverige.

En vanlig om man läser den mest kvalificerade jag läst, länge sedan jag läste nu men, är att piloten stallar maskinen och går i spinn.
Det väder jag skrivit om i tidigare inlägg visar att det kan finnas risk att de hamnat IMC i spinnen, det är inte lätt att reda ut.
Det är alltså möjligt att maskinen hamnade i den vanligaste orsaken enligt NTSB utredning, sedan IMC och sedan tappat stabben pga de lufttkrafter som uppstod. Detta är en möjlig orsak men om man tar hänsyn till att stillbilderna ser ut att visa ngt mörk runt bakkroppen så är fallskärmsteorin troligen mest sannolik här och nu.

Jag håller med dig.
En hoppmaskin på FL140 (typ) borde eg. inte drabbas av strukturfel.
Med tanke på reg.numret om det nu stämmer SE-MES så är den inte ”hembygd”, då borde den hetat SE-XES eller något annat på X.

Men med tanke på det som hände den finska så tycker jag inte vi skall utesluta strukturfel.
Om man förstorar stillbilderna från AB lite så kanske det inte är stabben som är borta, med lite fantasi så kan det faktiskt vara ena vingen som är borta....

Jag tror fortfarande på strukturellt fel, även fast flygläget och höjden talar emot det.
Senast redigerad av CaptainMagenta 2019-07-14 kl. 20:55.
Citera
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Nej. Media, får som vanligt allt om bakfoten.

13500 fot är sista loggen(12:07Z), tre minuter senare har JRCC online larm på haveri. Kolla FR24.

De låg med all säkerhet på väg in mot en dropfinal.
Så antingen stall (pilotfel) eller vådautlösning (hoppare som slarvat med utrustningen) eller en osannolik freak accident.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatten
Om det är ett sånt här plan verkar åtta hoppare plus pilot vara brukligt.

https://www.instagram.com/p/BYlHDtcght3/?igshid=17838k0se92r6
Han är ju en av de omkomna
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Det finns inget DNA.register i Sverige om du tror det.
Sluta trolla nu ffs! Det finns anhöriga, det borde du veta om du jobbat inom rtj. DNA är det absolut vanligaste sättet att identifiera en kropp på ett rättssäkert sätt. Tandkort finns inte alltid och fingrar förutsätter nytaget pass alt daktning.
Citera
2019-07-14, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Vi har bildbevis på att stabilisator (på åtminstone ena sidan) har slitits loss, dock bara bild på marken så det är inte 100% säkert att den lossnade i luften så vitt jag kan bedöma. Dessutom finns bildbevis på att den del av en vinge (skevroder = åtminstone några meter lång sektion av yttre delen av vingen) plockats upp från vattnet.
Alltså har även vinge brutits sönder, men att det skett under störtdykningen är ju inte så konstigt att döma av videobilderna... Men på videon ser det ut som båda vingarna är fast (men svårt att avgöra på så dålig bild) så det kan vara så att vingen slitits sönder på väldigt låg höjd.

Ska bli mycket intressant att läsa Havkoms rapport när den kommer. De brukar vara riktigt duktiga på att pussla ihop fakta trots frånvaro av "svart låda".

Citat:
Ursprungligen postat av wku
Många som hänvisar till filmen verkar tycka att planet störtar med nosen nedåt. Är det inte så att huvudvingen på ena sidan är borta och planet störtar med sidan neråt?
Whoa! Först trodde jag det var vanliga oinitierade shitposts, men sedan tog jag mig friheten att steppa filmen frame by frame och klippa ut den bild där planformen är som mest exponerad för tittaren (alla utskjutande delar i maximum).

Och här är vad jag fann: https://minfil.com/1e166fz7n6/Plan_png

Notera dock att detta kan vara ett fall av omedvetet "anpassa data efter hypotes" där jag oavsiktlig har skalat saker så det "passar". Men, om jag varit så hederlig som jag vill tro, så visst fan har ni en solklar poäng!

Citat:
Nja.

En stabilisatorhalva upplockad ur vattnet, en hittad på land, och huvudvingen satt kvar i sin helhet, är mitt stalltips.
Edit: Jag citerar bara för att du ska hitta till mitt inlägg och kommentera det, då du är trovärdig i dylika frågor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in