2019-07-10, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrAndres
Både ja och nej, ingen av er har granskat siffror, ingen har kollat vid vilka yttre laster och bränslemängd kärrorna haft vid siffrorna ni kastar er med.

Bara att flyga med eller utan vapenbalkar har en stor skillnad. Och vad jag har sett av prestandan från låghastighet/låghöjd så klättar F18 betydligt snabbare.

Och om du nu känner för att idiotförklara mig, hur många internationella flygshower har du varit på?

Citat:
Sen pratar alla om thrust to weight, ingen utav era hjärnkirurger kollar på aerodynamik?

Jag kan ha en ladugårdsvägg som väger 1ton 10x10 meter sen ger jag den 20ton thrust.

Sen har jag en pil som väger 1kg 2x2 cm och ger den 20kg i thrust.

Vad tror ni är snabbast? ( orkat inte räkna på detta nu) och det kan vara något fel i det hela. Men jag har semester.

Så allt är inte kraft till vikt.

Jag idiotförklarade dig för att du använde din närvaro på flyguppvisningar som någon pålitlig källa. Det är allt. Du fattar tydligen inte varför det är idiotiskt. Jag har inte nämnt de andra faktorerna, som aerodynamik, men för allmänheten tillgänglig information pekar på att Gripen har bättre stigförmåga. Dina upplevelser från flyguppvisningar har noll bevisvärde.

Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Och när det gäller aerodynamiken, så VET vi att Gripen är snabbare än F/A-18, vi VET att Gripen har lägre vingbelastning, vi VET att Gripen kan stiga snabbare och vi VET att Gripen är mera manöverduglig.

Så kan du ju inte skriva, han har ju varit på FLYGUPPVISNING!
Citera
2019-07-11, 20:27
Medlem
MrAndress avatar
Citat:
Och när det gäller aerodynamiken, så VET vi att Gripen är snabbare än F/A-18, vi VET att Gripen har lägre vingbelastning, vi VET att Gripen kan stiga snabbare och vi VET att Gripen är mera manöverduglig.

Jag är inte något stort fan av F18, så sluta nu med att vi vet allt.

Har du/ni sett och jämfört dessa plan?

Sen så kan ju ni intelligenta ge mig svaret på max G som gripen får dra kontra F18.

Det har en jävla betydelse, och ni alla har ju järnkoll på olika begränsningarna 😉
Citera
2019-07-11, 22:57
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Jag är inte något stort fan av F18, så sluta nu med att vi vet allt.

Har du/ni sett och jämfört dessa plan?

Ja, jag har sett både Gripen och F/A-18 (finska och schweiziska) på flyguppvisning. En flyguppvisning (där olika deltagare väljer att pressa sina flygplan olika nära gränsen, för vad flygplanet klarar av) är en flyguppvisning och absolut inte samma sak som kurvstrid, som sker med mera bränsle, vapenlast, på högre höjd och i allmänhet högre hastighet, samt utan några som helst artificiella begränsningar.

Det jag har sett på flyguppvisning är att finnarna och schweizarna pressar sina kärror närmare gränsen för vad flygplanet klarar av, vilket inte är så konstigt, eftersom F/A-18 inte klarar av lika kraftiga manövrar som Gripen. Så den manöver som F/A-18 gör på gränsen av vad flygplanet klarar av, gör Gripen med en del del marginal, vilket kan få det att se ut som att Gripen inte klarar av lika mycket.

Det är ungefär som två bilar som kör lika snabbt genom en kurva, men där bil 1 bitvis tappar greppet, medan bil 2 går rent och fint genom kurvan, helt enkelt för att den har så mycket bättre väghållning.

Citat:
Sen så kan ju ni intelligenta ge mig svaret på max G som gripen får dra kontra F18.

Det har en jävla betydelse, och ni alla har ju järnkoll på olika begränsningarna 😉

F/A-18A/B/C/D/E/F - 7,6G
Fpl 39A/B/C/D/E/F - 9G
Citera
2019-07-12, 07:13
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
Samma ryssar och kineser som satsar enorma summor och sliter som djur för att få fram egna stealthflyg påstår att stealth nu är obsolet?

Det har alltid gått att upptäcka stealthflyg på radar, men avstånden man kan göra det på är allt jämt idag extremt korta. IR fungerar men kräver alldeles för optimala förhållanden för att kunna förlita sig på.

När det gäller 6:e generationens stridsflyg så verkar stealth vara på lite tillbakagång. Man flyttar prioriteringarna mot fart och manöverförmåga. Ryssarna verkar snarare ha gett upp stealth.

Låt vara att det ännu inte finns några 6:e generationens stridsflyg.
Citera
2019-07-12, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
När det gäller 6:e generationens stridsflyg så verkar stealth vara på lite tillbakagång. Man flyttar prioriteringarna mot fart och manöverförmåga. Ryssarna verkar snarare ha gett upp stealth.

Låt vara att det ännu inte finns några 6:e generationens stridsflyg.
Är det verkligen så, är det inte som andra redan varit inne på att Ryssarna helt enkelt inte kan?
Citera
2019-07-12, 08:16
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Är det verkligen så, är det inte som andra redan varit inne på att Ryssarna helt enkelt inte kan?

SU-57 har getts upp. Så ja, de verkar inte klara av det.

När det gäller F/A XX som är USA:s nästa plan så verkar man ha dragit ner på stealthkravet. Det är alltså fortfarande stealth men avvägningen är mer till fördel för den kinematiska prestandan och kostnaderna.
Citera
2019-07-12, 12:18
Medlem
Citat:
SU-57 har getts upp. Så ja, de verkar inte klara av det.

När det gäller F/A XX som är USA:s nästa plan så verkar man ha dragit ner på stealthkravet. Det är alltså fortfarande stealth men avvägningen är mer till fördel för den kinematiska prestandan och kostnaderna.
Som ofte kommer du med påstander som ikke holder mål.
Så sent som nå i mai skrev Putin under en ordre på 76 stk SU-57 som skal leveres før 2028 etterat prisen ble senket med 20%. Russland har rett og slett ikke penger til alt de ønsker seg.

Når det gjelder F/A XX så er dette kun programmet for Navy, og det er så tidlig i programmet at det ikke sies så mye om det enda. Så hvordan du kan påstå at de har senket kravet til stealth aner ikke jeg.

Så spørs det om det i det hele tatt blir noe av programmet. Det er store muligheter for at de heller øker antallet F-35B/C.

Så sitter vi igjen med USAF som i alle fall ikke tenker på å senke kravet til stealth, men heller øke det ettersom man snakker om broadband all-aspect stealth.
Uansett så ligger også dette langt frem i tid, og ettersom hverken Kina eller i alle fall ikke Russland kan true USA i luften så er heller ikke behovet der på en god stund. I løpet av de kommende 10 årene ser vi helt sikkert en stor utvikling når det gjelder droner brukt som wing-men, og F-35 har sortsatt mange år forran seg med modifikasjoner osv. Skal vi tror tallene fra siste Red-Flag så er nå forholdstallene for F-35 økt fra 15:1, via 20:1 og nå sist 28:1. Og dette vil bare øke ettersom de lærer seg flyet og systemene enda bedre, og snart kommer også nye oppdateringer.
Citera
2019-07-13, 17:09
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Som ofte kommer du med påstander som ikke holder mål.
Så sent som nå i mai skrev Putin under en ordre på 76 stk SU-57 som skal leveres før 2028 etterat prisen ble senket med 20%. Russland har rett og slett ikke penger til alt de ønsker seg.

Når det gjelder F/A XX så er dette kun programmet for Navy, og det er så tidlig i programmet at det ikke sies så mye om det enda. Så hvordan du kan påstå at de har senket kravet til stealth aner ikke jeg.

Så spørs det om det i det hele tatt blir noe av programmet. Det er store muligheter for at de heller øker antallet F-35B/C.

Så sitter vi igjen med USAF som i alle fall ikke tenker på å senke kravet til stealth, men heller øke det ettersom man snakker om broadband all-aspect stealth.
Uansett så ligger også dette langt frem i tid, og ettersom hverken Kina eller i alle fall ikke Russland kan true USA i luften så er heller ikke behovet der på en god stund. I løpet av de kommende 10 årene ser vi helt sikkert en stor utvikling når det gjelder droner brukt som wing-men, og F-35 har sortsatt mange år forran seg med modifikasjoner osv. Skal vi tror tallene fra siste Red-Flag så er nå forholdstallene for F-35 økt fra 15:1, via 20:1 og nå sist 28:1. Og dette vil bare øke ettersom de lærer seg flyet og systemene enda bedre, og snart kommer også nye oppdateringer.

Det var den svenska Wikipedia som inte var uppdaterad. Jo, man har beställt 76 stycken SU-57 för leverans år 2028. Det tycker jag är konstigt för därmed ser det ut som att den första serieleveransen är framflyttad nio år! (Rätta mig om jag har fel).

SU-57 är f ö knappast ett stealthplan, vilket väl var vad saken gällde.
Citera
2019-07-13, 18:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Skal vi tror tallene fra siste Red-Flag så er nå forholdstallene for F-35 økt fra 15:1, via 20:1 og nå sist 28:1. Og dette vil bare øke ettersom de lærer seg flyet og systemene enda bedre, og snart kommer også nye oppdateringer.

Hur var de övningarna utformade? Hur såg motståndet ut?
Citera
2019-07-13, 23:44
Medlem
Citat:
Det var den svenska Wikipedia som inte var uppdaterad. Jo, man har beställt 76 stycken SU-57 för leverans år 2028. Det tycker jag är konstigt för därmed ser det ut som att den första serieleveransen är framflyttad nio år! (Rätta mig om jag har fel).

SU-57 är f ö knappast ett stealthplan, vilket väl var vad saken gällde.

Den är inte särskilt stealthig.. Men inte för att dem inte försökte, utan för att dom inte kan bättre. Dom ville ha ett smygplan annars hade dom aldrig besvärat sig med invändiga vapnenutrymmen.
Citera
2019-07-14, 00:50
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ja, jag har sett både Gripen och F/A-18 (finska och schweiziska) på flyguppvisning. En flyguppvisning (där olika deltagare väljer att pressa sina flygplan olika nära gränsen, för vad flygplanet klarar av) är en flyguppvisning och absolut inte samma sak som kurvstrid, som sker med mera bränsle, vapenlast, på högre höjd och i allmänhet högre hastighet, samt utan några som helst artificiella begränsningar.

Det jag har sett på flyguppvisning är att finnarna och schweizarna pressar sina kärror närmare gränsen för vad flygplanet klarar av, vilket inte är så konstigt, eftersom F/A-18 inte klarar av lika kraftiga manövrar som Gripen. Så den manöver som F/A-18 gör på gränsen av vad flygplanet klarar av, gör Gripen med en del del marginal, vilket kan få det att se ut som att Gripen inte klarar av lika mycket.

Det är ungefär som två bilar som kör lika snabbt genom en kurva, men där bil 1 bitvis tappar greppet, medan bil 2 går rent och fint genom kurvan, helt enkelt för att den har så mycket bättre väghållning.

F/A-18A/B/C/D/E/F - 7,6G
Fpl 39A/B/C/D/E/F - 9G

Det är i regel förarna som sätter gränsen för vad de klarar av. Planen klarar betydligt mer om de inte bär vapenlast eller har fullt med bränsle i vingtankarna. Gripen gör i regel uppvisningar med fälltank monterad (när den är tom så är 9G inga problem). Man brukar inte ta bort den vid uppvisningarna och använder den för att ta sig hela vägen från Såtenäs till uppvisningsplatserna.
Citera
2019-07-14, 01:27
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ja, jag har sett både Gripen och F/A-18 (finska och schweiziska) på flyguppvisning. En flyguppvisning (där olika deltagare väljer att pressa sina flygplan olika nära gränsen, för vad flygplanet klarar av)

Det är inte riktigt hela sanningen.

F-18 har ingen alfabegränsning alls. Maskinen är konstruerad med dubbla fenor på ett sätt som gör att den håller sig stabil( girstabil) även med väldigt hög anfallsvinkel. Titta på Schweiz uppvisningsteam - det står rent ”No AoA Limit” på ryggen på jackorna.

För att kunna ta den extra skillnaden i G till 39:ans fördel krävs en hel del fart. I lägre farter kommer Alfa-begränsningen komma före och då begränsar den svängprestandan. F-18 som inte har den begränsningen kommer kunna svänga snävare genom att ta betydligt högre alfa i lägre farter.

Inte alls för att skriva ned 39, men F-18 imponerar betydligt mer på mig på uppvisningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in